Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:20

M_D_H schreef:
Maartje1990 zou je nog even mijn vraag kunnen beantwoorden? :o

Wat doe je trouwens als blijkt dat er te weinig animo voor dit idee is? (Dat is de tweede vraag die nu in mij opkomt :) )

Ik denk dat het wel mee valt,bij ons staat het altijd vol,ik heb zelfs een wachtlijst.Als 24/7 buiten stal heb je nu eenmaal ander publiek als op stalling met alle faciliteiten.Ik heb alleen recreatie ruiters staan.
Als pensionhouder ben je verantwoordelijk voor de paarden die je onder je beheer hebt en bepaalde risco's worden dan ook uitgesloten.Voordat paarden komen vraag ik ook altijd ze even te ontwormen.Bij mij zijn er niet heel veel regels maar wel een paar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 01:20

Nee, dat zeg ik helemaal niet? Maar iemand kan er dan natuurlijk voor kiezen elders naar toe te gaan :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:24

Natuurlijk mag je als pension houder alle regels maken die je zelf wilt.
Maar maak ze wel duidelijk kenbaar.
Ook als iemand blootsvoets komt en daarna niet meer welkom is als ze om welke reden ook wel ijzers willen.

Mijn paarden staan zonder.
Zou een Pensionstal dit eisen zou het geen stal voor mij zijn.

En in tientallen jaren heb ik nog geen extra schade gezien door ijzers.
Wel altijd bij mensen gestaan die wisten wat bij elkaar paste.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 01:26

Mdh: misschien een antwoord op je tweede vraag. Misschien kies ik er (in eerste instantie) voor dat er bij mij alleen paarden mogen staan die alleen maar bitloos en ijzerloos worden bereden. En mocht ik merken dat ik daardoor te weinig klanten heb kan ik die regel altijd nog aanpassen (andersom niet)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:28

Ik heb vaker gehoord dat paarden ijzerloos op de wei moeten bij sommige stallen. Ik denk dat je je meer moet gaan richten op een bepaalde doelgroep, mensen die pro-blootvoets zijn, zullen zich niet door die regel af laten schrikken. Mensen van waar de paarden vierkant op ijzers staan, hebben vaak ook andere doelen met een paard (wedstrijden), misschien wil jij jou pensionstal daar helemaal niet op richten? Ik vind het nog niet zo'n hele gekke regel hoor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:32

Maar stel er is te weinig animo en daardoor komen er mensen met een andere visie op jou erf. Kun je daar dan wel tegen?

Hier heb je een sterke mening, en dat mag.
Maar kun je die mening voor je houden op je eigen erf?

Ik heb namelijk eens iemand weg gestuurd die in mijn ogen erg oneerlijk reed. Dat kom ik er paar weken aanzien en toen was ik er klaar mee.

Nu is er stal verhuren voor mij bijzaak geen inkomen.
Maar begrijp voor jou dan wel?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:34

bruintje123 schreef:
Natuurlijk mag je als pension houder alle regels maken die je zelf wilt.
Maar maak ze wel duidelijk kenbaar.
Ook als iemand blootsvoets komt en daarna niet meer welkom is als ze om welke reden ook wel ijzers willen.

Mijn paarden staan zonder.
Zou een Pensionstal dit eisen zou het geen stal voor mij zijn.

En in tientallen jaren heb ik nog geen extra schade gezien door ijzers.
Wel altijd bij mensen gestaan die wisten wat bij elkaar paste.

Ik heb zelf op een stalling gestaan en daar was een paard bij mijn paarden op de wei gezet.Mijn paard heeft het bekocht met een gebroken been.Volgens de dierenarts mede veroorzaakt door het beslag.
Persoonlijk ben ik dus erg voorzichtig met paarden bij één zetten.Het was trouwens mijn 2e paard met een breuk na een trap van een ander paard.Het eerste paard heb ik moeten laten inslapen.Daar word je dus echt niet blij van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 01:35

Nee, pension zou er voor erbij zijn. Ik heb (hier) inderdaad een sterke mening. Maar denk niet dat dat een issue zou zijn. Ik ken genoeg mensen met paarden die het anders doen dan ik het doe, maar nog nooit heb ik daar iets over gezegd.

beatje

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:40

Ik moet ook niet leven van wat de stalling opbrengt.Dus lig er ook niet wakker van als er een klant vertrekt.Ik heb zelf op stallen gestaan waar de mensen wel hun brood moesten verdienen met het stalgeld en ik moet zeggen dat ik deze stallen minder prettig vond om te staan als een kleine prive stalling.Juist omdat ze hun klanten willen houden gebeuren er dingen die niet door de beugel kunnen of regels die veranderen als je er staat.
Ik sta liever bij iemand met regels en een eigen mening mits ik de regels en mening maar van te voren weet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:40

Beatje

Zomaar een paard erbij gooien vind ik enorm onverantwoord.

Maar dat het ijzer er oorzaak aan is geloof ik dan weer niet.
Een trap op zich is daar helaas voldoende voor.

Maartje
Maar dan zie je ze wel elke dag op jou erf.

Toen ik voorheen op pension stond was daar ook een enorme trek ruiter. Daar heb ik pas mijn mening gegeven toen ze er zelf om vroeg.
Je bent toch beide gast op de ander zijn erf.

