Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Eerlijk gezegt vind ik het een beetje gezeur, moet je niet op het platteland gaan wonen
LindyH schreef:Bij ons op stal, waar de paarden in een grote groepsstal gehouden worden met veel betegelde grond, was er ook iemand die af en toe in zijn camper bleef slapen, naast de groepsstal. Nou, die persoon had het al snel helemaal gehad met die groepshuisvesting, want volgens hem was het constant oorlog.
Nu valt dat heel erg mee. Er gebeurt eigenlijk nooit iets serieus. Ook is er gedragsonderzoek met video gedaan, en daaruit bleek ook niks bijzonders. Juist de relatieve rust viel op.
Maar als je er vlak naast slaapt, en het is doodstil dan hoor je alles 10 keer zo hard. Elke hoef op de stenen, elk briesje, elk gilletje, en natuurlijk die ene merrie die om het minste of geringste moord en brand schreeuwt. Het klinkt inderdaad alsof er constant oorlog is.
Ik heb zelf ook wel eens gekampeerd vlak naast mijn paard. Man, het lijkt wel op hij 's nachts over je tent heen walst. Alles klinkt zo ontzettend dichtbij.
Dus ik begrijp je buurvrouw wel. Als het je eigen paarden zijn kun je zulke geluiden beter interpreteren als 'Wat fijn dat ze 's nachts ook lekker sociaal contact hebben', en je draait je nog een keer om. Omdat je buurvrouw deze positieve gedachten niet heeft, en misschien zelfs wat negatief tegenover paarden staat omdat je daar vroeger bang voor diende te zijn, kan ik me wel voorstellen dat ze zich helemaal de pleuris schrikt en dan vervolgens uren wakker ligt. En dan is één keer per nacht genoeg om iemands woongenot (stom woord) compleet te bederven. Hartklachten kunnen hierdoor zeker verergeren.
Het lijkt mij het beste om vooral met haar op een open manier het gesprek aan te gaan. Wat denkt zij bijvoorbeeld zelf dat een oplossing zou kunnen zijn? Dan kun jij weer vertellen waarom dat misschien niet mogelijk is etc. Zo leert je buurvrouw ook over jouw paarden en waarom ze op deze manier gehuisvest zijn. Je kunt haar op de hoogte houden van de oplossingen die je uitprobeert en haar dan vragen in hoeverre ze werken. Als zij weet hoe veel moeite jij doet dan zal haar ergernis-niveau vast wel dalen, en misschien hoef je dan uiteindelijk wel helemaal niks meer te veranderen.
franka75 schreef:En die koeien hoort ze niet
kvika schreef:franka75 schreef:En die koeien hoort ze niet
Ja zeker wel, die staan namelijk nog geen 15 meter van dr huis af.
Maar ik denk dat ze ook wel weet dat daar over mopperen echt niets gaat helpen.
Ze miepen ook niet steeds hoor, het is gewoon af en toe. ( lees kudde gedrag )
Ik heb nog verder zitten denken, maar wacht eerst deze oplossing af.
amoj schreef:Sorry maar wat een aansteller...
Als mevrouw er last van heeft, doet ze het raam lekker dicht en desnoods gaat ze aan de andere kant van het huis slapen.
Kan me niet voorstellen dat het zo vaak gebeurd, en dat je er wakker van wordt...
En btw; ik woon zelf op een melkveebedrijf, het open/dichtslaan van het voerhek, het gebrul van een tochtige koe of kalveren die melk willen hoor je toch veel erger dan een merrie die een keer gilt. Ik denk dat ze gewoon wat te zeuren wil hebben tegenover jou.
tiwi1969 schreef:Hoe is de bodem van je paddock en stallen? Heb je daar ook verharde gedeeltes in?
Dat klinkt natuurlijk behoorlijk door, zeker als je paarden ook nog op ijzers staan. Wellicht valt daar wat winst te behalen?
Verder vind ik dat in een agrarisch gebied mensen niet kunnen verwachten dat alle dieren 's nachts stil zijn, dat zijn geluiden die bij het leven op het platte land horen.
De buurvrouw zou misschien ook wel in een kamer aan de andere kant van het huis kunnen slapen of misschien heeft de melkveehouder wel een ander plekje voor jouw paarden verder van het huis van de buurvrouw?
pmarena schreef:Als buren is het niet meer dan fatsoenlijk om rekening met elkaar te houden, en even te kijken of je iemand een plezier kan doen door een kleine aanpassing.
Kan me best voorstellen dat een buuf niet blij wordt van paarden die naast haar slaapkamerraam staan te piepen / gillen.
"Had ze maar niet op het platteland moeten gaan wonen" is dan wel makkelijk zeg... alsof het gebruikelijk is dat de buren paarden onder je raam parkeren
Anoeska27 schreef:Ik vraag me overigens ook af of degenen die het over oordopjes hebben ze zelf wel eens hebben gebruikt. Daar komen echt nog wel geluiden doorheen, zeker een schril geluid als een gil van een paard. Het is echt niet zo dat je dan niets meer hoort, je wekken hoor je ook nog gewoon.