Advies gevraagd. Shetlandpony in woonwijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:45

Polly schreef:
Je kan er natuurlijk ook gewoon een keer heenlopen en belangstellend vragen ipv meteen de db eropaf te sturen...

TS zegt dat ze dat lastig vindt in verband met het waarschijnlijke aso-gedrag van de buren.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:52

Polly schreef:
Je kan er natuurlijk ook gewoon een keer heenlopen en belangstellend vragen ipv meteen de db eropaf te sturen...

In dat geval denk ik dat je het tóch beter aan de dierenbescherming/ wijkagent kan over laten.
Stel je gaat "belangstellend vragen " en het antwoord is niet bevredigend moet je als nog hoger op.
Naar mijn mening geef je jezelf dan wel bloot ( al hoef je je daar absoluut niet schuldig over te voelen, want je handelt alleen in het belang van de pony, maar je weet niet of deze mensen jou mening delen. )

Dat ze de pony in dat piep kleine achtertuintje houden kán een logische verklaring hebben en dan is er niks aan de hand.
Dan mag die pony daar blijven zo lang als nodig is.
Maar als die logica ontbreekt ben je wél in de bres gesprongen voor deze uk.

Denk dat het nog te veel onze mentaliteit is........niet mee bemoeien, het is ons pakkie an niet.
Maar daarom gebeurt er ook nog steeds zo veel ellende bij ons alle in de straat.

czarina

Re: Advies gevraagd. Shetlandpony in woonwijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:59

Gewoon even vragen. Wie weet doet er toch wat op met de shet dat het daar staat.
Of de db er wat mee doet, geen idee.
ik weet wel dat ze een paar jaar geleden fallabella's wilden gaan trainen als blindegeleide paard omdat deze een veel langere levensduur hebben dan honden. Dat zou dan ook tegen de wet zijn.

Amberr09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:00

Ik zou ook een melding maken, ondanks dat hij er niet slecht uit ziet is de omgeving niet veilig genoeg en ook zeker gebrek aan een zachte ondergrond/ weide.

Zoals RaafSmits al zegt, je kan beter bellen, dat er later een logische reden blijkt te zijn en het dus mag (wat onwaarschijnlijk is). Dan niet te bellen en het dier staat daar nog tijden.

Ik ben wel benieuwd wat de reden van deze mensen is om de shet in deze omgeving te plaatsen..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:33

Volgens de richtlijnen van 144 is het inderdaad verboden om paarden alleen te houden en met hun word er dan samen naar een andere oplossing gezocht. Dus om te zeggen dat dat enkel een mening is is niet helemaal juist. Ik zou wel echt 144 bellen en niet zelf langs gaan.. ik zou me daar niet super veilig bij vullen in deze situatie.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:39

Vind het toch wel bijzonder. Kan me voorstellen dat niet alle buren daar blij mee zijn ook.......sneu voor beestje dat hij/zij zo alleen staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:40

smurffie schreef:
Volgens de richtlijnen van 144 is het inderdaad verboden om paarden alleen te houden en met hun word er dan samen naar een andere oplossing gezocht. Dus om te zeggen dat dat enkel een mening is is niet helemaal juist. Ik zou wel echt 144 bellen en niet zelf langs gaan.. ik zou me daar niet super veilig bij vullen in deze situatie.

In welke wet staat dat dan?
Op een richtlijn kun je niet sanctioneren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:50

Dat er geen wet voor is betekend niet dat ze je niks kunnen maken. Er word dan geboden om een andere oplossing te zoeken en anders zoeken zij die. Een paard alleen stallen valt onder dierenmishandeling (kuddedier alleen = mishandeling ;) ) dus als je ze er echt weg wilt hebben vechten ze het aan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:52

Zou daar best eens wat jurisprudentie over willen lezen :j Doe 's een paar linkjes naar dergelijke zaken/uitspraken? :)

Zou een héle grote stap in verbetering in paardenwelzijn zijn.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:55

Volgens mij begrijp jij het niet helemaal. Zo ver laten mensen het namelijk niet komen ;) Ze gebieden je om het op te lossen en vrijwillig afstand te doen. Er zijn wel zaken over te vinden hoor maar ga gerust even zelf zoeken ipv zo neerbuigend naar mij te lopen doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:04

In België wordt er in ieder geval nergens een paard weggehaald als het alleen staat, er staan hier veel paarden alleen op de wei.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:05

SandraVerl schreef:
In België wordt er in ieder geval nergens een paard weggehaald als het alleen staat, er staan hier veel paarden alleen op de wei.

