Femmz schreef:Wat ik mij nog afvraag, hoe groot zouden de 2 was/poetsplaatsen mogen zijn? & hoe groot zouden jullie je zadelkast willen?
Voor een poetsplaats vind ik 2,5 x 3 m prettig, dan kun je goed om je paard heen lopen, en is er ook plek om je poetskist neer te zetten. Ik vind twee vastzet-palen ook erg handig, waarbij je er bij eentje zo langs kunt dat je niet steeds onder de vastzet-touwen door hoeft te duiken. Ook een wegklapbare zadelsteun en een hoofdstelhaak zijn wat mij betreft onmisbaar, zodat je je spullen voor en na het rijden goed kunt ophangen.
Als je poetsplaats ook wasplaats is, is een goede waterafvoer belangrijk, en vooral ook dat je die goed schoon kunt maken.
Voor een zadelkast vind ik de maten erg lastig aan te geven; op de pensionstal van een vriendin hebben ze zadelkasten van ong. 170 cm hoog, 90 breed en 70 diep. Bovenop de kast is nog ruimte voor bijv. een dekentas. In de kast zit bovenin een plank over de hele breedte, en nog twee kleinere plankjes aan de linkerkant. De rechterkant heeft twee wegklapbare zadelsteunen, en de deuren hebben een hoofdstelhanger. Wat ik aan die kast het nadeel vind is dat er toch net iets te veel loze ruimte in zit. Persoonlijk zou ik graag een zadelkast willen waarbij ik de indeling zelf kan aanpassen, dus als de planken verstelbaar zijn en er ook uit kunnen. Ik weet niet of je pensionklanten zelf voor krachtvoer voor hun paard moeten zorgen en waar ze dat dan op moeten slaan, maar dat is ook wel iets om rekening mee te houden. Bij de hiervoor beschreven kast moesten de voertonnen er ook in, en bij mensen die vier verschillende soorten voer hadden, werd het opruimen van de rest van hun spullen toch wel een uitdaging, vooral als ze meerdere dekens hadden.
Persoonlijk zou ik aan elke box (die bij mij minimaal 3,5 x 3,5 m zouden zijn om elk formaat paard erin kwijt te kunnen) een paddock maken zodat de paarden altijd zelf kunnen kiezen. Om tocht te voorkomen bij een dubbele rij boxen kun je op verschillende manieren schotten neerzetten. Om beweging te stimuleren kun je dan het hooi in de stal voeren (mijn voorkeur gaat uit naar slowfeedernetten die op de grond liggen om een graashouding te bevorderen) en het water achterin de paddock geven.