Hoe water aanbieden in stal zonder stromend water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelkous

Re: Hoe water aanbieden in stal zonder stromend water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:38

Neile dat lijkt me idd een goed idee!! Hebben ook de rechthoekige metserskuipen momenteel! :)) Bedankt!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:40

Hmm, begrijp dat je er van af wil maar de plastic bakken gaan niet veel groter dan de emmers zie ik.
Het is geen optie om op een of andere manier een bak in te metselen?
Weet natuurlijk niet hoeveel mogelijkheid daar toe is.. Maar dat je dus echt een vast verhoog maakt waar de bak in kan komen te "hangen" of "staan" en dat je de bak dan kan vast maken (dus dat ze hem er niet uit kunnen sleuren) maar dat je ook niet met ijzeren geraamtes zit.. Of desnoods een soort houten "kast" waar je hem in hangt in de hoek oid.. Hetzelfde ide als een wastafel zeg maar..
Is natuurlijk een weinig subtiele oplossing... :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-05-15 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:41

Ik heb uit een stuk betonplex zelf een ombouw voor een 50 liter speciekuip gemaakt, die in een hoek van de box bij de grond aan twee kanten aan de muur vast zit. Ziet er uit als een soort provisorische toilet :Y) , maar werkt prima.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:43

Probeer maar TS. Werkt eigenlijk echt heel fijn en je kan je kuip heel makkelijk weer verwijderen om er onder schoon te maken. Je klikt je touw los, haalt de kuip weg en je kan schoonmaken. En moest je de lusjes/staafje-met-lusje-aan weg willen, haal je die ook simpel weer uit het hout.

Succes!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:44

Ik heb een vuilbak in de stal staan :p
Zo een hoge zwarte vuilbak met draaideksel (zonder het deksel uiteraard)
Ik schat dat er 80 liter water in kan ongeveer.
Mijn paard doet met een volle 2 dagen minimum.

Ze krijgen hem ook echt niet om hoor, zeker niet als hij helemaal vol is.
Mijn zus haar paard trok hem ook soms om als hij bijna leeg was. Zij bond hem vast met een touw aan het handvat en aan de tralies.

Ze nemen ook helemaal niet veel plaats in in een hoek, omdat hij hoog is. Ik vind het ideaal!

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:44

Heb je geen schrik dan voor paardenbenen? of zit de bak echt goed vast erin @Eirikur? :)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:47

Dat is idd de 'noodoplossing' maar was benieuwd of er andere suggesties waren.. :-) Vandaar de vraag! :-)

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:47

Ik heb deze aan de staldeur hangen:

Afbeelding

misschien twee naast elkaar? ik las liever niet maar het werkt hier heel praktisch.
ze zijn veilig en lastig van de deur te krijgen.

edit: gaat makkelijk 10 liter in.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:49

Babbelkous schreef:
Ragdollcat schreef:
Gewoon een zwarte plastic bak in de hoek en vullen met water.

Vind ik zeer handig, zo zie ik of mijn paard voldoende drinkt of niet en het is veilig. Vriest nooit kapot etc. een zeer goede en goedkope oplossing.

Te koop bij elke bouwwinkel, zoals Praxis.

Dat is zoals de mesterskuip die we onlangs probeerden volgens mij.. Die sleurt ze dus al spelend heel haar stal door.. :( resultaat: propere stal helemaal nat en geen druppel water meer in de bak.. :(

Heb op dat vlak lastige paarden denk ik.. :+ Ze spelen er te graag mee.. :=

Probeer het nog eens met een stoeptegel op de bodem, dan is het al veel moeilijker om ze te verplaatsen. :j

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:50

hier ook op stal ook geen stromend water. Ook een paard die bakken omgooit met water. Ik heb gewoon een specievat (cementkuip) en die zet ik vast met touw. Heb een gaatje geboord door de wand waar het touw net door past en zo vast geknoopt aan de buiten kant.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:59

Dobbelicious schreef:
Probeer het nog eens met een stoeptegel op de bodem, dan is het al veel moeilijker om ze te verplaatsen. :j

Ga ik zeker proberen!! :D Bedankt! ;)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:11

Babbelkous schreef:
Heb je geen schrik dan voor paardenbenen? of zit de bak echt goed vast erin @Eirikur? :)

Ik heb een rond gat in de bovenkant gezaagd met de decoupeerzaag waar de bak precies in past. De onderkant van de bak blijft iets vrij van de vloer, de bak hangt dus met de omgeslagen bovenrand op de betonplex rondom het gat. Omdat de bak vrijwel klem zit, is het hier iig. nog nooit voorgekomen dat een paard de bak er uit wist te krijgen. Hebben deze nu al een jaar of vier in gebruik. Ga zometeen naar stal om hooi te voeren, dan maak ik wel ff een foto. Wordt in de loop van vanavond vervolgd...

