buren wat klachten over de paarden, goede tips gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: buren wat klachten over de paarden, goede tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:56

In principe zou ik zeggen ,geef de buuf oorstopjes.
Maar mischien is het mogelijk om je paarden beide in de inloopstal te zetten en te scheiden door een schrikdraadje,staan ze samen binnen en kunnen ze elkaar toch niet lastig vallen.

Bij mij staan de paarden 24/7buiten,maar als er één ziek is of gewond dan span ik in de schuilstal een hoek af waar het zieke/gewonde dier staat.Kan hij toch bij zijn vriendjes staan zonder dat ze hem lastig vallen.
En als je ze dan allebei een berg hooi geeft moeten ze toch stil zijn tot smorgens,of ze moeten erg hard kauwen?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:11

Ik slaap boven mijn paarden, iedere nacht word ik wel een keer wakker van hun gestommel, geschuur, hinnikje, bries, kuch of gestamp. Maar het zijn MIJN paarden dus dat trek ik prima. Daarentegen erger ik mij soms groen en geel aan de scooter van de overbuurjongen. Point taken?
Als een vriendin blijft overnachten heeft ze vaak geen oog dichtgedaan vanwege de paarden, ik kan mij buurvrouw dus wel voorstellen. Het 'hartaanval'-argument zou mij overigens wel tegen de borst stuiten. Niet manipuleren buuf, verder zou ik prima naar een oplossing willen zoeken. Idd rubbertegels is een mooi begin.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 00:30

Dat verhaal over een hartaanval kun je met een korreltje zoud nemen is nietsmeer dan een poging tot manipuleren want je gaat je schuldig voelen.

Je kunt even kijken om ze bijv slowfeeders op te hangen een eindje uit elkaar gaan ze vaak minder zeiken. Of inderdaad even kijken of er een schrikdraadje tussen kan.

Eerlijk gezegt vind ik het een beetje gezeur, moet je niet op het platteland gaan wonen. Je wilt niet weten wat we hier s'nachts allemaal horen van slaande deuren, schreeuwende kinderen, tot hele drumsolo's en krijsende katten. Alles went.
En zo niet gooi je toch een pakje met oordoppen door de brievenbus.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 00:34

Even 1 zinnetje eruit gepikt.
Citaat:
Eerlijk gezegt vind ik het een beetje gezeur, moet je niet op het platteland gaan wonen

Hier wil ik wel in meegaan wat betreft in oogsttijd modder op de weg of lawaai van de machines of geurtjes die bij het platteland horen.
Maar wie verwacht er nu dat er een stal ongeveer naast je slaapkamer gemaakt wordt?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 01:55

En die koeien hoort ze niet

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 02:51

Vast wel.
Maar toen wij koeien in ons land hadden hoorde ik die minder dan de paarden.
Op een tochtige koe na dan :P Maar dat klinkt dan weer niet als gegil.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 04:36

Bij ons op stal, waar de paarden in een grote groepsstal gehouden worden met veel betegelde grond, was er ook iemand die af en toe in zijn camper bleef slapen, naast de groepsstal. Nou, die persoon had het al snel helemaal gehad met die groepshuisvesting, want volgens hem was het constant oorlog.

Nu valt dat heel erg mee. Er gebeurt eigenlijk nooit iets serieus. Ook is er gedragsonderzoek met video gedaan, en daaruit bleek ook niks bijzonders. Juist de relatieve rust viel op.

Maar als je er vlak naast slaapt, en het is doodstil dan hoor je alles 10 keer zo hard. Elke hoef op de stenen, elk briesje, elk gilletje, en natuurlijk die ene merrie die om het minste of geringste moord en brand schreeuwt. Het klinkt inderdaad alsof er constant oorlog is.

Ik heb zelf ook wel eens gekampeerd vlak naast mijn paard. Man, het lijkt wel op hij 's nachts over je tent heen walst. Alles klinkt zo ontzettend dichtbij.

Dus ik begrijp je buurvrouw wel. Als het je eigen paarden zijn kun je zulke geluiden beter interpreteren als 'Wat fijn dat ze 's nachts ook lekker sociaal contact hebben', en je draait je nog een keer om. Omdat je buurvrouw deze positieve gedachten niet heeft, en misschien zelfs wat negatief tegenover paarden staat omdat je daar vroeger bang voor diende te zijn, kan ik me wel voorstellen dat ze zich helemaal de pleuris schrikt en dan vervolgens uren wakker ligt. En dan is één keer per nacht genoeg om iemands woongenot (stom woord :r ) compleet te bederven. Hartklachten kunnen hierdoor zeker verergeren.

