Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:57

Klopt, maar lijkt me wel dat als je langere tijd stelselmatig te weinig voert, je paard echt wel te dun zal worden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:58

maralyn schreef:
Zsazsa tot je een paard treft met overtollig suiker intolerantie. Dan ben je blij als er bijna geen gras is.

Wij hebben zon dame.

Ok, maar dat is een uitzondering... Bijna elke stal kan wel een plekje maken waar niks op staat.
Gras is voor mij een must! Ik vind dat altijd nog de basis voor een paard.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:59

Is het niet mogelijk om zelf een slowfeeder of een net klaar te zetten wat ze er in kunnen hangen als ze gaan voeren? Of een grote ton met een net (als ze geen zin hebben om netten op te hangen). Dat werkt als een slowfeeder, dus hij doet er langer mee, en dan kan je er zelf zoveel in doen als je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:59

KoudbloedKim schreef:
Maar als dit paard echt te weinig hooi zou krijgen, zou hij dan niet ondertussen graatmager moeten zijn?

Het gaat niet alleen om de dikte van het paard. Het gaat ook over de zuurgraad van de maag en verveling.

Voor mij zou de geschetste situatie onacceptabel zijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:03

Sonja schreef:
KoudbloedKim schreef:
Maar als dit paard echt te weinig hooi zou krijgen, zou hij dan niet ondertussen graatmager moeten zijn?

Het gaat niet alleen om de dikte van het paard. Het gaat ook over de zuurgraad van de maag en verveling.

Maar is dat dan:
a) omdat het voer al om acht uur 's avonds op is
b) er te weinig wordt gevoerd?

B) kan ik nog niet nagaan, het klinkt voor mij op dit moment niet te weinig. A) zou voor mij echt een groot probleem zijn. Maar A) kan weer twee redenen hebben:
1) hij (vr)eet te snel
2) hij krijgt echt te weinig

TS, hoeveel krachtvoer krijgt je paard er naast?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:07

Is de staleigenaar er 's avonds wel als jij er bent? Misschien moet je hem dan juist eens meenemen naar de stal waar je paard staat en ter plekke aangeven wat je stoort.

Ik ben zelf ook van royaal voeren, alleen eentje van ons word er echt een olifant van, dus die beperkt ik een beetje.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:08

Hier op stal ook een paar paarden die wanneer ze van de wei afkomen en als ze dan de kans krijgen zich helemaal vol proppen met hooi. Terwijl de rest staat of ligt te soezen in de paddock (hier gaan ze vanaf de wei altijd nog een tijdje de paddock in voordat ze naar binnen gaan).
En dan maakt het niet uit hoeveel hooi er in de bakken zit, die blijven vreten.

Er is er eentje zelfs zo erg. Die vreet als ze de kans krijgt dan nog snel even een kwart bak leeg (bak is bij ons een kuubskist).
Dus nu krijgen ze een tijdje niks. Het deel dat naar binnen gaat met de nacht krijgt op stal. Degene die buiten blijven met de nacht krijgen dan pas.

En de meeste hebben allemaal slow feeders, en die is bij de meeste de andere dag ook niet leeg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:15

maralyn schreef:
Zsazsa tot je een paard treft met overtollig suiker intolerantie. Dan ben je blij als er bijna geen gras is.

Wij hebben zon dame.

En onbeperkt hooi is bij een insuline resistent paard evenmin een goed idee.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:16

Ik zou echt zelf savonds een netje vullen en ophangen , heeft ze er dan problemen mee zal ik aangeven dat ik betaal voor een schone stal en goed en genoeg voer en dit niet altijd gebeurt.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:18

