Hengstenvlecht blijft niet zitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:20

_Linn_ schreef:
MariekeS_ schreef:
Wat je nog kan proberen is de vlecht vastnaaien met pektouw ipv meevlechten. Dus eerst vlechten en dan van de oren naar de schoft om de vlecht heen naaien en af en toe een extra steek maken dat het vastzet.
Dat deed ik bij een paard met fijne manen op ongeveer deze lengte

Ja het pektouw er dan gewoon omheen draaien zegmaar? Dat vind ik alleen erg lelijk. Ik heb dan wel wit pektouw maar toch zie je het nog wel...

Nee je moet het er zeg maar doorheen steken. Dus echt 'in' de vlecht prikken en als je een extra steek maakt kan dat ook dwars door de vlecht ipv er helemaal omheen zeg maar. Inderdaad niet buitenlangs wikkelen ;)

DaraBariton

Re: Hengstenvlecht blijft NIET zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:47

Vinden jullie dat niet erg al dat kleverige, stugge spul in de manen?

Ze zeggen trouwens altijd dat je geen antiklit in de manen moet doen voor het vlechten, maar wanneer ik mijn Fries invlecht doe ik dat er gewoon in en de hengstenvlecht blijft gewoon netjes zitten. Wel vlecht in onderhands dat blijft veeel beter zitten dan bovenhands ;)

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:52

mouse in de haar? Doe ik ook en blijft de vlecht mooi zitten

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:11

DaraBariton schreef:
Vinden jullie dat niet erg al dat kleverige, stugge spul in de manen?

Ze zeggen trouwens altijd dat je geen antiklit in de manen moet doen voor het vlechten, maar wanneer ik mijn Fries invlecht doe ik dat er gewoon in en de hengstenvlecht blijft gewoon netjes zitten. Wel vlecht in onderhands dat blijft veeel beter zitten dan bovenhands ;)

bovenhands of onderhands is denk ik maar net waar je het beste in bent, als ik onderhands vlecht (doe ik eigenlijk nooit) krijg ik een hele ongelijke vlecht die niet strak is en uitzakt terwijl ik dat bovenhands totaal niet heb.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:18

beetje droogshampoo erin doen en bij de aanzet een klein beetje tegen kammen zo is het iets stugger. Als de vlecht erin zit een beetje haarlak erop.

Erna natuurlijk wel goed wassen en uitspoelen en uitkijken voor de oogjes van je paard

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:21

Al die rotzooi in de manen, bah :Y)

Gewoon knotten. Kun je niet bredere plukken pakken? Je kan altijd iets korter vlechten en de onderkant opkrullen. Dit tijdens het vastzetten zo verstoppen dat het niet te zien is, de pluk is breed zat dus de knot groot genoeg om het frummeltje te verstoppen. Even oefenen en testen. Ziet er een stuk verzorgder uit bij deze denk ik!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:08

Ik denk dat het probleem is dat de manen nog te kort zijn.
Bij onze Tinker spuit ik van tevoren een flinke hoeveelheid anti klit spray zodat ik het makkelijker kan doorkammen voordat ik het opnieuw vlecht.
Mijn vlecht blijft minstens 2 dagen mooi zitten.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 15:27

Ik heb net die Effex max volume powder van de kruidvat gekocht en ga dat eens proberen.
Maar hoe breng ik dat het beste aan zodat het het meeste nut heeft? Toch de manen even naar twee kanten doen zodat ik een scheiding heb en dan het poeder op die scheiding aanbrengen aan beide kanten? En moet ik dan nog een beetje erdoorheen met mijn vingers ofzo om het te laten werken?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:33

Probeer je dat poeder wel eerst op een klein stukje om te zien of je paard er geen jeuk van krijgt? Vind ik altijd zo eng..
Ik maak nooit een hengstenvlecht met zo'n scheiding en heb wel kortere manen gevlochten die dan gewoon bleven zitten. Zou het dus eens proberen zonder scheiding. Overigens knot ik ook wel langere manen. Wat grotere stukken, flinke knotten, maar ja, daar moet je wel van houden. En het moet bij je paard passen natuurlijk. :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 15:36

Dreamybol schreef:
Probeer je dat poeder wel eerst op een klein stukje om te zien of je paard er geen jeuk van krijgt? Vind ik altijd zo eng..
Ik maak nooit een hengstenvlecht met zo'n scheiding en heb wel kortere manen gevlochten die dan gewoon bleven zitten. Zou het dus eens proberen zonder scheiding. Overigens knot ik ook wel langere manen. Wat grotere stukken, flinke knotten, maar ja, daar moet je wel van houden. En het moet bij je paard passen natuurlijk. :)

Ik zal het er dan na gebruik wel meteen uitwassen, zijn de krullen er ook meteen uit want die blijven altijd een eeuwigheid zitten bij hem. Dus gewoon aan de bovenkant van zijn manen erop doen en dan maar gaan vlechten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:37

Vlecht hem eens de andere kant op.. door tot in de voorpluk... en dan daar een knotje...

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 15:51

Nikki schreef:
Vlecht hem eens de andere kant op.. door tot in de voorpluk... en dan daar een knotje...

Ohjee dan moet ik motorisch ook andersom gaan denken haha, dat wordt dan nog een hele klus :p Hoezo zou dit helpen denk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:52

De reden hoezo heb ik niet.. ik weet wel dat het werkt.
Vriendin van me heeft het laatst uitgevonden. Bij haar paard bleef de vlecht ook niet zitten, en toen ze het zo deed dus wel.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 15:57

Nikki schreef:
De reden hoezo heb ik niet.. ik weet wel dat het werkt.
Vriendin van me heeft het laatst uitgevonden. Bij haar paard bleef de vlecht ook niet zitten, en toen ze het zo deed dus wel.

Het valt in ieder geval te proberen, dankjewel.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:08

Voor een échte mooie hengstenvlecht zijn deze manen wel echt te dun en te kort denk ik.. Wat je ook nog kan proberen is nadat je heel strak gevlochten hebt om de zoveel cm een tie-wrap te doen (als die niet te veel van kleur verschillen).

Ik zou persoonlijk gewoon knotten maken :j En dan niet het hele plukje vlechten want dan krijg je inderdaad veel knotten die dicht op elkaar zitten. Wat ik dan doe is gewoon normale plukken nemen die je met sportcoupe ook zou pakken, dan vlecht je tot een lengte die je met sportcoupe ook ongeveer zou hebben, van dat vlechtje maak je een knot, dan heb je nog een los plukje haar hangen, dit plukje draai je om je knotje heen en die goed vastzetten met genoeg elastiekjes, zo kan je hele mooie knotjes maken met langere manen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 14:30

Vanmorgen eens dat poeder gebruikt en zoals verwacht bleef het niet zitten, ja de eerste 10 min ofzo wel maar daarna zakte het steeds verder uit. Voor mijn wedstrijd voor 3 juli dus nog maar knotten erin proberen en ondertussen die manen verder laten groeien.