Paard trapt tegen deur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:37

SandraVerl schreef:
Tja, dan ben ik sinds de laatste dagen ook een beul. Ponylief is hoefbevangen en mag niet meer continu eten, dus beesten staan minimum 10u per dag in stal met een kleine verharde uitloop (waar pony eigenlijk niet mag staan, maar meneer staat liever op de harde stenen als op de vlas).
Och TS, laat je hier niets aanpraten, als jij je paarden niet in het slijk wil en ze krijgen op stal alles wat ze nodig hebben, dan kunnen ze er best wel tegen om zo deze slechte periode te overbruggen. Ik zie dat mensen al een hooinet en een speelbal voorgesteld hebben om je paard bezig te houden, ik geloof dat er tegenwoordig ook voor paarden speelgoed is waar je voer in kan verstoppen en wat hen wat vertier geeft. Kan hij verder ook gewoon over een tussenschot kroelen met zijn vriendjes? Of staan ze samen op stal?? Mijne kleine breekt de boel af als ik hem alleen zet, maar staat hij samen met zijn grote vriend, dan is hij een engeltje.
Ik heb mijn paddock afgelopen zomer opgehoogt in de hoop op drogere voeten, het is er helaas nog steeds een slijkboel, maar ik zag onlangs wel iemand die grote rubberen matten in het paddock had liggen (zo van die rubberen honinggraat roosters), blijkbaar is dat een goede oplossing om je bodem droog te houden.

dankjewel voor je reactie en fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die hun paarden niet tot hun knieën in de modder willen hebben. we hebben nu een slowfeeder en en een jolly bal in z'n hok gehangen.
we hebben thuis 2 boxen, hij staat naast z'n vriendin dus staan vaak samen te kriebelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:49

paardjes131 schreef:
SandraVerl schreef:
Tja, dan ben ik sinds de laatste dagen ook een beul. Ponylief is hoefbevangen en mag niet meer continu eten, dus beesten staan minimum 10u per dag in stal met een kleine verharde uitloop (waar pony eigenlijk niet mag staan, maar meneer staat liever op de harde stenen als op de vlas).
Och TS, laat je hier niets aanpraten, als jij je paarden niet in het slijk wil en ze krijgen op stal alles wat ze nodig hebben, dan kunnen ze er best wel tegen om zo deze slechte periode te overbruggen. Ik zie dat mensen al een hooinet en een speelbal voorgesteld hebben om je paard bezig te houden, ik geloof dat er tegenwoordig ook voor paarden speelgoed is waar je voer in kan verstoppen en wat hen wat vertier geeft. Kan hij verder ook gewoon over een tussenschot kroelen met zijn vriendjes? Of staan ze samen op stal?? Mijne kleine breekt de boel af als ik hem alleen zet, maar staat hij samen met zijn grote vriend, dan is hij een engeltje.
Ik heb mijn paddock afgelopen zomer opgehoogt in de hoop op drogere voeten, het is er helaas nog steeds een slijkboel, maar ik zag onlangs wel iemand die grote rubberen matten in het paddock had liggen (zo van die rubberen honinggraat roosters), blijkbaar is dat een goede oplossing om je bodem droog te houden.

dankjewel voor je reactie en fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die hun paarden niet tot hun knieën in de modder willen hebben. we hebben nu een slowfeeder en en een jolly bal in z'n hok gehangen.
we hebben thuis 2 boxen, hij staat naast z'n vriendin dus staan vaak samen te kriebelen.

Waar ik tot voor 2 jaar woonde, stonden ze de laatste jaren enorm nat in de winter. Toen we de boel daar bouwden, was het de bedoeling om het paddock te draineren. Maar ja, dan beslist men ineens om de zone om te vormen naar natuur en moesten we afwachten of we wel of niet mochten blijven en dan doe je geen kosten meer aan je paddock. Ik wil mijn paarden echt op die manier niet meer houden. Nu is hun huidig paddock lang niet zo nat, maar we hebben voor de stal een verharding gemaakt en het ganse paddock een flink stuk opgehoogd en als dat niet helpt, tja, dan vliegen ze ook het grootste deel van de dag vooraan met hooinet. Mijn groot paard heeft enorm gevoelige voeten, ik kan me niet voorstellen dat 24u in de modder beter is voor hem. Moet wel eerlijk zeggen dat mijn heren braaf zijn op een kleine ruimte zo lang ze zich maar niet vervelen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:52

Je wilt tips maar die tips mogen niet inhouden dat het dier beweging mist... hmmm:

