Zelf een automatische hooivoeder maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Re: Zelf een automatische hooivoeder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:49

Wat een gaaf systeem hierboven!
Dat zou ook wel moeten werken met een luikje/deurtje in een hooikast toch?

Ik heb zelf ook nog mini's, dus met één draadje staan zij natuurlijk nog steeds te smikkelen van het hooi haha.. Al zou het systeem wel vooral voor mijn haflinger zijn.. Onbeperkt eten is voor haar niet weggelegd :')

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:02

Dat moet zeker lukken met een luikje, het is namelijk bedoeld om te gebruiken voor het openen (en sluiten) van het luikje van een kippenhok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:15

Ik heb niet alles uitgebreid gelezen maar wilde toch even reageren. Ik vind namelijk dat je paarden wel erg weinig hooi krijgen. Of bedoel je met ''plakje'' van zo'n grote baal hooi?
Tevens kan je, als je ze samen voert, niet bepalen hoeveel welk paard eet. Ik zou kiezen voor onbeperkt hooi, eventueel in een hooiruif die van de grond af staat waarbij je op de grond tegels legt.
Als ze eenmaal aan onbeperkt gewend zijn dan stoppen ze vanzelf met eten als ze verzadigd zijn. Dan geef je ze 's ochtends een hele baal (zo'n kleine baal ga ik dan van uit) en als die op is krijgen ze een nieuwe.

Sowieso, als je geen stal o.i.d. hebt voor de nachten, zorgen dat ze ergens droog kunnen staan en liggen. Anders toch opzoek naar een pensionstal of een boertje in de buurt o.i.d. voor tijdelijk tot je de boel op orde hebt.

(Het is volgens mij zelfs strafbaar om paarden te houden als je geen droge schuilplek te bieden hebt..)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:45

Hoe staat het hier? Hebben er al mensen lumineuze bouwsels gemaakt?! :-)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:25

Ik ben ook benieuwd :D Ik ga nog steeds na mijn werk langs om hooi te geven voor ik ergens anders heen kan :p

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:23

Ik ook :o

Dat zou heerlijk zijn als mijn pony s dag en nacht automatisch hooi gevoerd krijgen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:27

Ben ik heel simpel als ik zeg:meer hooi geven?

Gewoon een grote bak kopen/maken... 2 balen erin.. Net eroverheen.
Klaar slowfeeder.

Of in een groot net gewoon 2 volle balen doen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:36

Jolliegirl schreef:

Wel wanneer het gaat om sobere dieren die je niet continue kunt laten eten... Althans, wel stro als aanvulling zodat ze nooit zonder staan.
Maar onbeperkt hooi, dat zal niet gaan...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 08:41

Was het idd zo simpel om zo een hele baal neer te zetten. Die van mij wordt al dik van de wind en kan echt niet onbeperkt eten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:17

Jolliegirl schreef:

Gewoon een grote bak kopen/maken... 2 balen erin.. Net eroverheen.
Klaar slowfeeder.

Of in een groot net gewoon 2 volle balen doen..

Dat is inderdaad te simpel. Onze shetten krijgen 5x per dag hooi (8, 12, 16, 20 en 23 uur; 0.9kg per keer overdag, 2kg bij de laatste voerbeurt). Bij een automatische hooivoerder zouden ze 's nachts ook hun voerbeurt kunnen krijgen en zouden ze dus geen 5-6 uur zonder staan, maar gewoon 2-3 uur zoals ze dat overdag ook staan.
Ze hebben de eerste jaren onbeperkt gestaan met een 2x2 cm maas slowfeeder, maar op een keer werden ze daar toch te dik van, ondanks schraal hooi.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:49

Ik heb hier hetzelfde probleem, maar heb hier wel wat oplossingen voor gevonden

1) Batt Latch gate release timer: toestelletje waarmee ik een weide kan laten opengaan. Ik kan deze ook gebruiken om een deel van de paddock af te sluiten en dan halverwege de dag het 2 de deel met een nieuwe portie hooi toegankelijk te maken. Door 2 keer bij de pony’s langs te gaan, kan ik dus 4 porties geven. Dit toestelletje heb ik al een paar jaar en ben ik super tevreden over.
Ik heb ook al gelezen dat mensen iets zelf hadden gebouwd met hulp van een toestelletje waarmee het kippenhok automatisch geopend en gesloten kan worden. Dat is een goedkopere oplossing, maar voor mij niet ideaal.

