Mijn eigen Pensionstal ontwerpen, ideeën meningen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

turtlelito

Re: Mijn eigen Pensionstal ontwerpen, ideeën meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:48

Nou, dan zou je niet de enige zijn die geschopt hebt jaime_andrea. Ik denk dat alle mensen die hier gereageerd hebben het goed bedoelen.

Misschien is TS zich even aan het heroriënteren. Kan me voorstellen dat dat even duurt, want het is typisch een geval van 'tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren......'.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:07

Ik heb niet alles gelezen maar ik heb wel wat aanvullingen.
- ik zou minstens 2 poetsplaatseb zien. Je staat met zijn tienen en als een groot gedeelte werkt overdag willen ze er tegelijk gebruik van maken. Of als je gezellig met je vriendin wil gaan rijden is het wel fijn naast elkaar te kunnen poetsen.
- als je de poetsplaats verdubbeld heb je ook gelijk een grotere ruimte voor kasten. De extra ruimte kun je dwars door doen en de kant aan de buitenzijde gebruiken bij de Zadekasten. En de kant langs het gang pad om je kruiwagen en voerkar in opslaan.
- als pensionklant zou ik het ook wel fijn vinden om een wc op stal te hebben. En ergens waar ik een kopje thee of koffie kan maken.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:20

Ik zie dat je in Zeeland woont, heb je er ook aan gedacht dat men in Zeeland heel kritisch is op nieuwe bebouwing in het buitengebied? Je kunt straks dan wel een huisje met grond hebben, maar als er nog geen bouwvergunning is op de grond kan de kans heel groot zijn dat je helemaal geen stal en schuren mag bouwen. Zeker als je ook buren hebt die nu nog vrij uitzicht hebben, kan dat zomaar lang gaan duren als mensen gaan procederen tegen je plannen (lees: je bent dan gerust een paar jaar verder).

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:17

TS wist je trouwens dat je vanaf 6 paarden een bedrijf bent? Dus dat je een officiële mestboekhouding bij moet houden.
En tien paarden doe je er niet 'even' bij. Daarnaast zou ik mijn paard niet graag stallen bij iemand die zelf overdag er niet is. Ik heb ze aan huis staan. Maar in heb dinsdag met die storm er wel voor gezorgd dat ik thuis kon blijven. En dat heb ik alleen gedaan om mijn paarden in de gaten te houden. Ik zou het niet prettig gevonden hebben als ze zonder toezicht de dag door hadden moeten brengen. En nu was het maar storm wat nou als er 1 ziek is en in de gaten gehouden moet worden. Als ik op een pensionstal zou staan verwacht en hoop ik eigenlijk wel dat de pensionhouder regelmatig de boel in de gaten kan houden aangezien ik zelf er dan niet naast woon om het te doen.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 20:20

Hoi, hier de verdere uitleg had geen tijd om eerder te antwoorden.

Louka69, Je hebt gelijk 3m op 3,5m is redelijk klein maar ik was op zoek naar de juiste m2 van de stal per schofthoogte. Maar die heb ik al iets verder gelezen kom daar zo op terug! En mijn ontwerp moet dringend aangepast worden. Dit was eigenlijk maar snel bedacht en gemaakt.

Jasmijn159, Ja dat is waar wat je zegt ook een goede ! Opletten op windrichting en de zon natuurlijk. Dat is voor pas als we ons stukje gaan kopen, dan kijken we welke richting het beste kan gezet worden (en mag gezet worden). Ja, een hooizolder lijkt mijn niet praktisch misschien goedkoper maar niet beter…

Jaime_andrea, Ja dat klopt zeker wat je zegt! Maar ik ben al sinds 1 oktober 2014 zelfstandig. Dus dat is zeker geen probleem en alles gaat ook netjes volgens de wetten gaan en regels, dat er achteraf geen misverstanden komen of moeilijkheden zoals wat je zegt.

Selka, Ik kan geen businessplan maken zonder een bouwtekening van een stal. Dus dit is al stap 1. Daarna gaan we berekenen wat het kost en waar de materialen kunnen halen en wat het gaat opbrengen natuurlijk. We hadden al een idee op de bouwtekening gebaseerd maar deze moet voledig aangepast worden. Ja de stallen moeten aangepast worden daar heb je gelijk in. Hooiruif ben ik ook geen voorstander van.

NiFallor, het was maar een idee, he de tekening gaat nog aangepast worden daarom zet ik het op bokt om te horen wat jullie er van vinden. Dit is geen defenetieve tekening. Sorry heb het verkeerd getypt ik bedoel dat mijn paarden 8 uur tot 14 uur er dag buiten lopen. Ik snap je verwarring maar ik bedoel dus dat in de winter (6maand) je dan je paard in een loopstuk steek en in een box wat dus te klein is. Dat is niet mijn bedoeling. Er komen grote paddocks in de winter maar eerst gaan we het over de binnenstallen hebben. Is al genoeg om over te praten toch?

