paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:45

Dat is de remedie tegen bijna alle onkruid.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:48

@NiFallor,
ik sproei ze,en op de weides die ik sproei,zitten de paarden dan enkele weken niet,en als de JKK-plantjes dan helemaal bruin zijn(en de sproeistof ondertussen dus ook in de wortel zit,trek ik het weg zodat ze er niet kunnen aan knabbelen.

@Loe_Loe,hier staat koolzaad die wild groeit,nog steeds vrolijk geel in bloei hoor!

qua distels,in belgie is er een wet die bepaalde distelsoorten verplicht laat sproeien,er blijven er hier altijd wel enkele steken,maar ik probeer toch het meeste te sproeien.

degene die het met hun handen uittrekken,dan hoop ik vurig dat jullie ook handschoenen dragen?
want ook voor mensen is het giftig en het sap wordt minimaal via de huid opgenomen en ook in onze lever gestockeerd.
ik zeg niet dat je ziek wordt van 10 plantjes uit te trekken,maar als je jaar,na jaar,na jaar een 50-tal planten uittrekt,kan dit op termijn mss ook wel negatief uitdraaien voor je eigen lever!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:52

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:54

Babootje schreef:
nuvel schreef:
Ik heb ook een wei vol jkk. Wat moet ik doen? Zoals dat omhoog schiet kan ik niet bijhouden.

Ik hoorde dat je een wei met JKK goed moet bemesten. JKK houdt van droge en schrale grond.

Inderdaad...ik heb hier ook de ideale voedingsbodem voor JKK...zandgrond en weinig bemesting...iets met teveel gras en ex-hoefbevangen en cushing... :7 Dan wil je zo weinig mogelijk gras... :+

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:10

De wei die TS bedoelt is 20 ha. De buurman is SBB, een weiland waar biologische koieien lopen, en dat 'natuurgebied' ziet letterlijk geel van het JKK. SBB en de eigenaar van de koeien doen niets aan bestrijding en het dus dus dweilen met de kraan open. De sh doet wat hij kan om het te bestrijden maar met in het totaal 50 ha ben je nooit klaar en krijg je het gewoon niet weg.
Er staat gelukkig genoeg gras, de paarden eten niet van het JKK.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:27

Nieuwsgierig vraagje naar aanleiding van alles wat hierboven genoemd wordt: hoe weten jullie dat het hooi wat je voert 100% JKK vrij is? We hebben hooi van eigen terrein en weten dus wat we voeren, maar geldt dit dan voor iedereen die hierboven roept dat zijn paard nooit in een weide komt met JKK?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:29

Je bekijkt je hooi toch als je een pak open trekt? Het is niet zo dat dat onherkenbaar is. Maar goed, je bent toch voor een deel afhankelijk van de eerlijkheid van de verkoper.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:33

Precies, bovenin staat een voorbeeld dat iemand daar dus rustig over liegt. Er zijn ook heel veel wiens paarden gevoerd worden en waarbij de eigenaar dus zelden het hooi checkt of controleert iedereen alles wat zijn paard krijgt voorgeschoteld?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:49

Die JKK stengels zie je vrij duidelijk in gedroogd hooi. Als ik al eens een stengel tegenkom, gooi ik 'm eruit...groen,bruin,paars of oranje maakt niet uit :+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:32

ik ben vrij zeker dat veel meer mensen dan die het denken,JKK in hun hooi/voordroog voeren.

hier komt het hooi van bij mijn zus vandaan,ik weet ook wat ik voer en zelf maaien/persen we ook soms wat.

20 is veel,maar hier 6ha,ik doe 3-4/jaar even de toer door alle weides,in een kleine namiddag ben ik rond.

dus zo onmogelijk is het niet.met 2 telkens een volle dag,al zal de eerste keer natuurlijk stukken meer tijd nemen omdat het zo vol staat.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:41

Heeft iemand soms cijfers of statistieken van "slachtoffers" van JKK? Want er wordt zoveel over gepraat, maar heb de laatste jaren nog maar 1x gehoord van een paard dat er ziek van was, en was snel weer genezen. Soms denk ik dat het nogal overroepen is.

