waarom op veel stallen vastzetten aan 2 halstertouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:56

Hier kunnen beide manieren. Ik zelf zet ze altijd vast aan een enkel touw voor aan de stal. Heb ik zelf wat meer bewegingsvrijheid om het paard heen. De andere die zet hem het liefst tussen twee touwen en bij ons dus tussen 1 stal en de muur. Denk voornamelijk omdat het paard dan beter stil blijft staan.

luzerne

Re: waarom op veel stallen vastzetten aan 2 halstertouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:46

toen ons paard beleerd werd voor de kar zagen we dat ze hem ook op deze wijze vast zetten, met name tijdens het optuigen wel prettig en het afsponsen achteraf ging ook makkelijk, vind het op zich wel een prima manier van vastzetten, veilig voor t paard, voor jezelf misschien minder handig. bij ons staan ze gewoon los ook met opzadelen, 9 vd 10 keer gaat dat goed..ze weten niet beter...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:54

hier stond ie op de pensionstal aan twee touwen omdat ik hem met halstertouw uit de stal haalde en dan vast klikte aan de rubber die er hing en dan nog ergens met mijn touw heen moest dus dat knupte ik dan ook maar vast.
Thuis staan ze los bij het zadelen en poetsen. :) En als ie niet in de poetsboks met twee ringen kon op de pensionstal, dan stond ie ook gewoon los in de "poetsstal" :)
Krijg je ze snel genoeg geleerd want de drie jarige stond ook al meteen gewoon los als ik hem poetste of whatever. Ze moeten gewoon blijven staan, no questions asked. Zo lang ik ze geen pijn doe hebben ze geen reden om weg te lopen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:39

Bij ons op stal zijn ook gewoon ringen aan de muur, op diverse plekken. En anders kun je je paard aan je box vastzetten. Op mijn vorige stal was dat ook zo. Mijn pony's zijn dus niet anders gewend en staan dus keurig stil aan 1 touwtje, zonder te etteren of hun kop eronder door te steken. Ik denk dat dat ook gewoon een kwestie van opvoeding is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:46

Jelleee schreef:
Bij ons op stal zijn ook gewoon ringen aan de muur, op diverse plekken. En anders kun je je paard aan je box vastzetten. Op mijn vorige stal was dat ook zo. Mijn pony's zijn dus niet anders gewend en staan dus keurig stil aan 1 touwtje, zonder te etteren of hun kop eronder door te steken. Ik denk dat dat ook gewoon een kwestie van opvoeding is.

Ik vind mijn paard "opvoeden" dat hij zijn hoofd en hals stil moet houden echt te ver gaan. Het is een dier geen robot. Ik wil soms ook even uitrekken of naar iets kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:46

Die van mij staat sinds een half jaar braaf op de spuitplaats aan twee touwen vast.
Spuitplaats was eng en meer van dit soort grappen
Overigens poets ik ook heel vaak buiten(als het weer het toelaat) en dan staat ze gewoon helemaal los.
Touwtje om dr hals verder niets.
Terrein is afgesloten en haar enige gang als ze de benen neemt is naar de hooiopper. :+

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:25

Selka schreef:
Jelleee schreef:

Ik vind mijn paard "opvoeden" dat hij zijn hoofd en hals stil moet houden echt te ver gaan. Het is een dier geen robot. Ik wil soms ook even uitrekken of naar iets kijken.

Gaat ook veel te ver, maar denk niet dat ze dat helemaal bedoeld.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:29

Je ziet het steeds meer inderdaad poetsplaatsen waar ze aan 2 zijdes vast staan.

- Wat naar mijn idee voordeel is: Je kan 2 paarden die elkaar niet kennen dichter bij elkaar zetten. Want in vergelijking met een muur met ringen; daar kunnen ze de konten naar elkaar draaien of vaak elkaar in de neus happen.
Met hengsten zie ik het voordeel ook zeker in, of handelingen die het paard niet geheel prettig vind of waarbij hij echt stil moet staan (scheren, vlechten).

Maar goed wij hebben gewoon ringen aan een stijgerbuis en dat werkt ook prima. Het gedraai en hoofd onder touw door is gewoon af te leren (en ringen moeten niet te hoog zitten).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:14

Selka schreef:
Jelleee schreef:

Nou nou, dat staat nergens. Mijn paard mag gewoon bewegen, maar niet constant draaien. Dat is heel wat anders dan jij beweert :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:37

Nouja ik pas het toe op mijn paard. Hij bukt een keer om de grond te snuffen of z'n hals te strekken en vervolgens komt hij omhoog en zit vast. Dit kan niet gebeuren als hij tussen twee touwtjes staat.