Lange spijkers van buitenaf in de deur slaan zodat het paard tegen de punten trapt
Voorbenen amputeren
Oordopjes

Maar even serieus TS, wat verwacht je dan? Een beetje energiek paard heeft toch meer beweging nodig dan wat hij bij jullie 'lekker aan huis' kan krijgen? Ik vind het wonderlijk dat niet elk paard dat 22 a 23 uur in een stal staat stalondeugden heeft. Sommige problemen kun je simpelweg niet oplossen door opvoedingstips.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:02

Nu is het nog tegen de deur trappen, straks is het knagen aan de randen, heen en weer wiegen (slijtage aan voorbenen als gevolg), luchtzuigen en vervolgens allemaal stal- en rijondeugden, alsmede psychische problemen die je niet meer denkt te kunnen herleiden (valt het straks onder de noemer 'lastig paard'). Het komt echter allemaal op hetzelfde terug: het paard krijgt veel en veel te weinig beweging. Je bedoelt het vast goed, maar je maakt het probleem alleen maar erger. Niet aan symptoombestrijding doen, zoals deurtjes dicht, matrassen, etc., maar gewoon eruit. Niets meer en niets minder. Lukt dat niet waar ze nu staan: andere plek zoeken. Is dat niet mogelijk of is dat te duur? Paard verkopen, want dit is in- en intriest voor het dier.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:30

Als de paarden toch aan huis staan, dan kan je toch een uitloop en of paddock maken? Hier ook de paarden aan huis. Ze hebben een stal met verharde uitloop tot hun beschikking en op het moment zijn we bezig met een eb en vloed paddock. Kost wel wat, maar dan kunnen mijn paardjes ten alle tijden fijn hun benen strekken.

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 20:59

Shenavallie schreef:
Nu is het nog tegen de deur trappen, straks is het knagen aan de randen, heen en weer wiegen (slijtage aan voorbenen als gevolg), luchtzuigen en vervolgens allemaal stal- en rijondeugden, alsmede psychische problemen die je niet meer denkt te kunnen herleiden (valt het straks onder de noemer 'lastig paard'). Het komt echter allemaal op hetzelfde terug: het paard krijgt veel en veel te weinig beweging. Je bedoelt het vast goed, maar je maakt het probleem alleen maar erger. Niet aan symptoombestrijding doen, zoals deurtjes dicht, matrassen, etc., maar gewoon eruit. Niets meer en niets minder. Lukt dat niet waar ze nu staan: andere plek zoeken. Is dat niet mogelijk of is dat te duur? Paard verkopen, want dit is in- en intriest voor het dier.

Overdrijven is ook een vak, als hij een 1/2 uurtjes buiten is wil hij graag weer naar binnen toe. Verkopen vind ik wel wat te ver gaan. Het is hem een x gelukt om die deur open te krijgen en nu probeert ie steeds weer. Al die jaren daarvoor had ie nergens last van. Dus aan beweging licht het volgensmij niet. We rijden ook en dat is niet bij die uren buiten opgetelt. Maar prima als jullie dit dierenmishandeling vinden, mag. Maar ga hier dan niet meer op reageren. Ik vraag niet om te weten 'hoe erg het paard het heeft' maar om een eventueele oplossing.
Laatst bijgewerkt door paardjes131 op 24-10-15 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:10

Shenavallie schreef:

Mijn haf schopt vanaf zijn vierde regelmatig tegen zijn staldeur, hij is nu twintig en heeft geen andere stalondeugden ontwikkeld en staat nu met een matras voor zijn deur ondanks dat hij overdag buiten loopt, en natuurlijk heeft hij buiten deze ondeugd niet want daar kan hij nergens tegen aan trappen.
Dus waar je dit verhaal vandaan haal? ??????

lianne304

Re: Paard trapt tegen deur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:21

Sorry heb allen maar de eerste reactie gelezen maar wil toch even kwijt.

Als je een paard rijd 2 uur lang en dan nog 3 uur daar buiten lijkt me niet zo slecht leven.

Ik ken namelijk een springstof en daar komen de paarden maar 1 uurtje buiten en geen enkel paard staat daar met een weide maatje maar staat 1 uur allen op de wei en word dan gelijk weer binnen gehaald

xloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:27

paardjes131 schreef:
Jessix schreef:
1,5 uur per dag naar buiten is natuurlijk niet zo veel. Om 10 uur geef je nog een keer hooi? Zit dat in een slowfeeder?

