Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jelleee schreef:Bij ons op stal zijn ook gewoon ringen aan de muur, op diverse plekken. En anders kun je je paard aan je box vastzetten. Op mijn vorige stal was dat ook zo. Mijn pony's zijn dus niet anders gewend en staan dus keurig stil aan 1 touwtje, zonder te etteren of hun kop eronder door te steken. Ik denk dat dat ook gewoon een kwestie van opvoeding is.
Selka schreef:Jelleee schreef:Bij ons op stal zijn ook gewoon ringen aan de muur, op diverse plekken. En anders kun je je paard aan je box vastzetten. Op mijn vorige stal was dat ook zo. Mijn pony's zijn dus niet anders gewend en staan dus keurig stil aan 1 touwtje, zonder te etteren of hun kop eronder door te steken. Ik denk dat dat ook gewoon een kwestie van opvoeding is.
Ik vind mijn paard "opvoeden" dat hij zijn hoofd en hals stil moet houden echt te ver gaan. Het is een dier geen robot. Ik wil soms ook even uitrekken of naar iets kijken.
Selka schreef:Jelleee schreef:Bij ons op stal zijn ook gewoon ringen aan de muur, op diverse plekken. En anders kun je je paard aan je box vastzetten. Op mijn vorige stal was dat ook zo. Mijn pony's zijn dus niet anders gewend en staan dus keurig stil aan 1 touwtje, zonder te etteren of hun kop eronder door te steken. Ik denk dat dat ook gewoon een kwestie van opvoeding is.
Ik vind mijn paard "opvoeden" dat hij zijn hoofd en hals stil moet houden echt te ver gaan. Het is een dier geen robot. Ik wil soms ook even uitrekken of naar iets kijken.
RusselNuwell schreef:Mijn huis-tuin-keuken paard staat altijd gewoon los in zijn stal als ik hem poets en opzadel. Dan vragen mensen zich ook af 'kan hij niet weglopen'. Ja, dat kan hij, in zijn hokje van 4x4. Dus heel ver komt hij niet.
noorhermans1 schreef:Jaren lang hebben wij ze vastgezet aan 1 touw aan een ring aan de muur. Nooit geen problemen gehad, paarden draaiden wel maar dat vond ik nooit z'n probleem.
Maar mijn pony stond op rust en schrok door een vogeltje. Ze is uitgegleden en daardoor ondersteboven met haar hoofd door een raam gekomen... Mijn pony haar oor hing nog aan 2 stukjes pees vast van 1 en 2 mm. Verder was hij helemaal los. Alle zenuwen, spieren en bloedvaten door.. Ook wat sneeën bij haar oog en de rest van het hoofd. Heel bloedbad, pony met een trauma en kind met een trauma. Maargoed, pony heeft zich om kunnen draaien en is met haar hoofd uit het raam gekomen. Omdat ik altijd mijn halster een gaatje losser doe, heeft ze die af kunnen trekken. DA heeft uiteindelijk een dikke 4 uur staan te hechten.
Na ongeveer 2 a 3 weken kon het oor weer helemaal bewegen wat overigens volgens de DA een wonder was haha!
Dat is de reden waarom wij de paarden tussen 2 touwen hebben staan.Ze staan ook veel rustiger, draaien niet meer etc etc.
ariatje schreef:Het maakt gewoon geen drol uit of je een paard aan één touw of twee touwen vast zet. Het is net wat je voorkeur heeft of waar je de mogelijkheid toe hebt. Er is in deze geen goed of fout. Twee touwen is handiger omdat je overal beter bij kunt én het paard minder kan draaien.
Of het paard stilstaat, zich wel of niet lostrekt, schraapt of ander irritant gedrag vertoont ligt geheel aan jezelf! Heeft niets met de manier van vastzetten te maken maar álles met opvoeding en de baasjes!
Nikass schreef:Mijn paard wordt er ook eerder paniekerig van dan rustig. Ze kan haar hoofd niet meer draaien om iets goed te zien.