Waarop kies jij een stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:42

Sees schreef:
Waarom in de winter in een paddock? Ik neem aan dat als de grondsoort het toe laat iedereen (?) liever in de wei zou staan :o ?

Ik moet alleen in dit zeiknatte kikkerlandje de grond nog tegen komen waar je serieus je paarden op de wei kunt laten lopen in de winter.
Zelfs bovenop de Hondsrug, met twee paarden op drie hectare gaat dat fout........

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:43

Voldoende buitengang met sociaal contact (mag bij paddocks in de winter ook over een draadje zijn), hele jaar door buitengang met in de lente/zomermaanden weidegang.

Ruim voldoende ruwvoer van goede kwaliteit, voerbeurten door de stal geregeld. Mogelijkheid om zelf bakjes klaar te zetten.

In elk geval een goed gedraineerde buitenbak die 350 dagen per jaar te rijden is. Verlichting is ook noodzakelijk.

Enige uitrijmogelijkheden, vind het niet erg om eerst een stukje over de weg te moeten (max 30 min).

Ruime, lichte en luchtige stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:44

Klopt ikke :))

Ik zit hier op de hondsrug en helaas ook dat wordt hem niet. Ja dan moet je er genoegen mee nemen dat je weiland helemaal aan gort gelopen wordt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:47

-dichtbij
-betrokken eigenaar
-volpension, en paarden worden binnen en buiten gezet
-fatsoenlijke binnen- en buitenbak
-spring- en longeermogelijkheden
-ruime openingstijden i.v.m school en werk
-paard moet er happy zijn

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:47

ikke schreef:
flappie28 schreef:
- In de zomer ruime weidegang in een groep, waarbij het buiten zetten word gedaan.
- In de winter de hele dag op de paddock met voldoende ruwvoer/water en s nachts op stal.
- Bodembedekking stal: stro
- Zelf uit mesten. (slechte ervaringen met het uitmesten bij volpension :( )
- Eigen krachtvoer en hoeveelheid mogen bepalen
- Minimaal 3 voerbeurten (liefst 4) per dag in de winter en altijd zelf ruwvoer bij mogen pakken.
- Goede rij- en longeerbak.
- niet te grote stal (max 20 paarden).
- meedenkende, niet bemoeizuchtige staleigenaren waar je mee kunt overleggen.
- stalprijs tot 300 euro (regio Utrecht).

Bijna goed :D
Regio moet je ruim zien en bij ons wordt er prima uitgemest. Prijs ligt ook lager.
Nadeel: je moet m'n stalgenoten met een eind hout van het terrein slaan anders komt er geen plek vrij (lees: verloop van een paard per jaar of zo)

Ik betaal ook iets minder hoor, inclusief stro en trailerstalling betaal ik in de winter 265 euro en in de zomer 215 euro. Heb er tot 300 voor over zeg maar. :D

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:50

ingvdh schreef:
bij ons laat de grond het echt niet toe om in de wei te staan, het wordt een grote blubberbende en de weide is helemaal kapot.
Geef mij dan maar een paddock waar ze droog staan.

Inderdaad, is bij ons ook echt geen optie, dan heb je in de zomer geen weide meer over denk ik. :(

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:51

Ik heb helaas recentelijk een andere stal moeten kiezen voor Banjer... en ik heb als eerste geselecteerd op buiten lopen: dat is het aller- allerbelangrijkste voor ons. Faciliteiten zijn voor ons van minder belang, gezien we enkel nog buitenritten rijden... dus een bak gebruiken we niet (hebben we beiden geen lol meer aan).

Als 2e selectie hebben we aangehouden welke stal het makkelijkst bereikbaar is... niet perse het dichtstbij, maar wel de wegen ernaartoe... de ene stal was bv. verder weg, wel een stuk goedkoper, maar om er te komen moet je bv. over een smallere weg heen en over een dijk heen... en beide "enge" weggetjes worden niet gestrooid in de winter...

