Help, ik kan niet uitmesten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:39

- Wat voor strooisel ligt er in jullie stallen?
Vlas

- Hoe vaak worden de stallen gemest?
Elke dag

- Wat wordt er precies gedaan? (Alles leegscheppen, natte plekken eruit scheppen of gewoon de mestballen eruit scheppen)
Elke dag de mestballen eruit scheppen. En om de paar dagen de natte plekken. Als de stal heel vies is haal ik hem helemaal leeg. Maar mijn pony doet er gemiddeld wel 1 a 2 maanden over voordat ik hem helemaal leeg moet halen.

- Hoeveel strooisel ligt er in een verse stal?
Als ik mijn stal helemaal heb leeggehaald dan gaan er 2 balen vlas in.

- Hoeveel strooien jullie bij na het mesten?
Niet. Tenzij er nog zo weinig in ligt maar dan gaat over het algemeen gewoon de hele stal leeg en nieuw vlas er in.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:44

Ik gebruik vlas. En ben er zeer blij mee!
Elke dag kan ik super makkelijk de drollen er uit vissen en 1 keer in de week het nat. Elke week 1 pakje nieuw vlas er in. (Is mijn paardje wel echt schoon).
Ik heb er minimaal 3 pakken vlas inliggen. Echt een lekker laagje van ongeveer 10 cm hoog.

Bij een wat viezere stal kan je nog steeds 1 keer in de week het nat er uit halen, en door de weeks elke dag even netjes maken met het droge wat er nog ligt. Dit lukt altijd goed. En dan doen we er vaak 1 1/2 en soms wel 2 nieuwe pakken bij.

Het voordeel aan vlas vind ik dat alles mooi droog blijft, en het kan er nog altijd netjes uitzien!

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:02

Ik ben dus heel pietluttig met het stalletje van mijn merrie :')

Ze staat op stro, ze wordt iedere ochtend gemest door de stalhouder en ik doorzoek zelf iedere keer als ik er ben de stal op natte plekken en drolletjes :Y)

De stalhouder heeft van die grote balen stro, daarvan krijgt ze in de ochtend en in de avond een halve plak van dus dat is best veel! Ze staat gelukkig nooit kaal.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:41

Een aantal vragen:

- Wat voor strooisel ligt er in jullie stallen?

Stro

- Hoe vaak worden de stallen gemest?

Twee keer per dag

- Wat wordt er precies gedaan? (Alles leegscheppen, natte plekken eruit scheppen of gewoon de mestballen eruit scheppen)

Plas, mest eruit

- Hoeveel strooisel ligt er in een verse stal?

Afhankelijk van de grootte

- Hoeveel strooien jullie bij na het mesten?

Afhankelijk van de hoeveelheid vuil strooisel dat eruit kwam

Op het moment mest nog maar zelden zelf uit, volpension; maar in het geval van stro mest ik als volgt uit:

Al het goede stro op een hoop aan de kant, al het minder goede stro ook op een hoop. Plasplek eruit en mest eruit. Dan het minder goede stro op de plasplek. Op de poepplek komt geen stro omdat hij er anders toch alleen op poept dus die hoek blijft vrij. (die van mij plast en poept altijd op dezelfde plaats, dus dat maakt het wel wat makkelijker)

Vervolgens strooi ik het goede stro weer rond om de box de vullen en komt er een portie nieuw stro bij die ik vooraan de box naast zijn portie hooi laat liggen. Hij verspreid dit nieuwe stro vanzelf door de box.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:44

Onze paarden staan op stro.
We beginnen ongeveer met 4 plakken (van een grote baal) of 1,5 klein pakje stro.
Vervolgens iedere dag uitmesten, mest en de natte plekken.
Ik gebruik hiervoor een mestvork met 4 tanden, eerst leg ik het overgebleven hooi dat nog eetbaar is op een hoop onder de voerbak. Daarna schep ik het schone stro in een hoek, bruikbaar stro in een andere hoek en alles wat vies is in de kruiwagen. Het bruikbare stro gooi ik onderaan met het nog schone er overheen. Ik strooi dagelijks zoveel op als nodig, ongeveer 1-2 plakken van een grote baal.
Mijn paard is niet heel schoon op stal, het paard dat tegenover hem staat zouden we ook om de dag kunnen bij strooien.

