Paard verhuizen naar 24/7 buiten met schuilstal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:16

Mijne is met 23 jaar oud van 24/7 binnen (2 maand lang) in december 2013 naar 24/7 buiten gegaan. Nog nooit zo een blij paard gezien (en zo een boos paard als ik haar weer in de stal zette...)

Als ze een beetje moeite lijkt te hebben met het weer zou ik er een deken opgooien, sowieso bij langdurige regen een 0 grams regendeken :)

Gewoon om het paard een handje te helpen, ze kan het zeker wel aan maar ik vind het fijn om mijn oudje erbij te helpen, zeker omdat ik ook nog af en toe rijd.
Nu staat ze zonder deken (al even geen regen gehad) maar binnenkort gooi ik de 200 grams er weer op als het regent en kouder word.

Bambi1995

Re: Paard verhuizen naar 24/7 buiten met schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 19:11

Ik vind het best spannend dat het nu donker is en ze gewoon buiten staat. Ik wil er eigenlijk graag heen haha :+ Maak me vast druk om niks.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:19

Reken er maar op dat de pensionhoudster het echt wel in de gaten houd. Gewoon afwachten en je paard de rust geven om te wennen. Word ze nog vaak bereden anders zou je misschien wel helemaal zonder deken kunnen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 19:20

Haha ja, ik heb het volle vertrouwen in de pensionhoudster. Ik rij af en toe. Ik hou wel een deken op omdat ik het fijn vind dat als ze de hele dag in de regen staat ze droog blijft en geen kou vat.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:48

Spannend hoor!

Hier hetzelfde.. ons paard krijgen we niet meer op stal hoor. Breekt de hele tent af. We hebben hem zo ontzettend veel plezier gedaan aantal jaar terug o hem deze vrijheid te gunnen :)

Veel plezier! En dont worry.. de staleigenaresse zal het vast goed in de gaten houden allemaal.. Ze zal haar plekje even moeten veroveren in de groep, hihi..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:07

Het blijft nog een hele week droog weer, dus de deken kan evt wel af. Een van de oudjes hier, cushing, krijgt bij voorspelling van regen een ongevoerde regendeken op, ze is niet meer zo waterdicht en gaat nooit uit zichzelf in de schuilstal.

Je zult een gelukkiger, stabieler en rustiger paard voor terug krijgen :j

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:30

Mijn merrie stond jaren 22/7 op stal, in de winter onder 4 dekens, vreselijk voernijd, chagrijnig en absoluut niet sociaal naar andere paarden, ook echt paarden (bewust) beschadigd met haar achterbenen (met ijzers uiteraard), uiteindelijk de moed opgegeven op een juiste combi buiten, dus stond zij altijd alleen in de wei of de paddock.
In mijn zwangerschap, bijna 3 jaar geleden, heb ik haar naar 24/7 op de wei verplaatst, omdat ik niet meer reed en het zielig vond dat ze er dan amper uit kwam.
Het eerste jaar moest ze een beetje wennen, voerde ik ook nog bietenpulp en muesli ed bij om haar op gewicht te houden (naast onbeperkt ruwvoer)
Inmiddels hebben we er 2 merries bij, is ze dikke vriendinnen (wel de dominante en dat moet ze af en toe laten merken, de muts :D ), staat ze op blote voeten en zonder deken en heeft ze een geweldige blik in haar ogen.
Ik ben nog steeds zo blij dat ik die keus heb gemaakt en wil nooit meer wat anders voor haar!
Met jouw merrie komt het ook vast goed!
Lees je ook in in de werking vd vacht, bijv op paard natuurlijk, een paard mag best nog wat nat de wei weer op, een vacht werkt hetzelfde als een fleecedeken of wolletje, het vocht gaat er op liggen en eronder (de huid dus) is droog, hoef je nooit bang te zijn dat ze ziek wordt, mits ze maar goed op adem gestapt is.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:12

Hoe gaat het nu? Mijn merries zijn vorig jaar oktober van 22/7 stal in de winter naar dag en nacht buiten met schuilstal gegaan en ze vinden het buiten staan heerlijk. Helaas was de kudde te wisselend en werden ze continue verrot getrapt dus staan ze nu sinds een paar maanden op een andere stal en zouden ze in dr winter op de stal met uitloop gaan maar hier worden ze onrustig.
nu blijven ze dag en nacht buiten op zand grond , onbeperkt ruwvoer en beschutting van bomen en zijn ze erg gelukkig.
Ze zijn ook zoveel rustiger geworden.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 11:30