Of het via de huid ook schadelijk is voor de mens, zal ik je binnen een paar jaar weten te zeggen. Vorig jaar gebruikte ik handschoenen, maar vind ik teveel gedoe. Heb er dit jaar toch zeker al 10 emmers uitgetrokken, deze week toch plaatselijk niet-selectieve onkruidbestrijder erop gepompt, want ze vermenigvuldigen zich vrolijk verder, zelfs zonder dat ze kans krijgen te bloeien.

@Tengeltje, welk merk onkruidbestrijder gebruiken jullie? Want hier knappen ze na een maand weer op na een sproeibeurt.

Edit: even wat gegoogled, en een interessante (en volgens mij wetenschappelijke) site gevonden over JKK: http://www.jakobskruiskruid.com/index.php

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:17

Toevallig is van mijn nicht vorige week een pony overleden die dus in een weide stond met jkk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 01:32

Michellette schreef:
Nieuwsgierig vraagje naar aanleiding van alles wat hierboven genoemd wordt: hoe weten jullie dat het hooi wat je voert 100% JKK vrij is? We hebben hooi van eigen terrein en weten dus wat we voeren, maar geldt dit dan voor iedereen die hierboven roept dat zijn paard nooit in een weide komt met JKK?

Hooi komt van eigen weide ;) Nee, geen JKK.

Voor rest hier ook zandgrond en wordt af toe beetje bemest (dus niet overdreven). Kan prima zonder heel rijk gras te krijgen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:31

Hier ook niet altijd zeker: vorig jaar gekocht van nieuwe leverancier: die leverde me in januari hooi (verpakt) van de nieuwe oogst... uit Oostenrijk! Yeah right, alsof ze gaan maaien in de sneeuw. Dus hoe betrouwbaar die vent zal geweest zijn, kan je wel raden. Al heb ik niets verdachts opgemerkt (mss hebben ze geen JKK in Oostenrijk :) )

Dit jaar hooi besteld bij schapenhouder hier om de hoek, nog nooit JKK in zijn weides zien staan, en hij levert vaak aan paardenmensen, en is zich ook bewust van de gevaren van JKK, dus voor komende winter zijn we safe.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:36

Onze wei raakte ook 'geïnfecteerd' met jkk door stallen rondom die het weelderig lieten bloeien. Ik heb de kleine plantjes en enkele grote allemaal handmatig uitgetrokken, wat was dat een werk! Ze zitten verdomd goed geworteld als je het mij vraagt... Vervolgens heeft onze stalbaas de rest verwijderd en alles gemaaid. Hopelijk blijft het nu een tijdje weg, wij nemen liever geen risico's. Op de paddocks daarentegen laten we het wel staan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:38

tengeltje11 schreef:
@NiFallor,
ik sproei ze,en op de weides die ik sproei,zitten de paarden dan enkele weken niet,en als de JKK-plantjes dan helemaal bruin zijn(en de sproeistof ondertussen dus ook in de wortel zit,trek ik het weg zodat ze er niet kunnen aan knabbelen.

@Loe_Loe,hier staat koolzaad die wild groeit,nog steeds vrolijk geel in bloei hoor!

qua distels,in belgie is er een wet die bepaalde distelsoorten verplicht laat sproeien,er blijven er hier altijd wel enkele steken,maar ik probeer toch het meeste te sproeien.

degene die het met hun handen uittrekken,dan hoop ik vurig dat jullie ook handschoenen dragen?
want ook voor mensen is het giftig en het sap wordt minimaal via de huid opgenomen en ook in onze lever gestockeerd.
ik zeg niet dat je ziek wordt van 10 plantjes uit te trekken,maar als je jaar,na jaar,na jaar een 50-tal planten uittrekt,kan dit op termijn mss ook wel negatief uitdraaien voor je eigen lever!

dat wist ik niet! :? Ik heb wel een halfuur plantjes staan trekken :x

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:07

Ik wist het ook niet. Ik trek ook bij ieder wandeling met mijn honden het jacobskruid uit de berm van de gemeente. Daar groeide het vorig jaar ook al en toen heb ik ook alles er handmatig met blote handen uit getrokken. Dit jaar heb ik de gemeente gebeld waarom ze nooit komen maaien. Nu hebben ze 1 keertje gemaaid. Maar het JJkruid zaait zich steeds verder uit. Ik bang dat het dus straks ook in mijn weiland komt. Dan ga ik het er meteen uit halen. Maar ik wist niet dat het zo gevaarlijk was. Voortaan zal ik het met handschoenen doen. Ik trek ook al vaak de brandnetels er zo uit zonder handschoenen. anders moet ik weer helemaal terug om handschoenen te halen. Maar las het zo slecht is zal ik dat voortaan wel gaan doen.