Tja het is gewoon verveling... En dat is ook logisch als ze zo lang op stal staan. Kun je ze niet de hele dag in de bak laten?

we hebben zelf geen bak dus het hangt echt af of die vrij is of niet,
maar slowfeeder gaan we vanavond even proberen !

Dan ben ik ook ''zielig'' bezig want mijn paard staat de hele dag op stal en als ik uitmest en hooinetten vul staat hij in de bak (en niet zeuren dat is veelste kort, hij komt niet alleen dan eruit, hij staat dan zelf bij de bakrand andere paarden/ pony's te klieren) daarnaast rij ik hem minimaal een half uur tot drie kwartier. Hij is niet vervelend in zijn stal, dus erg zal hij het wel niet vinden..

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:30

lianne304 schreef:
Sorry heb allen maar de eerste reactie gelezen maar wil toch even kwijt.

Als je een paard rijd 2 uur lang en dan nog 3 uur daar buiten lijkt me niet zo slecht leven.

Ik ken namelijk een springstof en daar komen de paarden maar 1 uurtje buiten en geen enkel paard staat daar met een weide maatje maar staat 1 uur allen op de wei en word dan gelijk weer binnen gehaald

Dus omdat die paarden het slecht hebben is het oke dat deze het ook slecht heeft? :?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:31

Xloekie, wat is de reden dat je je paard geen vrije bewegingsruimte geeft?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:32

Babootje schreef:
NiFallor schreef:
Tsja, wees er maar trots op. Te nat is mijns inziens gewoon echt geen excuus, er zijn namelijk talloze manieren om te zorgen dat paarden prima naar buiten kunnen onafhankelijk van de hoeveelheid regen. Denk aan een (gedraineerde) zandpaddock, bestrating, paddockmatten.... Maarja, dat vraagt om een investering (tijd/geld/ruimte) en om het begrip dat het not done is om een bewegingsdier zo ontieglijk lang achtereen op te sluiten :( .

Dus TS: offer een deel van je natte wei op voor een droge buitenplek voor je paarden (door het te bestraten of er een (gedraineerde) zandpaddock van te maken). Veel gezonder voor je paarden.

Ja tuurlijk, als je een eigen bedrijf hebt of paarden aan huis kan dat prima %)

Euh.... en waar staan de paarden van TS? Juist: aan huis!

Daarnaast geldt voor jouzelf wat iemand anders al zei: andere stal zoeken. En ja, ik weet uit ervaring dat het echt niet makkelijk is om een stal te vinden waar ze in de winter veel buiten komen en dat je er soms erg veel voor in moet leveren. Maar goed, dat is maar net hoe belangrijk je het welzijn van je paard vindt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:38

Leuk dat jij gedachten kan lezen van je paard, dat kan ik niet hoor...

Mijn paard stond vorig jaar ook 23/7 op stal. Uit eigen gemak, geef ik toe. Was helaas toen niet slimmer... Had na 4 maand een irritant, stijf paard. Ondertussen meer over het wezen paard geleerd en verhuisd. Dit jaar lekker buiten, niks stijf meer en een heerlijk karakter. Op stal was het ook een braaf paard, geen ondeugden maar ik heb ze zo zien openbloeien sinds ze 24/7 buiten staat, prachtig om te zien gewoon. In heb er zelf wel veel voor moeten inleveren maar dat neem ik er met liefde bij.
Nooit van mijn leven dat ik mijn paard nog opsluit in een hokje...

Dat hij zijn deur eruit trapt zegt imo genoeg: hij wil er niet instaan. Logisch als je weet dat een paard leeft in grote open vlaktes waar ze rondscharrelen naar gras.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:50

Die van mij doet t prima zo, wil ik graag ook zo houden :D

xloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:50

fokfanaat schreef:
Xloekie, wat is de reden dat je je paard geen vrije bewegingsruimte geeft?

Ik zeg het eerlijk, ik heb geen tijd/ zin om meerdere keren naar stal te fietsen om hem zelf de vrijheid te geven. In de zomervakantie is hij vaak hele dagen op de wei geweest. Omdat ik het nu ook druk heb met school en ik nu al bijna tot geen tijd voor mijn huiswerk heb! Van mijn ouders mag mijn school er niet onder leiden.
Laatst bijgewerkt door xloekie op 24-10-15 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:00

Ongelooflijk.. dat mensen nog zo paarden houden dat is gewoon werkelijk om te janken..