Wow, veel reacties zeg. Dankjewel!
Ik heb al een slowfeeder, maar kan die eigenlijk nooit met het hooi vullen.
De tijden waarop ik kom/kan komen verschillen een beetje, maar ik kom sowieso iedere avond. Maar als ik er niet voor 17 uur ben, is zijn hooi gewoon al op. Dus dan kan ik niks meer in het net doen en dat wil de staleigenaar ook niet voor mij doen (wat ik me ergens wel voor kan stellen). Ik heb ook al gevraagd of hij de helft voor de stal wil leggen en de andere helft in de stal wil doen, maar dat wilde hij niet omdat het dan een te grote puinhoop wordt. Dit vind ik nogal raar omdat er best veel mensen zijn waarbij hij dat wel al doet. Maar die staan al langere tijd op de stalling en kennelijk draait hij dat dan niet terug.
Maar zelfs als hij dat wel zou doen, weet ik nog niet of dat zo handig is. Het is nu dus nogal druk in ''mijn'' gang en er worden regelmatig paarden aan mijn stal vastgezet, die dan natuurlijk ook een hap zullen nemen van mijn hooi.
Ik weet niet hoe groot de balen hooi precies zijn, maar als ik het moet schatten zijn ze wel 2 m lang. De helft (hetgeen mijn paard dus krijgt) is volgens mij echt minder dan 10 kg. Als ik er ben voor hij op stal gaat, vul ik mijn net er mee (het net is 105 cm groot), maar die zit dan nog niet vol. En ook dit net heeft hij dan voor de avond al op.
Dus voor alle oplossingen heb ik de medewerking van de staleigenaar nodig, want ook voor het hooi mengen met stro, heb ik hooi en stro nodig.
En nogmaals, het welzijn van mijn mannetje staat echt voorop, maar ik heb helaas ook geen geldboom en vind het ook gewoon niet kunnen dat ik op vol pension meer moet betalen voor de basis die er niet echt is. Als er dus niks aan de situatie verandert kan ik beter verhuizen dan dat ik zelf met hooi/stro/o.i.d. ga slepen.

Ik kijk wel echt enorm tegen het gesprek op, ik vind zoiets echt altijd moeilijk. Betekent niet dat ik het niet ga doen, maar leuk is anders.. Ik weet ook niet zo goed hoe ik zijn argumenten van dat hij prima op gewicht is en anders aankomt en dat niet goed is, moet weerleggen. Ik geloof namelijk niet dat hij aankomt van wat meer hooi, ik geloof ook dat paarden dat goed zelf kunnen regelen.
Ik weet niet of het vergelijkbaar is (ik denk echter van wel), maar je ziet het ook met honden. Onze eerste hond kreeg op 2 vaste tijden eten en wist dan echt niet hoe snel hij het naar binnen moest krijgen. Onze nieuwe hond heeft gewoon altijd een bak met brokken staan die wordt aangevuld als de bak leeg is. Zij schrokt nooit en eet de ene dag wat meer dan de andere dag, maar komt absoluut niet aan.
Maargoed, het moet natuurlijk ook geen discussie worden. Ik wil graag meer hooi (en evt stro, maar vooral hooi) en als hij daar niet in mee wil, wordt het tijd om te verhuizen ben ik bang..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:22

Ilka88 schreef:
Maar als ik er niet voor 17 uur ben, is zijn hooi gewoon al op. Dus dan kan ik niks meer in het net doen en dat wil de staleigenaar ook niet voor mij doen (wat ik me ergens wel voor kan stellen). ..

Dit snap ik niet? Hij krijgt te weinig en het is op als je komt. Dan kan je toch juist het net vullen en het terug in de stal hangen? Of begrijp ik je verkeerd?

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:23

KoudbloedKim schreef:
Klopt, maar lijkt me wel dat als je langere tijd stelselmatig te weinig voert, je paard echt wel te dun zal worden.

Ik sta er nu net een maand, dus al zou hij ervan afvallen, dan weet ik niet of een maand daarvoor lang genoeg is. En misschien is het niet persé te weinig hooi als je kijkt wat hij echt nodig heeft om op gewicht te blijven, maar het is maar voor 2-3 uur tijd voldoende. En de rest van de avond en nacht staat hij dus zonder iets te knabbelen.
Maar ik heb in mijn leven genoeg hoeveelheden hooi gezien en dit is echt maar een klein hoopje..

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:24

De spijsvertering van een paard is gemaakt om de hele dag te eten. Als dit niet zo is wordt de zuurgraad in de maag te hoog. Vanuit medisch oogpunt zou ik dus moeite hebben met deze voerwijze bij een paard. Afhankelijk van de hoeveelheid krachtvoer en beweging die hij krijgt kan je bepalen of hij genoeg eten krijgt. Ik zou er alleen wel een probleem mee hebben als hij geen schoon stro heeft om de hele nacht op te knabbelen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:25

Als je een stalhouder moet uitleggen dat 15.00 uur de laatste voerbeurt niet logisch is tot de volgende ochtend dan twijfel ik toch wel ernstig aan zijn kunde over paarden. Als paarden zo lang zonder voer staan dan krijgen ze vanzelf maagproblemen en stalondeugden. Ik verbaas me er elke keer weer over dat het zo een strijd moet zijn op stallingen om je paard genoeg eten te laten krijgen en op normale tijden.