Het lijkt mij het beste om vooral met haar op een open manier het gesprek aan te gaan. Wat denkt zij bijvoorbeeld zelf dat een oplossing zou kunnen zijn? Dan kun jij weer vertellen waarom dat misschien niet mogelijk is etc. Zo leert je buurvrouw ook over jouw paarden en waarom ze op deze manier gehuisvest zijn. Je kunt haar op de hoogte houden van de oplossingen die je uitprobeert en haar dan vragen in hoeverre ze werken. Als zij weet hoe veel moeite jij doet dan zal haar ergernis-niveau vast wel dalen, en misschien hoef je dan uiteindelijk wel helemaal niks meer te veranderen. :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 07:27

kan je slowfeedes op het stuk zo ver mogelijk van haar huis vandaan zetten voor de nacht en dat stuk afsluiten met een stroomdraadje?

Dan zou ik buuf toch aanraden om oordoppen, die van de hema de gele die zitten zacht in je oren, te nemen..

Het is leven en laten leven...dus jij een beetje en zij een beetje...

Zolang je 3e paard er nog niet is, dan toch echt in de nacht apart zetten dus 2 stukje maken waar ze kunnen liggen, eten en wat rond kunnen lopen...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 07:49

Ik weet niet hoe lang jouw paarden bij elkaar staan maar als dat straks wat langer is zal het gepiep toch echt wel minder worden tenzij er sprake is van voernijd. Zorg dat je voldoende ruwvoer voert dat geeft ook vaak een boel rust en wat hier gezegd wordt , voer vooral s;nachts voldoende .Buikje rond geeft rust.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 07:58

LindyH schreef:
Bij ons op stal, waar de paarden in een grote groepsstal gehouden worden met veel betegelde grond, was er ook iemand die af en toe in zijn camper bleef slapen, naast de groepsstal. Nou, die persoon had het al snel helemaal gehad met die groepshuisvesting, want volgens hem was het constant oorlog.

Nu valt dat heel erg mee. Er gebeurt eigenlijk nooit iets serieus. Ook is er gedragsonderzoek met video gedaan, en daaruit bleek ook niks bijzonders. Juist de relatieve rust viel op.

Maar als je er vlak naast slaapt, en het is doodstil dan hoor je alles 10 keer zo hard. Elke hoef op de stenen, elk briesje, elk gilletje, en natuurlijk die ene merrie die om het minste of geringste moord en brand schreeuwt. Het klinkt inderdaad alsof er constant oorlog is.

Ik heb zelf ook wel eens gekampeerd vlak naast mijn paard. Man, het lijkt wel op hij 's nachts over je tent heen walst. Alles klinkt zo ontzettend dichtbij.

Dus ik begrijp je buurvrouw wel. Als het je eigen paarden zijn kun je zulke geluiden beter interpreteren als 'Wat fijn dat ze 's nachts ook lekker sociaal contact hebben', en je draait je nog een keer om. Omdat je buurvrouw deze positieve gedachten niet heeft, en misschien zelfs wat negatief tegenover paarden staat omdat je daar vroeger bang voor diende te zijn, kan ik me wel voorstellen dat ze zich helemaal de pleuris schrikt en dan vervolgens uren wakker ligt. En dan is één keer per nacht genoeg om iemands woongenot (stom woord :r ) compleet te bederven. Hartklachten kunnen hierdoor zeker verergeren.

Het lijkt mij het beste om vooral met haar op een open manier het gesprek aan te gaan. Wat denkt zij bijvoorbeeld zelf dat een oplossing zou kunnen zijn? Dan kun jij weer vertellen waarom dat misschien niet mogelijk is etc. Zo leert je buurvrouw ook over jouw paarden en waarom ze op deze manier gehuisvest zijn. Je kunt haar op de hoogte houden van de oplossingen die je uitprobeert en haar dan vragen in hoeverre ze werken. Als zij weet hoe veel moeite jij doet dan zal haar ergernis-niveau vast wel dalen, en misschien hoef je dan uiteindelijk wel helemaal niks meer te veranderen. :D

Mooie post +:)+ . TS: ik zou echt het gesprek aangaan met die vrouw, zoals LindyH ook aanraadt.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 17:27

franka75 schreef:

Ja zeker wel, die staan namelijk nog geen 15 meter van dr huis af.
Maar ik denk dat ze ook wel weet dat daar over mopperen echt niets gaat helpen.