Ik heb de indruk dat België enorm achterstaat op het vlak van dierenwelzijn en er is vooral een gebrek aan (officiele) instellingen die zich daarmee bezighouden, maar dat is een andere discussie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:07

@Smurffie; Neerbuigend :? Ik zou er serieus graag voorbeelden van zien, want ik erger me groen en geel aan alle beesten die ergens in hun eentje staan te verpieteren. En met voorbeeldmateriaal voor handen (wat ik niet kan vinden), is het een stuk makkelijker om mensen daar ook op aan te spreken.
Ik verkeer(de?) nl in de veronderstelling dat je geen poot hebt om op te staan, juist omdat er geen wetgeving over is. Dus je blijft altijd maar 'hangen' in proberen mensen aan hun verstand te peuteren dat een paard een kuddedier is etc etc... (wat doorgaans niet meevalt, JUIST omdat mensen die een beest alleen houden, bepaald geen 'paardenmensen' zijn...)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:09

smurffie schreef:
Volgens de richtlijnen van 144 is het inderdaad verboden om paarden alleen te houden en met hun word er dan samen naar een andere oplossing gezocht. Dus om te zeggen dat dat enkel een mening is is niet helemaal juist.

Als je ziet hoeveel paarden er alleen staan, dan begrijp ik niet dat je kunt stellen dat het volgens 144 verboden is -O-
Ik zou hier idd ook graag onderbouwing van zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:14

SinneJ schreef:
SandraVerl schreef:

Ik heb de indruk dat België enorm achterstaat op het vlak van dierenwelzijn en er is vooral een gebrek aan (officiele) instellingen die zich daarmee bezighouden, maar dat is een andere discussie ;)

Tiens, ik zie hier anders ook Nederlandse bokkers zeggen dat er veel paarden alleen op de wei staan. En sorry hoor, op gebied van paardenwelzijn doen ze hier enorm hun best, surf maar een keer naar de website van het Vlaams paardenloket. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:15

Er zijn zoveel dingen verboden die in de praktijk niet wordt gehandhaafd.
Maar ben wel benieuwd hoe dit afloopt. Want ik vermoed dat er in de praktijk niks gebeurt en dat ze gewoon de shetlander in de achtertuin kunnen houden net als of het een hond is.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:16

Tobbes schreef:
SinneJ schreef:

Tiens, ik zie hier anders ook Nederlandse bokkers zeggen dat er veel paarden alleen op de wei staan. En sorry hoor, op gebied van paardenwelzijn doen ze hier enorm hun best, surf maar een keer naar de website van het Vlaams paardenloket. :)

Was absoluut niet zo aanvallend bedoeld hoor. Ik weet gewoon niet meteen naar wie ik moet bellen in zo'n geval, ik ben bekend met het paardenloket en alle acties, daar ga je mij niets negatiefs over horen zeggen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:17

Voorbeelden van wetten zijn er helaas niet. De Sectorraad Paarden heeft wel de Gids Goede Praktijken, een verzameling richtlijnen (dus geen wetten) m.b.t. het houden van paarden: link

Qua wetten bestaat de Wet Dieren, die wel hier en daar wat regeltjes laat zien, maar geen 'harde' regels zoals "de minimale afmeting van een stal moet zijn...": link

Edit: een gemeente (in NL in ieder geval) kan een APV hebben (Algemene plaatselijke verordening) waarin het houden van paarden in een woonwijk verboden wordt. Ook kan het in strijd zijn met het bestemmingsplan, maar of dat zo is blijft toch altijd een beetje vaag (net als wat er verstaan wordt onder "hinder" of "overlast", het blijft toch een beetje subjectief).
Laatst bijgewerkt door Hilary op 31-05-15 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:21

De intenties van velen zijn goed, maar in de praktijk blijft het hangen op het niveau van voorlichten (en daar staan heel veel mensen niet voor open) en is de wél bestaande wet- en regelgeving blijkbaar niet te controleren/sanctioneren.

