Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:25

Ik ben altijd te lui geweest om mijn paarden te halen...ze komen maar,desnoods rammelen met een emmer maar halen nope... O:)

Ik heb de verwarmde bak overigens nog niet gebruikt (verwarmt is een groot woord,water blijft net boven 0 zodat het niet bevriest)
Verder inmiddels in de loop van de tijd meer luxe aangebracht...verlichting in de stal,hooiafdeling en onder het afdak.Erg fijn als het straks weer nacht is in de vroege ochtend :j

KimD

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 16:29

Sinds vorig jaar heb ik dan ook verlichting in de stal en wat is dat een verademing zeg. Ik bedoel, ik vind het echt niet erg om met die lamp op mijn hoofd te lopen, maar het is soms zo onhandig. Nies je een keer, ben je je licht kwijt. _O-

Valt me trouwens in dat ik wel het dak nog even moet controleren, dat lekte ergens.. waarschijnlijk een dakpan ofzo kapot.

Zou trouwens niet goed zijn als het water verwarmd in een keer 37 graden zou zijn, kun je thee voor ze maken. :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:32

KimD schreef:
Sinds vorig jaar heb ik dan ook verlichting in de stal en wat is dat een verademing zeg. Ik bedoel, ik vind het echt niet erg om met die lamp op mijn hoofd te lopen, maar het is soms zo onhandig. Nies je een keer, ben je je licht kwijt. _O-

_O- _O- Ge wel dig !!

Middengang is idd voor mij en voor de BC :+. Daar ligt hooi en eten en een halster. Erg handig!

Ik heb sinds gisteren ook licht. Is al zo snel donker in de avond, was dus wel nodig/handig.
Voorlopig nog met stekker en verlengdraad. Maar daar komt snel verandering in.
Wil dan ook graag boven op de slaapkamer de spot kunnen aan en uit doen. Ik kan de paarden perfect zien vanuit het raam. Dus ideaal als ik iets gek hoor.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 16:36

Ik moet er altijd om lachen als mensen zeggen dat het 'nu al zoooo vreselijk vroeg donker is!!' Ze kunnen helemaal niks meer en moeten nog zoveel. Dan vraag ik altijd of ze in hartje winter een maandje willen ruilen, als je om 16.30u al geen hand voor ogen meer ziet en nog ALLES moet doen. Of thuis komt van het werk om 19.00u en nog alles moet doen. :P Ga maar eens stront zoeken in het donker, die vind je meestal pas als je erin staat. _O-

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:41

Ik vind het verschil met een paar weken geleden al erg groot.
Ik moet altijd alles plannen om voor het donker klaar te zijn buiten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 16:45

Wij werden twee weken terug gebeld door de overbuurman. "Ja euuh.. die dikke pony staat bij de schapen." Dus wij ernaartoe, en inderdaad, de bulldozer had het schapennet omgewalst, iemand had de stroom vergeten erop te zetten, en op de een of andere manier weet die dat altijd direct. Was rond 20.00u, dus besloten alle paaltjes gelijk even om te zetten (ik heb alle weides opgedeeld met van die mobiele paaltjes), drie kwartier bezig geweest, was het bijna donker joh! :oo

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:47

Ik vind het een geweldig topic , zeer interessant en heel leuk om ieders paradijsje te zien ! :D Ik heb geen eigen paard maar ik kijk lekker mee.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:13

elinebakker schreef:
Ik volg! Sta al 10 jaar op verschillende weilanden, 24/7 buiten. Ieder jaar klus ik weer een stukje verder. Sinds dit jaar een nieuw weiland, nu eindelijk een stukje getegeld en volgende week de schuur erop. Daar bouw ik dan een schuilstalletje aan vast. Maar dan kan er eindelijk hooi gehaald worden en de spullen droog staan.
De pony's hebben tot die tijd een verrijdbaar schuilstalletje, heb ik ooit eens voor €100 gemaakt en het werkt nog steeds perfect. Enige nadeel is dat het weiland hier heel nat is en de wielen in de modder zakken.
Dus wat te doen met een nat weiland... Daar volg ik nog even voor :)

Met foto's is dit natuurlijk een leuker verhaal :Y)

Zo was het eerst:
Afbeelding

Zo is het nu (helaas staat al het verdere snoeiwerk, trekwerk en hekwerk etc. niet op de foto) :
Afbeelding

En zo is het met ernstige regenval... (zie ook het tijdelijke schuurtje en de nieuwe schuur die nog in delen op de grond ligt):
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 17:20

Jeetje, ook al zoveel werk verricht! Knap hoor, en wat een werk. :j

En het zwembad, tja het heeft zijn charmes, ik denk dat iedere 24/7 paardenhouder wel iets heeft wat oliebol is aan het weiland. Zo loopt dat van mij bergaf, ook niet handig. :Y)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:23

Haha nee zeker niet handig! Liep laatst met blote voeten door het weiland, met slippers aan kwamen er spetters op m'n broek.. Had ook wel weer zo z'n charme haha!

