Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maralyn schreef:Zsazsa tot je een paard treft met overtollig suiker intolerantie. Dan ben je blij als er bijna geen gras is.
Wij hebben zon dame.
Sonja schreef:KoudbloedKim schreef:Maar als dit paard echt te weinig hooi zou krijgen, zou hij dan niet ondertussen graatmager moeten zijn?
Het gaat niet alleen om de dikte van het paard. Het gaat ook over de zuurgraad van de maag en verveling.
Voor mij zou de geschetste situatie onacceptabel zijn.
Ilka88 schreef:Maar als ik er niet voor 17 uur ben, is zijn hooi gewoon al op. Dus dan kan ik niks meer in het net doen en dat wil de staleigenaar ook niet voor mij doen (wat ik me ergens wel voor kan stellen). ..
KoudbloedKim schreef:Klopt, maar lijkt me wel dat als je langere tijd stelselmatig te weinig voert, je paard echt wel te dun zal worden.
eilleen333 schreef:Ilka88 schreef:Maar als ik er niet voor 17 uur ben, is zijn hooi gewoon al op. Dus dan kan ik niks meer in het net doen en dat wil de staleigenaar ook niet voor mij doen (wat ik me ergens wel voor kan stellen). ..
Dit snap ik niet? Hij krijgt te weinig en het is op als je komt. Dan kan je toch juist het net vullen en het terug in de stal hangen? Of begrijp ik je verkeerd?
Ilka88 schreef:KoudbloedKim schreef:Klopt, maar lijkt me wel dat als je langere tijd stelselmatig te weinig voert, je paard echt wel te dun zal worden.
Ik sta er nu net een maand, dus al zou hij ervan afvallen, dan weet ik niet of een maand daarvoor lang genoeg is. En misschien is het niet persé te weinig hooi als je kijkt wat hij echt nodig heeft om op gewicht te blijven, maar het is maar voor 2-3 uur tijd voldoende. En de rest van de avond en nacht staat hij dus zonder iets te knabbelen.
Maar ik heb in mijn leven genoeg hoeveelheden hooi gezien en dit is echt maar een klein hoopje..
Sonja schreef:Dat is wat ik begrijp hoor![naam] schreef:Maar als dit paard echt te weinig hooi zou krijgen, zou hij dan niet ondertussen graatmager moeten zijn?
Het gaat niet alleen om de dikte van het paard. Het gaat ook over de zuurgraad van de maag en verveling.
Voor mij zou de geschetste situatie onacceptabel zijn.
Rocamor schreef:Maar is dat dan:
a) omdat het voer al om acht uur 's avonds op is
b) er te weinig wordt gevoerd?
B) kan ik nog niet nagaan, het klinkt voor mij op dit moment niet te weinig. A) zou voor mij echt een groot probleem zijn. Maar A) kan weer twee redenen hebben:
1) hij (vr)eet te snel
2) hij krijgt echt te weinig
TS, hoeveel krachtvoer krijgt je paard er naast?
Ilka88 schreef:Aah oke, dan heb ik niks gezegd.[naam] schreef:Klopt, maar lijkt me wel dat als je langere tijd stelselmatig te weinig voert, je paard echt wel te dun zal worden.
Ik sta er nu net een maand, dus al zou hij ervan afvallen, dan weet ik niet of een maand daarvoor lang genoeg is. En misschien is het niet persé te weinig hooi als je kijkt wat hij echt nodig heeft om op gewicht te blijven, maar het is maar voor 2-3 uur tijd voldoende. En de rest van de avond en nacht staat hij dus zonder iets te knabbelen.
Maar ik heb in mijn leven genoeg hoeveelheden hooi gezien en dit is echt maar een klein hoopje..
Elan_GV schreef:Is de staleigenaar er 's avonds wel als jij er bent? Misschien moet je hem dan juist eens meenemen naar de stal waar je paard staat en ter plekke aangeven wat je stoort.
Ik ben zelf ook van royaal voeren, alleen eentje van ons word er echt een olifant van, dus die beperkt ik een beetje.
Ilka88 schreef:Al het hooi is inderdaad op als ik dan kom, maar ik mag (vooralsnog) geen extra hooi bij pakken. Dus dan kan ik het net helaas ook niet vullen.
De plek waar het hooi en stro ligt opgeslagen is helaas ook niet heel dicht bij de stal in de buurt, dus even snel wat bijpakken is ook niet zo makkelijk.
Rocamor schreef:Oei, je staat er nog maar een maand. Wat hadden jullie afgesproken toen je daar kwam staan? En om 15 uur naar binnen en voor 17 uur alles op, is natuurlijk weer wat anders dan om 15 uur naar binnen en voor 20 uur alles op.
Wellicht kun je de stalhouder vragen wat zijn idee is om ervoor te zorgen dat het paard de nacht door hooi heeft. Wellicht komt hij met een idee en voelt hij zich beter dan wanneer je "alleen maar zeurt" dat er te weinig wordt gevoerd.
KoudbloedKim schreef:Dat is wat ik begrijp hoor!
Paarden horen sowieso niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer te gaan.
Maar wat ik mij afvraag; is het echt te weinig hooi als in 1,5 plak van een grote onverpakte baal hooi.
Of krijgt het paard 1,5 plak van een grote verpakte hooibaal.
Want in dat laatste geval is het waarschijnlijk wel genoeg, maar van een onverpakte baal niet.