Wat kan ik doen om teken te voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:21

Kokosnoot olie, een soort van nieuwe hype hier (Dutsland) en het lijkt te werken!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:31

_Ananas_ schreef:
Kom hier even meelezen, heb precies hetzelfde probleem.. Paard is groot (1,76) en heeft een witte neus. Gister heb ik 25 teken van d'r neus afgehaald -O- en vandaag ook weer bergen.. Frontline spray al geprobeerd, eergister ingesprayd en de volgende dag de hoogste score gehaald.. Bij mij zijn het echt die hele kleintjes nog:
[Durf niks van olie erop te doen.. Straks verbrand d'r neus! Zit nu wel te denken een anti teken band op d'r neus te naaien. Tenminste, op d'r halster ;-)

:wow: een tekenband, dat lijkt me bij jouw paard de enige optie. Ik haal bij mijn paarden er per dag een of 2 af maar dit is wel heel erg -O-

ik heb nu een mengsel gemaakt van water, azijn, dettol, tea tree olie, deet en lavendelolie. Of het werkt weet ik niet, het ruikt wel ;-)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:52

XxDiandraxX schreef:
Butox pour on, officieel voor koeien geregistreerd maar ik behand mijn paard er ook mee. Daar haalde ik soms wel 50teken per dag (!) Af. Nu met de butox nog sporadisch 1 of 2..

Ik woon in Duitsland en vorig jaar waren de teken ook heel erg. heb toen ook Butox van mij dierenarts gekregen. Werkt idd.

_Ananas_

Re: Wat kan ik doen om teken te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:13

@Koper: je bedoelt qua ziekteverwekkers? Daar ben ik ook wel iets minder bang voor maar wil ze er toch af hebben! Ga ze volgende week op m'n werk even laten testen. Kost geloof ik zo'n €45 maar heb t er wel voor over. Doe dan wel even een paar dagen verzamelen :P

PJ_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:34

muc schreef:
XxDiandraxX schreef:
Butox pour on, officieel voor koeien geregistreerd maar ik behand mijn paard er ook mee. Daar haalde ik soms wel 50teken per dag (!) Af. Nu met de butox nog sporadisch 1 of 2..

Ik woon in Duitsland en vorig jaar waren de teken ook heel erg. heb toen ook Butox van mij dierenarts gekregen. Werkt idd.

Ik woon ook aan de rand van een bos. Vind bij beide paarden minstens 10 teken per paard. Ik word er helemaal gek van. Heb al van alles geprobeerd maar niets helpt. Ik zou wel graag Butox willen proberen. Willen jullie mij een linkje van het juiste product sturen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:39

Dobbelicious schreef:
__Nicky schreef:
Tea tree olie werkt goed tegen teken. Ik maak altijd m'n eigen vliegenspray met hertshoornolie, citronella, tea tree en azijn. Werkt als een tierelier :j

Dit inderdaad! Recept van iemand op bokt, werkt geweldig! Als ik hem trouw elke dag inspray (op het hoofd met een doekje of heel voorzichtig sprayen met de sprayflacon heel dicht bij de huid) heb ik het hele seizoen geen teek bij hem in de buurt!

750 - 1000ml water, afhankelijk van hoe sterk je je spray wilt hebben.
70 druppels hertshoornolie (werkt tegen dazen)
30 druppels tea tree olie (tegen teken)
30 druppels citronella olie (tegen muggen en knutten)
Scheutje afwasmiddel om het water en de olie te mengen

Tegen de echte vliegen kun je een deel van het water vervangen door azijn.

De aanschaf van de oliën kost even wat, pure oliën zijn nou eenmaal duur, maar ik hoef maar eens per zoveel jaar nieuwe te halen, want met die kleine flesjes olie maak je liters en liters spray!

Stalgenoten blijven maar teken op hun paarden vinden, die van mij heeft nergens last van, zolang ik trouw de spray gebruik.

Dit klinkt interessant. Waar kun je de ingrediënten hiervoor vinden? Ik zou bij voorbeeld niet weten hoe ik aan hertshoornolie moet komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:45

Koper schreef:
Dit klinkt interessant. Waar kun je de ingrediënten hiervoor vinden? Ik zou bij voorbeeld niet weten hoe ik aan hertshoornolie moet komen.

google geeft optie (ken de winkel niet) :
http://www.anthemisshop.com/index.php?i ... 10&lang=NL
gewoon hertshoornolie intikken en webwinkels zat.

Butox pour on bv hier:
http://www.agradi.nl/butox-protect-1-ltr.htm
Smeer het bv onder de manen (want mag niet in de zon), kies 12-24 uur droge periode, niet waar je tuig zit en poets zo min mogelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:49

Dank je wel voor het meedenken :) Ik bedoelde eigenlijk in niet-webshops.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:53

Kuiper in Koekange, maar dat is denk ik iets uit de buurt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:54

Ja da's een aardig eindje weg inderdaad :D

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:06

Ik kreeg van de dierenarts de tip om 60ml butox op 180ml water op te lossen en het paard er dan gewoon volledig mee in te sponzen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:25

XxDiandraxX schreef:
Ik kreeg van de dierenarts de tip om 60ml butox op 180ml water op te lossen en het paard er dan gewoon volledig mee in te sponzen.

