Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:nuvel schreef:Ik heb ook een wei vol jkk. Wat moet ik doen? Zoals dat omhoog schiet kan ik niet bijhouden.
Ik hoorde dat je een wei met JKK goed moet bemesten. JKK houdt van droge en schrale grond.
Michellette schreef:Nieuwsgierig vraagje naar aanleiding van alles wat hierboven genoemd wordt: hoe weten jullie dat het hooi wat je voert 100% JKK vrij is? We hebben hooi van eigen terrein en weten dus wat we voeren, maar geldt dit dan voor iedereen die hierboven roept dat zijn paard nooit in een weide komt met JKK?
tengeltje11 schreef:@NiFallor,
ik sproei ze,en op de weides die ik sproei,zitten de paarden dan enkele weken niet,en als de JKK-plantjes dan helemaal bruin zijn(en de sproeistof ondertussen dus ook in de wortel zit,trek ik het weg zodat ze er niet kunnen aan knabbelen.
@Loe_Loe,hier staat koolzaad die wild groeit,nog steeds vrolijk geel in bloei hoor!
qua distels,in belgie is er een wet die bepaalde distelsoorten verplicht laat sproeien,er blijven er hier altijd wel enkele steken,maar ik probeer toch het meeste te sproeien.
degene die het met hun handen uittrekken,dan hoop ik vurig dat jullie ook handschoenen dragen?
want ook voor mensen is het giftig en het sap wordt minimaal via de huid opgenomen en ook in onze lever gestockeerd.
ik zeg niet dat je ziek wordt van 10 plantjes uit te trekken,maar als je jaar,na jaar,na jaar een 50-tal planten uittrekt,kan dit op termijn mss ook wel negatief uitdraaien voor je eigen lever!
Heleennn schreef:tengeltje11 schreef:@NiFallor,
ik sproei ze,en op de weides die ik sproei,zitten de paarden dan enkele weken niet,en als de JKK-plantjes dan helemaal bruin zijn(en de sproeistof ondertussen dus ook in de wortel zit,trek ik het weg zodat ze er niet kunnen aan knabbelen.
@Loe_Loe,hier staat koolzaad die wild groeit,nog steeds vrolijk geel in bloei hoor!
qua distels,in belgie is er een wet die bepaalde distelsoorten verplicht laat sproeien,er blijven er hier altijd wel enkele steken,maar ik probeer toch het meeste te sproeien.
degene die het met hun handen uittrekken,dan hoop ik vurig dat jullie ook handschoenen dragen?
want ook voor mensen is het giftig en het sap wordt minimaal via de huid opgenomen en ook in onze lever gestockeerd.
ik zeg niet dat je ziek wordt van 10 plantjes uit te trekken,maar als je jaar,na jaar,na jaar een 50-tal planten uittrekt,kan dit op termijn mss ook wel negatief uitdraaien voor je eigen lever!
dat wist ik niet!Ik heb wel een halfuur plantjes staan trekken
Heleennn schreef:Onze wei raakte ook 'geïnfecteerd' met jkk door stallen rondom die het weelderig lieten bloeien. Ik heb de kleine plantjes en enkele grote allemaal handmatig uitgetrokken, wat was dat een werk! Ze zitten verdomd goed geworteld als je het mij vraagt... Vervolgens heeft onze stalbaas de rest verwijderd en alles gemaaid. Hopelijk blijft het nu een tijdje weg, wij nemen liever geen risico's. Op de paddocks daarentegen laten we het wel staan.