Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:28

Ivm je eigen privacy zou ik enkel je eigen paarden in die 8 boxen direct aan huis zetten, dan kan je even je enkel op je eigen dieren concentreren als je er al tijd voor weet te vinden.

Dan heb je voor je pension er nog 17 over. Met ruim 5 paarden per ha kom je dan redelijk richting gras genoeg (al dan niet met bijvoeren) om niet alles kapot getrapt de winter in te laten gaan.

Kijk goed naar hoe alles ligt en of/waar je een alternatieve manier van houden als paddock paradise oid kan aanbieden. Box + (goede) bak is nog steeds ruim keuze in, wil je niet standaard, dan is het een heel ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:36

Krachtvoer zou ik ook in eigen beheer doen. Je wilt niet weten hoeveel ruimte het in beslag neemt als iedereen eigen tonnetjes neer gaat zetten en je voerbeurten nemen enorm veel tijd in beslag als je met allemaal losse emmertjes moet gaan lopen. Daarnaast heb je nog het risico dat eigenaren niet op tijd nieuw voer kopen of het verkeerd opslaan waardoor je een muizenplaag krijgt. Een individu die om medische redenen geen standaard voer mag hebben is altijd wel iets voor te regelen maar zou het niet doen voor een complete pensionstal.

Ook uitmesten door eigenaren; doe het niet! De meesten beginnen fanatiek maar vaak versloft het en sta jij het alsnog te doen omdat het beestje niet in een vuile stal kan staan. Of ze vergeten door te geven dat ze op vakantie gaan ed. Daarnaast wordt je mesthoop een puinhoop, blijft gereedschap rond slingeren en heb je er alleen maar een berg frustratie van. Als ze zelf de mestballen even eruit willen scheppen met een stable boy als ze er zijn dan prima maar helemaal laten uitmesten zou ik niet doen.

Aangezien je zelf gaat zorgen voor zadelkasten; ik vind het erg prettig als die diep genoeg zijn zodat er een westernzadel in past.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:42

Gloa schreef:
Krachtvoer zou ik ook in eigen beheer doen. Je wilt niet weten hoeveel ruimte het in beslag neemt als iedereen eigen tonnetjes neer gaat zetten en je voerbeurten nemen enorm veel tijd in beslag als je met allemaal losse emmertjes moet gaan lopen. Daarnaast heb je nog het risico dat eigenaren niet op tijd nieuw voer kopen of het verkeerd opslaan waardoor je een muizenplaag krijgt. Een individu die om medische redenen geen standaard voer mag hebben is altijd wel iets voor te regelen maar zou het niet doen voor een complete pensionstal.

Ook uitmesten door eigenaren; doe het niet! De meesten beginnen fanatiek maar vaak versloft het en sta jij het alsnog te doen omdat het beestje niet in een vuile stal kan staan. Of ze vergeten door te geven dat ze op vakantie gaan ed. Daarnaast wordt je mesthoop een puinhoop, blijft gereedschap rond slingeren en heb je er alleen maar een berg frustratie van. Als ze zelf de mestballen even eruit willen scheppen met een stable boy als ze er zijn dan prima maar helemaal laten uitmesten zou ik niet doen.

Aangezien je zelf gaat zorgen voor zadelkasten; ik vind het erg prettig als die diep genoeg zijn zodat er een westernzadel in past.

Dat is ook een stukje opvoeding door de stalhouder. Hier in de buurt is een stal die precies dat doet wat jij afraadt en dat gaat daar prima. De stalhouder is er wel fel op en niet te beroerd om je te bellen en te sommeren om op te komen draven.

Tweede punt hierin is aan de voorkant kritisch zijn wie je binnen laat. Zorg dat je weet wie je binnen laat en doe je voorwerk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:43

Change3x schreef:
Ik vind 3 uur buiten echt niet weinig eerlijk gezegd, al helemaal niet als het winter is.3 uur buiten betekend 21 uur in een hokje opgesloten staan....

Ik heb verder niet alles gelezen, maar ik zou aanbieden om de paarden zo'n 5/6 uur per dag naar buiten te doen en als de eigenaren meer willen dan moeten ze dat zelf doen. 'S nachts op de wei ben ik zelf geen voorstander van omdat je er dan geen zicht op hebt en je weet maar nooit wat voor een gekken er rond lopen.

Ik zou maximaal 270 euro vragen p.p.