We hebben nu gekozen voor een stal die qua buitenlopen gelijkwaardig is aan de andere stal, maar goed bereikbaar, via wegen die wel gestrooid worden in de winter... :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:02

NatasjavE schreef:
biscaya schreef:
Ok ik reken 300 daar heb je dagelijks 8 uur weidegang voor, in de winter zolang het kan in de paddocks met hooibakken gevuld, dagelijks wordt de box gemest, ruim voldoende ruwvoer, 2x daags brok + elke avond een portie slobber. Agterberg buitenbak+Agterberg longeerkraal, overdekte trainingsmolen, eigen kast voor je spullen, 10 min van t bos, je paard wordt dagelijks binnen en buiten gezet! Exl enten/ ontwormen. Paarden staan op strokorrel. Het enige wat gedaan moet worden is het mestvrij houden van je eigen stukje wei..

Ik weet niet waar in het land maar klinkt netjes.

Wij zitten in t midden van t land regio Amersfoort..

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:05

Waarop ik een stal kies?

Allereerst omdat mijn huidige stal niet meer aansluit bij mijn wensen.
Ik sta nu op een doe het zelf stal, en waarom hij nu niet meer aansluit bij mijn wensen:
- De rijbaan, het zijn altijd dezelfde (en meestal ikzelf) die de bak verzorgen. Ik rij aangespannen met een welshpony van 118, dus ik wil gewoon een harde bak.
- De krappe en eenzame paddocks in de winter (sinds we op deze stal staat, kan mijn pony niet meer naast andere staan in paddocks)
- Het voerbeleid, dat is maar 2x per dag. Nu kan ik gelukkig tussendoor wel zorgen voor extra voer, maar houd me liever aan de regels.

De reden dat ik voorlopig toch nog even blijf staan:
- Ze staan 's winters altijd 's nachts op stal.
- Veel sociale controle
- Dicht bij huis
- Voor een stal met binnenbaan en 's nachts op stal, met prachtige uitrijmogelijkheden betaal ik een mooie prijs
- Trailer staat gratis op het erf
- Kar staat altijd droog binnen
- Staleigenaren zijn ontzettend lief
- Ondanks de krappe paddocks weet ik zeker dat ze altijd het hooi eet wat ze krijgt (niemand anders eet het op)

Maar als ik op zoek ga heeft het toch deze boxen om af te tikken:
- Buiten met ruimte in groepsverband
- 's nachts op stal
- trailer gratis op het erf
- kar kan droog staan
- harde bak
- halve self-service (zelf mesten is prima, maar de rest wil ik wel gedaan hebben, zoals buitenzetten, voeren etc)
- meerdere keren voeren per dag, minimaal 3 en bij voorkeur in (slow)feeders (pony loopt er graag doorheen en heeft nooit zo'n haast)
- Wel een must: veilige oversteek (liever niet direct aan drukke weg) minder een must: mooie uitrijmogelijkheden (in het bos is het fijn rijden, maar trainen gaat eigenlijk wel beter in de polder.. )

Jouw stal klinkt wel erg aantrekkelijk! Maar staat vast niet rond Alkmaar?? :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:17

ikke schreef:
biscaya schreef:
Ik volg dit topic even.. ben zelf een pensionhouder, Wat ik veel hoor is onbeperkt ruwvoer, ben zelf ook een voorstander van ruim voldoende ruwvoer onbeperkt is misschien wel weer het andere uiterste.. ruwvoer is enorm duur wij werken hier met haybars en of mega slowfeeders paarden kunnen uren vooruit. Ben benieuwd hoe jullie denken wat een redelijke prijs is?