Heleennn schreef:
tengeltje11 schreef:
@NiFallor,

dat wist ik niet! :? Ik heb wel een halfuur plantjes staan trekken :x

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:42

Heleennn schreef:
Onze wei raakte ook 'geïnfecteerd' met jkk door stallen rondom die het weelderig lieten bloeien. Ik heb de kleine plantjes en enkele grote allemaal handmatig uitgetrokken, wat was dat een werk! Ze zitten verdomd goed geworteld als je het mij vraagt... Vervolgens heeft onze stalbaas de rest verwijderd en alles gemaaid. Hopelijk blijft het nu een tijdje weg, wij nemen liever geen risico's. Op de paddocks daarentegen laten we het wel staan.

Kun je uitleggen wat daar de achterliggende gedachte van is?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:44

Ik denk dat ik weet over welke stal je het hebt en daar mag het niet chemisch bestreden worden vanwege het biologische karakter van de weides (ivm subsidies). Ik heb daar gestaan en voorheen organiseerde we minimaal een dag per jaar om alle planten uit te steken.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:18

Het gif in JKK dat de lever aantast kan niet door de huid opgenomen worden, dat is een fabeltje. Er zit wel een ander stofje in dat in combinatie met zonlicht voor huidirritatie kan zorgen, al heeft lang niet iedereen daar last van. Dat is vervelend maar verder niet schadelijk. Je kunt het dus rustig trekken zonder handschoenen, zeker als het bewolkt is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:33

Klopt, Senta! Heb dit ook gezien op de site die ik hier een aantal posts terug gelinkt heb.

En het wordt niet opgestapeld in de lever, maar de leverschade kan zich wel gaan "opstapelen", maar het moet al bar erg zijn voor er slachtoffers vallen denk ik. De site had ook een meldpunt, maar zijn maar op een 7tal gevallen uitgekomen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:41

ik sproei met bofix en eigenlijk nog geen enkele plant gehad die dit overleefd heeft.

wel zijn de jonge plantjes in het voorjaar makkelijker te bestrijden dan de grotere exemplaren later op het jaar.
indien je later wil gaan sproeien,moet je de concentratie van je bofix versus water toch drastisch de lucht in doen om zeker te zijn dat ze het niet overleven.

en qua opnemen.
een huid neemt uiteindelijk van alle vocht iets op waar het mee in contact komt,dus het zou mij enorm verbazen dat het gif van JKK dan gewoon op de huid blijft en er niets van opgenomen wordt.

uiteindelijk maakt het mij niet uit,het is een erg giftige plant,dus mij zie je die krengen niet uittrekken met mijn handen.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:53

Goede britse gewoonte: 'ragwort' met wortel en tak verwijderen, dus liefst met zo'n grondboortje.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:05

@Tengeltje, zal ik idd vroeger in het jaar moeten sproeien. Vorig jaar zelfs hier en daar gras dood door de Bofix, maar het JKK helaas niet.

Waarom JKK niet giftig is bij aanraking: Jakobskruiskruid vergifting vindt plaats via het spijsvertering systeem. In de plant bevinden de pyrrolizidine alkaloiden zich in hun niet-giftige vorm. Pas als deze stoffen in de spijsvertering terechtkomen worden deze in hun giftige vorm omgezet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:34

@ hwn,maar via de huid,komt het ook wel in de bloedvaten terecht....en hoe lang blijft het daar?want ook bloedvaten komen voorbij in het spijsverteringsstelsel,lopen naar de lever,.....

kan allemaal zijn dat het idd totaal geen kwaad kan,maar zoals ik reeds zei,ik kom dan ook liever niet met de plant in contact met blote handen.