Als ze willen, dan komen Die mafkezen toch wel... of ze nu buiten of binnen staan in de nacht. Net als dat een dief ook midden in de nacht gewoon je zadelkamer leeg kan roven ondanks allerlei maatregelen en je daar in de ochtend pas achter komt.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:59

ik mis het belangrijkste :+ een hele dikke huid om al die paardendames tevree te houden. want geloof me..... dat valt niet mee :P

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:05

_suus19_ schreef:
Change3x schreef:
Ik vind 3 uur buiten echt niet weinig eerlijk gezegd, al helemaal niet als het winter is.

Ik heb verder niet alles gelezen, maar ik zou aanbieden om de paarden zo'n 5/6 uur per dag naar buiten te doen en als de eigenaren meer willen dan moeten ze dat zelf doen. 'S nachts op de wei ben ik zelf geen voorstander van omdat je er dan geen zicht op hebt en je weet maar nooit wat voor een gekken er rond lopen.

Dan staat je paard dus meer dan 20 uur op stal. Er zijn niet voor niets welzijnsregels opgesteld tegenwoordig. Dat is gewoon sneu voor je paard. Zeker als je in een omgeving woont waar meer dan genoeg stallen zijn waar ze meer naar buiten kunnen. Ik vind het egoïstisch.

Hoezo vind je dat egoïstisch? Ik kan genoeg stallen opnoemen waar paarden helemaal niet buiten komen. 3 uur is echt niet weinig, voor veel mensen is dat luxe. :j
Bij ons staan ze van de ochtend tot een uur of 3/4 buiten en dat het hele jaar door maar dat is ook de enige stal hier in de omgeving die dat doet. Dus een paard die 'maar' 3 uur buiten komt is echt niet zielig.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:06

sassefras schreef:
ik mis het belangrijkste :+ een hele dikke huid om al die paardendames tevree te houden. want geloof me..... dat valt niet mee :P

:')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:25

LdJ schreef:
Als ik alle reactie's lees over te korte tijden naar buiten, die moeten dan niet bij ons op stal komen :x Ik sta op een doe-het-zelf stal, dus als jij wilt dat je paard buiten komt, zorg maar dat je er bent.. Ik zou dolblij zijn met 3 uur paddock zonder dat ik er zelf ben. Ik bedoel, jij wilt toch een paard, dan mag je daar zelf toch wel voor zorgen?? Of ben ik nu heeel vreemde praat aan het doen? :=
PS. Wellicht is dat het 'probleem' van de randstad..

Jij was de 1e die het zei. Denk dat er animo zat is van mensen die het prima vinden met minder buiten. Ken er genoeg die hun paard echt niet langer in een paddock willen dan half uurtje en die ook de wei niet in willen. (eigenaren he!? De paarden willen wel, maar mogen niet)
In de winter kan je hier in de blubber gaan kant op dan is 3 uur fantastisch! Ik zou er moord voor plegen als dat bij mij in de buurt beschikbaar was. Bij ons op stal komen ze in de winter echt geen 3 uur per dag buiten.
Echter kan zijn dat in jou omgeving het wel normaal is dat ze meer buiten komen dan is het wel lastiger.

Reken je niet rijk aan je weiland met het aantal paarden dat je hebt zal het snel kaal gegeten zijn en bij slechter weer met beetje pech ook vertrapt.

En selecteer je klanten! Van begin af aan, denk niet ik moet morgen vol staan! Neem alleen klante waarvan je denkt dat die passen (kan het nog tegenvallen, maar ja, niemand is helderziend).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:27

ikke schreef:
Gloa schreef:

Dat is ook een stukje opvoeding door de stalhouder. Hier in de buurt is een stal die precies dat doet wat jij afraadt en dat gaat daar prima. De stalhouder is er wel fel op en niet te beroerd om je te bellen en te sommeren om op te komen draven.

Tweede punt hierin is aan de voorkant kritisch zijn wie je binnen laat. Zorg dat je weet wie je binnen laat en doe je voorwerk.

Alles kan maar je moet er wel zin in hebben om op die manier je stal te runnen en daar ook het type persoon voor zijn om herhaaldelijk je pensionklanten erop aan te spreken.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:36

Ik zou nu max. 150 euro hier aan uitgeven. Maar... zou ze eigenlijk thuis houden 24/7 buiten, dan dat ze maar 3 uur per dag naar buiten komen.