Onbeperkt ruwvoer is geen heilige graal! Paarden moeten met grote regelmaat kunnen eten, maar niet per se onbeperkt.
Wat eigenlijk veel meer een punt is: krijgen paarden voldoende binnen aan voedingsstoffen; mineralen, vitamines e.d. Daar gaat nog weleens wat verkeerd.......

biscaya schreef:
Ok ik reken 300 daar heb je dagelijks 8 uur weidegang voor, in de winter zolang het kan in de paddocks met hooibakken gevuld, dagelijks wordt de box gemest, ruim voldoende ruwvoer, 2x daags brok + elke avond een portie slobber. Agterberg buitenbak+Agterberg longeerkraal, overdekte trainingsmolen, eigen kast voor je spullen, 10 min van t bos, je paard wordt dagelijks binnen en buiten gezet! Exl enten/ ontwormen. Paarden staan op strokorrel. Het enige wat gedaan moet worden is het mestvrij houden van je eigen stukje wei..

Dan haak ik af. Paarden horen met een groep(je) te staan, waarbij je ideaal gezien ook nog kijkt of de paarden met elkaar om kunnen. Wij hebben er drie; twee kunnen wel met elkaar, de derde wordt geaccepteerd maar meer ook niet. Omdat ze in een groep van 10 staan, is er niks aan de hand.

Onze paarden staan bij elkaar in afgestemde groepjes op elkaar!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:20

biscaya schreef:
Wij zitten in t midden van t land regio Amersfoort..

oh niet verkeerd.

Die van mij staan in Soest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:22

flappie28 schreef:
ingvdh schreef:
bij ons laat de grond het echt niet toe om in de wei te staan, het wordt een grote blubberbende en de weide is helemaal kapot.
Geef mij dan maar een paddock waar ze droog staan.

Inderdaad, is bij ons ook echt geen optie, dan heb je in de zomer geen weide meer over denk ik. :(

Hier ook geen optie. Ik had ze vorig jaar in Soest op een hoog gelegen wei op zandgrond. Nou er stond geen sprietje overeind en ook daar modder. En ja was een erg groot stuk weide.

Nu komt ze met een ander paard in de paddock. Het komt op hetzelfde neer ongeveer.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:25

Zo ben ik ook van stal veranderd (verhuis 27e deze maand )
Waar ik nu sta betaal ik 170 exclusief
Dus moet zelf uitmesten zelf ontworing en inenten betalen
Staan s nachts binnen en overdag tot 4 uur half 5 buiten en winters maar 1 uur per dag buiten

Nu ga ik naar een staling
Betaal daar 170(winters)
Inclusief uitmesten, inenten, ontwormen
Veel meer buitenstaan winters
Zomers 140 Inclusief en 24 uur buiten

Ben je toch gek als je niet verhuisd

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:25

ikke schreef:
Ik moet alleen in dit zeiknatte kikkerlandje de grond nog tegen komen waar je serieus je paarden op de wei kunt laten lopen in de winter.
Zelfs bovenop de Hondsrug, met twee paarden op drie hectare gaat dat fout........

Bij ons staan ze dus 24/7, 365 op het land ;-). Een vijftal dag en nacht en een deel alleen overdag. Het stuk bij de ingang en rond de ruif wordt idd blubberig maar achterin blijft altijd een stuk droog. Dit jaar wordt er rond de ruif bestraat/berubberd *\o/*, helemaal mooi.

Ik wéét dat in sommige regio's de grondsoort het niet toe laat ;) maar omdat sommige mensen het er zo expliciet bij zetten, vroeg ik me af of dat de reden was of dat er nog andere redenen waren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:28

Sees schreef:
Waarom in de winter in een paddock? Ik neem aan dat als de grondsoort het toe laat iedereen (?) liever in de wei zou staan :o ?