Eiber, een paddock paradise ligt mij niet echt als wedstrijd ruiter.

Louka69, dankje wel voor je mening, volgens sommige zou je heel je prive hier moeten schrijven dat ze je willen geloven wat je kan of hebt..

San4nie, Ik vind een paddock paradise niks, waarom niet? Pff te lange uitleg sorry.

Jaime_andrea, sorry maar dat vind ik al snel gezegd wat je nu zegt. Ik heb omschreven als pensionstal. Maar ik train en maak ook paarden zadelmak en zullen ook op de stal komen te staan dit brengt al meer op. En het gaat er nu toch over om een goede stal op bouwtekening te kunnen zetten? Toch niet dat ik moet vertellen hoeveel ruimte/tijd/geld wij hebben?

Bowen, Daar heb je gelijk in en dat word ook veranderd van de stallen. 5m op 5m is wel heel groot, het moet ook nog betaalbaar blijven voor ons. Ik moet er muren tussen plaatsen. Ik had ook zelf een hengst, en soms komen er nu ook al op stal hengsten. Neuscontact is belangrijk zeker maar dat mag op de wei liever niet op stal.

Dorientjuh, ik heb nog niks omschreven hoe ik de stal ga runnen of hoe of wat, Iedereen wilt dat weten maar niemand (niet iedereen) komt met goed advies af wat ik nodig heb. Nu lees ik verder en vertel je mij ies goeds dankje de afmetingen wat wettelijk nodig is voor een paardenstal? Dank u. En zo als ik eerder zei, ik wil eerst een bouwtekening van mijn stal voor al leer ik een bedrijfsplan ga maken als ik nog niet eens weet hoe groot of hoeveel mij de stal gaat kosten..

Maartje1990, ben niet voor paddock paradise.

Turtlelito, ik had al beter niks over mijn prive getypt want jullie willen graag alles weten percies? Gaat dit nog over een stal? Ik stuur je pb.

Moonlight17, je zegt ben ook wel voor de automatische voerbakken? Dit is heel duur en zullen we niet aanschaffen. Maar ik denk dat je drinksbakken bedoeld niet? Ik snap je probleem van de longen, misschien zouden we daar een uitzondering kunnen maken omdat het medisch is? Je bedoelt die zwarte zware rubbers aan de muren? Heb er aan zitten denken maar zie nog niet direct het nut er van in. Goh qua voer gaat nog niet direct lastig worden.

WiancaR, Je hebt helemaal gelijk maar ik werk nu veel in belgie op stallen en dat heb ik ook nog niet vermeld al die stallen zijn daar voor pony’s 2.5m op 2.5m of net op 2.5 op 3m. paarden op 3m bij 3m zelfs met een veulen er in. In mijn buurt ken ik geen stal onder de 320 euro per maand een stal groter dan 3m bij 3m.

NMS, daar heb je gelijk in, maar nu wil ik het graag over de stal hebben en nog niet de weidegang. Ja ik weet al wat het kost als het over mijn bouwtekening nu gaat. En de stal op 4 verschillende materialen uitkomt weet ik nog wat het kost. Maar daar gaat het toch niet om? Of wil je graag bijleggen :p ?

Kirr, ik ben al een half jaar zelfstandig en heb al lang een btw nr, ik geef niet graag veel prive prijs op bokt. En had ook iets verkeerd geantwoord. Bij mij gaat het er om nu typ ik het goed ! Dat ik eerst een goede bouwtekening wil dan kan berekenen wat de stal gaat kosten en zo een bedrijfsplan kan maken. Ik vind dat weer zo vragen van heb je wel geld genoeg? Het gaat over een goede bouwtekening over een stal… Ik weet waat je bedoeld in BE waar ik nu veel werk. Moet je al een vergunning aanvragen voor een piste. Maar dan moet je toch afkomen met een bouwtekening of afmetingen niet? Zo moet ik dat ook met mijn bouwtekening van mijn stal. Daarom kijk ik nu voor een juiste stal met zijn afmetingen met jullie. En zou je heel het topic willen lezen je verstaat mij verkeerd dank u.

