Van een afdak naar schuilstal [project].

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Van een afdak naar schuilstal [project].

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 05:32

Haha, ik zie het al voor me dat ze schuren en er dan afglijden... Wel een goede tip. Ga ik onthouden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:24

Heeft het geheel wel voldoende stevigheid zo?Ik mis extra ondersteuning van het dak en de dragers van het dak.Ook vraag ik mij af of een overkapping van 6 meter wel in 1x gedragen kan worden.
Vergis je niet in de kracht van de wind en evt het gewicht van sneeuw...ook al is de boel gelast.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achter en zijkant word later deze week dicht gemaakt,ze staan nu in ieder geval droog nu het dak erop zit.
W.b.t. die regenpijpen,heb ik ook al aan gedacht.Ik kan er ook van die isolatierollen van een soort schuim omheen draaien.Deze draaien ook mee als ze willen schuren.
Ik ben er niet bang voor dat het niet stevig is.
Het dak is van Damwandplaten,die zijn zeker sterk genoeg.Daarbij staat het afdak onder een boom,die houd ook nog sneeuw tegen.

De stal is niet demontabel,de palen zijn in beton gegoten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:18

Gaaf hoor

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:18

Dank je wel Tcm62.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:25

jobamara schreef:
Helaas voor jou te laat :o, als je om je steunpalen pvc buis (riolering) doet, kunnen ze niet makkelijk schuren omdat dit meedraait zeg maar en zeker bij houten palen voorkomt het knagen. Succes!

buisje overlangs een gleuf in schijven, kan je ze er zo omheen doen :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:26

Mooi!

Staat er een eikenboom?
Hier maakt dat veel herrie op de stal, in het begin schrokken ze zich rot _O-

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:46

Ja klopt,das een Eik. Maakt idd. veel herrie,maar ze zijn het gewend,het andere afdak stond ook onder een eik.

Ja dat kan ook nog,thnx. voor de tip Duhelo .

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:00

Goede timing met dit weer!

Hier ook stallen onder eiken bomen, we horen de eikels vallen tot in de slaapkamer. Paarden zijn er ondertussen al lang aan gewend. Alleen beetje lastig want de afvoerpijp zit altijd vol eikels...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:22

Kirrr schreef:
Goede timing met dit weer!

Hier ook stallen onder eiken bomen, we horen de eikels vallen tot in de slaapkamer. Paarden zijn er ondertussen al lang aan gewend. Alleen beetje lastig want de afvoerpijp zit altijd vol eikels...

er bestaan netjes/zeefjes dat je vanboven in de afvoerpijp kunt leggen. Nu en dan es netje uitschudden et voila

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:23

Ga je ook verlichting aanbrengen of komen er ramen in de zijkant?
Doordat het zo mooi diep is, komt er denk ik weinig licht bij zonder ramen.. Gaan ze er dan wel in?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:28

Bedankt voor de tip Duhelo.
De dakgoot was al afgescheurd van het gewicht... Hebben ondertussen wel serieus gesnoeid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:41

jobamara schreef:
Helaas voor jou te laat :o, als je om je steunpalen pvc buis (riolering) doet, kunnen ze niet makkelijk schuren omdat dit meedraait zeg maar en zeker bij houten palen voorkomt het knagen. Succes!
Duhelo schreef:
buisje overlangs een gleuf in schijven, kan je ze er zo omheen doen :)

Breekt dat niet als je ze 8 cm moet openbuigen ??

@gohya: zo te zien zijn het enkelwandige platen geworden :)
Wat ik zou doen nu het nog nieuw is... met de afstand aan de binnenkant van de middelste dwarsbalk tot de grond en bewaar dit goed... meet dan over een 3 maanden nog eens.
Is het dak gaan doorzakken zet dan een extra steun neer, want áls er eens een flink pak sneeuw gaat vallen dan kon je dakondersteuning het wel eens begeven.
Vergis je niet in het gewicht van sneeuw !!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 09:48

Ik weet nog niet of er verlichting komt,als ik die aanbreng,dan moet het op zonne energie zijn,er is daar geen stroom.Dan moet ik hem zo hangen dat de zon er wel op kan schijnen,anders kan die nooit opladen.Er komen geen ramen in,maar écht donker zal het niet worden,er blijven 2 grote zijkanten open.

