Zoveel mogelijk buiten houden van paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 22:53

ElCid schreef:
Wij hebben in onze paddocks het voorste deel verhard, deels met stenen en deels met grastegels, de rest is zand.

[ [url=m/RgpWwK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog in aanbouw hier, de "gordijnen" hingen nog niet in de deuren.

[ [url=m/CD1KKD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Van buiten af genomen.

[ [url=m/VEKvj1.jpg]Afbeelding[/url] ]
De binnenkant

Ziet er zeker goed uit! :j

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:02

Tarenko schreef:
En is het handig om aan de schuilstal of stallenblok, een verhard overdekt gedeelte te maken? Daar weer een paddock aan, zonder hek. En daar weer de weide aan, met hek ertussen. Zodat de paarden niet onbeperkt gras kunnen eten.
Zo hebben wij het. Individuele stallen (12-15 m2), aansluitend bestrating (deels overdekt), dan paddockmatten en dan zand. Vanuit de paddock (1000 m2) kunnen ze de tracks op naar verschillende wisselweiden. Track sluit ik af voor het donker wordt en als het te nat wordt. Ze kunnen de hele dag de stallen vrij in en uit lopen en op verschillende plekken ruwvoer peuzelen en water drinken. 's Avonds laat zet ik ze binnen. Zo heb ik toch twee individuele voermomenten, dat is hier echt nodig.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 23:08

koeke schreef:
Tarenko schreef:
En is het handig om aan de schuilstal of stallenblok, een verhard overdekt gedeelte te maken? Daar weer een paddock aan, zonder hek. En daar weer de weide aan, met hek ertussen. Zodat de paarden niet onbeperkt gras kunnen eten.
Zo hebben wij het. Individuele stallen (12-15 m2), aansluitend bestrating (deels overdekt), dan paddockmatten en dan zand. Vanuit de paddock (1000 m2) kunnen ze de tracks op naar verschillende wisselweiden. Track sluit ik af voor het donker wordt en als het te nat wordt. Ze kunnen de hele dag de stallen vrij in en uit lopen en op verschillende plekken ruwvoer peuzelen en water drinken. 's Avonds laat zet ik ze binnen. Zo heb ik toch twee individuele voermomenten, dat is hier echt nodig.

Dit lijkt mij zelf ook heel handig. Vooral, wat jij ook doet, dat je ze op tijd weer terug kan halen naar de stallen en paddock.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:35

Ik heb thuis 4 paarden lopen en ze lopen in koppels van 2; Shetlandermerrie van 2,5 met mijn Quarter kruising van 12. Zij heeft Cushing en allergie voor stro/stof. Ze wordt heel ongelukkig op stal en moet dus echt 24/7 buiten lopen. De Shet is heel makkelijk en vindt alles best. Maar die 2 zijn onafscheidelijk dus die lopen 24/7 buiten in de paddock met schuilstal van 4 bij 6.

De andere 2 zijn een 11 jarige Paint merrie en een 7 maanden oud fjord veulen. De Paint heeft een hekel aan wind en regen en staat heel graag binnen. Zij staan savonds snachts in een grote schuilstal. (9 bij 6) en lopen overdag in een grote paddock waarbij ze ook in de schuilstal kunnen. Maar snachts is dat gedeelte dus dicht.

Anoniem

Re: Zoveel mogelijk buiten houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:03

Ik heb de mijn liefst 24/7 buiten. Aanvankelijk was mijn ideaalbeeld ook een wei in de zomer en van december tot april paddock en stal, door omstandigheden (lees ongelukkige en uitbrekende paarden) toch permanent voor de winteroplossing, zijnde continu paddock gekozen.
Nu we verhuisd zijn, had ik intresse in een klein weitje vlak achter ons, ik hoopte dat de paarden daar wel gelukkig zouden zijn, aangezien ze zelf zouden kunnen kiezen paddock of wei. Alleen is mijn shetje onlangs zeer zwaar hoefbevangen geweest (alsof ik nog niet genoeg ellende had met mijn paard dit jaar) en nu twijfel ik eraan om die wei te huren.
Aanvankelijk kregen paard en pony hun hooi in porties, door het ziek zijn van mijn paard, ben ik over gegaan op grote balen hooi, waardoor ze continu konden eten. Dit is een 3-tal maanden goed gegaan, tot nu dus. Sinds een 3-tal weken staan mijn mannen dus niet meer continu in hun paddock, maar is hun dag opgesplitst in 14 uur paddock, 10 uur stal met kleine uitloop. En nee, ik vind dit geen goede oplossing, maar het is op dit moment wel de beste gulden middenweg.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:18