Sevke, jammer dat je het niet helemaal hebt gelezen want zo blijf ik herhalen.. Onbeperkt voordroog eten heb ik geen probleem mee wel dat er dus 14 ponys aan een pak moeten eten lukt dit?? Die opslagen moeten groter daar heb je gelijk in! Een Prefab stal is te duur daarom gaan we zelf metsen we moeten ergens beginnen gelijk het mooiste en het luxe gaat niet lukken. En hoe komt het dat jullie er niks aan over houden, zo als iedereen aan mij vraagt hoe ik dit ga betalen of ik wel geld heb. Vind ik zo ongepast dit te vragen, dus vraag ik liever hoeveel eigen ponys heeft u zelf?

Ikkeniet, ja we dachten dit misschien bij de piste te maken apart of aan de stal over een kantine.

Jaime_andrea, nee hoor gewoon druk met mijn werk. (en zoveel dat reageren probeer netjes op iedereen te antwoorden. Nu nog hopen dat ze het lezen voordat ze gelijk iets nieuws zetten..)

Turtlelito, natuurlijk bedoeld iedereen het goed dat zeg ik niet, maar ze willen prive alles weten of vragen of ik het wel kan? Het gaat gewoon simpel over een bouwtekening wat ik goed wil hebben voor later. En nee hoor ik werk veel en nu heb ik weer een avondje tijd. En ga ik verder werken aan mijn bouwtekening en iedereen beantwoorden.

Daantj__, Jammer dat je niet alles leest maar wel antwoord. Ja een kantine moet er zeker komen, een 2de wasplaats gaat nog de vraag zijn.

Ankie2011, Ja ik woon in Zeeuws-vlaanderen, daar heb je helemaal gelijk in! Maar het stukje wat we op het oog hebben staat al een schuur op wel oud dus willen we deze vernieuwen en eigenlijk nergens (bijna) buren te zien. Maar ik moet met een bouwtekening afkomen om te laten zien wat ik wil bouwen voor al leer ik een goedkeuring krijg.

Daantj__, Ik heb al een bedrijf, Ik zeg toch niet als de stal er is dat ik er niet overdag ga zijn? Moet ik dan nu niet werken overdag?

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 20:28

Ik ga mij nu even bezig houden met alle aanpassingen aan de stal te doen, heel erg bedankt voor al jullie meningen! dit ging sneller dan alles op te zoeken op internet. Zo te zien willen jullie heel graag weten wat ik doe en wie ik ben, ik heb een site http://femmysimonne.wix.com/-jefstables kijk maar gerust op. Deze site is nog niet helemaal af (schrijffouten je kent mij nu al ondertussen he ) Daarna komt de site op google en noemt gewoon Jefstables.com

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 21:17

Wat ik mij nog afvraag, hoe groot zouden de 2 was/poetsplaatsen mogen zijn? & hoe groot zouden jullie je zadelkast willen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 00:09

Ben toch wel benieuwd waarom je een paddock Paradise niks vindt?

En ik opper niet alleen paddock Paradise. Maar ook gewoon 24/7 buiten, niet perse via het paddock Paradise principe.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:43

@ts : ik maak je rekening niet, hoor. Ik spreek enkel uit ervaring. Als je dit wilt doen om ermee te verdienen, blijf er dan af. Wil je het doen omdat je het gráág doet, ga er dan voor.
Als ik er iets zou willen aan verdienen, dan zou ik al het dubbele van stalgeld moeten vragen, wat de mensen niet gaan betalen omdat ik geen binnenpiste heb, een groot nadeel. Verder is de kost voor oprichting en onderhoud van zo'n stal erg hoog. Dingen verslijten ook. Ik moet nu de heining van de piste vervangen (hout, professioneel geplaatst) en dat gaat mij weer enkele duizenden kosten. Tractor is soms kapot, we hebben onze mesthoop moeten laten herdoen : 5000. Pensionklanten willen een goede omheining. Kost een paar duiten. Bij ons is het hele domein omheind met 1m60 Bekaert draad. Prijs : 30000. We hebben er dan gelukkig nog niet bij de bank moeten voor lenen, dus die kost blijft ons bespaard. Voor de oprichting van de stal moet je ook minimum 100000 voorzien, zeker met aanleg van een piste erbij. Nu is door de storm een dakplaat van het schuil van de tractor weggevlogen. Weer kosten. Omheiningen moeten hetsteld, waterleidingen en verlichting gaan stuk, paarden en klanten maken dingen stuk. We hebben de schuilstal op de wei vernieuwd : 10000. Hooi, vlas en voer hebben variabele prijzen. Eigenaren betalen niet altijd even stipt, maar de paarden moeten wel hun vreten krijgen. Als je de investering rekent, plus onderhoudskosten, plus aankopen van hooi, voer, vlas, water, electriciteit, brandstof voor de machines, herstellingen en verzekeringen, kosten voor de loonwerker (mest weghalen, weides herinzaaien en bemesten, hooi brengen, onkruid sproeien), kosten voor mestbank en boekhouder, dan hoef je geen bedrijfsrevisor te zijn om te beseffen dat dit met 10 pensionklanten geen levensvatbaar bedrijf kan zijn.
Trouwens 14 ponys laten eten van een kiosk gaat prima. Ze lossen elkaar af ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:47

Femmz schreef:
Wat ik mij nog afvraag, hoe groot zouden de 2 was/poetsplaatsen mogen zijn? & hoe groot zouden jullie je zadelkast willen?