DubbelDun goeie tip! ga ik zekers doen.Sneeuw kan zeker erg zwaar zijn! gelukkig worden de winters hier in Nederland steeds zachter.Maar mocht er een dikke pak sneeuw vallen,dan wil ik het sowieso van het dak afvegen.

Duhelo ook een goede tip! thnx.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:51

DubbelDun schreef:

dat durf ik niet zeggen, je kan er eventueel een stuk van tussenuit slijpen zodat het minder ver hoeft gebogen te worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 09:52

Duhelo schreef:
DubbelDun schreef:

dat durf ik niet zeggen, je kan er eventueel een stuk van tussenuit slijpen zodat het minder ver hoeft gebogen te worden.

Ik geloof dat ze die buizen in verschillende dikte's hebben,als je de dunnere neemt kan je ze makkelijk openbuigen.Die hele dikke zal niet lukken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:54

Oh ok, ik dacht dat je hem op drie plekken dicht ging doen. Dan zal t idd wel meevallen met licht!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:02

Je kunt een lamp op een auto-accu aansluiten, met LED geeft dat goed licht. Of een kerstverlichtingsslang (LED) geschikt voor 12V langs de dakrand spannen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:50

Toen ik mijn paarden nog op land had zonder stroom had ik een bouwlamp met LED verlichting mee, (op accu, ging uren mee) gaf ontzettend veel licht en kon je makkelijk overal meenemen en neerzetten/ophangen want er zat zo'n beugel aan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:03

Ik ben vanmorgen gaan kijken,van dichtbij,maar het valt me vies tegen.De palen zitten niet in de grond,ze 'zweven' een stukje boven de grond en worden vast gehouden door metalen platen die er aan vast zijn gelast,en dat zit in het beton.Dat werkt niet toch? als de paarden daar tegen aan duwen breekt de las toch gewoon af?

Het dak komt 1/3 deel tekort,dat wil hij er wel bij maken maar daar moet ik dan weer extra voor betalen.De afspraak was de gehele stal,het frame,het complete dak en 2 zijwanden voor 1 prijs.
Deze stal blijft nooit staan als een paard van 600 kilo er tegenaan gaat hangen,dat weet ik nu al.Er zit ook een draagbalk onder het dak,maar die 'hangt' gewoon,die steunt niet op de ijzeren balk.Dat heeft zo toch geen nut?
Hierbij wat foto's met wat ik bedoel.
Mis een stuk van het dak.
Afbeelding

De draagbalk die hangt en een stuk tekort is.
Afbeelding

De palen hangen boven de grond.
Afbeelding

De stal vanaf de voorzijde.
Afbeelding

De palen met lint er omheen.
Afbeelding

Iemand hier een deskundige w.b.t. de bouw van een schuilstal? graag alleen als je er verstand van hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:08

Klopt inderdaad niks van. Er staan mooie instructies voor een stevige constructie (wel hout) hier :
http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl/

Lint zo om metaal winden geeft weglekken van je stroom en dus 0 klap op je hele omheining. Je hebt isolatoren nodig om dat werkend te maken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:12

Ow maar er staat geen stroom op dat lint hoor.Mijn paarden komen niet aan het lint ongeacht of er wel of geen stroom op staat.Daarom zit het er omheen.
Ik ga je link bekijken, thnx.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:13

Ik weet niet hoe sterk de lasnaden zijn maar die zweefbalk doet iig weinig :+

Ik heb alleen maar ervaring met hout en combi-constructies.Zoals ik al eerder vermeldde...ik vraag mij af of er niet meer steun aan de gehele constructie gegeven moet worden.
Hopelijk heb je dingen op papier staan...als de afspraak is :een heel dak,en hij komt met 2/3 aanzetten ...klopt er al iets niet in de berekening.Ik denk dat de bouwer zich er iets in heeft vergist qua kosten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 16:17

Degene die het bouwt is een kennis van me.Ik denk ook dat hij zich heeft verkeken in de prijzen van het materiaal.Maar dat is dan toch niet mijn probleem? dan kan hij toch niet zomaar meer geld vragen?

Ik heb ook lint in het midden gespannen,zodat ze niet over die lage metalen balk kunnen vallen.
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:21

Hij had dat al aan zien kunnen komen bij de inkoop van het materiaal...maar goed het is sowieso netjes als hij dingen bespreekt en je niet zo laat zitten.Aan zo'n half dak heb je weinig....maar goed.Ik weet niet of het een heel goede kennis is :+