Omdat ik anders 8 paddocks heb ipv 1 paddock en 7 weilanden :+
(Paarden staan wel aan huis, 24/7 buiten met 2 stallen die altijd open staan. In de zomer staan ze van 's morgens 7 uur tot 's avonds 8 uur in de wei, met hooi in de stallen en hooi voor de nacht. 's Winters staan ze in de paddock met voldoende hooi)

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:30

Het allerbelangrijkste voor mij is dat mijn paard iedere dag minstens een paar uren buiten komt, ook in de winter!
Dus ik heb een stal uitgezocht die mijn paard binnen en buiten zet, ook in het weekend.
Dan weet ik tenminste zeker dat hij iedere dag buiten komt.
Onderling regelen vind ik vaak een gedoe en ik merkte bij mijn oude stal dat het iedere keer dezelfde zijn die binnen / buiten zette (ik en een vriendin van mij voornamelijk).

Daarna:
* grootte stal
* voldoene hooi en verspreid over de hele dag (dus niet 1x per dag een plakje)
* goede ventilatie binnen
* kwaliteit bakbodem
* contact met de buurpaarden (dus tralies i.p.v. dichte wanden)

Mijn stal waar ik nu sta ben ik super tevreden.
Paarden worden binnen en buiten gezet zoals ik al zei, het voer hoef ik alleen maar klaar te zetten en dat wordt 4x per dag gegeven, meerdere keren per dag hooi (en mag zelf ook nog bijvoeren als mijn paard te schraal wordt), mesten doe ik wel zelf, maar als je een keer niet kan is er altijd wel iemand die het wil doen, paard kan lekker naar buiten kijken en naar zijn (over) buren, stal klimaat is geweldig; geen dichte stal maar een soort gaas systeem dus geen groot verschil in de buiten en binnen temperatuur en voldoende schoon zuurstof en de buitenbak is super.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:50

Ess_Ramona schreef:
(Paarden staan wel aan huis, 24/7 buiten met 2 stallen die altijd open staan. In de zomer staan ze van 's morgens 7 uur tot 's avonds 8 uur in de wei, met hooi in de stallen en hooi voor de nacht. 's Winters staan ze in de paddock met voldoende hooi)

Deze snap ik even niet :o? ?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:55

Sees schreef:
Ess_Ramona schreef:

Deze snap ik even niet :o? ?

Sommige mensen willen paarden de hele winter in t weiland. Maar als ik dat thuis doe (of als we het op het werk doen) hebben we straks alleen maar paddocks en geen weiland.
Maar ik sta niet op een pensionstal, dus heb er zelf zeggenschap over.

Misschien een beetje krom geformuleerd.

Sees

Re: Waarop kies jij een stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:02

Ess_Ramona, aha omdat de grondsoort het bij jou dus niet toe laat?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:08

Haha nee, als t lang nat is bij ons is t al soppen.. Dus een winter durf ik niet aan :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:30

Nee snap ik, da's zonde van je grasland!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:56

Mijn eisen voor mijn 22 jarige tinker, die alleen nog recreatief buiten wordt gereden.
Mag vanwege zwakke banden in de kogel ook niet meer gelongeerd worden.

Mijn huidige stal voldoet aan al mijn eisen (wel drie jaar voor gezocht!) :D

Faciliteiten:
- ruime buitenstal met stro en staltegels
- 4/5 keer per dag goede kwaliteit ruwvoer
- krachtvoer om 08.30 incl. medicatie (ook als ze op de wei staan)
- 's winters ong. 8 uur in de paddock met soortgenoten & hooibakken
- 's zomers 24/7 weidegang (indien te nat in de paddock met hooi)
- twee ruime paddocks, geen zware bodem, regen trekt snel weg
- paddocks te gebruiken voor longeren/rijden
- toezicht / geven van medicatie / wondverzorging / dekens etc.
- zelf stal mesten (doe het liever zelf) en paddock/wei mesten
- buitenrijmogelijkheden
- kleinschalig (vier paarden)
- dichtbij (max. 10 km)
- prijs in de randstad; betaalbaar :D excl. krachtvoer

