Ik heb geen rubberen matten maar van EVA materiaal. Het is niet echt zacht..
Nirvana_
Geplaatst: 30-03-15 17:41
hier ook rubberen matten, maar incl een laag vlas om urine op te vangen en het paard is vrij oud (28) dus dan is een iets dikker bed ook wel prettig.
Mestballen worden er hier met een stel tuinhandschoenen en een grote emmer uit gehaald. Werkt vlot en je neemt zo goed als geen extra bodembedekking mee. Natte plekken gaan eruit met een mestvork. Half uurtje bezig voor 2 stallen, 1 keer in de zoveel tijd wat langer
KingYasFenn
Geplaatst: 30-03-15 17:42
hooivorken zijn een hell als je ook shetlanderdrollen met rapen
Willl65
Geplaatst: 30-03-15 17:43
Vlasstalwordt iedere dag drollen uitgehaald en wanneer nodig natte plekken. Nu zit ze op twee balen pw.
Anoniem
Geplaatst: 30-03-15 17:44
Kruiwagen en een lekker brede hooivork, kan ik mooi grote plakken mee opscheppen. Voor de paddocks een vlasriek met een kruiwagen en voor de schuilstallen een hooivork, schep en een bezem. Werkt snel en makkelijk.
Ik haal elke dag de drollen eruit met een mestboy, en over de natte/vieze plekken gooi ik wat stro. het scheelt wel dat achter in de stal roosters zitten. Één keer in de 1 a 2 weken mest ik de stal helemaal uit. dit doe ik dan met een brede hooivork.
Vlas word door een heel klein deel paarden gegeten, dat is niet gezond. Verder begrijp ik wel waarom vlas aangeraden word, goed vlas zit namelijk maar een heel klein beetje stof in. tijdens het uit pakken komt er dan een beetje vrij en verder niet. Stro blijft stoffig helaas, het verschil in stof op de boxranden kun je dat goed zien.Verder zit in veel stro schimmels die ook slecht zijn voor de luchtwegen. Tot slot eten bijna geen paarden vlas in tegen stelling tot stro. Droog stro is een mooie maagvuller maar zeer droge toestand in de stokdarm.
Lijkt me niet zo'n goed idee om dat standaard te doen. Dat moet alleen bij een helemaal nieuwe stal. Wanneer je bijvult meng je het oude en nieuwe vlas.
jansje73
Geplaatst: 30-03-15 21:19
Mijn paardjes lopen nu 24/7 buiten . Maar als ze eens op stal gaan staan dan mest ik elke dag de stallen uit met een mestvork , bladhark of een bezem en schep en een hooi vork.
Ik ben er geloof ik achter wat mijn probleem is met mijn vlas stallen. Mijn merrie heeft geen vaste plasplek. En piest kleine beetjes verspreid over de stal. Resultaat is dus dat het vlas nergens echt verzadigd is maar wel bruinig/vies word. Mij hebben ze verteld dat het vlas er pas uit moet als het verzadigd en dus rood/oranje kleurt. En het overige dus mengen met een halve tot een hele nieuwe baal. Maar dat werkt bij haar dus niet. Ik heb nu een stal van 20 cm die er niet heel erg fris uit ziet en ontzettend zwaar word om te mengen met een nieuwe baal. En die nieuwe baal valt ook in het niet met zoveel oud vlas nog. De nieuwe tactiek word dan ook 1x in de drie dagen gewoon het middenstuk weg scheppen dan maar niet rood/oranje. En het overige mengen met een halve baal.
Bij mijn hengst werkt het wel echt super. Hij heeft een vaste plasplek. En de rest is ook gewoon mooi droog. Ben bij hem dan ook snel klaar.
Susanne
Geplaatst: 31-03-15 08:55
Mijn 2 pony's staan op een pensionstal. Ze zijn super netjes op stal en mesten/plassen in een hoek. Ze lopen het ook niet door de stal heen. Ik mest mijn 2 boxen elke dag uit, omdat mijn pony's dus erg netjes zijn is dat een klusje van niks! Ik haal het schone stro aan de kant en haal de mest en natte plek eruit. Dan het oude stro verdelen en een plakje vers stro erbij. Voorste deel van de boxen liggen stalmatten, daar strooi ik niet op.
