Wat verwachten jullie van een pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:25

dit zijn voor mij de aller aller belangrijkste dingen wil ik met mezelf kunnen leven als ik mn paard ergens huis:

nr 1 (met stip): buiten staan met vriendjes
nr 2: goed en genoeg ruwvoer!
nr 3: toezicht liefst iemand die er bij woont en oogje in t zeil kan houden
nr 4 : zelfbeschikking dus zelf beslissen of je je paard ontwormd en inent en wanneer, of en wat voor voer je geeft, een hooinet gebruikt oid.

de rest niet zo belangrijk , goede bak is handig, stapmolen overbodig, liefst gezellig gelijkgestemde mensen en een plekje waar je veilig je spullen kan achter laten :)

hoofvision

Re: Wat verwachten jullie van een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:29

om even terug te komen op "luxe voor mn paard"luxe voor je paard is dat hij mag functioneren als een normaal paard dwz niet opgesloten worden in kleine ruimte apart voor hoeveel uur dan ook maar lekker 24/7 kunnen bewegen in groepshuisvesting met voldoende ruwvoer. DAT is luxe voor je paard!!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:53

Voor mij zijn er 3 dingen belangrijk:
1) hengsten welkom
2) dagelijks buiten (liefst weidegang)
3) sociaal contact (met vriendjes staan)

Dat lijkt niet zo'n moeilijk eisenpakket, maar blijkt dat dus wél te zijn. De stallen waar aan deze eisen wordt voldaan en niet exorbitant veel kosten zijn binnen een straal van 20 kilometer op 1 hand te tellen.
Als er aan die 3 punten wordt voldaan vind ik het al gauw prima. Wel moet er een afgesloten ruimte zijn om te trainen, dus een bak, goede droge paddock of logeercirkel.

De ideale stal:
Hengsten kunnen met vriendjes buiten staan 24/7 met bomen of schuilstal om onder te schuilen. Er is een goede omheining met stroom erop. Er is een fijne bak en een logeercirkel. Er zijn stallen aanwezig om paarden met blessures op rust te kunnen zetten. Verder is er voor de mens een wc en een mogelijkheid om droog te zitten. Er is schoon stromend water om je paard af te spuiten en er zijn uitrijd mogelijkheden (op max 20 minuten stappen). Verder ligt deze stal op fietsafstand.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:48

Ik ben het met jullie eens hoor, zoveel mogelijk buiten, in een groep etc., maar wat als je die keuze niet hebt? Bij ons in de buurt zijn die er haast niet... Mijn ideale stal is niet in deze omgeving (breukelen). Of ze staan de hele winter binnen, of ik kan niet buiten rijden, of ik moet zelf alles doen... Wat zouden jullie dan doen? Verder rijden??

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:49

Debby34 schreef:
Ik ben het met jullie eens hoor, zoveel mogelijk buiten, in een groep etc., maar wat als je die keuze niet hebt? Bij ons in de buurt zijn die er haast niet... Mijn ideale stal is niet in deze omgeving (breukelen). Of ze staan de hele winter binnen, of ik kan niet buiten rijden, of ik moet zelf alles doen... Wat zouden jullie dan doen? Verder rijden??

Ik ben nu al gewend om alles zelf te moeten doen, dus ik zou alles zelf doen :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:58

Momenteel paardloos, maar ik zou pas weer een paard willen als ik (naast dat het financiële plaatje rond moet zijn) ik een stal vind in de omgeving die aan deze eisen zal voldoend:

-Minimaal 18 uur per dag buiten, voorkeur voor 24/7 buiten met schuilstal.
-Voldoende ruwvoer aanbieden
-Mogelijkheid tot aangepast grasbeleid (bijv. strookbegrazing)
-Kleine groepjes buiten
-Minimaal buitenbak die zeker 3/4 van het jaar berijdbaar is.
-Zelf keuze uit instructeur/hoefsmid/dierenarts.
-Binnen een straal van 15 km omgeving Doorn.
-Er wordt door de stal gevoerd en buiten gezet.
-Max €250,= per maand.