Hier ook 24 uur buiten, ruime droge paddock en hoewel ze de keuze hebben om ook in een volwaardige box van 4 bij 6 met dik stro te staan (deur staat altijd open) ook wel nodig want mijn merries (moeder en dochter) zijn, ondanks hun geharde ras (tinkers) enorme watjes. Een drupje en ze rennen de stal in. Slapen doen ze ook altijd binnen, te zien aan de stro-hoofden s'ochtends. Eten (onbeperkt hooi) wordt eerlijk gedeeld en gebeurt dus gezamenlijk, alleen krachtvoer krijgen ze apart. Dit is hun winterstalling, in de zomer staan ze samen op het weiland.
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 07-11-15 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:31

Ook wij hebben ze 24/7 buiten staan, met schuilstallen die altijd open zijn. Vanuit de schuilstallen kunnen ze over het stoepje de paddock in, en dan vanuit de paddock de track op. Mocht de track kletsnat / blubberig worden (gaat tot nu toe nog erg goed, moet ik zeggen), dan kan de paddock dicht en moeten ze daar blijven (hoewel ik nu al weet dat ze daar niet blij mee gaan zijn). De track loopt om het weiland. Ze mogen dagelijks een uurtje op de wei, soms wat langer, mits de fructaanindex dat toe laat. Mijn Welsh pony is HB gevoelig en gaat sinds begin september niet meer de wei op (ze is erg tevreden met haar taak als hooi-dweilen). We voeren verder onbeperkt hooi in dubbele slowfeedernetten in palletboxen.

In mijn ideale situatie zou ik een grotere schuilstal maken, met tussenschotjes, met voldoende binnenruimte om daar hooi te kunnen voeren uit palletboxen. De paddock zou ik zo laten zoals die nu is. De track zou ik graag iets gedraineerder willen (nu geen drainage, wel op zandgrond), zodat het water sneller weg loopt. Op de bodem waar wij zitten, zou een laagje puin met daarop zand voldoende zijn. Maar het is een gehuurd stuk, dus even niet giga veel geld in stoppen... Ik zou de track ook graag uitbreiden en wat uitdagender maken zo hier en daar (boomstammetjes, schuurpaal, heuveltje, kuil, kruidentuintje, haagjes, etc.).

beatje

Re: Zoveel mogelijk buiten houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:44

Er is hier een verschil tussen wat ik ideaal vind en wat mijn paarden ideaal vinden.Ik heb ze het liefst zeker s'nachts en met slecht weer op stal.
Mijn paarden zijn het gelukkigste buiten 24/7.Na dat één vd paarden regelmatig koliek had en ik de kans kreeg een 24/7 weide stalling over te nemen,heb ik dat gedaan.Het koliekerige paard heeft nooit meer koliek gehad en de paarden zijn mentaal enorm opgeknapt.
Wij hebben een enorme schuilstal van 15x20 dat is voor 6 paarden en ze kunnen er altijd gebruik van maken er is 4 ha wei.Momenteel kunnen ze overal lopen in de winter word het beperkt tot 1 ha en a volonté hooi.
In de schuilstal staan ze vooral of met heel warm weer of als het echt plenst of hagelt.Sneeuw schijnt geweldig leuk te zijn om in te liggen want dan zie je ze eigenlijk nooit op de stal.
Maar stiekem mis ik zelf wel het stalgetuttel en deken gefrutsel.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:51

Oh helemaal vergeten, ik houd ze zo omdat het in mijn ogen een fijn paardenleven en ik relatief dicht bij huis dit kan huren. Scheren doe ik niet omdat ze zelf een prima jas hebben en ik ook geen zin heb in deken -gedoe.
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 07-11-15 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:55

Tarenko schreef:
Bedankt voor de vele reacties! Toch wel veel hebben hun paardje 24/7 buiten. En wat een uitgebreide reacties, heel fijn.

Als je op meerdere plaatsen voert, voorkom je dan dat de dominanste het voer inpikt ?

Joyce B ziet er goed uit! Echt heel tof :j

Wij voeren in 3 stallen, eentje voor de shets, eentje voor de haflinger, en eentje voor moeder/zoon. Als we thuis zijn doen we de staldeuren dicht, dus kan ieder rustig eten. Als we gaan werken laten we ze open. Ze jagen elkaar dan af en toe wel weg, maar er ligt voer in 3 stallen, dus ze kunnen altijd naar een andere stal om verder te eten.

Edit: krachtvoer geven we 's avonds als we thuis zijn, dus dat eten ze wel apart van elkaar.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:04

Krachtvoer voer ik apart. Dan kunnen ze allemaal in alle rust eten. Ruwvoer voer ik ruim,
ik voer altijd zoveel dat de laagste in rang genoeg heeft gegeten mocht hij weggejaagd worden
door het andere paard als die het op heeft. (klinkt dat logisch? :') )