Nee ik parkeer hem liever los dan aan 1 ring.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:53

Jaren lang hebben wij ze vastgezet aan 1 touw aan een ring aan de muur. Nooit geen problemen gehad, paarden draaiden wel maar dat vond ik nooit z'n probleem.
Maar mijn pony stond op rust en schrok door een vogeltje. Ze is uitgegleden en daardoor ondersteboven met haar hoofd door een raam gekomen... Mijn pony haar oor hing nog aan 2 stukjes pees vast van 1 en 2 mm. Verder was hij helemaal los. Alle zenuwen, spieren en bloedvaten door.. Ook wat sneeën bij haar oog en de rest van het hoofd. Heel bloedbad, pony met een trauma en kind met een trauma. Maargoed, pony heeft zich om kunnen draaien en is met haar hoofd uit het raam gekomen. Omdat ik altijd mijn halster een gaatje losser doe, heeft ze die af kunnen trekken. DA heeft uiteindelijk een dikke 4 uur staan te hechten.

Na ongeveer 2 a 3 weken kon het oor weer helemaal bewegen wat overigens volgens de DA een wonder was haha!

Dat is de reden waarom wij de paarden tussen 2 touwen hebben staan. :+ Ze staan ook veel rustiger, draaien niet meer etc etc.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:58

Mijn paard kan er gewoon niet tegen, tussen twee touwtjes in. Ze gaat draaien of helemaal hangen tegen de muur waardoor ik haar dus opzij druk en ze aan de andere kant tegen de muur aan gaat staan. Of ze ging naar voren lopen, touwen strak, naar achteren, touwen strak, naar voren, touwen strak etc. Nu zet ik haar aan de box vast en kan ze lekker en rustig klooien met de buurman, vind ze prachtig. Ik ben veel relaxer dan continue gedoe. Maar eigenlijk heb ik mijn paard nooit vast staan. Halstertouw over de hals of zelfs niet en madam geniet van de poetsbeurt :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:04

RusselNuwell schreef:
Mijn huis-tuin-keuken paard staat altijd gewoon los in zijn stal als ik hem poets en opzadel. Dan vragen mensen zich ook af 'kan hij niet weglopen'. Ja, dat kan hij, in zijn hokje van 4x4. Dus heel ver komt hij niet.

Ik mag toch aannemen dat als je je paard op stal poetst dat je m niet ook nog eens vastzet? >;)
Tussen twee touwen zetten vind ik niets: erg weinig vrijheid voor het paard. Ik geef haar liever een pluk hooi op de grond om te eten of laat haar lekker om zich heen kijken.

M-nouska: ik heb mijn paard idd ook het liefst los staan. Dat doe ik alleen niet als er veel andere paarden in de buurt zijn.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:01

Op stal waar ik rijd poetsen we gewoon los in de stal. Ik laat zelfs de staldeur vaak gewoon openstaan. Paard loopt er nooit uit. Nou scheelt het denk ik wel dat ze 24/7 buiten staan en alleen voor poetsen en opzadelen naar binnen komen. Door het buiten staan kennen ze geen onrust en met een pluk hooi erbij en beetje opvoeding en dan gaat dat ideaal.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:08

Toen ik mijn paard kocht kon die geen seconde stil staan, keren en draaien om moe van te worden. Ik vind dat een paard ook stil moet staan en geduldig zich moet laten poetsen. en nee het is geen robot hij mag best heen en weer kijken of een pasje zetten. Maar dit is zo veel beter, en voor mij alle ruimte om hem heen
Afbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:00

noorhermans1 schreef:
Jaren lang hebben wij ze vastgezet aan 1 touw aan een ring aan de muur. Nooit geen problemen gehad, paarden draaiden wel maar dat vond ik nooit z'n probleem.
Maar mijn pony stond op rust en schrok door een vogeltje. Ze is uitgegleden en daardoor ondersteboven met haar hoofd door een raam gekomen... Mijn pony haar oor hing nog aan 2 stukjes pees vast van 1 en 2 mm. Verder was hij helemaal los. Alle zenuwen, spieren en bloedvaten door.. Ook wat sneeën bij haar oog en de rest van het hoofd. Heel bloedbad, pony met een trauma en kind met een trauma. Maargoed, pony heeft zich om kunnen draaien en is met haar hoofd uit het raam gekomen. Omdat ik altijd mijn halster een gaatje losser doe, heeft ze die af kunnen trekken. DA heeft uiteindelijk een dikke 4 uur staan te hechten.

Na ongeveer 2 a 3 weken kon het oor weer helemaal bewegen wat overigens volgens de DA een wonder was haha!

Dat is de reden waarom wij de paarden tussen 2 touwen hebben staan. :+ Ze staan ook veel rustiger, draaien niet meer etc etc.