Ik zou het gesprek aangaan en duidelijk maken dat het paard blijkbaar niet te weinig krijgt maar dat de voerbeurten gewoon onlogisch verdeeld zijn en dat het paard(en) voor de nacht nog een flinke plak hooi moet hebben. Als dat niet mogelijk is dan zou ik toch ergens anders plek zoeken waar ze op normale tijden voeren. Straks heeft je paard een maagzweer en ben je een vermogen kwijt aan DA kosten en medicatie.
Waar ik me nog meer over verbaas is dat de anderen die daar op stal staan het allemaal wel best vinden dat hun paarden zolang zonder eten staan.
Laatst bijgewerkt door aisie op 31-07-15 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:26

eilleen333 schreef:
Ilka88 schreef:
Maar als ik er niet voor 17 uur ben, is zijn hooi gewoon al op. Dus dan kan ik niks meer in het net doen en dat wil de staleigenaar ook niet voor mij doen (wat ik me ergens wel voor kan stellen). ..

Dit snap ik niet? Hij krijgt te weinig en het is op als je komt. Dan kan je toch juist het net vullen en het terug in de stal hangen? Of begrijp ik je verkeerd?

Al het hooi is inderdaad op als ik dan kom, maar ik mag (vooralsnog) geen extra hooi bij pakken. Dus dan kan ik het net helaas ook niet vullen.
De plek waar het hooi en stro ligt opgeslagen is helaas ook niet heel dicht bij de stal in de buurt, dus even snel wat bijpakken is ook niet zo makkelijk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:27

Ilka88 schreef:
KoudbloedKim schreef:

Ik sta er nu net een maand, dus al zou hij ervan afvallen, dan weet ik niet of een maand daarvoor lang genoeg is. En misschien is het niet persé te weinig hooi als je kijkt wat hij echt nodig heeft om op gewicht te blijven, maar het is maar voor 2-3 uur tijd voldoende. En de rest van de avond en nacht staat hij dus zonder iets te knabbelen.
Maar ik heb in mijn leven genoeg hoeveelheden hooi gezien en dit is echt maar een klein hoopje..

Oei, je staat er nog maar een maand. Wat hadden jullie afgesproken toen je daar kwam staan? En om 15 uur naar binnen en voor 17 uur alles op, is natuurlijk weer wat anders dan om 15 uur naar binnen en voor 20 uur alles op.

Wellicht kun je de stalhouder vragen wat zijn idee is om ervoor te zorgen dat het paard de nacht door hooi heeft. Wellicht komt hij met een idee en voelt hij zich beter dan wanneer je "alleen maar zeurt" dat er te weinig wordt gevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:28

Sonja schreef:
[naam] schreef:

Dat is wat ik begrijp hoor!
Paarden horen sowieso niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer te gaan.
Maar wat ik mij afvraag; is het echt te weinig hooi als in 1,5 plak van een grote onverpakte baal hooi.
Of krijgt het paard 1,5 plak van een grote verpakte hooibaal.
Want in dat laatste geval is het waarschijnlijk wel genoeg, maar van een onverpakte baal niet.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:29

Rocamor schreef:
Maar is dat dan:
a) omdat het voer al om acht uur 's avonds op is
b) er te weinig wordt gevoerd?

B) kan ik nog niet nagaan, het klinkt voor mij op dit moment niet te weinig. A) zou voor mij echt een groot probleem zijn. Maar A) kan weer twee redenen hebben:
1) hij (vr)eet te snel
2) hij krijgt echt te weinig

TS, hoeveel krachtvoer krijgt je paard er naast?