2) http://www.pferdle-glueck.de/
Voederautomaat in diy pakket. Vond hiervan de prijs redelijk. Zeker omdat de kast groot genoeg is voor mijn beide pony’s en ze er dus samen uit zouden kunnen eten. Je moet wel een beetje handig zijn om het zelf te kunnen bouwen. Handleiding is in het Duits. Momenteel is de mijne nog niet klaar. Ik moet het stalletje waar hij inkomt eerst maken. Hopelijk lukt het mij deze winter nog om hem af te werken. Dus kan nog geen ervaringen delen over het gebruik.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:21

b485 schreef:
Ik heb hier hetzelfde probleem, maar heb hier wel wat oplossingen voor gevonden

1) Batt Latch gate release timer: toestelletje waarmee ik een weide kan laten opengaan. Ik kan deze ook gebruiken om een deel van de paddock af te sluiten en dan halverwege de dag het 2 de deel met een nieuwe portie hooi toegankelijk te maken. Door 2 keer bij de pony’s langs te gaan, kan ik dus 4 porties geven. Dit toestelletje heb ik al een paar jaar en ben ik super tevreden over.
Ik heb ook al gelezen dat mensen iets zelf hadden gebouwd met hulp van een toestelletje waarmee het kippenhok automatisch geopend en gesloten kan worden. Dat is een goedkopere oplossing, maar voor mij niet ideaal.

Wat goed! Dit zijn wij ook van plan te maken. Ik vroeg me alleen af of de paarden na een tijdje door hebben hoe laat zo'n hek open gaat en dat ze er dan gaan rondhangen voor die tijd.

Hoe gaat dat bij jouw paarden?

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 08:24

Je kunt de plankjes omhoog houden met een elektromagneet. Zodra de stroom wegvalt/inschakelt zakt het plankje naar beneden. Dit kun je eenvoudig schakelen met bovenstaande tijdsklok.
Het enige dat je nodig hebt zijn twee elektromagneten, twee tijdsschakelaars en twee adapters om voor de juiste spanning te zorgen.

Motortjes zijn wat ingewikkeld voor zoiets. Als ze te lang draaien of te zwaar belast worden branden ze door.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:04

Ir111: met de Batt Latch heb ik dat probleem niet. Ik gebruik deze vooral in het weideseizoen. En pas de tijden wekelijks aan omdat ik kijk naar hoe vol de weide is. Ik heb mijn weide opgesplitst in kleine stukjes. De eerste dagen mogen ze er kort op en staat het oude weitje nog open. Na een paar dagen mogen ze ze langer op.

@Loonwerker: de voederautomaat werkt inderdaad via dat principe. Je zou dit ook volledig zelf kunnen maken/samenstellen. Maar daarvoor kende ik er te weinig van (en ook te weinig tijd om het allemaal uit te zoeken).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:31

Oud topic dit, maar ik was benieuwd of er al meer mensen hadden geknutseld :-D

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:18

Ik vind dat batt latch wel een goed idee, maar ik heb bij mijn poorten 3 lagen elastiek ivm een minishet. Bij dit systeem zou ik dan 3x zo’n apparaat moeten aanschaffen, wordt wel erg prijzig...
Ik heb laatst gemaild met een bokker die een heel mooi tijdsgestuurd systeem heeft gemaakt met een elektrisch rolluik met timer. Dat leek me ideaal. Wij zijn dit andere prioriteiten daar alleen nog niet aan toe gekomen.