We kunnen een weide huren maar er is geen water

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:50

Ninx schreef:
Als je vriend zo'n prinses is zou ik er nog maar even over nadenken.
Want hoe moet het met aanvoer van ruwvoer, mestafvoer en allerlei ander gesjouw waar je druk mee bent.
En dan heb ik het nog niet eens over weide-onderhoud en je omheining repareren.

Als hij niets doet, moet je alles zelf doen. Ik doe het al jaren. Maar bijna iedereen die het eens een paar dagen tijdens vakanties van me overneemt vind het veel te zwaar.

Ik krijg met de omheining wel eens hulp van mijn man (eens per jaar. :D) maar inderdaad, als je alles zelf moet doen is best zwaar en veel. Als hij niet zou willen helpen, zou hij ook niet mogen rijden bij mij.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 12:51

Ik heb altijd paarden gehad van jongs af aan dus ik weet wat ik moet doen en niet moet doen. Weet ook waar ik op moet letten :-D

Voor mijn vriend is dat echter een ander verhaal. Hij heeft pas sinds vorig jaar een paardje en moet natuurlijk nog veel leren. Van nature zit het er bij hem wel in moet ik zeggen. Juist omdat het hem van nature zo goed afgaat vergeet ik dat wel eens.

Het enige waar ik niet mee te maken heb gehad is dat ik niets in buurt heb om deze dingen te regelen en te doen. Voorheen had ik mijn paard altijd aan huis staan maar door scheiding ben ik alles kwijt.

Mijn vraag gaat er ook niet om of ik wel of niet paarden moet houden. Mijn vraag was wat mogelijkheden zijn op weides waar geen water is. En dan heb ik het inderdaad over grondwater of zo. Bij de wei in de buurt ligt een andere weide en ik weet dat ze daar grondwater gebruiken voor de koeien. maar die wei is zo immens groot dat ik daar geen water kan aftappen. Daarom ga ik er ook van uit dat het grondwater geschikt is.

Daar zou ik dus graag meer over weten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:53

0000 schreef:
Ik vind het ook niet haalbaar eigenlijk. Stel je zet er 2 paarden neer die zo'n 35 liter drinken per dag....Dan moet zelfs een 1000 liter vat iedere twee weken gevuld. In de zomer waarschijnlijk nog vaker en als je je paarden nog eens wilt wassen/afspuiten (er zal er een keer een met een peesblessure oid staan) of iets schoon wilt maken ben je helemaal de klos.
Om 1000 liter water te verplaatsen heb je al een heel flinke aanhangwagen plus auto nodig en met kleinere hoeveelheden ben je dus simpelweg iedere dag met jerrycans aan het sjouwen. Zou mijn keuze echt niet zijn.

tjady schreef:
Je kan het 1000 liter vat ook op een aanhanger laten staan. Dan kan je hem heen en weer rijden als je hem moet vullen.

Waar ga je dat vullen dan? Thuis met de kraan mag je er wel wat tijd voor uittrekken...

Dan zet je 2 van die vaten neer of 3.
Dat gesleur zou ik ook niet doen, rugpatient of niet.

Ik zou een afdak maken, 4palen en een dak met goot eraan, om zo water op te vangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:58

Cassagrande schreef:
Ik heb altijd paarden gehad van jongs af aan dus ik weet wat ik moet doen en niet moet doen. Weet ook waar ik op moet letten :-D

Voor mijn vriend is dat echter een ander verhaal. Hij heeft pas sinds vorig jaar een paardje en moet natuurlijk nog veel leren. Van nature zit het er bij hem wel in moet ik zeggen. Juist omdat het hem van nature zo goed afgaat vergeet ik dat wel eens.

Het enige waar ik niet mee te maken heb gehad is dat ik niets in buurt heb om deze dingen te regelen en te doen. Voorheen had ik mijn paard altijd aan huis staan maar door scheiding ben ik alles kwijt.