Verdiep je in paardenwelzijn, in de behoeften van een paard, in hun psyche. Met de hedendaagse wetenschap en kennis hoe kun je je in godsnaam dan nog tegen jezelf verantwoorden dat je je paard zo laat stikken

xloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:01

[quote="xLes"]
Leuk dat jij gedachten kan lezen van je paard, dat kan ik niet hoor...

Mijn paard stond vorig jaar ook 23/7 op stal. Uit eigen gemak, geef ik toe. Was helaas toen niet slimmer... Had na 4 maand een irritant, stijf paard. Ondertussen meer over het wezen paard geleerd en verhuisd. Dit jaar lekker buiten, niks stijf meer en een heerlijk karakter. Op stal was het ook een braaf paard, geen ondeugden maar ik heb ze zo zien openbloeien sinds ze 24/7 buiten staat, prachtig om te zien gewoon. In heb er zelf wel veel voor moeten inleveren maar dat neem ik er met liefde bij.
Nooit van mijn leven dat ik mijn paard nog opsluit in een hokje...

Dat hij zijn deur eruit trapt zegt imo genoeg: hij wil er niet instaan. Logisch als je weet dat een paard leeft in grote open vlaktes waar ze rondscharrelen naar gras.
[/quot
Laatst bijgewerkt door xloekie op 24-10-15 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:09

Tja je zegt het zelf. Ging niet met de weidegenoot. Zou ik ook niet happy van worden als ik moet samenleven met iemand die ik niet moet... Het moet klikken in je groep, ze moeten met elkaar samenkunnen.

Eens met tabaluga12 verder...

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:13

Ik heb een pony die ook hoefbevangen geweest is maar die staat gewoon de hele dag buiten in een droge zandpaddock.
Hoefbevangen gevoelige paarden moeten juist in beweging blijven.
Ik snap dat je je paardje niet in de modder wil hebben maar anderhalf uur per dag buiten is niks. Ik geloof zelfs dat er in de paardenwelzijnswet is opgenomen dat een paard minstens 6 uur per dag buiten moet staan.
Misschien kun je een paddock laten maken. De grond zou je kunnen laten omhalen met apparatuur zodat er zand bovenkomt. Maar dit is afhankelijk van waar je woont. Wij hebben het wel zo gedaan en is perfekt droog. Anders kun je ook zand laten storten voor een droge bodem. Voor het schoppen kun je iig een rubbermat bevestigen aan de binnenkant van de deur. Maar dat is opzich verder geen oplossing voor het probleem. Ik zou toch eens gaan nadenken hoe je je paard meer bewegingsvrijheid kunt geven

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:14

xLes schreef:
Tja je zegt het zelf. Ging niet met de weidegenoot. Zou ik ook niet happy van worden als ik moet samenleven met iemand die ik niet moet... Het moet klikken in je groep, ze moeten met elkaar samenkunnen.

Eens met tabaluga12 verder...

Dus nu zijn wij 'mishandelaars'?
Nou sorry hoor maar jullie zullen het ook wel niet perfect doen.
Die 'dure' dressuur paarden ik denk dat die minder buiten in de wei komen dan onze paarden.
'straks gebeurt er nog wat'
Zo slecht hebben ze het niet hoor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:15

Dus van 24/7 buiten staat hij nu 23/7 op zijn hok?

Er zijn ook goede tussenwegen, maar je moet er wel moeite voor doen.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:15

mensen zien tegen woordig allen maar 24/7 paradijsen en dat is volgens iedereen zo heilig.
maar het is toch normaal als een paard ook op stal staat

en er staat min. 1,5 uur dus dan kan het zo betekenen dat het paard 1 x in de week 1,5 uur buiten staat en de andere dagen de hele dag.
jullie kennen haar niet dus je kan er niet zo makkelijk op oordelen.

en zij zit ook op school dus weet ook niet 100%zeker warner het paard buiten of binnen staat neem ik aan, en ook weten jullie niets over de gezondheid van het paard!
Somigen hebben stal rust OF is dit ook ZO zielig

En dan het ook nog reactie geven via pb is wel echt sneu!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-10-15 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Grote letter zin in normaal lettertype zin veranderd, vanwege het te schreeuwerige karakter

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:17

Het zal de leeftijd wel zijn..

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:18

Per dag wel 1,5uur. Dus zeker niet 1,5 uur in een week. Veel meer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:23

Ik wacht met smart op een aanpassing inde wet, dat paarden eigenaren verplicht gaan worden om hun paarden tenminste 4-6 uur verplicht worden zomers en swinters los te laten lopen in een ruime paddock, met soortgenoten.
( geen skybox van 6x 9 )