Vreselijk wat er gebeurd is en dat is zeker een nachtmerrie.
Maar tussen twee touwen had je paard met zo'n reactie ook de nek kunnen breken.
Er zijn gewoon altijd uitersten en uitzonderingen.
Maar als jij dit zo liever doet kan ik me dat goed voorstellen.
Schrik zal der goed in zitten.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:20

Je kunt meerdere paarden dichterbij elkaar vast zetten. Ruimte besparing dus :)
Nu kunnen ze niet kont/kont gaan staan.
Als je ze alleen vast heb aan een ring, zonder schot ertussen en ze gaan draaien, dan kan dit nog wel eens uitlopen op een meppartij.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:32

Als ik buiten poets staat ze gewoon aan 1 touwtje vast aan een stalen buis. Maar binnen als ik ze even in het gangpad moet parkeren ook aan 2 touwtjes. Zo kan ze niet bij de andere paarden in de box koekeloeren (open voorzijde) omdat er een paard bij kan staan die elkaar niet leuk vinden bijvoorbeeld, of dat ze dwars in t pad gaat staan zodat niemand er nog langs kan of alle voerbakjes die voor de stallen klaar staan gaat onderzoeken. Aan 2 touwtjes blijft ze keurig braaf staan, aan 1 touwtje wat minder omdat er wat meer uitdagingen zijn.
Ik vind wel dat de 2 touwtjes dan niet strak gespannen moeten staan natuurlijk. Maar verder lijkt het me geen straf voor het paard zelf. Slechts een hulp om straf te voorkomen!! ;-)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:48

Het maakt gewoon geen drol uit of je een paard aan één touw of twee touwen vast zet. Het is net wat je voorkeur heeft of waar je de mogelijkheid toe hebt. Er is in deze geen goed of fout. Twee touwen is handiger omdat je overal beter bij kunt én het paard minder kan draaien.

Of het paard stilstaat, zich wel of niet lostrekt, schraapt of ander irritant gedrag vertoont ligt geheel aan jezelf! Heeft niets met de manier van vastzetten te maken maar álles met opvoeding en de baasjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:33

ariatje schreef:
Het maakt gewoon geen drol uit of je een paard aan één touw of twee touwen vast zet. Het is net wat je voorkeur heeft of waar je de mogelijkheid toe hebt. Er is in deze geen goed of fout. Twee touwen is handiger omdat je overal beter bij kunt én het paard minder kan draaien.

Of het paard stilstaat, zich wel of niet lostrekt, schraapt of ander irritant gedrag vertoont ligt geheel aan jezelf! Heeft niets met de manier van vastzetten te maken maar álles met opvoeding en de baasjes!

Haha, toen ik met mijn huidige verzorgkroel begon kreeg ik een hele lijst mee waar ik op moest letten.
Achteraf blijkt het gewoon een verwend kreng te zijn met een klein beetje ongeduldig baasje.
Ondertussen is ze bijna geheel bomproef en weet precies wie er het laatste woord heeft.
Spuitplaats en vast aan 2 halstertouwen? heerlijk, geen gezeur meer met wassen en andere zaken.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:39

Mijn paard staat niet graag tussen 2 touwen vast. Dan heeft hij te weinig beweegruimte en wordt vervelend van in een bepaalde houding stil te moeten staan. Hij blijft wel braaf.
Hij staat veel liever aan 1 touw vast zodat hij zijn nek wel kan bewegen en eventueel wel eens een toertje draait. Opgevoed is hij gelukkig wel en ik kan hem op beide manieren vastzetten maar mijn voorkeur gaat toch uit naar vaststaan met 1 touw.
Kijk als ze onder een solarium etc moeten gaan staan, dan kan ik mij wel inbeelden dat je ze even tussen 2 touwen zet zodat ze goed blijven staan.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:56

Het grootste geschenk dat je een paard kunt geven is RUST. In het hoofd dan. Staat je paard te draaikonten heeft het geen rust in het hoofd. Niet kunnen stilstaan op een wasplaats zegt héél veel over een paard zijn geestelijke toestand. Schrapen, draaikonten, gooien met het hoofd etc etc. wijzen allemaal op onrust en daarmee verkeerde benuttig van energie.

Doe je paard, jezelf en medestalgasten een plezier, voedt em op! Dan kan ie in alle rust genieten van zijn poetsbeurten en aandacht......

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:00

Bij ons op stal is de wasplaats ook met 2 kanten, maar mijn bijrijdpaard houdt daar niet van. Laat hem meestal gewoon los staan, hij blijft toch wel staan. Meestal gewoon op rust terwijl ik 'm was :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:06

Mijn paard wordt er ook eerder paniekerig van dan rustig. Ze kan haar hoofd niet meer draaien om iets goed te zien.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:42

Nikass schreef:
Mijn paard wordt er ook eerder paniekerig van dan rustig. Ze kan haar hoofd niet meer draaien om iets goed te zien.

Zie daarom mijn eerdere reactie! Een paard dat nerveus of zelfs paniekerig wordt tussen twee touwen heeft óf géén vertrouwen óf is niet opgevoed. Beide zaken dienen door de eigenaar te worden opgelost en juist niet op zn beloop worden gelaten óf om het probleem heen gewerkt te worden. Daarmee los je niets op. Op de lange termijn worden de problemen alleen maar groter...