2 paarden op 2 stukken van 500m², haalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:17

Uiteraard gaan paarden niet uren aan een stuk rennen wanneer ze een grote wei tot hun beschikking hebben, maar juist die momenten dat er af en toe een sprint getrokken wordt, daarvoor staat een paard toch op de wei?
Waarom zetten wij een paard op de wei? Toch niet voor het eten? Dat zou je in de stal prima kunnen opvangen met onbeperkt hooi. Sociaal contact? Kan je ze ook geven op stal, tralietjes weg en kroelen maar.
Wat blijft er nog over? Beweging. Dat is de reden waarom we paarden op wei zetten. Ik snap niet waarom dat dat niet hoog op hun prioriteitenlijstje zet. Dat is de enige reden waarom ik mijn paard op wei heb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:20

Gypsy; de drie jonge snaken ( leeftijd v jaarling tot 10 jaar) gaan regelmatig uit hun dak. De drie jarige krijgt meerdere keren per dag effe dolle vijf minuten. :D de 20 jarige is daar wel ietwat 'overheen' en staat meestal de onnozelaars na te kijken. Toen hij tien jaar jonger was, trok ie echter ook graag sprintjes

Yontheke; ideaal is het niet maar nog steeds beter dan wat TS aan twee grote paarden wil bieden. als de totaal oppervlakte 500m2 is met maar 4m breed dan vraag je om ongelukken. Ik vind de beperkte breedte ook het grootste probleem.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:23

Oppervlak zie ik niet als de grootste beperking maar inderdaad de breedte van het stuk. Als ze elkaar passeren zit er amper ruimte tussen. Lekker kroelen is leuk, maar ze moeten dan altijd in de lengte staan. Als ze wel even gaan etteren dan kan de 1 de ander zo klem zetten. Met rollen is het ook niet praktisch.

Yontheke

Re: 2 paarden op 2 stukken van 500m², haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:29

Ik had de afmetingen niet gezien. 4m breed zou ik inderdaad al helemaal niet aan beginnen. Zelfs niet voor Shetlanders.

Ik zet mijn paarden op de wei voor gras te eten. Bewegen doen ze in de paddock en als ik ze beweging geef. Beweging is de reden waarom ik mijn paarden altijd buiten heb staan.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:30

Persoonlijk zou ik het niet meer doen. Ik heb het helemaal in het begin dat ik paarden had ook ongeveer zo gedaan (denk dat dat stuk wel bijna dubbel zo groot was) maar als ik nu zie hoeveel ruimte ze te hele dag door gebruiken en hoe ze daar mentaal van opgeknapt zijn, zou ik er niet meer aan beginnen.
Paarden zijn imo gemaakt om afstanden te doen en dat is erg moeilijk te verwezenlijken op zo'n paddock. Op 1000m2 kan dat misschien wel, mits je voor paden en uitdagingen zorgt. Hier staan ze 's nachts ook op een kleine paddock, maar eigenlijk wil ik dat ook nog gaan aanpassen naar meer ruimte 's nachts en dus altijd een track hebben die open staat.

Op zich kan je er een mooie paddock van maken, maar ik zou persoonlijk toch de voorkeur geven aan iets waar ze langere afstanden kunnen afleggen (en dat hoeft zeker geen vette wei te zijn, want ik ken het probleem van te snel dik worden :j ).

Ik snap wel dat je je paarden weer aan huis wilt hebben, nu ik dat zelf ook heb wil ik ook niets anders meer. Ik hoop dat je de eigenaar van het land achter je kan bereken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:41

Hoe wil je een paddock maken van een stuk dat maar 4 meter breed is :?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:49

Niet. Toch niet met 2 paarden. Maar het ging bij mij eerder over de oppervlakte dan over het specifieke stuk dat TS er voor heeft liggen. Ik had het stuk over de 4m breed gemist namelijk :).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:00

Mijn pony heeft bij de vorige eigenaar op zo'n stukje gestaan. Dikke drekbende toen het nog gewone grond was. Ze hebben het toen afgegraven, gedraineerd en 50cm zand gestort. Voor de winter was het toen een mooie manier om hem buiten te kunnen laten zijn overdag. Maar voor jaar rond was dat echt niet leuk. Een paar jaar mocht hij nog van voorjaar tot najaar grazen op zo'n 2000m2 bij de buren. Daar genoot hij echt van, al was dat gras ook op halverwege de zomer.
Hij is zo opgeknapt toen hij een paar zomerweken op het land in een kudde bij een boer mocht. En later weer helemaal gelukkig toen hij echt op een ruime wei op een pensionstal kwam te staan!