Eerder stonden de paarden ook wel op vlas, we begonnen dan met een pak of 4-5.
Iedere dag en vaak ook nog 's avonds voor het slapen gaan de mest eruit met een zaagselvork.
Natte plekken alleen wanneer je ze echt tegenkomt, je haalt er al snel teveel uit.
Ik strooide een halve baal vlas per dag bij, want ik schepte er dus altijd teveel uit :o
Kostbaar grapje op die manier, vandaar dat ze bij ons nu op stro staan :D

Vidunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:48

bij ons ligt er stro in de stallen, daaronder speciale matten waardoor het droger blijft.

de stallen worden elke dag schoongemaakt. de mest en de natte plekken worden eruit gehaald, 1x per week wordt er alles uitgehaald en schoongespoten.

in een nieuwe schone stal worden ongeveer 5 stukken stro gelegd (grotere stal meer)
wanneer we alleen mesten ongeveer 2 stukken stro

_Iris

Re: Help, ik kan niet uitmesten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:47

Hier staan en paard en de ezels allemaal op vlas.
Elke dag worden de mest en natte plekken eruit gehaald.

En er gaat een nieuwe baal bij als de stal wel erg leeg word, 1 keer per week en soms ook minder.

Een keer per jaar gaat de hele stal leeg en word ie schoongespoten. Dit doen we altijd in de zomer omdat het dan goed kan drogen aangezien paardlief dan toch 24/7 buiten staat.

Ezels staan ook op vals maar hier gaat veel minder in dan in de paardenstal. Vlas is in dit geval het makkelijkste omdat ze er nogal een bende van kunnen maken met slecht weer.
Normaal gesproken met goed weer zijn ze redelijk zindelijk en doen ze hun behoeft net voor de mesthoop.

Luuntje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:17

ik sta op een stalling waar ik zelf moet mesten

je moet zorgen dat als je wilt dat je paardje smorgens voer krijgt dat je dat klaar hebt staan, mijn paardje word smorgen's voor mij buiten gezet, ik ga naar stal als het mij uitkomt. ik moet zelf uitmesten voeren ( en voer klaarzetten voor smorgens) en binnen zetten.

bij ons op stal hebben we stro als bodembedekking, tis meestal verschillnd hoe ik uitmest, af en toe mest ik wel eens een dag niet uit en veeg ik alleen het schone stro wat voor aan ligt wat naar achter over de poepjes heen.

maar meestal haal ik al het schone stro naar voren en haal ik de natte plekken en poepjes eruit. daarna veeg ik het stro weer naar achteren en mocht het nodig zijn krijgt ze er nog een laagje schoon stro overheen

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 08:59

Ik heb intussen nog altijd houtkrullen in de stal en heb de indruk dat dat voor mij beter werkt :)

Het is iets makkelijker om de vieze plekken uit te halen, en ik heb veel minder de indruk dat de pony de hele tijd in een natte stal staat. Het klinkt misschien raar, maar ik heb ook de indruk dat de pony zelf ook iets netter is :+ Ik moet maar één bepaalde plek uitmesten, terwijl dat vroeger altijd de hele stal was.

Ik denk dat ik het voorlopig nog even zo probeer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:08

Heb niet alles gelezen.

Ik heb er 1 volledig op houtkrullen staan en 2 stallen op een mix van houtkrullen en stro.
In de gemixte stallen gooi ik eerst een pak houtkrullen en verdeel dat over het midden. Aan de zijkanten laat ik een strook vrij. Daarover gaan dan per stal 2 plakken stro van zo'n grote baal van 400kg.
In de stal met houtkrullen gebruik ik 3 pakken van 25kg als basis.