Ze miepen ook niet steeds hoor, het is gewoon af en toe. ( lees kudde gedrag )

Ik heb nog verder zitten denken, maar wacht eerst deze oplossing af.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 17:30

kvika schreef:
franka75 schreef:

Ja zeker wel, die staan namelijk nog geen 15 meter van dr huis af.
Maar ik denk dat ze ook wel weet dat daar over mopperen echt niets gaat helpen.

Ze miepen ook niet steeds hoor, het is gewoon af en toe. ( lees kudde gedrag )

Ik heb nog verder zitten denken, maar wacht eerst deze oplossing af.

Rizette, de laatste is er 3 jaar gelden bij gekomen, dus wel al stabiel. maar in kudde verband blijf je af en toe hebben dat de leider even getest wordt of deze nog steeds wel de baas is, of een onderdaan die net ff te langzaam opzij gaat voor de leider, wat dan in een "piep" zich uit.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:40

amoj schreef:
Sorry maar wat een aansteller...

Als mevrouw er last van heeft, doet ze het raam lekker dicht en desnoods gaat ze aan de andere kant van het huis slapen.
Kan me niet voorstellen dat het zo vaak gebeurd, en dat je er wakker van wordt...

En btw; ik woon zelf op een melkveebedrijf, het open/dichtslaan van het voerhek, het gebrul van een tochtige koe of kalveren die melk willen hoor je toch veel erger dan een merrie die een keer gilt. Ik denk dat ze gewoon wat te zeuren wil hebben tegenover jou.

Dat is ook mijn idee....had ze niet naast een boerderij moeten wonen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:52

Ik vind het top dat jij je best probeert te doen ts! Maat ben ik desondanks ook van mening dat mocht ze er last van blijven houden de simpelse oplossing voor de buurvrouw toch echt oordopjes zijn. Buurvrouw kan niet verwachten dat ke tot in het oneindige doorgaag.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:05

tiwi1969 schreef:
Hoe is de bodem van je paddock en stallen? Heb je daar ook verharde gedeeltes in?
Dat klinkt natuurlijk behoorlijk door, zeker als je paarden ook nog op ijzers staan. Wellicht valt daar wat winst te behalen?

Verder vind ik dat in een agrarisch gebied mensen niet kunnen verwachten dat alle dieren 's nachts stil zijn, dat zijn geluiden die bij het leven op het platte land horen.

De buurvrouw zou misschien ook wel in een kamer aan de andere kant van het huis kunnen slapen of misschien heeft de melkveehouder wel een ander plekje voor jouw paarden verder van het huis van de buurvrouw?

Mee eens! Het is een agrarische gebied............met grote dieren zoals vee en dus ook paarden.

Wat een gezeur, ze heeft er zelf voor gekozen om in dat gebied te gaan wonen.

Ik zou niets aanpassen, want dat heeft geen zin. Het blijven dieren.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:10

Die paarden staan er toch al 5 jaar :+ ze heeft óf 5 jaar haar mond gehouden, óf het is nu eventjes zo omdat paard nr. 3 er even niet is.
Je zou nu al actie kunnen ondernemen, of even wachten totdat paard nr. 3 weer thuis is. Mogelijk geeft dat wat rumoerigheid in de groep. En anders, rubbermatten werken in ieder geval bij paarden met ijzers enorm. Over het scheiden van de paddock zijn al genoeg tips gegeven en daar heb ik niets aan toe te voegen :p

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:24

Als buren is het niet meer dan fatsoenlijk om rekening met elkaar te houden, en even te kijken of je iemand een plezier kan doen door een kleine aanpassing.

Kan me best voorstellen dat een buuf niet blij wordt van paarden die naast haar slaapkamerraam staan te piepen / gillen.