Dus nee 500m2 voor jaar rond is echt te klein. Dat is paddockformaat voor erg natte tijden en dan goed gedraineerde zandbodem en deels verhard als je er ook wilt voeren of je op een nat stuk zit.

En dan is het niet eens of het voor 2, 3 of 4 paarden moet zijn, het gaat dan om de ruimte om wat rond te struinen en dat je het een beetje leuk in kunt richten zodat het niet te saai wordt.

Voor een beetje afwisseling en gras is 2000m2 toch wel een beetje een minimum in mijn ogen... Wil je echt weidegang kunnen bieden in de zomer moet je eerder richting de 5000m2 denken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:10

Ik vind het erg weinig. Wij hebben 1 paard en 1 pony op 4000 m2 en dat is toch wel weinig, zowel qua gras als qua ruimte. Niet voor de pony hoor, maar wel voor het paard.
Wij hebben de ruimte in drie stukken verdeeld. Twee weitjes en 1 paddock, waar we zand hebben laten opbrengen. In de winter kunnen ze altijd in de paddock (formaat rijbak), bij droger weer en in de zomer de paddock plus 1 wei, zodat de andere wei kan bijgroeien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:27

Gini schreef:
Uiteraard gaan paarden niet uren aan een stuk rennen wanneer ze een grote wei tot hun beschikking hebben, maar juist die momenten dat er af en toe een sprint getrokken wordt, daarvoor staat een paard toch op de wei?
Waarom zetten wij een paard op de wei? Toch niet voor het eten? Dat zou je in de stal prima kunnen opvangen met onbeperkt hooi. Sociaal contact? Kan je ze ook geven op stal, tralietjes weg en kroelen maar.
Wat blijft er nog over? Beweging. Dat is de reden waarom we paarden op wei zetten. Ik snap niet waarom dat dat niet hoog op hun prioriteitenlijstje zet. Dat is de enige reden waarom ik mijn paard op wei heb.

Daar heb ik ze ook voor buiten staan.
Een afmeting amper groter dan een stal zie ik dan ook nooit als meerwaarde. Ook niet in de winter met van die kleine frot paddockjes.
Soms moeten mensen eens gaan beseffen dat niet elke onbenutte vierkante meter maar meteen geschikt is voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:30

Mwah, onze paddock is ongeveer zo groot als een rijbak en daar kunnen die drie van ons prima een rondje in rennen en bokken hoor.
Staan ook nog 2 grote schuilcontainers in.
Ze gaan 3x per week de wei in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:30

En misschien moeten mensen ook maar eens beseffen dat het niet overal mogelijk is om je paard zomers en swinters op een paar HA land te zetten :)

Deze 4 meter breed vind ik ook te smal. Maar een kleine ruimte opzich is echt niet per definitie slecht. Het gaat erom hoe je de boel indeelt en onderhoudt. Een kleiner stuk van pak hem beet 1500 m2 die is ingedeeld als een paddock paradise met allemaal uitdagende tracks is een stuk interessanter dan een hectare met alleen gras omheining en een waterbak.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:35

Ik denk dat het verre van ideaal is, maar hoe staan ze er bij op de pension stal? Hoeveel beweging krijgen ze daar echt? Reken eens uit hoeveel uren ze daar vrij bewegen. Als ze daar 's nachts op stal staan, gaat het bijvoorbeeld erg hard achteruit. Kun je ze verbetering bieden, dan zou ik het wel doen. Lukt je dat niet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:39

Een paar hectare hoeft ook niet yvank.
Maar 500 m2 is toch heel wat anders.

Kunnen paarden niet aan huis dan kan het niet.
Heeft een pensionstal te weinig ruimte mag die van mij ook per wet gesloten worden.