Luxe is leuk (stapmolen, binnenbak...) maar ik zou liever dat schrappen zodat mijn paard naar buiten zou kunnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:37

Gloa schreef:
ikke schreef:

Alles kan maar je moet er wel zin in hebben om op die manier je stal te runnen en daar ook het type persoon voor zijn om herhaaldelijk je pensionklanten erop aan te spreken.

Toch moet het deels in je zitten anders wordt het erg lastig om een pensionstal te runnen.
Er zijn maar heel weinig stallen waarbij de klanten "vrienden" van de pensionhouder zijn, zeker niet als je zulke aantallen klanten hebt.

ellenimar

Re: Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:40

haha die sassefras.... waar kun je die huiden kopen??

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:26

Gloa schreef:

Ik snap het probleem van de stalhouder, maar mijn paard krijgt alleen het voer dat ik wens te geven en ik mest zelf uit, anders gebeurt het niet goed genoeg is mijn ervaring. Voor mij dus niet zo'n standaard stal.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-09-15 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:29

Uitmesten doen wij hier op stal ook zelf. Werkt heel goed en zo kan iedereen het op z'n eigen manier doen. Vind dat dus wel een aanrader. Wat je ook kunt doen is: zelf uitmesten is .... euro per maand, wil je het laten doen door ons dan is dit 30 euro duurder. Misschien is dit wel veel te veel, maar je snapt wat ik bedoel.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:25

ellenimar schreef:
haha die sassefras.... waar kun je die huiden kopen??

nou das een goeie :+ ik ben op gehouden met paardendames. wat een rust heerlijk :P

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:35

Voor mij zou het buitenkomen ook een probleem zijn. Ik heb een hekel aan paddocks dus die van mij staat op een stal zodat hij ook in de winter op de weide komt.
Met krachtvoer zou ik gewoon standaard wat aan eigen paarden gevoert wordt ook voeren aan pensionklanten, het is in mijn ervaring irritant met voeren als elk paard wat anders moet hebben.

Aan prijs moet je denken tussen de 200 en 275. Maar ligt ook aan omgeving.

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:58

Een hoop reacties weer.

Uit ervaring en vraag en antwoord van bekende moet het goes te doen zijn om te klanten zelf te laten mesten. Hier worden duidelijke regels en afspraken over gemaakt en als de eigenaar niet kan mesten ( ziek zwak misselijk of andere omstandigheden) zijn wij niet de beroertste om het dan te doen..

Sowieso eerst de bij gebouwen vol en dan pas het achterhuis, moet nog een flinke dosis hogedruk reiniger hebben en een lik verf.

Toch wik ik dat ieder zijn eigen voer aan schaft. Zelf voer ik vital bix DC, dat zo zou betekenen dat alle paarden die prijzige vitamine brok moeten hebben? Ik zweer er bij. Maar een anders geeft waarschijnlijk liever wat anders. Ik wil wel dat het elke dag klaar staat.

Dank voor de tip! De zelfde voer tonnen zijn inderdaad handig!

Qua zadelkasten we rekening met het grootste zadel, en willen we dat inderdaad western zadels ook passen!

Over de paddock zijn we helemaal uit, kan het alleen niet aanpassen in mn openings topic.

We gaan nog een aantal ruime. Zandpaddocks er bij maken zodat se paarden hele dag buiten kunnen knoeien. Met een groepje, met 2 of 3 of alleen. We zorgen gewoon dat alles mogelijk is!

Muizen hou je wel, maar onze rovers gaan mee en Zullen het fantastisch naar het zin krijgen! Hahah!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:59

Van dit soort stallen zijn er al zoveel! Denk aan de toekomst en aan paardvriendelijk. Ik denk dat de toekomst in het Paddock Paradise zit.Mensen worden ziçh steeds meer bewust van de werkelijke behoeften van hun paard.

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:02

Jetta schreef:
Van dit soort stallen zijn er al zoveel! Denk aan de toekomst en aan paardvriendelijk. Ik denk dat de toekomst in het Paddock Paradise zit.Mensen worden ziçh steeds meer bewust van de werkelijke behoeften van hun paard.