Een pré zou dan nog zijn:
-Dicht bij het bos
-Springmateriaal
-Goedkopere springlessen in een groep of bijv. carrousselrijden/viertal rijden.
-Weiland wordt ook uitgemest.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:30

Op mijn huidige stalling heb ik:
-24/7 weidegang (grote weide, grote schuilstal, kudde van 4 paarden incl de mijne)
-onbeperkt ruwvoer op de weide
-'s winters krijgen ze een onderhoudskorrel
-buitenpiste en springmateriaal
-stromend water, 'washoek'
-poetsplaats
-mogelijkheid tot stal (30€ extra maandelijks. Alle zorgen als voeren en uitmesten zijn voor jou)
-meer dan genoeg ruimte om kast en spullen te plaatsen
-WC
-velden en bos (uuuuren wandelplezier) direct als je de hoeve buitenkomt!
-op minder dan 5 minuten met de auto
(-wanneer de hoeve langs binnen gerenoveerd is; dag en nacht toezicht)

Hier betaal ik maandelijks 150€ voor. Het is een kleinschalige stalling en iedereen rijdt recreatief of gaat wandelen. Tegenover de twee vorige stallingen waar ik heb gestaan is deze super luxueus! Heb nooit anders gekend dan al het werk zelf te doen. Ook DA, hoefsmid,... is eigen keuze. Vind het voor mij en mijn paard de perfecte stalling :)

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:47

NienkeV1994 schreef:
Debby34 schreef:

Ik ben nu al gewend om alles zelf te moeten doen, dus ik zou alles zelf doen :)

Voorheen deed ik ook alles (graag) zelf, maar ik heb nu een kindje en is het aanzienlijk drukker en heb ik dus geen tijd meer voor al teveel extra's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:50

Xjosee schreef:
Momenteel paardloos, maar ik zou pas weer een paard willen als ik (naast dat het financiële plaatje rond moet zijn) ik een stal vind in de omgeving die aan deze eisen zal voldoend:

st.[/quote]

hoe kan een stal dit nou bieden.
moeten ze dan om 0.00 de paarden op stal halen, en om 06.00 weer buiten zetten?

(ik wil 24/7 weidegang, dus uberhaupt geen stal, maar dat is wat anders :D )

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:00

Toen ik op zoek was naar een stal waren mijn eisen:

- Elke dag naar buiten. Het liefst 24/7 het jaar rond, maar dat vind je hier nergens.
- Niet te duur (dus prijs/wat je ervoor krijgt verhouding moet wel een beetje kloppen)
- Paardlief moet altijd contact kunnen hebben met andere paarden.
- Uitrijmogelijkheden

Nu heb ik voor €150 in de maand:

- Elke dag naar buiten. In de winter overdag op de paddock 's nachts op stal, en in de zomer 24/7 op het land.
- Alles zelf doen (uitmesten, water verschonen, binnen/buiten zetten onderling regelen)
- Paard heeft altijd mogelijkheid tot contact met de andere paardjes
- Heel kleinschalig (3 andere paardjes)
- 5 minuten van huis fietsen. :D
- Uitrijmogelijkheden
- Ruime box
- Geen rijbak
- Stromend water (koud)

Ik heb het ontzettend naar mijn zin, en zou er voor geen goud weg willen. Dat er geen rijbak is maakt voor mij niet uit, aangezien ik niet meer op mijn merrie klim. Maar voor het hooi en stro wordt gezorgd, dus ik vind €150 euro echt heel schappelijk. En de staleigenaar is nog eens superaardig ook, net als mijn stalgenootjes. :j

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:19

Ik verwacht, voer geven in samenspraak met stalhouder , eventueel eigen voer , supplementen, en dat ieder paard volgens hun eigen behoeften gevoerd worden, , genoeg ruwvoer ook bij hun normale voer en voldoende buiten kunnen gnoeg weides en groot genoeg, wat bij velen een groot probleem is! Kunnen lessen, propere stallen, voldoende stro of vlasbox, ruime boxen, wasplaats, zadelkamers, ehbo koffer,
bewaking ook 's nachts, via camera's zodat ongewenste bezoekers uit de buurt blijven....Wasplaats, poetsruimte, kastjes, goede verstandhouding met de stalhouders en mede stalgenoten, gezellige sfeer met een warme ruimte in de winter ...en gezellige ruimte waar men iets kan drinken en praatje ... Lang genoeg open 's avonds ook! Water genoeg, goede structuur, omheiningen in orde...sanitair in orde, enz...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:26

Heel simpel.