Maar dan trap ik heel wat mensen op de tenen want hobby is belangrijker dan welzijn.
Hard maar zo is het wel.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:15

Gini schreef:

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Grazen is namelijk voor paarden het meest natuurlijk, ze staan graag met hoofd zo laag en trekken graag grasprietjes uit de grond die ze met hun lippen dan selecteren. :D Dat heeft toch net niet hetzelfde effect als gewoon op stal hooi krijgen. Gras vinden (hier in ieder geval) ook nog lekkerder.

Ik vind het ook te klein, idd precies omdat ze gewoon niet even lekker een sprintje kunnen trekken. Gras zal het ook niet lang overleven. Als je zoiets doet, zou ik er een soort paddock paradise van maken zodat ze veel moeten/blijven lopen. Het andere stuk hou je dan idd als weiland zodat ze daar een paar uurtjes kunnen eten. Of je moet iets groters in de buurt vinden en ze overdag gewoon het grotere weiland opgooien en ze savonds thuis halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:22

Een paddock paradise op een grote volte nodigt ook niet echt uit denk ik hoor.
Twee obstakels en het is vol.
1000m2 aaneengesloten vind ik persoonlijk voor mijn huidige paarden het absolute minimum (die hebben echter veel meer). Die spelen heel veel en heel ruig met grote bokkensprongen en vol gas met slidings. Zelfs na een fikse buitenrit maken die nog wel een 10 ronden toegift op de wei.
Maar er staat ook een paso bij ons in de groep die nooit harder gaat dan een goede middenstap, tja die zal de ruimte niet missen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:35

Vlgs mij is het beter dan menige pensionstalling en... het hangt er ook geheel vanaf hoe vaak je ze mee op stap neemt. Ondanks dat ik 2500 m2 heb verdeeld in een paddock van 12x12 m met inloopstal en de rest twee weides, staan ze bij mij in de winter vrijwel altijd in het paddock en in de zomer 4 - 6 uur op de wei TE GRAZEN en voor de rest in het paddock, beweging krijgen ze... iedere dag aan de hand, op de fiets, onder het zadel, voor de kar etc. Als je ze aan huis hebt, kun je ze veel meer aandacht geven en kun je sneller even een rondje doen, ook 's-avonds. Ik zie ze minstens 15x per dag... krijgen ze een knuffel, een pluk hooi... Als die twee paarden goed samen kunnen, zie ik echt geen probleem. Een kennis heeft 4 ijslanders en een fjord in de winter op misschine 40 m2 en in de zomer op het dubbele... en dat gaat prima. Ze worden wel 6x in de week gereden en kunnen dus hun energie kwijt en zijn in goede conditie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:41

Sizzle schreef:
Een paddock paradise op een grote volte nodigt ook niet echt uit denk ik hoor.
Twee obstakels en het is vol.
1000m2 aaneengesloten vind ik persoonlijk voor mijn huidige paarden het absolute minimum (die hebben echter veel meer). Die spelen heel veel en heel ruig met grote bokkensprongen en vol gas met slidings. Zelfs na een fikse buitenrit maken die nog wel een 10 ronden toegift op de wei.
Maar er staat ook een paso bij ons in de groep die nooit harder gaat dan een goede middenstap, tja die zal de ruimte niet missen.

Herkenbaar. :D
Haal je ze uit het land.
Ben je ruim 2 uur im het bos geweest.
Amper gestapt. Zet je ze terug in het land. Gaan ze rollen staan ze op en al bokkend en ondertussen schuddend knetteren ze door de wei.

En ik denk dat ook de rustige al grazend heel wat meters af legt. Want de hele dag grazen ze door.
Daar hoef je geen paddock fantasise voor aan te leggen.
Wat niet is bij een zand stukje van 500.
Daar krijgt een paard geen beweging. Alleen buitenlucht is de meerwaarde tegenover een stal.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:48

Bij mij niet hoor... als ik 2 uur weg ben geweest (en dat doe ik bijna dagelijks! willen ze rollen en ... eten of... slapen.... ik persoonlijk vind een stal onacceptabel voor een paard. En vind het belangrijk dat ze gewoon rond kunnen lopen in de buitenlucht, intensieve beweging kun je ze veel makkelijker geven als ze aan huis staan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:05