"Had ze maar niet op het platteland moeten gaan wonen" is dan wel makkelijk zeg... alsof het gebruikelijk is dat de buren paarden onder je raam parkeren :P

Misschien zijn daar zelfs wel regels voor dat je een bepaald aantal meters van de erfgrens af moet blijven...als de buren zich zodanig er aan storen (je nachtrust is wel heel veel waard natuurlijk :(:) ) en zo'n soort regel weten te vinden dan ben je erger de pineut dan wanneer je even een draadje spant / extra hooinetje stukje verderop op hangt of weet ik wat waardoor de paarden elkaar wat minder in de weg zitten en het wat minder snel nodig vinden om te piepen :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:32

pmarena schreef:
Als buren is het niet meer dan fatsoenlijk om rekening met elkaar te houden, en even te kijken of je iemand een plezier kan doen door een kleine aanpassing.

Kan me best voorstellen dat een buuf niet blij wordt van paarden die naast haar slaapkamerraam staan te piepen / gillen.

"Had ze maar niet op het platteland moeten gaan wonen" is dan wel makkelijk zeg... alsof het gebruikelijk is dat de buren paarden onder je raam parkeren :P

Hier ben ik het mee eens en ik schrik echt van de hardvochtige reacties hier. Ik woon naast een kalverhouderij en het geloei (wat ze als ze komen een aantal nachten achter elkaar doen) is echt niet te vergelijken met het doordringende geluid van een gillend paard. Ik kan me dus best voorstellen dat ze ervan wakker schrikt. Ik ben benieuwd of de huidige oplossing van de TS werkt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:35

Ik vraag me overigens ook af of degenen die het over oordopjes hebben ze zelf wel eens hebben gebruikt. Daar komen echt nog wel geluiden doorheen, zeker een schril geluid als een gil van een paard. Het is echt niet zo dat je dan niets meer hoort, je wekken hoor je ook nog gewoon.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:45

Jammer dat uit mijn quote alleen het stukje over agrarischgebied wordt uitgelicht.

Ik geef punten aan waar ze het geluidsniveau kan minderen en als ze dat heeft gedaan dan zal de buurvrouw ook wat geluid moeten accepteren.
Niet dat TS haar gang kan gaan zonder zich wat van de buurvrouw aan te trekken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:53

Nou zo te lezen zouden heel wat bokkers zich er niets van aan trekken en geen aanpassingen zouden doen, want ze vinden het maar gezeur :\
wat ik allemaal hier niet lees....Blij dat ik hun buurvrouw niet ben...
is toch van de zotte, ik zou mezelf kapot schamen met zo'n mentaliteit!

TS heeft het goed opgelost, verhard stuk met voer en drinken echt vlak onder het raam van de buurvrouw
kan idd voor veel problemen zorgen, zeker als er een bij is met wat voernijd of dominant is.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:57

Ik vind het vooral raar dat de paarden al 5 jaar naast de slaapkamer van de buurvrouw staan en dat het nu ineens een probleem is. Waarom werd de buurvrouw eerder dan niet met een hartverzakking wakker midden in de nacht?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 22:32

Ik denk Naranga, omdat ze wat ouder wordt, en minder kan hebben.
Snap het ook best, daarom ook op tips gevraagd, en merk dat er echt twee kampen zijn.
Ik wil er zeker aan meewerken dat ze minder last heeft, maar wel op zekere hoogte. ook heb ik in het verleden wel eens mee gemaakt dat als mensen eens beginnen met wat klagen, dat het wel een sport lijkt te zijn om elke keer weer een ander ding te verzinnen. Ga er niet vanuit dat dit ook het geval is.
Zoals het spreekwoord ook zegt: Beter een goede buur, dan een verre vriend"

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:13

Anoeska27 schreef:
Ik vraag me overigens ook af of degenen die het over oordopjes hebben ze zelf wel eens hebben gebruikt. Daar komen echt nog wel geluiden doorheen, zeker een schril geluid als een gil van een paard. Het is echt niet zo dat je dan niets meer hoort, je wekken hoor je ook nog gewoon.

Nee hoor, die van de hema met de ronde punt niet...zonder slaap ik nl ook niet..je voelt ze niet zitten omdat ze heel zacht zijn...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:18

Ik hoor babymans er ook doorheen kwaken, dus gil van paard zal zeker ook wel. En je moet er maar mee willen / kunnen slapen...