Voor een poetsplaats vind ik 2,5 x 3 m prettig, dan kun je goed om je paard heen lopen, en is er ook plek om je poetskist neer te zetten. Ik vind twee vastzet-palen ook erg handig, waarbij je er bij eentje zo langs kunt dat je niet steeds onder de vastzet-touwen door hoeft te duiken. Ook een wegklapbare zadelsteun en een hoofdstelhaak zijn wat mij betreft onmisbaar, zodat je je spullen voor en na het rijden goed kunt ophangen.
Als je poetsplaats ook wasplaats is, is een goede waterafvoer belangrijk, en vooral ook dat je die goed schoon kunt maken.

Voor een zadelkast vind ik de maten erg lastig aan te geven; op de pensionstal van een vriendin hebben ze zadelkasten van ong. 170 cm hoog, 90 breed en 70 diep. Bovenop de kast is nog ruimte voor bijv. een dekentas. In de kast zit bovenin een plank over de hele breedte, en nog twee kleinere plankjes aan de linkerkant. De rechterkant heeft twee wegklapbare zadelsteunen, en de deuren hebben een hoofdstelhanger. Wat ik aan die kast het nadeel vind is dat er toch net iets te veel loze ruimte in zit. Persoonlijk zou ik graag een zadelkast willen waarbij ik de indeling zelf kan aanpassen, dus als de planken verstelbaar zijn en er ook uit kunnen. Ik weet niet of je pensionklanten zelf voor krachtvoer voor hun paard moeten zorgen en waar ze dat dan op moeten slaan, maar dat is ook wel iets om rekening mee te houden. Bij de hiervoor beschreven kast moesten de voertonnen er ook in, en bij mensen die vier verschillende soorten voer hadden, werd het opruimen van de rest van hun spullen toch wel een uitdaging, vooral als ze meerdere dekens hadden.

Persoonlijk zou ik aan elke box (die bij mij minimaal 3,5 x 3,5 m zouden zijn om elk formaat paard erin kwijt te kunnen) een paddock maken zodat de paarden altijd zelf kunnen kiezen. Om tocht te voorkomen bij een dubbele rij boxen kun je op verschillende manieren schotten neerzetten. Om beweging te stimuleren kun je dan het hooi in de stal voeren (mijn voorkeur gaat uit naar slowfeedernetten die op de grond liggen om een graashouding te bevorderen) en het water achterin de paddock geven.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:18

sevke schreef:
Trouwens 14 ponys laten eten van een kiosk gaat prima. Ze lossen elkaar af ;)

Dit ben ik niet met je eens. Die van mij staan in een PP en mijn ene ruin is de baas en die lost niks af vrijwillig. Die staat letterlijk heel de dag te eten. Nou vooruit soms neemt hij een slok water en ploft hij neer voor een tukkie. Mijn andere ruin is heerlijk aan het scharrelen en spelen maar staat laag in rang, bij 1 ruif kan hij het schudden. De top 4 gaat echt niet aan de kant.

De paarden lager in rang wisselen wel inderdaad.

@TS, met een businessplan bedoelde ik ook meer dat je de doelstellingen en markt duidelijk hebt voordat je gaat berekenen wat het kost. Ik kan heel graag een fietsenwinkel beginnen maar als er niemand fiets in mijn afzetgebied is het gedoemd te mislukken al zet ik het nog zo goedkoop op ;)

2000lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:54

misschien beetje rare vraag maar hoe ziet het er om de stal heen eruit ? paarden bak land enz en eventuele uitbreidings mogelijk heden ?

ik vind de stal opzich wel oke ik zou alleen de voorste twee witte vakken en daartussen bij elkaar betrekken als een grote zadelkamer waar je lekker veel kwijt kunt en dan dan poetsplaats met het lege vlak er tegen over ook als poetsplaats doen dan de eigelijke garage als opslag hooi etc hoef je niet de hele schuur door met trekker en dan de trekker en trailer en extra hooi en stro gewoon een kapschuur voor laten komen als dat mogelijk is .

maar ik reageer best laat zie ik nu dus hoe staat et er inmiddels voor☺?