Mensen met kennis van paarden en mee denkend.
Als dat in orde is komt de rest wel.

Het gaat er niet om de luxe een stal is het gaat er om dat de mensen die het runnen de paarden voorop hebben staan.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:29

Top van mijn prioriteiten staat paardenwelzijn.

-Veel weidegang, hele jaar door (winter min. 6u, zomer liefst 12u)
-Grote, lichte stallen
-Opties in bodem, evt tegen meerprijs
-Goed hooi
-Goed krachtvoer, evt eigen voer dat door stal gevoerd wordt
-Vrije keus in hoefsmit, va, tandarts, instructie, etc

Kwa rijden:
-binnenbak
-Liefst grotere buitenbak (20-60)
-Buitenrij mogelijkheden
-Lessen hoeven van mij niet per se, is wel leuk
-Longeerpiste

Verder voor mijn eigen luxe:
-Ruime, goed afsluitbare zadelkast
-Sluitplaats met warm water
-Liefst een solarium
-Een gezellige kantine

Ik hou van veel gezelligheid op stal, en vind het maar saai er altijd alleen te zijn. Ik zou zelf dus zoeken naar een grootschaligere, luxe pensionstal

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 00:02

- Prijs niet te hoog
- Fietsafstand
- Liefst zo veel mogelijk buiten, in ieder geval hele dagen. Nachten op stal zijn acceptabel
- Voldoende ruwvoer zodat paard geen uren staat dat het niks kan eten. Ideaal zou onbeperkt beschikking tot hooi zijn in slowfeeders :)
- Sociale contacten met soortgenoten en in geval van paddock, wel voldoende ruimte om een sprintje te kunnen trekken
- Een rijdbare buitenbak, hoeft niet mooi of groot te zijn
- Springmateriaal
- Uitrijmogelijkheden
- Kleinschalig, en een stalhouder waarmee te communiceren valt
- Eigen instructrice meebrengen
- Weinig bemoeienis, gezelligheid is uiteraard altijd leuk
- Evt springlessen zou leuk zijn.

Luxe heb ik niet nodig, volpension ook niet, zolang ik maar niet iedere dag verplicht ben om 2x per dag te komen voor binnen-/buitenzetten. Kantine of bar heb ik absoluut niet nodig, evenals luxe faciliteiten.

Echte afknappers zijn wanneer je niet je eigen instructie mee mag nemen, je niet op zondagen welkom bent, en uiteraard wanneer paarden alleen maar opgehokt worden en hooguit een paar uur per dag buiten komen. Uiteraard zul je altijd consessies moeten doen, mijn ideale stal heb ik een tijd gehad maar die is helaas ermee opgehouden. Daarna ben ik in de omgeving nog niks tegen gekomen wat aan al mijn eisen voldoet.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 00:16

- Paarden liefst zo veel mogelijk buiten, in ieder geval hele dagen, s nachts op stal
- Voldoende ruwvoer, eigen krachtvoer keuze mogelijkheid.
- Contact met soortgenoten
- Een rijdbare buitenbak en longeerbak
- Uitrijmogelijkheden
- Kleinschalig en een stalhouder waarmee te communiceren valt
- Eigen instructrice meebrengen.
- Liefst een stal met voornamelijk recreatieve ruiters.
- Wc en koffiezet mogelijkheid zijn ook wel fijn :D
- ruime openingstijden, ook in het weekend.
- slootkanten afgezet met draad bij weidegang.
- mogelijkheid om stro als bodembedekking te gebruiken, dus niet alleen maar vlas.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:31

Anoniem schreef:
Xjosee schreef:

st.

hoe kan een stal dit nou bieden.
moeten ze dan om 0.00 de paarden op stal halen, en om 06.00 weer buiten zetten?

(ik wil 24/7 weidegang, dus uberhaupt geen stal, maar dat is wat anders :D )[/quote]

Ik kan me er nog in vinden als de paarden in de zomer op het warmst van de dag binnen staan als het daar koeler is. Dan is het wel haalbaar :) .