Hier werd vorig jaar een paar straten verderop een prachtig trekpaardveulen geboren. In de winter hebben we 'm niet gezien, zal wel binnen gestaan hebben (wat ik al triest vind). Maar tot mijn grote verdriet staat 'ie nu weer in de wei.... ZONDER staart.....
Dan kan ik dus wel janken he, als ik dat zie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:24

[/quote]

Tiens, ik zie hier anders ook Nederlandse bokkers zeggen dat er veel paarden alleen op de wei staan. En sorry hoor, op gebied van paardenwelzijn doen ze hier enorm hun best, surf maar een keer naar de website van het Vlaams paardenloket. :)[/quote]
Was absoluut niet zo aanvallend bedoeld hoor. Ik weet gewoon niet meteen naar wie ik moet bellen in zo'n geval, ik ben bekend met het paardenloket en alle acties, daar ga je mij niets negatiefs over horen zeggen[/quote]

Heb je MDI al geprobeerd? Ik zie vaak reddingsacties van hen op fb. Ik denk dat zij de grootste organisatie zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:30

SandraVerl schreef:

Tiens, ik zie hier anders ook Nederlandse bokkers zeggen dat er veel paarden alleen op de wei staan. En sorry hoor, op gebied van paardenwelzijn doen ze hier enorm hun best, surf maar een keer naar de website van het Vlaams paardenloket. :)[/quote]
Was absoluut niet zo aanvallend bedoeld hoor. Ik weet gewoon niet meteen naar wie ik moet bellen in zo'n geval, ik ben bekend met het paardenloket en alle acties, daar ga je mij niets negatiefs over horen zeggen[/quote]

Heb je MDI al geprobeerd? Ik zie vaak reddingsacties van hen op fb. Ik denk dat zij de grootste organisatie zijn.[/quote]
Ja ziet er inderdaad een van de grootste organisaties uit die ik al tegengekomen ben :) Heb gelukkig nog niets tegengekomen dat ik wilde melden. Mijn punt is eerder dat deze organisaties vaak steunen op vrijwilligers en dat er voor zover ik weet weinig officiele organisatie is mbt dierenwelzijn, maar dit kan ook liggen aan mijn beperkte kennis daarover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:52

Ja ziet er inderdaad een van de grootste organisaties uit die ik al tegengekomen ben :) Heb gelukkig nog niets tegengekomen dat ik wilde melden. Mijn punt is eerder dat deze organisaties vaak steunen op vrijwilligers en dat er voor zover ik weet weinig officiele organisatie is mbt dierenwelzijn, maar dit kan ook liggen aan mijn beperkte kennis daarover[/quote]

Ah, hier geven ze organisaties een erkenning en overheidssteun en dan is alles officieel en moeten ze zelf niemand in dienst nemen. :)
Wil je hier iets melden, dan heb je alleen de door de overheid erkende instanties. Als je naar het Vlaams paardenloket belt, geven ze normaal wel door waar je het best terecht kan.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:55

SandraVerl schreef:
Ja ziet er inderdaad een van de grootste organisaties uit die ik al tegengekomen ben :) Heb gelukkig nog niets tegengekomen dat ik wilde melden. Mijn punt is eerder dat deze organisaties vaak steunen op vrijwilligers en dat er voor zover ik weet weinig officiele organisatie is mbt dierenwelzijn, maar dit kan ook liggen aan mijn beperkte kennis daarover

Ah, hier geven ze organisaties een erkenning en overheidssteun en dan is alles officieel en moeten ze zelf niemand in dienst nemen. :)
Wil je hier iets melden, dan heb je alleen de door de overheid erkende instanties. Als je naar het Vlaams paardenloket belt, geven ze normaal wel door waar je het best terecht kan.[/quote]
Ja zal idd vast zijn voor en nadelen hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:32

SinneJ schreef:
Tobbes schreef:

Was absoluut niet zo aanvallend bedoeld hoor. Ik weet gewoon niet meteen naar wie ik moet bellen in zo'n geval, ik ben bekend met het paardenloket en alle acties, daar ga je mij niets negatiefs over horen zeggen

Wat vreemd dat mijn naam opeens bij een bericht staat wat ik helemaal niet gepost heb.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:39

@tobbes
Ja mijn excuses dat is mijn fout.. ik had een quote teveel weggehaald en achteraf blijkbaar verkeerd teruggeken, sorry