Hij krijgt, voor zover mij bekend, 1 keer per dag een schep brokken en 's avonds van mij nog een paar handjes muesli.
Maar ook dat zal ik nog eens even goed navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:30

Ilka88 schreef:
[naam] schreef:

Aah oke, dan heb ik niks gezegd.
Succes met het gesprek! :j

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:31

Elan_GV schreef:
Is de staleigenaar er 's avonds wel als jij er bent? Misschien moet je hem dan juist eens meenemen naar de stal waar je paard staat en ter plekke aangeven wat je stoort.

Ik ben zelf ook van royaal voeren, alleen eentje van ons word er echt een olifant van, dus die beperkt ik een beetje.

Ja, ik zie hem eigenlijk iedere avond. Ik heb weleens gezegd dat alles op is, maar dan lacht hij een keer en wimpelt het weg door te zeggen dat hij niet meer nodig heeft en het zo ochtend is en ze dan weer de wei opgaan }:0

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:31

Ilka88 schreef:
Al het hooi is inderdaad op als ik dan kom, maar ik mag (vooralsnog) geen extra hooi bij pakken. Dus dan kan ik het net helaas ook niet vullen.
De plek waar het hooi en stro ligt opgeslagen is helaas ook niet heel dicht bij de stal in de buurt, dus even snel wat bijpakken is ook niet zo makkelijk.

Heb je een contract hier of niet? Voor mij zou het redelijk ophouden als ik 'all inclusive' sta, maar geen voer mag pakken. Hebben we op een oude stal gehad. Er kwam nieuw hooi, maar we mochten alleen het oude voeren (zat schimmel in). Dus dan vertrek ik.
Uiteindelijk bleek het dak van de hooischuur te lekken en was al het nieuwe hooi ook verziekt. Karma heet dat dacht ik :P .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:33

als zijn hooi om 17.00 al op is en in de stal ook niets meer te knabbelen valt zou ik denk ik naar een andere plek verhuizen.De gezondheid van mijn paard zou op de eerste plaats komen in plaats van een gedraineerde bak.Maar goed,ik rij niet....verzorg alleen :+

Bij mij gaan ze om 7 uur op stal savonds,met hooi en voer,en om 11 uur krijgen ze weer hooi.De stal is zo schoon dat als ze willen het stro ook nog kunnen opeten.
Toen mij IR paard nog leefde was dat hetzelfde,alleen de porties veel kleiner ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:34

Mijn ervaring met de meeste stallen is eigenlijk dat als je om meer hooi vraagt daar niet moeilijk over gedaan wordt, maar ik hem bij een andere stal wel eens ellende gehad omdat ik het na ging wegen (om bewijs te hebben) en dat was echt schandalig weinig) en hoop gezeik om extra te krijgen. toen heb ik een periode zelf kleine baaltjes bijgekocht om te voeren, maar dat slaat uiteindelijk helemaal nergens op

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:39

Rocamor schreef:
Oei, je staat er nog maar een maand. Wat hadden jullie afgesproken toen je daar kwam staan? En om 15 uur naar binnen en voor 17 uur alles op, is natuurlijk weer wat anders dan om 15 uur naar binnen en voor 20 uur alles op.

Wellicht kun je de stalhouder vragen wat zijn idee is om ervoor te zorgen dat het paard de nacht door hooi heeft. Wellicht komt hij met een idee en voelt hij zich beter dan wanneer je "alleen maar zeurt" dat er te weinig wordt gevoerd.

Ja, sorry, een beetje verwarrend met de tijden. Ik kom sowieso dagelijks na 19-20 uur en dan ligt er nooit meer hooi. Maar soms ben ik er ook tussentijds (rond 17 uur) om het hooinet te vullen, maar dan ligt er ook niks meer.
Ik weet dus niet precies hoelang hij met zijn hooi doet, maar het is iig niet voldoende om de rest van de dag en nacht mee te doen.
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 31-07-15 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:40

KoudbloedKim schreef:
Dat is wat ik begrijp hoor!
Paarden horen sowieso niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer te gaan.
Maar wat ik mij afvraag; is het echt te weinig hooi als in 1,5 plak van een grote onverpakte baal hooi.
Of krijgt het paard 1,5 plak van een grote verpakte hooibaal.
Want in dat laatste geval is het waarschijnlijk wel genoeg, maar van een onverpakte baal niet.

Het gaat om grote onverpakte balen hooi. Ik heb ze zien liggen en er zit verder niks meer omheen.
Maar hij krijgt geen 1,5 plak, maar een halve plak..