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:44

Wil je liever een kleinschalige stalling of een plekje waar veel paarden/mensen zijn?
Kleinschalig, veel gezelliger onderling
Kijk je naar de prijs van lessen of stalgeld?
Beide niet, zit hier in een dure omgeving (Den Haag, Rotterdam, Westland) en het stalgeld varieert tussen de 300 tot 500 euro.
Wil je graag luxe of houd je het graag sober?
Beide, een goede rijbaan is echt heel belangrijk maar dan maakt het weer niet uit als er geen binnenbak is. Ook vind ik het belangrijk dat ik gewoon overdekt kan opzadelen en er een fatsoenlijke spuitplaats is.
Je paard op het land of liever op stal?
Beide, minimaal een dagdeel op het land(of paddock) het liefst in de ochtend en dan kom ik zelf in de middag/avond om hem er nog uit te halen.
Sport of recreatie?
Sport, maar als er verder alleen recreatie ruiters staan heb ik daar geen problemen mee.
Een bar of niet?
Nee, maar wel een toilet en eventueel een waterkoker/wasbak in de zadelkamer.
Wat voor soort les wil je graag? Groepslessen of prive?
Privé, met mogelijkheid tot zelf naar stal laten komen. Nu mag dit ook, maar dat doet mijn instructeur niet dus ga ik er als nog heen.
Heb je liever dressuur, springen, grondwerk, western,...?
Dressuur, liefst geen hindernissen en andere rommel in de bak. Tuurlijk af en toe niet erg, maar niet dat ik iedere dag om de hindernissen moet sturen.
Kijk je naar de omgeving, de afstand van je huis?
Niet naar omgeving, wel naar de afstand. Max. half uurtje reizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:47

Voor mij:
24/7 buiten
Goed ruwvoer!! Geen hooi ivm hoester, maar mooi droog en stengelig voordroog.
Plek om te rijden/longeren
Open minded pensionhouder, niet iemand die overal zijn mening over moet geven
Geen vaste instructeurs enz.
Kleinschalig
Geen bar,kantine enz nodig. Wel blij met een wc.
Veilige omheining
Stroom
Zadelkamer/ mogelijkheid tot veilig opbergen van spullen
Veilig terrein, waar paard zich niet aan alles verwondt
Niet te ver van huis
Bos op max 2 km

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:01

mavantos schreef:
Wil je liever een kleinschalige stalling of een plekje waar veel paarden/mensen zijn?
Kleinschalig, veel gezelliger onderling
Kijk je naar de prijs van lessen of stalgeld?
Beide niet, zit hier in een dure omgeving (Den Haag, Rotterdam, Westland) en het stalgeld varieert tussen de 300 tot 500 euro.
Wil je graag luxe of houd je het graag sober?
Beide, een goede rijbaan is echt heel belangrijk maar dan maakt het weer niet uit als er geen binnenbak is. Ook vind ik het belangrijk dat ik gewoon overdekt kan opzadelen en er een fatsoenlijke spuitplaats is.
Je paard op het land of liever op stal?
Beide, minimaal een dagdeel op het land(of paddock) het liefst in de ochtend en dan kom ik zelf in de middag/avond om hem er nog uit te halen.
Sport of recreatie?
Sport, maar als er verder alleen recreatie ruiters staan heb ik daar geen problemen mee.
Een bar of niet?
Nee, maar wel een toilet en eventueel een waterkoker/wasbak in de zadelkamer.
Wat voor soort les wil je graag? Groepslessen of prive?
Privé, met mogelijkheid tot zelf naar stal laten komen. Nu mag dit ook, maar dat doet mijn instructeur niet dus ga ik er als nog heen.
Heb je liever dressuur, springen, grondwerk, western,...?
Dressuur, liefst geen hindernissen en andere rommel in de bak. Tuurlijk af en toe niet erg, maar niet dat ik iedere dag om de hindernissen moet sturen.
Kijk je naar de omgeving, de afstand van je huis?
Niet naar omgeving, wel naar de afstand. Max. half uurtje reizen.