Ik ben dit niet geheel met je eens. In de randstad ben ik al zo blij met luxe voor mijn paard en voor mijzelf. Dat is hier echt uniek. Ken er in de omtrek geeneen die beide heeft. Een paddockparadise zou voor mij niet per se meerwaarde zijn. Een gewone paddock met maatje en voer is voor mij prima.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:04

Als men ook t voer zelf moet halen zou ik zeker minder rekenen, ook ivm zelf mesten. Zou dan rond 200 zitten per maand ...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:06

Hoe wil je dat het voer klaargezet wordt? Neem aan dat het ook voor de ochtend erop klaar moet staan dan, dus iets dat netjes afgesloten kan worden lijkt me wel noodzakelijk. Verplicht je mensen dan niet meteen om elke dag naar stal te komen trouwens, als ze voer klaar moeten zetten? Ik heb vaak het idee dat mensen met een paard in pension juist kiezen voor een stal waar veel gedaan wordt zodat ze bijvoorbeeld een dag in de week niet perse hoeven gaan.

Verder zou ik bij zelf mesten banger zijn voor de rotzooi die het geeft dan voor de stallen op zich. Hun eigen stal zullen ze wel netjes doen, maar vegen ze daarna ook de gang aan, maken ze de kruiwagen leeg, zetten de riek en bezem schoon weg etc etc. Of loopt er straks gedurende de dag doorlopend een spoor van stro en mest van dan wel de ene, dan wel de andere stal naar de mesthoop toe?
Hoe zit het met stof? Ik zou echt not amused zijn als mijn buurman besluit zijn stal vandaag eens een grote beurt te geven en lekker op te strooien met mijn paard de box ernaast.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:29

Denk dat je zo een heel mooi concept hebt voor het houden van de pensionstal. Zeker voor in de Randstad een onderscheidende stal.

Bij de meeste stallingen in mijn omgeving is het zelf uitmesten. De stallen waar het voor je gedaan wordt kosten dan ook gelijk rond de 400 euro en dat hoeft niet te betekenen dat je paard veel buiten komt alleen maar dat er veel faciliteiten zijn. Bij het zelf uitmesten is mijn ervaring dat dit altijd keurig gebeurt en ieder veegt zijn deel aan. Hier duidelijk in zijn naar de klant dat dit de stalregels zijn. Waar ik wel over val is je opmerking; als ze een keer niet kunnen mesten zijn we de beroerdste niet. Pas hiermee op want mensen maken hier misbruik van. Gewoon een duidelijke lijn trekken, je doet het niet.

Bij de pensionstallen waar ik gestaan heb was er een beperkt assortiment aan brokken aanwezig, je kon zelf kiezen of je de stalbrokken voert of zelf voer haalt. Ieder zet dit klaar in emmers voor de stallen, werkt prima.

Voor als je paard binnen en buiten gezet wordt zou ik er zo 300 minimaal voor over hebben.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:32

Hier mesten ze ook zelf en mogen evt krachtvoer meenemen dan betalen ze minder stalhuur en owee als ze hun paard in de drek laten staan...
Ieder koopt hier z'n eigen vlas. Indien het echt te vies is gooi ik er een vlasje van hun stapel in

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:18

Als het zo ver is, heb ik wellicht interesse in je stal :D
Ik denk dat je met de prijs tussen de 270 en de 300 kan zitten.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:34

Ik heb niet alles gelezen hoor maar ik zou dolgelukkig zijn als mijn paard voor mij buiten gezet wordt en ook weer naar binnen gaat want dat heb ik nu niet (hengst). Heb je wel eens naar stal lentevreugd gekeken? Ik denk dat die qua faciliteiten/luxe en locatie aardig overeenkomen met wat jij wil, echter hebben zij 1 mega nadeel en dat is het ontbreken van een binnen rijbaan. Daar gaan de paarden dacht ik zo'n 8 uur naar buiten en de stalhuur is €425.
Dus dat zegt wel iets over hoe belangrijk mensen het vinden dat hun paard lang naar buiten gaat want blijkbaar zijn er toch 34 mensen bereid om zo'n bedrag te betalen ondanks het ontbreken van een binnen rijbaan.

Ik zou persoonlijk nooit op een stalling gaan staan waar ik zelf moet mesten. Ik houd mijn stal nu ook wel een beetje bij maar er gaat elke dag verse stro op en eens in de zoveel tijd wordt er machinaal uitgemest. Ik wil dat uitmesten echt niet zelf doen.
Misschien is het een optie om dat als service aan te bieden tegen meerprijs? Je kunt daar dan evt zelf iemand voor inhuren.