Dat is wel dubbel de maximale dosering die op de fles staat.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 18:53

Je moet er denk ik ook wel rekening mee houden dat je niet allerlei giftige middelen op je paard smeert als ze met meerderen in de wei staan. Met elkaar kriebelen krijgen ze dat spul dan zo binnen!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:55

De dosering is 10ml op 100kg (volgens da, alles in overleg) lichaamsgewicht dus dat is niet zo gauw een dubbele dosering.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:58

Kokosolie beste mensen ;-) teken haten kokosolie en zullen zich dan snel weer laten vallen. Het is trouwens ook erg geschikt om het zelf te gebruiken.
Onze jaarling Tinker merrie had de laatste weken elke dag teken op haar hoofd en sinds het verwijderen van de teken, insmeren met kokosolie heb ik nog geen enkele teek weer gevonden!

EDIT: hier een interessante link (Duits) http://www.kokosoel.info/mittel-gegen-zecken.html

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:12

Dat klinkt op zich natuurlijk best interessant. Maar als je je paard insmeert met olie lijkt me dat je dan je paard verstikt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:19

XxDiandraxX schreef:
De dosering is 10ml op 100kg (volgens da, alles in overleg) lichaamsgewicht dus dat is niet zo gauw een dubbele dosering.

Met een max. van 30ml. Ik gebruik het spul, 30ml is hier niet voor niets max.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:23

Wat ik doe bij mijn behoorlijk tekengevoelig paard (30 per dag komt voor zonder behandeling)

Wanneer de benen helemaal vol zitten met teken en teekjes wassen met defencare shampoo. Is rotzooi, maar uitermate effectief op korte termijn. Alle teken die erop zitten gaan direct dood.
(werkzame stof is een permethrine variant) kijk wel uit, honden en paarden kunnen hier tegen, katten absoluut niet. Liefst zelf even handschoenen aan.

Daarna spray ik de benen goed in met frontline (op basis van fipronil). (dat de benen echt nattig zijn)
Dat werkte tot nu toe altijd enige weken goed.

Dit jaar ook weer veel teken, en op advies van de veearts gebruik ik een volgende keer (wanneer mijn frontlinespray op is) defendog.
Ik moet nog even opzoeken wat dat is, maar volgens de veearts zit daar een andere werkzame stof in, die nog wat effectiever is. Maar dat heb ik dus nog niet zelf uitgeprobeerd.

Ik weet niet of ik zoiets op het hoofd zou durven sprayen. Mss met doekje inwrijven wel.

Het behandelen van de benen geeft bij mij tot nog toe ook voldoende resultaat op de rest van het lichaam.
Helemaal 100% teekvrij, weken achtereen, lukt niet.
Maar een keer een enkele teek is toch echt anders dan tientallen per dag.....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 19:29

Magica, wat voor kokosolie? Merk, soort, welke winkel ...?

FemkeTwwety, ik zoek juist iets dat ik op het hoofd kan gebruiken, zie openingspost. ;)
Laatst bijgewerkt door simodi op 28-05-15 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:29

Koper schreef:
Dat klinkt op zich natuurlijk best interessant. Maar als je je paard insmeert met olie lijkt me dat je dan je paard verstikt?

Nee hoor, je kan het gerust elke dag gebruiken (naar behoefte).
Ik smeer het op de benen en borst en hoofd en eventueel onderkant buik; dat zijn de plekken waar
je vaak teken ziet.
Lees het linkje maar eens goed door :j

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:30

simodi schreef:
Magica, wat voor kokosolie? Merk, soort, welke winkel ...?

FemkeTwwety, ik zoek juist iets dat ik op het hoofd kan gebruiken, zie openingspost. ;)

Ik heb het bij Amazon besteld; deze http://www.amazon.de/gp/product/B005PFV ... d_i=301128

En natuurlijk kan je het ook bij jezelf gebruiken om teken te voorkomen ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:33

Zelfs de appie en de aldi hebben kokosolie in het assortiment. Kijk even in je supermarkt.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:34

Het beste is biologisch kokosolie, daar moet je wel even naar kijken.

Femke_Tweety

Heb ik gelezen. Daarom geef ik ook aan dat als ik de benen goed behandel, dat dat ook resultaat geeft op de rest van het lijf.

En dat ik het eventueel wel met een doek zou opbrengen op het hoofd. (maar zeker niet sprayen)

Deze behandeling is dus niet zomaar bedacht, maar voor een ernstig tekengeval en in overleg met veearts.

tamary

Magica schreef:
Het beste is biologisch kokosolie, daar moet je wel even naar kijken.

Die van de Aldi is bio. AH weet ik even niet uit het hoofd.