Voor ons echt de meest ideale situatie! :) en geeft mij ook veel meer rust!
Alles is ook bespreekbaar. Wordt altijd naar een oplossing gezocht! Top dus!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:25

flappie28 schreef:
- In de zomer ruime weidegang in een groep, waarbij het buiten zetten word gedaan.
- In de winter de hele dag op de paddock met voldoende ruwvoer/water en s nachts op stal.
- Bodembedekking stal: stro
- Zelf uit mesten. (slechte ervaringen met het uitmesten bij volpension :( )
- Eigen krachtvoer en hoeveelheid mogen bepalen
- Minimaal 3 voerbeurten (liefst 4) per dag in de winter en altijd zelf ruwvoer bij mogen pakken.
- Goede rij- en longeerbak.
- niet te grote stal (max 20 paarden).
- meedenkende, niet bemoeizuchtige staleigenaren waar je mee kunt overleggen.
- stalprijs tot 300 euro (regio Utrecht).

Als je je eigen krachtvoer geeft bepaal je toch altijd zelf de hoeveelheid?
Ruwvoer bij pakken mag van mij niet..Wij geven zeer ruime porties en wil graag zelf overzicht houden! Bij paarden die echt aan de ruime hoeveelheid tekort komen moet worden bijbetaald..

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:00

Mijn paard reageert erg gevoelig op gras met zomereczeem. Dus ik wil haar zomer en winter in een paddock met goed droog hooi :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:38

Nummer 1 is bij mij toch de weidegang. Ik ben tot nu toe al op 3 stallen geweest en altijd verhuisd omwille van de weidegang. De eerste stal had goed veel weidegang in de zomer maar in de winter geen, de tweede stal in de zomer heel de dag en in de winter paar uurtjes en nu staat ze eindelijk op hetgene wat ik altijd al gewillen heb, namelijk 24/7 buiten met een schuilstalletje.

Wat ik ook zéér belangrijk vind is dat ik de stalhouder kan vertrouwen. Buiten de weidegang is dit ook één van de redenen geweest voor mijn laatste verhuis: de stalbaas had daar mijn geopereerd paard te vroeg buitengezet wat tot problemen heeft geleid (mijn dierenarts, nogal een relaxed persoon, was razend. En ik ook!) Als ik toevallig eens geen shift had overgenomen van een collega, had ik dat zelfs nooit geweten, lekker achter mijn gat gebeurd...
Ik werk, dus ik kan ook niet continu op stal zijn. Ik moet er dus vanuit kunnen gaan dat wat nodig is, ook gebeurd. Als mijn paard door dierenartsadvies binnen moet staan, moet ze ook effectief binnen staan en moet de stalhouder niet doen wat hij wilt, maar het advies en mijn wil om deze op te volgen respecteren en volgen.

De derde vereiste is een goede kennis van de stalhouder. Dat die ziektes herkent, een goed management heeft op stal, eerste hulpen kan toepassen indien nodig en weet wanneer ik en de DA moeten gebeld worden in een noodgeval.

Nummer vier is een all-in stal. Ik werk fulltime en heb dus geen tijd om eerst nog alles te gaan mesten, voeren etc. Het is nu soms al moeilijk genoeg om dagelijks tot bij mijn paard te geraken, dus ik betaal met plezier wat meer dat ik van alle klusjes vanaf ben. Dat ik enkel met mijn paardje hoef bezig te zijn.

Dat zijn mijn hoofdvereisten. Natuurlijk speelt prijs en afstand ook wel een rol in mijn besluit.
Sfeer e.d. maakt voor mij minder uit. Ik kom voor mijn paard en niet om met iedereen vriendjes te worden. Ik kan het wel niet hebben als iemand zich met mij en mijn paard bemoeit: enkel mijn instructrices en beste vriendin, mensen waarvan ik zeker weet dat ze een goede kennis van mij en mijn paard hebben, mogen dat.

Ik sta nu qua mijn eisen ideaal. 24/7 buiten bij een betrouwbare, kundige staleigenaresse, all-in en ik ben de enige gast dus niet teveel volk rond mij :)