Alles kan natuurlijk,maar moet je het ook willen?Goed gedraineerd kan het natuurlijk wel dienen om de nacht door te brengen,maar voor continu is het echt te klein.
Ik durf het haast niet te zeggen,maar mijn kippenhok is groter.
het is natuurlijk altijd schipperen met de ruimte die je hebt.
Wij zijn bevoordeeld met een paddock van een ha waar ik ze s'avonds opzet en dan nog 3ha wei, waar ze in de dag lopen.Maar dat is een luxe die natuurlijk niet iedereen voor handen heeft of voor handen wil hebben.
Ik vind het wel opvallend dat mijn oude paarden enorm gespierd blijven en dat heeft vooral te maken met de km's die ze afleggen per dag ,ik voel me ook niet verplicht iedere dag te rijden omdat ze anders geen beweging genoeg hebben.
Maar goed, aan de andere kant er staan natuurlijk ook genoeg paarden op piep kleine stukjes of de hele dag op stal....

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:14

Ben wel benieuwd naar je kippenhok dan Beatje ! Moet zeggen dat ik het zelf mij bij ideaal vind... maar ik heb een goed gedraineerd zandpaddock met inloopstal. En dat paddock is dus maar 144 m2 + stal 20 m2 - de meeste paarden staan op 25 m2 stal en hebben vaak geen directe interactie met het paard ernaast. En in de winter als het nat is mogen ze echt de wei niet op... in de zomer alleen om te eten. Als ik de sporen in het paddock zie, als het net geregend heeft of gesneeuwd, lopen ze toch heel wat af. En ja poldercrossen vinden ze heerlijk.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:24

Ik vind 500m2 ook wel krapjes, helemaal omdat het 4 meter breed is.

Mag ik hier misschien ook een vraag stellen? Hoe denken jullie over een stuk van 1600 m2? 20x80 ongeveer. Voor een paard met een shet, bedoeling is een schuilstal erop te zetten. Een vriendin van mij wil dit graag namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:33

Ik begin echt te denken dat ik een abnormaal paard heb. De mijne is amper uit zijne stal te krijgen. Water staat een eind van zijne stal en ook het hooi geef ik altijd buiten, enkel de korrel krijgt hij meestal binnen. Als meneer niet wil, komt hij van gans de dag niet aan zijn hooi, maar staat hij wel in de stal om eten te zeuren. Ik heb hem 8 jaar geleden even op een wei gehad, daar stond hij ook meer in de stal als buiten. Ik slaag er zelfs in om sprietjes gras te houden in een paddock van amper 500 m2. Wat bewegen betreft, meneer loopt alleen uit zichzelf als hij om 1 of andere reden een paar uur niet in zijne stal mag (zo heeft hij donderdag nog heel de namiddag lopen brullen, omdat hij niet binnen mocht want de baasjes waren boordstenen aan het zetten), of als hij denkt dat hij moet werken en zo 1 keer om de 14 dagen zal hij eens uit zichzelf 5 minuten een spurtje trekken. Als je hem laat doen, komt hij enkel buiten om eens te rollen.
Waar ik vroeger woonde, stond hij ook op een paddock en daar kon hij af en toe grazen toen onze tuin nog niet was ingericht, na een uurtje stond meneer altijd op stal, waar hij alleen nog maar uit kwam om achter zijn avond eten te komen zeuren.
Ik probeer hem al jaren te zeggen dat paarden op de steppe leven en geen holbewoners zijn, maar hij wil me niet geloven. 8)7

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:59

Nee hoor, die van mij vind ik in de winter altijd in de stal :D (hoewel die uiteraard wel buiten loopt zo nu en dan en dan even rondjes om de stal rent) in de zomer kan ie er simpelweg niet bij omdat het afgesloten is. Hooi eet ie wel buiten, hij is namelijk de baas van het stel en het zal hem noet gebeuren dat hij als laatste eet :')

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:05

Denk dat het ook veel met leeftijd en type paard te maken heeft. Vroeger leerde ik dat paarden op stal moesten want dan hadden ze meer zin om te lopen als je ging rijden. Tegenwoordig zijn paarden zo anders gefokt... dat de meeste mensen er niet eens meer door de polder mee durven te rijden maar alleen in een afgesloten ruimte...