Het schuurtje wat je nu nog ziet staan gaat er overigens af. Die is vrijwel volledig rot en heeft geen afschot, heel handig. ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:25

Paarden op de wei en winter. Wat een verschrikkelijke combinatie. Ik heb een verschrikkelijk nat land en paddock. Op de wei mogen ze niet meer als het nat wordt want dan lopen ze alles stuk en heb ik het jaar er op geen gras meer.
De paddock is eigenlijk het slechtste stuk van heel het land maar de vorige eigenaar heeft de stal daar nu eenmaal gezet.. De piste blijft vooralsnog redelijk droog maar het is geen optie om ze daar in te zetten want dan lopen ze die ook naar de maan en kunnen we helemaal niets meer.
Bij ons is het dus 3-4 maanden per jaar behelpen.

Ik heb 2 stallen van 3 op 3 met daarvoor een stuk waarop ze droog op treinbilzen kunnen staan met afdak van 2 op 10m. Daar komen ze dus helaas de ergste maanden bijna niet onderuit. Met mijn rijpaard en gezelschapsshetlander was dit te doen maar nu heb ik er een pensionklant bij en is het even afwachten. Al vreet dat beest nu al mijn deuren stuk.

De beste investering die ik gedaan heb zijn LED lampjes op afstandsbediening die ik dus ook aan het plafond kan hangen in de stallen en zadelkamer zodat ik niet meer met hoofdlampjes moet werken. En een aqua2go om de paarden af te spuiten omdat ik geen stromend water heb.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:26

Voor het uitmesten in het donker heb ik vorige winter dit bedacht! Werkt erg goed!Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:41

Sure_lee schreef:
Voor het uitmesten in het donker heb ik vorige winter dit bedacht! Werkt erg goed![ [url=m/y2iaJD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ha aan zoiets heb ik ook zitten denken, leuk om het in praktijk te zien +:)+ .

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 17:43

Sure_lee schreef:
Voor het uitmesten in het donker heb ik vorige winter dit bedacht! Werkt erg goed![ [url=m/y2iaJD.jpg]Afbeelding[/url] ]

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:45

Handig zeg die kruiwagen!

Hier proberen we elke winter wat te verbeteren. De eerste winter was drama, land bleek overstromingsgebied te zijn, kreeg je dit soort grapjes...... + veel modder. Paarden uiteraard verhuist naar een andere locatie op dat moment ;)

Afbeelding

2e winter hebben we er een hoger gelegen stuk weide bijgenomen, dan hebben ze langer droge voeten maar helaas heeft dit enkel een stuk bos om te schuilen en geen stallen (die staan op de andere weide) (bos op achtergrond)

Afbeelding

De volgende winters hebben we ze daarom ipv de stallen en de paddock, dan maar de halve weide gegeven (60 are). Die wordt dus wel helemaal bruin gelopen, maar de modder valt te doen, vooral bij de ingang van de paddock. Als het begint te vriezen krijgen ze dan de andere 60 are, die is dan mooi vlak opgevroren. Zo hebben ze altijd veel uitloop, relatief weinig modder en toch steeds beschikking over de stallen. (stallen op de achtergrond)

Afbeelding

Helaas heeft het al twee winters amper gevroren -O- dus nu hebben we ervoor gekozen de paddock deels te gaan verharden met steenschotten (platen) (we mogen helaas geen zand storten of klinkeren, want natuurgebied, mag niks aan ondergrond verandert worden). Eén van de stallen wordt een dichte stal ipv inloopstal, voor mijn oudje. Dan kan die 's nachts met extra eten daar. Voor de rest verandert er niks, ze kunnen dan op hun "terras", op de paddock en op de ene wei van 60 are, als het vriest (laten we hopen) op het andere stuk. Wel lopen ze, zolang als het niet gigantisch veel regent, op de boswei, want die blijft lang droog omdat die opgehoogd is.

Nog geen foto's van het 'terras' want die ga ik volgend weekend leggen :) ben benieuwd hoe het gaat bevallen. We gaan ong 50 vierkante meter verharden op die manier.

Voor de rest is het hier ook behelpen met een draagbare spot, in de winter veel met kruiwagens water heen en weer (al is mijn ene paard zo slim, die trapt zelf het ijs in de drinkbakken open!)

Mijn oude paard gaat eerst onder een regendeken en dan onder een winterdeken. Anders valt hij te snel af. De twee jonge paarden hebben geen probleem met sneeuw en kou.