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:35

Babbelkous schreef:
@Precyll: oef, ben al 'opgelucht' dat ik niet de enige ben die hier 'last' van heeft.. :o :+

Hahaha nee is echt een drama, wij hebben het opgegeven, maar dan moet ik er wel bij vermelden dat een grotere kuip voor ons geen otpie is, die van mij heeft nl 1 stalondeugd en dat is water zuipen. Die zuipt gewoon uit verveling. Hij had een automatische drinkbak in zijn vorige box maar heb van box geruild om hem zo water te kunnen geven (en nee, bokkers, het is niet medisch...dat hebben we na een traject van maanden uitgesloten, hij is gewoon een grote klier)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:44

3x 20 liter per dag zou zat moeten zijn. Met een speciekuip ging ik niet martelen.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:48

ken je een watercooler?
Zo'n tank op zijn kop? die laat alleen water los als het niveau te laag komt. Misschien is dat een idee? die capaciteit is groter. Misschien is met zo'n systeem iets te maken?

Ze zullen wel aan het bubbelen moeten wennen dan.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:58

Neem toch aan dat de paarden tenminste overdag op wei of paddock staan? Daar kan een oude badkuip of specykuip prima evt in de specykuip een stoeptegel leggen tegen het omgooien. Voor het vullen zou je zo groot 1000 liter vat aan kunnen schaffen en die op een aanhangwagen zetten. Dan kan je even vooruit.
In de staal kan je zo grote flextube in de hoek van de stal zetten en door het handvat een prikpaaltje tegen het omgooien.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:14

Ik heb ook zo'n speelpaard die er blijkbaar echt onwijs veel lol aan beleefde om die om te gooien, en inderdaad simpelweg verzwaren met stenen was de oplossing, bij gebrek aan stoeptegels voldeden een stuk of 5 grote bakstenen ook prima :D

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:28

Kwaliteit ruk, want genomen met kolengestookte Nokia zonder flits uit het jaar Kruik, maar bijgaand de beloofde foto van onze "toiletpot":

Afbeelding

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:29

misschien niet de oplossing voor de bak op zich maar bij ons op stal gebruiken ze de waterkruiwagen voor het vullen van de cementkuipen. Gaat 130 L water in. Deksel kan er ook makkelijk af en kan dus ook wel voldoen als grote drinkbak. Echt een uitvinding. Was de H2o bag gewend maar die valt eruit, drama. Hij is bedacht door mijn staleigenaar maar komt over een week of 2 op de markt. Is wel al te bestellen.

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:39

En duuuuuuuur! Het lijkt me een handig ding, maar die prijs moeten ze echt nog wel even aan sleutelen, poeheee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:45

Iets met een ombouw of een grote bak vastzetten met een binnenband aan de tralies Vd stal.
Heb ook zulke, speciekuipen van 80 liter gaan met stenen en tractorbanden gewoon door de stal.
Ik woon bij stal dus emmertjes hier.

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:46

klopt hij is niet goedkoop maar je doet er jaren mee. Het merk is van FORT, deze scheuren niet en verkleuren ook niet.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 21:58

@genja, als je zou lezen zou je gelezen hebben dat ze effectief alle dagen heeeel lang buiten staan ;) mr op dagen dat het extreem warm is of slecht weer is staan ze overdag binnen omdater bij warm weer te veel insecten zijn en er is ook gn schuilplaats waar ze kunnen schuilen voorde warmte of voor de regen.. dus in die omstandigheden staan ze gewoon liever binnen in een koele of juist droge en beschutte stal.. in weides en paddocks staan idd metserskuipen in maar daar is omtrekken geen probleem.. enkel op stal speelt ze er graag mee en ander speelgoed is niet zo interessant dan met water spelen blijkbaar helaas.. :+ mijn paarden hebben een top leven met alle dagen buiten spelen.. in de winter in royale paddocks en van april tot half november op de graswei. Dus ik kan met een gerust hart zeggen dat ze een fantastisch leventje hebben en niets te kort komen ;) het is net daarom ook dat ik een oplossing zoek om nog meer water te kunnen aanbieden want op zich gaat het prima zo mr een beetje extra water kunnenzetten zou ik me nog gelukkiger en geruster bij voelen dat ze zeker niets te kort komen ;-)
Watervaten hebben we staan mr die gebruiken we enkel voor benen afspuiten en van die dingen omdat er te veel vuil in komt van omringende bomen (ondanks filtertjes e.d.) :) op een kar zetten staat al jaren op de verlanglijst mr er zijn andere dingen prioritair boven een trekhaak momenteel.. mr ik zoek dus gewoon opties om een bak te kunnen plaatsen die groter is zonder iets te moeten metsen of met ijzeren frames te hoeven plaatsen o.i.d. dus als je daar tips voor hebt neem ik ze graag in ontvangst ..
Laatst bijgewerkt door Babbelkous op 05-05-15 22:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 22:01

Fleur_yen bedankt! :)

Eirekur: bedankt voor de foto! Eens voorleggen aan de klusjesman! ;-) (mn schoonvader is er erg handig mee dus moet goed kunnen komen! ;-) )

Sophia69: leuk alternatuef mr voor ons geen optie omdat we 1km verderop wonen.. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:16

hhensens schreef:
Ik heb deze aan de staldeur hangen:

[ [url=m/gWvGaB.jpg]Afbeelding[/url] ]

misschien twee naast elkaar? ik las liever niet maar het werkt hier heel praktisch.
ze zijn veilig en lastig van de deur te krijgen.

edit: gaat makkelijk 10 liter in.

2 of 3 van deze bakken aan de staldeur; per bak 1,5 emmer. Ik vind het perfect.