Ik ben gister niet geweest, maar ik ga vandaag er weer heen.
Maar zondag waren we er wel en het ging heel goed met haar. De stal eigenaar zei dat het net leek alsof ze er al jaren staat. Ze heeft nou meerdere vriendjes. Alleen voor de leider heeft ze wel ontzag. Ze heeft alles al ontdekt (waar ze moet drinken, de voerbakken, de schuilstal)
Ze stond 2 dagen in de dichte mist. En ohja, wat ook heel leuk was, iedere avond rond half 11 gaan de paarden allemaal liggen en mijn paard heeft ook de eerste dag al gelegen met alle paarden. Nou dan voelt ze zich wel veilig toch?

Vandaag ga ik dus weer bij haar kijken, even lekker tutten met haar en ik ga de stalhoudster even blij maken door alle mest even weg te halen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 16:35

zonet geweest. Ik denk dat ze zelf wel gelukkig is alleen voor mij is het echt nog wennen. Het is zo'n andere manier met paarden omgaan. Ik ben best wel luxe gewend en dan is dit heel anders.

We hebben een tijd staan kijken naar de kudde maar ik begrijp eigenlijk niks van haar. Er is een groepje van 3 paarden (1 ruin en 2 merries) De ruin is de leider van de kudde en de 2 merrie lopen altijd bij hem. en dan heb je nog een groepje van ook weer 3 paarden en die staan lager in de rang. Ik zie dat ze geaccepteerd word bij de 3 paarden die lager in de rang staat en minder door het leider groepje. Maar toch wil ze naar dat groepje toe en dan word ze telkens weggejaagd. Ik snap dan niet waarom ze gewoon niet bij die andere 3 gaat staan waar ze wel geaccepteerd wordt. Kunnen jullie dit verklaren?

Ze heeft 2 best wel flinke wondjes, dat vond ik niet zo leuk. Ze heeft ook wat schilfers bij de staartwortel. Dit had ze eerst nooit. Haar vacht is ondanks een deken heel erg gegroeid en dat in 3 dagen.

Ik hoop echt dat ze gelukkig is want het is een hele andere manier van paarden houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:50

Ze zoekt juist paarden op die haar niet willen? ze is wat aan het uitproberen, er gaat wel een nieuw evenwicht in de groep ontstaan. Verder lijkt het me dat het voor jou ook wennen en uitproberen is. Als je het helemaal niet leuk zou vinden dan ga je toch gewoon terug naar je oude stal- ik heb niet meegekregen waarom je daar was weggegaan? /3

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 18:18

Ze zoekt inderdaad paarden op die haar er niet bij willen. Ik ben weg gegaan omdat de boerderij te koop staat dus vroeg of laat moet je toch vertrekken en de stal eigenaar zat altijd op mij te zeuren. Ik ging niet meer met plezier er heen omdat ik bang was dat ik weer gezeik over me heen kreeg.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik vind mijn nieuwe stal wel leuk hoor alleen het is nog allemaal wennen. En ik vind het niet zo leuk dat mijn paard wonden heeft. Maar er komt vast snel rust in de kudde. Gewoon de tijd geven

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:07

Geef het inderdaad tijd, er komt vanzelf rust in de kudde.
Maar.., ook met rust in de kudde kan er wel eens wat nijd ondeling zijn, door hormonen bijvoorbeeld, het is in een kudde niet abnormaal dat je af en toe wat haren mist bij je paard, zolang dit geen echt wonden zijn, is er niks aan de hand!
Probeer zelf ook rust te vinden hierin, het is voor je paard heerlijk om op deze manier gehouden te worden :o

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:59

Nou, dat klinkt super allemaal :)
Als ze idd gaat liggen, zal ze zich goed veilig voelen.
Meestal is er 1 die de wacht houd en bij jullie liggen ze allemaal.. fijn plekje :)

Die wondjes.. altijd handig om een pot groene leem te hebben staan :P (niet om mini wondjes smeren, ivm eventuele kans bloedvergiftiging).
Och en die schilfers.. ze krijgt eindelijk lucht na al die jaren op stal te hebben gestaan, hihi.. gok lekker kroelen met de anderen en tja, daar houd je geen net kapsel van...

Went vanzelf.. jezelf en je merrie wat de tijd even en net wat Luxje als zegt.. ook al is er rust.. zo nu en dan moet er even gemopperd worden.. ;)