Thuis hoef ik dat weer niet te zien.
Ging naar binnen als zij aan het rijden was.
Dan klopt er iets niet ;)

Dat is denk ik wel iets om rekening mee te houden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:43

Ik heb zowel particulier gestaan als bedrijfsmatig.
Maar die laatste was gelukkig ook erg begaan en voorzichtig.
Maar echt groot was het dan ook weer niet. 15 pension paarden ongeveer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 01:43

Uiteraard zouden ee dingen zijn die ik niet zou accepteren, maar dan denk ik meer aan iemand die z'n paard een flinke aframmeling geeft oid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:45

Als dat maar duidelijk is voor jezelf. Want op je eigen plekje ergernis is het niet waard voor uiteindelijk een paar centen. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 01:48

Maargoed, misschien dat ik sowieso begin met eerst geheel bitloos en ijzerloos. En daar alleen vanaf stap als dat geen klanten levert. Iig interessant om de meningen er zo over te lezen :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 01:56

Ik zou geen enkele moeite hebben met zo een plek. :)
Maar ik snap ook, dat het iets is wat je niet aanstaat - het is een specifieke doelgroep waar je je op richt.

HarmonieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 02:39

Naar mijn ervaring is het vrij gangbaar dat er op pensionstallen regels worden gesteld m.b.t. ijzers achter indien je gebruik wilt maken van het groepsweiland. Vaak is er keuze voor een groepsweide of aparte weide (of afgezet stuk). Bij de groepsweide mogen de paarden dan geen achterijzers hebben en moeten ze zijn ontwormd. In het "prive-landje/stuk" mag je dan wel kiezen voor achterijzers/samenstelling groep of weidemaatje/mestonderzoek ipv ontwormen/etc.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 03:53

Ik had dezelfde twijfel toen ik met pensionstalling begon. Heb de paarden 24/7 buiten in een groep en tuurlijk krijgt ieder paard eens eens een klap, hoort erbij. Echter met ijzers komt zon klap veel lelijker aan. En mijn drachtige merrie of toen 5 maanden oude veulen lopen er ook. Ik heb toen besloten dat ik wil dat bij inscharen in de groep de ijzers eraf zijn. Als er rust is in de groep dan mogen ze er gerust weer onder. Maar hier geen klanten met ijzers. Die zoeken doorgaans geen 24/7 buiten stalling...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 04:55

Ik heb toch ook lelijke wonden gezien van trappen van paarden zonder ijzers, niet zuinig! Ook gebroken benen. Denk dat een ijzer eventueel wel harder aankomt maar de stelling dat paarden alleen met de achterbenen slaan vind ik kort door de bocht.
Mijn paard heeft ooit een open grote jaap gehad op zijn voorbeen door een trap met een voorbeen van een ander paard.Deze had geen ijzers...... :+

Ik dat het ook scheelt hoe de paarden bij elkaar gezet worden.
Ruinen en meries bij elkaar? Of juist aparte groepen? Daarnaast speelt de ruimte die ze hebben ook een grote rol. Hoe meer ruimte hoe minder kans op blesssures is mijn ervaring. Paarden hebben dan de ruimte om de confrontatie uit de weg te gaan.
Dus met deze restrictie geen ijzers zou ik vandaan blijven om eerlijk te zijn...
Laatst bijgewerkt door _Luziream op 03-04-15 05:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 05:16

Grootste probleem bij paarden in een groep is te weinig ruimte. Als paarden genoeg ruimte hebben valt het met trappen wel mee, ijzers of geen ijzers. Ik zou trouwens. Ver weg blijven bij zo'n pensionstal....

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 05:38

Tja ik heb dus een medisch geval heb ruim een jaar lopen tobben blootsvoets maar Ivm artrose en hoef bevangen lukte het echt niet meer.

Zou paard lief echt wel 24/7 buiten willen hebben Ivm beweging voor zijn artrose.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 05:39

Ik denk dat jullie daar een belangrijk punt aangeven. Ruimte.

Zo vaak lees ik op bokt. Mijn paarden hebben we grote paddock van 20 x 15. En daar kunnen ze rennen met hun vieren.

Brrrrr. In geen honderd jaar dat ik op zulke plek meerdere paarden zou plaatsen. Dat is vragen om ongelukken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 05:43

Maartje1990 schreef:
Maargoed, misschien dat ik sowieso begin met eerst geheel bitloos en ijzerloos. En daar alleen vanaf stap als dat geen klanten levert. Iig interessant om de meningen er zo over te lezen :)

Nu weet ik zeker dat ik jouw stal compleet links laat liggen. Met zo'n stalbaas die het beter denkt te weten voor mijn eigen paard, heb ik niks mee.

Waar baseer jij bitloos op? Ik heb een tijd terug een onderlinge wedstrijd bekeken waar veel bitloos werd gereden en damn ik kreeg last van mijn neus, kaak en rug zo briljant werd er gereden "op de natuurlijke manier".
Je kunt imo beter mensen weren die niet weten wat ze in hun handen hebben, dat is nóg paardvriendelijker. ;)

Wat zullen de volgende regels zijn, geen dekens? Geen boomzadels? Want van alleen anti-ijzer ben je nu ook naar anti-bit gegaan.

Er zullen vast mensen zijn die die visie wel delen, maar aangezien je om. meningen vroeg... :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 05:59

Ik zou bedanken voor de stalling.

Dan passen pensioneigenaar en ik niet bij elkaar en is de kans op botsingen zeer groot.
Waarschijnlijk botst het al wanneer ik van dit soort (in mijn ogen dwaze) stalregels hoor.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 06:01

Ik sta op een eventingstal, dus alle paarden staan rondom op ijzers. Ze staan in groepen op de wei of in de paddock en nieuwe paarden worden er gewoon bijgezet. Ik heb er echt nog geen een stuk de wei uit zien komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 06:24

Het zou voor mij geen optie zijn. Gewoon al omdat ik zelf graag beslis over mijn paarden.

Overigens wordt er hier nooit getrapt eigenlijk, als ik nare verwondingen wil voorkomen moeten ze een muilkorfje om want vel vastgrijpen en blijven vasthouden durven ze wel _-:(