Ik ben ongeveer 5 minuten per box bezig denk ik, inclusief hooi en muesli klaarzetten.
meggiemeg
Geplaatst: 31-03-15 08:58
wij hebben stallen met vlas. Ik gebruik daar een speciale mestvork voor zoals al eerder is afgebeeld op pagina 1. De natte plek haal ik er uit met een 5-tandige greep. Voor de nacht gebruik ik wel de mestboy om de mest er uit te halen, dan kan ik het daar in laten liggen en kan ik 's avonds de kruiwagen al klaar zetten met hooi voor de volgende morgen.
Nou ts... ieder zn ding. Wat jou stalgenoot denkt, zal een braadworst zijn.
Wij hebben geen doe het zelf stal. De stallen worden op maandag, woensdag en vrijdag leeg gemest.
Soms red hij het net niet op vrijdag, en gebeurt het zaterdag. Als ik vroeg ben, pak ik ook de drietand en help hem mee. In vind het wel leuk om te mesten, muziekje er bij, hoef ik ook niet meer naar de sportschool.
Eerst check ik of het onder de voerbak schoon is. Zoja, pleur ik al het schone daar neer. Dan langs de hoeken. En alles wat schoon is en niet meer op die bult bij de voerbak kan, doe ik dan in de hoeken. Tegelijkertijd gooi ik het vieze naar buiten, maar dat is echt rood en echt nat. De drollen doe ik met een graanschep, dat is een hele brede. Mijn staleigenaar pakt dan de shovel en haalt de zooi weg. Het schone strooi ik weer door de stal, en pak nog even een plakje nieuw stro. Lijkt weer als nieuw, en je houd veel over.
Equisync
Geplaatst: 31-03-15 09:08
Ik heb anders aangekruist. Paard staat op stro en word iedere dag 1 plak ingegooid en op vrijdag helemaal leeggemaakt. Ik begin met een hooivork het schone stro(wat meestal een behoorlijke berg is) naar een hoek te verplaatsen en flikker dan de rest op de mesthoop. Hierbij gebruik ik zowel hooivork, schep en riek en soms ook een bezem.
FleurSylvano
Geplaatst: 31-03-15 11:13
Op dit moment staat hij op zaagsel. Dagelijks met de mestboy de mest eruit en dan de randen naar binnen harken en netjes maken. 1x per week ook de plas eruit Hij gaat hoogstwaarschijnlijk verhuizen naar een stal op stro, daar hoef ik niks zelf te doen geen idee hoe je een stro stal mest
De onze hebben inloopstallen, en daar haal ik alles uit met een "aftrekker" (?)
Zoals de vloer aftrekken na gedweild te hebben, maar dan met de stal. Hartstikke handig
sammie18
Geplaatst: 31-03-15 15:33
De balen vlas die wij op stal hebben zijn toch echt heel stoffig als je de baal open snijd en leegmaakt. Dan komt er een aardige stofwolk vrij . Dat verdwijnt wel, maar volgens mij slaat dat gewoon weer neer op de stalbodem. Als mijn stalgenoot er een baal bij doet zet ik vaak bij haar even de deur open, om het stof kwijt te raken.
Vrijdag maar eens de hele stal omspitten, heb nu drie weken buiten de mest (iedere dag) en de natte plek (eens in de week) niet aan de stal gedaan. Maar dat is altijd zo veel werk .
hier op stro. Haal elke dag de mest en de natte plekken er uit. De rest verspreid ik over de stal en doe er een nieuw laagje stro op. Binnen 10 minunten klaar..
Ropa
Geplaatst: 31-03-15 15:38
Ik veeg alles op een hoopje (of schep) en dan met een sneeuwschuiver haal ik 't eruit, dan wat vlas en stro en klaar
nicole_floor
Geplaatst: 31-03-15 15:44
Ik heb stro en ik mest elke dag de stal uit. Ben dan meestal met 10 minuten kwartiertje klaar. Ik doe dat met de mestvork en soms met de schep. Ik haal dan alle drollen en natteplekken eruit. Scheelt dat ik nu wel onderhand weet waar mijn paard mest en plast...
shettiessx
Geplaatst: 31-03-15 15:45
wij hebben betonnen vloeren, ik doe ook zo'n halfuur over een stal hoor, haha. bij ons vinden ze het leuk de stal overdreven vies te maken, daarom kost het ook meer tijd om ze helemaal schoon te maken. dit halfuurtje 1 keer per week (ik haal de stal 1x per week helemaal leeg, de rest van de dagen haal ik gewoon de vieze plekken e.d er uit)