Dan vraag ik mij af of je een stal heb gevonden hier in de buurt die hieraan voldoet?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:09

Ik verwacht van een pension stalling dat de paarden een dagdeel naar buiten kunnen met andere en dat ze genoeg hooi krijgt. De bestrating moet goed inorde zijn op het erf zodat we onze nek niet breken. Verder vindt ik een binnenbak erg belangrijk en dat ze op haar gemak is.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:16

Mijn ideale stal:

- dicht bij huis
- kleinschalig
- overdekte poetsplaats en warm water
- altijd een (liefst binnen-) stal tot je beschikking
- niet veel minder dan 10 uur per dag buiten (in zomer liefst 24/7)
- onbeperkt hooi
- eigen keuze qua instructie
- bak die altijd te rijden is of binnenbak
- goede uitrijmogelijkheden
- betaalbaar

Maar wat ik verwacht... is dat er meestal minimaal 3 van bovenstaande punten doorgestreept moeten worden :Y)

R_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:18

Mijn belangrijkste eisen zijn:
Zomer 24/7 weidegang.
Winter minimaal 5-6 uur weidegang.
Op stal voldoende ruwvoer of onbeperkt.
Liefst een binnenbak en uitrijmogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:25

Een paard is een kuddedier, maar ik niet. Ik vind paardenvolk op pensionstallen vaak nogal bemoeizuchtig. En ik heb niks met groepsgebeuren. Een pensionstal waar m'n paarden in een kudde staan en waar ik zelf geen contact met soortgenoten heb lijkt me ideaal. :D

(Gelukkig hoeft dat niet. Ik heb ze thuis. )

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 07:06

Hier op stal: paarden worden dagelijks binnen en buiten gezet, in de winter op de paddock ( overigens nu erg nat word aan gewerkt ) krijgen op de paddock goed portie voordroog in hooibakken, in de zomer in vaste groepjes naar buiten op de wei. De paarden gaan hier in de winter van half 9 tot half 5 naar buiten en in de zomer ( zodra t weer t toelaat van 7.00 tot half 5 ) Lang en veel naar buiten is voor mij een must!! Bij extreem slecht weer ( ijzel, mega sneeuw of 24 uur regen worden de paarden aan de molen gezet, ze komen er dus altijd uit).
Dagelijks worden de stallen gemest, paarden krijgen mega porties voordroog middels slowfeeders, 2x daags brok, 1x daags slobber. Faciliteiten: agterberg buitenbaan 20x40, Agterberg longeerkraal, overdekte trainingsmolen, op een klein kwartiertje stappen van t bos. Gebruik van warm/ koud water, solarium, kleine simpele kantine +toilet. Mogelijkheid van t neerzetten van je eigen kast of gebruik maken van een kast vd stal.
Meenemen van je eigen smid, DA, instructie, springmateriaal aanwezig. Kleinschalig, mogelijkheid van t voeren van je eigen krachtvoer / supplementen dmv bakje voor je staldeur.
Wel hier je eigen paddock en wei mestvrij houden ( kan gebruik gemaakt worden van quad en poepzuiger).
Ruime lichte stallen waar veel contact mogelijk is en of buitenluik en zijn.
Wasmachine op stal waar tegen betaling dekens ect gewassen kunnen worden.
Mogelijkheid je trailer te stallen ( 10 euro) per maand.
Dit is wat onze stal biedt.
Een binnenbak ligt op 5 min rijafstand met de trailer..

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:47

Mijn paard staat nu bijna een jaar op een fijne pensionstal.

Ze heeft een grote stal met luik naar buiten, overdag staan ze in de wei het hele jaar door, stal wordt gemest, ze krijgen goed hooi en max 2 kilo basisbrok per dag, ze worden binnen en buiten gezet. Er is een bak aanwezig met goede bodem en verlichting. Er is altijd wel iemand aanwezig en ze houden de dieren goed in de gaten.

Kleine minpuntjes:
- Het is verder weg voor mij. 11 km heen en terug.
- Stal op zondag gesloten.
- geen overdekte wasplaats met warm water. (maar dat kan nog komen)
- de longeer ring is snel nat. (maar bij mijn vorige stal was alles erg snel nat. kon je soms dagen niks)