Hoe mest ik uit? Ik bekijk eerst waar het nog relatief netjes is, bij mijn paarden is dat steevast een hoek vooraan in de stal. Alles wat naar mijn mening in de stro boxen nog netjes is, gooi ik daar op een hoop. De drollen en natte plekken schep ik er dan uit. Indien nodig gooi ik houtkrullen bij, dan verdeel ik al het propere stro uit de hoek opnieuw over de hele stal en is er echt veel uitgegaan, dan strooi ik een plak bij. Doordat het stro en de krullen zich mengen is de onderlaag net steviger geworden. Ik heb er namelijk eentje staan die altijd alles geheid naar achter in de stal mikt en daar onder kakt... Dat lukt 'm nu niet meer.

De houtkrullen schep ik eerst de duidelijk zichtbare drollen er uit, eventueel ook de plasplek. En dan ga ik op zoek naar begraven schatten :Y) en schep ook die uit de stal. Afhankelijk van de hoeveelheid die eruit is gegaan strooi ik bij.

Alle stallen worden ongeveer 1x/week tot 1x/ 14 dagen compleet leeggehaald, maar ook hier bekijk ik weer hoe proper de boel is. Staan ze vaak binnen, dan moet ik meer uitmesten volledig verversen dan wanneer ze overdag op de paddock staan. Een vuilere maar relatief drogere onderlaag kan je wel laten liggen en een verse overheen mikken.

Ik gebruik trouwens krullen van Royal Span van Aveve. Dat zijn pakken van 25kg ipv 20kg (en daarmee per kg goedkoper :)* ) en ik vind dat die een stuk aangenamer zijn qua vochtopname en netheid dan de goedkopere varianten.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:20

Mijn paardje staat gwn op stro, onder het stro ligt een rubbere mat (eigenlijk voor koeien), en in het midden zit een heel klein putje ter afvoer van haar urine. Het is wel een inloopstal dus ik heb mn stal al 2 maanden niet hoeven afmesten, en aangezien madam heel netjes is en alles buiten doet. (wel zonde want een putje in je stal maken is niet easy en nu heb ik m helemaal niet meer nodig). Ik hoef eigenlijk alleen maar elke dag een plakje stro erbij opstrooien van een kleine baal want het meeste eet ze op.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:35

Een andere vraag TS, kun je het buiten niet zo inrichten dat je genoeg hooi voeder
plekken hebt voor elk paard (1 plek meer dan het aantal paarden) en de pony dus altijd een eigen plekje heeft om te eten. Dan hoeft hij 's nachts niet in zijn eentje de stal in.............

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 21:53

Just_Natural schreef:
Een andere vraag TS, kun je het buiten niet zo inrichten dat je genoeg hooi voeder
plekken hebt voor elk paard (1 plek meer dan het aantal paarden) en de pony dus altijd een eigen plekje heeft om te eten. Dan hoeft hij 's nachts niet in zijn eentje de stal in.............

Ik ben nog wat aan het zoeken Just_Natural, maar in dezelfde kudde gaat helaas niet. Ik heb één pestkop lopen die het gewoon niet verdraagt als de andere pony eet, die doet gewoon niks anders als de menpony's bij het hooi wegjagen. Het probleem is ook dat deze dominante pony gevoelig is voor hoefbevangenheid en dat onbeperkt voederen dus geen optie is.

De dominante kan op dit moment alleen maar met de shet samen, en de andere menpony had in oktober een blessure opgelopen. Die had ik dus op een klein uitloopje gezet. Ik ben er daardoor niet in geslaagd om een plekje te vinden voor de nieuwe. Maar intussen is de blessure vrijwel genezen, dus heb ik die pony vandaag voor het eerst weer in de groep gezet. Dus ik wil nu even proberen te puzzelen of ik geen 2 kleinere groepjes kan vormen... Tot ik weet dat het groepje goed werkt heb ik de pony liever 's nachts nog even op stal, hij is al heel wat vermagerd en ik vind het een naar gevoel dat ze steeds maar achter hem zitten te jagen :\