Afbeelding

Mijn vriend en ik willen binnen dit en twee jaar een eigen huis kopen met grond erbij voor de paarden. Ik leer elke winter bij over de valkuilen van paarden buiten in de winter :P ons eigen stukje wordt hopelijk een écht paradijsje. Nu is het vooral ze zoveel mogelijk ruimte geven zodat er zo min mogelijk modder ontstaat en de echte modderplekken dan verharden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 17:47

Jeetje wat een drama op die weides bij jullie zeg! :x Daar hebben wij dan (bijna) geen last van in Limboland.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:58

Erg he. Resultaat van één nacht doorregenen trouwens, alle sloten in de buurt kwamen hun water in ons weiland gooien. Was een erg leuke verrassing zo 's ochtends bij het voeren, not :')

Wij voeren trouwens voordroog, mijn oude paard is dampig en kan geen hooi verdragen en op voordroog doet hij het prima. Meteen ook de reden dus waarom we ze kost wat kost buiten houden en niet ergens binnen stallen. In de inloopstallen liggen rubber tegels ipv stro want daar krijgt hij het ook benauwd van. Van 24/7 buiten is hij erg opgeknapt.

Soms vind ik het wel jammer dat ik ze niet gewoon in een stal kan zetten in de winter. Scheelt veel werk en zorgen... mijn oude paard is ook een beetje een verwende prinses die totaal geen nee zou zeggen tegen een gouden stalletje met dik pak stro en een uurtje naar buiten. Maarja, voor de longen doen we dat maar niet.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:09

Pfoe wat een water inderdaad!
Hihi ik vond de kruiwagen zelf ook wel goed bedacht... Maar ja, je moet toch wat als het al donker is na het werk. Ik wil toch echt mijn weides uitmesten. Ik zie natuurlijk niet alles op deze manier. Maar het valt me echt mee wat ik mis als ik kijk als het licht is!

Bij de wei waar ze in de winter staan is ook 1 stuk vaak nat. Maar ze hebben er ruimte goenoeg om er niet te hoeven komen... Maar blijkbaar vinden die van mij schaatsen leuk!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 18:12

Ik moet bekennen dat die van mij ijs ook heel leuk vinden. Vooral Cyro, die gaat er opstaan en laat het kraken. Vind hij helemaal geweldig. _O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:13

Haha, zullen zin gehad hebben in ijsjes :P

Hier zijn ze ook heel stevig te poot op bevroren grond, ze galopperen er zonder problemen overheen. Omdat ze altijd buiten staan zijn ze heel alert op de ondergrond en passen zich zelf aan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:16

Ja, dat vind ik idd een heel groot voordeel van 24/7 buiten op alle ondergronden... Ze passen echt goed op.. Ook met buitenritten vind ik dat een voordeel..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:22

Wat een leuk topic dit! Ik lees ook gezellig mee.
Ons paardje staat savonds op stal en overdag in de paddock (hij kan niet op de wei). Voor hem verandert er dus niet zo veel in de winter. :) Wel staan we op de wachtlijst voor een stal met uitloop. Dan heeft hij een flink stuk betegelde uitloop bij zijn stal waar hij ook lekker zijn hooi kan eten en de beentjes kan strekken. Overdag gaat hij dan gewoon weer (een dagdeel) op de paddock, want hij is gek op rollen en rennen en dat is met stenen toch niet zo prettig :D

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:02

Nies_ schreef:
Mijn paard staat nu nog 24/7 buiten zonder stal, geschoren en wel. Ja echt niet boktproof, ik weet het. Kan er een heel verhaal aan ophangen, maar komt er op neer dat op stal geen oplossing is en tot nu toe leeft het beest in ieder geval nog ;)

Per december krijg ik de paarden aan huis, tot zo ver heb ik twee buitenstallen van 3x3 met straatwerk ervoor, vanwaar ze dan zelf naar de wei/paddock kunnen lopen. Ik volg dit topic even, wie weet komen er nog goede ideeën langs.

Paarden kunnen er echt wel tegen hoor. Zit nu een beetje met hetzelfde probleem. Los het nu op met een regendeken.. Die zijn winddicht en ze raken niet doorweekt.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:11

Leuk en interessant topic! Mijn paardjes staan nog tot eind vd maand op het grote weiland en komen daarna terug naar mn winterland met 2 schuilstallen, betonplaten voor de stal en ben nog bezig met nieuw zand storten. Vandaag alvast hooi ingeslagen (400kilo baal!!) En komende weekend alle klusjes maar ns doen...foto's volgen nog!!

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:11

Ik zal morgen wat foto's plaatsen van ons project