Mijn vraag gaat er ook niet om of ik wel of niet paarden moet houden. Mijn vraag was wat mogelijkheden zijn op weides waar geen water is. En dan heb ik het inderdaad over grondwater of zo. Bij de wei in de buurt ligt een andere weide en ik weet dat ze daar grondwater gebruiken voor de koeien. maar die wei is zo immens groot dat ik daar geen water kan aftappen. Daarom ga ik er ook van uit dat het grondwater geschikt is.

Daarvoor kan je of naar de eigenaar van die weide gaan (mits die de put ook heeft laten slaan. Kan zijn dat die er al was toen hij het kocht) of (en dat is een beter idé feitelijk) naar bedrijven/aannemers die die putten slaan. Zij kunnen je vaak heel goed vertellen of er aan grondwater te komen is, of dat geschikt is, hoe diep het gemiddeld zit, in wat voor grond en wat dus het prijskaartje zal zijn. :) Gezien er een put is, zal het water inderdaad drinkbaar zijn, rest de vraag nog hoe diep het zit en op wat voor bodem je zit.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:59

Ik zou er niet aan beginnen. Stel dat je ziek bent wie moet er dan voor die paarden zorgen als je vriend dat niet wil doen?

Ayasha
Blogger

Re: We kunnen een weide huren maar er is geen water

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:01

Hij wil niet met water sleuren, betekent niet dat ie niks wil doen. Bovendien valt me op dat vriendjes/mannen vaak nog wel eens van hun geloof willen vallen als het er echt op aan komt. ;)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:06

aisie schreef:
Ik zou er niet aan beginnen. Stel dat je ziek bent wie moet er dan voor die paarden zorgen als je vriend dat niet wil doen?

Zelfs als ik ziek ben doe ik het zelf. Heb ik altijd gedaan.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:07

Ayasha schreef:
Hij wil niet met water sleuren, betekent niet dat ie niks wil doen. Bovendien valt me op dat vriendjes/mannen vaak nog wel eens van hun geloof willen vallen als het er echt op aan komt. ;)

Het is ook niet dat hij niets wil doen. Hij wil niet met water sleuren.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:08

Ayasha schreef:
Cassagrande schreef:

Daarvoor kan je of naar de eigenaar van die weide gaan (mits die de put ook heeft laten slaan. Kan zijn dat die er al was toen hij het kocht) of (en dat is een beter idé feitelijk) naar bedrijven/aannemers die die putten slaan. Zij kunnen je vaak heel goed vertellen of er aan grondwater te komen is, of dat geschikt is, hoe diep het gemiddeld zit, in wat voor grond en wat dus het prijskaartje zal zijn. :) Gezien er een put is, zal het water inderdaad drinkbaar zijn, rest de vraag nog hoe diep het zit en op wat voor bodem je zit.

Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is een goeie. Eens navragen wie dat precies is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:13

Denk er wel aan TS dat je ook zo ziek kan zijn dat je niet kán. Ik ga ook met griep enz maar als je in het ziekenhuis komt, dan ga je niet even mogen gaan voeren. Hoe klein de kans ook is, je moet het wel in calculeren als je ze op een weide hebt.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:18

We hebben ze altijd op wei met schuilstal. Onze paarden hebben nooit op een stal gestaan. Mocht het echt zo zijn dat ik echt echt niet kan dan zou mijn moeder het voor me doen. Ik doe het ook voor mijn moeder als zij echt niet kan. Dus dat is geen probleem.

Nu staat ze ook op wei met schuilstal. Alleen is daar wel water aanwezig en ligt er een huis bij.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:26

Seltje schreef:
Als je een stalletje of gebouw voor opslag hebt zou ik de regenpijp in een 1000 l ton laten lopen. Regenen doet het toch, en dan kan je perfect dat regenwater gebruiken om je paarden van te laten drinken. Zo doen wij het al jaren. Heel zelden komt in de zomer de ton leeg, en ja dan moeten we gaan sleuren.

Ik weet niet hoe dat bij julie is,maar wij hebben ook zo'n vat en gebruiken dat alleen om de voeremmers uit te spoelen of iets schoon te maken.Met die paar droge weken in maart zaten we al zonder water,zomers toch ook regelmatig terwijl het dak waar wij het water,van opvangen 10 x20 m is.
Dus ik denk niet dat je dat als een blijvende oplossing kan houden.

Ik zou ook met jerrycans in de kofferbak werken ,anders zit er weinig op vrees ik,of je moet een boer kunnen vinden die je watertank wilt vullen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:34

Ik heb mijn pony's ook op een wei zonder water. Aan de rand van de wei staat een oude blokhut met dakgoten en daar heb ik een oud zwembad (5 x 1,2) bij staan :D Zelf met lange droge zomers geen water te kort. ;) Als er een schuilstal staat zoek dan een zwembad en zet die er naast. 's winters met vorst zit alleen aan de bovenkant een dikke laag ijs. Dit kan je deels voorkomen door en een dikke bos bamboe in te plaatsen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:35

Een put laten slaan is prima te doen mits het grondwater niet te diep zit. Meerdere tips hierover zijn al geweest.

Houdt er rekening mee dat je voor een standaard pomp wel stroom nodig bent en dat je deze goed moet isoleren of moet afkoppelen in de winter als het vriest.

Een handpomp zou ook nog een idee zijn. Dan ben je niet stroomafhankelijk en scheelt ook onderhoud en werk als je gewone pomp het begeeft of slecht doet.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:36

Beatje: ik heb zo 2 vaten, 1 aan de stallen (9x3m) en 1 aan het hooikot (10x20m), moet zeggen dat het hier ook wel gigantisch veel regent, zit in een heel natte regio. En ik heb maar heel zelden beide vaten leeg hoor. Bij mij drinken daar 2 paarden en 1 shet van.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:37

MarliesV schreef:
Een put laten slaan is prima te doen mits het grondwater niet te diep zit. Meerdere tips hierover zijn al geweest.

Houdt er rekening mee dat je voor een standaard pomp wel stroom nodig bent en dat je deze goed moet isoleren of moet afkoppelen in de winter als het vriest.

Een handpomp zou ook nog een idee zijn. Dan ben je niet stroomafhankelijk en scheelt ook onderhoud en werk als je gewone pomp het begeeft of slecht doet.

Dan zowieso handpomp. Er is geen stroom.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:38

Dank voor jullie tips

Ik ga hier eens mee aan de slag en eens uitvogelen wat het zou kosten. Tevens ga ik met de eigenaar van de wei praten na de pasen samen met mijn vriend. Hij was er van de week niet bij.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:41

In ons grondwater zit ook veel ijzer. De paarden vinden het heerlijk en verkiezen het boven leidingwater!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:47

Waar in Limburg ergens?
Put laten slaan, handpomp erop of benzinepomp die je erna weer naar huis neemt en ibc vaten neerzetten

in Montfort ligt een waterput bedrijf.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:47

Onze paarden staan ook op een weide die afgelegen is ( midden in een bos en tussen de maisvelden).
Er was ook geen watervoorziening.
Wij hebben op onze schuilstal een regenpijp geinstaleerd met daaraan een vat van 1000l.
Hieraan kunnen we een tuinslang aansluiten en zo vullen we t bad dat in de weide staat.

We zijn van plan om nog een tweede vat erbij te zetten en de regenpijp af te takken zodat er 2 vaten gevuld worden.

Wij hadden ook geinformeerd voor het boren van een put maar vonden dit te duur , aangezien we de wei ook maar huren , en het niet onze eigen grond is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:51

Die 1000 liter tank 1 keer vullen en dan met regelmaat deze erin kieperen? Vullen in de kofferbak, bij de weide even snel in een kruiwagen laten vallen en dan kruiwagen gewoon omkieperen

Afbeelding

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:09

Ik ken er ook nog eentje in midden Limburg. Heeft ook op onze wei de waterput gemaakt.
Die h2o bag is ook erg handig als je water moet verslepen :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:30

TS zoek eerst uit of het aanleggen/slaan van een waterput vergunningplichtig of meld plicht heeft. Dat verschild per gemeente.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:51

Je kan ook een redelijk grote plas aanleggen met vijverfolie? die hoef je dan maar 1x te vullen,de regen vult hem zelf steeds bij.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:58

Haaaaa gohya das nog best een hele slimme!