Hoe lang staat jullie paard dagelijks buiten, en nog andere.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe lang staan jullie paarden buiten? Met/zonder vriendje(s)? Beperkt/onbeperkt ruwvoer?

Niet, mijn stalling beschikt niet over weien/paddocks.
2 (0%)
Niet, mijn stalling beschikt wel over weien/paddocks maar mijn paard kan/mag niet buiten (leg uit aub)
Geen stemmen
Enkel in de zomerperiode: max 4 uur
2 (0%)
Enkel in de zomerperiode: max 8 uur
4 (0%)
Enkel in de zomerperiode: max 12 uur
4 (0%)
Enkel in de zomerperiode: max 16 uur
3 (0%)
Enkel in de zomerperiode: +16 uur tot 24/7
19 (3%)
Heel het jaar door: max. 4 uur
14 (2%)
Heel het jaar door: max. 8 uur
36 (6%)
Heel het jaar door: max. 12 uur
56 (9%)
Heel het jaar door: max. 16 uur
22 (3%)
Heel het jaar door: +16 uur tot 24/7
48 (8%)
Mijn paard staat 24/7 buiten gestald, en staat nooit achter een gesloten staldeur.
116 (19%)
Nooit met gezelschap
5 (0%)
Soms met gezelschap
4 (0%)
Meestal met gezelschap
17 (2%)
Altijd met gezelschap
200 (33%)
Beperkt ruwvoer
13 (2%)
Onbeperkt ruwvoer
35 (5%)

Totaal aantal stemmen: 600

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:23

Winter/tussenseizoen: ongeveer 8u buiten (wei en/of paddock) met vriendjes (behalve de hengst, die zijn vriendjes ziet vanop een afstand), beperkt ruwvoer, op stal krachtvoer.

Zomer: hengst overdag buiten en 's nachts binnen (wordt onrustig van 24/7 buiten), quasi onbeperkt ruwvoer (laat vaak deel liggen). De rest 24/7 buiten, waarvan deel op de wei, en deel in paddock met beperkt ruwvoer (nogal dikkerdjes hier). Deze zomer zal ik ook krachtvoer of vitaminebrok bijvoeren denk ik (wegens tekorten).

RavenIris

Re: Hoe lang staat jullie paard dagelijks buiten, en nog andere.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:24

Ook ik kan niet alle opties selecteren, dus maar zo:

24/7 buiten, nooit achter gesloten staldeur.
Altijd samen met (13) andere paarden.
Onbeperkt ruwvoer.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:27

24/7 buiten in een gemengde kudde van zo'n 20 paarden/pony's, in het zogenoemde 'Paddock Paradise/track' systeem. Grote schuilstal, onbeperkt ruwvoer op verschillende plaatsen. In de zomer gaat het weiland open, ze hebben dus niet het hele jaar door gras.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:29

Hier in principe vol continue buiten met onbeperkt ruwvoer en meestal een vriendje in de wei. Maar bij slecht nat of langdurig koud weer gaan ze een paar uur naar binnen. Overdag of s nachts dat wisselt een beetje. In principe met vriendje maar onze oude man ook regelmatig alleen om een stuk raar gras op te knabbelen. Onze jonge tinker moet dat nog leren.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:40

In de winter ongeveer 8 uur in de paddock met beperkt ruwvoer met ander paard.
In de zomer 24 uur buiten, wei of paddock met ruwvoer beperkt en ander paard

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:47

Mijn pony komt het hele jaar door op wei. Als ik s'ochtends op stal kom zet ik haar buiten en de stal eigenaar doet rond 12 uur altijd alle paarden naar buiten die dan nog op stal staan. Rond een uur of 5 worden ze dan weer naar binnen gehaald. mijn pony staat met nog 2 andere paarden op wei. alle paarden zijn verdeeld in groepjes ( 2 of 3 meestal) of staan alleen, dat mag de eigenaar zelf bepalen.
Ze krijgen 2x per dag voer, sochtends en eind van de middag. iedereen moet zelf voor de brokken zorgen . hooi krijgen ze ook 2 keer per dag en dan best wel wat. Je mag zelf niet hooi bijvoeren.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:50

Mijne gaat binnen nu en 2 weken weer terug dag & nacht de wei op!

Zomers mag ze dag en nacht de wei op van de staleigenaar, omdat de mijne toch niks doet, alleen oog voor grasjes heeft en dus de staleigenaar dat wel vertrouwt!

Normaal in de winter staat ze ook overdag buiten savonds op stal. Met sneeuw oid staat ze gewoon op stal deur open met haar pleintje/uitloop. Die word elke wibter goed gestrooid door de staleigenaren.

Heel fijn, want de paarden die dan op stal blijven, terwijl de mijne en haar buurman lekker naar buiten kunnen! :D ... Heel erg blij met m'n stalletje!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:54

Maartje1990 schreef:
Ik mis inderdaad ook het kunnen selecteren van optie 3. 24/7buiten met inloopstal, altijd samen en 24/7 ruwvoer. A horse's Dream come true! :D

Idem hier! Hoewel we werken aan een systeem waarbij er eens in de 4 uur gevoerd word, gezien de asociale hoeveelheden die mijn merrie weg weet te werken soms. :=

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:01

Mijn paard staat in de zomer periode dag en nacht buiten.
Mij veulen staat het hele jaar dag en nacht buiten.

Tevens allebei wel met een schuilstal.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:04

Bij ons staan de paarden in de zomer 24/7 buiten op de wei in groepsverband,groepjes van 7/8 paarden ongeveer. Als het echt heel erg slecht weer word met regen en onweer dan gaan ze voor de nacht naar binnen en s'ochtends vroeg weer op het land.
In de winter staan ze op stal maar hebben een grote uitloop aan hun stal,ieder eigen stuk maar kunnen wel met elkaar kriebelen over de draad. Dan staan ze van 7 uur s'ochtends tot 7 uur s'avonds met de deur open dus kunnen ze zelf bepalen of ze binnen of buiten staan :)
Ze krijgen s'ochtends genoeg ruwvoer om tot de volgende voerbeurt mee te doen om 7 uur. Ook krijgen ze 2x krachtvoer per dag.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:21

Mijn paard staat voorjaar, zomer en grotendeels najaar 24/7 buiten. In de winter gaan ze 's nacht op stal.
Ligt aan het weer wanneer ze op stal gaan. Maar meestal ergens eind november of zelfs eind december. En dan gaan ze ergens in maart weer 24/7. Staan altijd op de wei, dus altijd wat te knabbelen, ze staan ook altijd in de groep en hebben een schuilstal. Krijgen in de winter altijd nog hooi op de weide en deze tijd ook nog hooi bijgevoerd. Hartje zomer hebben ze eigenlijk geen behoefte meer aan hooi.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:28

Als ze in de wei staan staat die van mij dag en nacht buiten. In de winterperiode staat ie een halve dag buiten met een vriendje, tenzij hij weer aan het pesten geweest is, dan moet ie in zijn eentje op strafkamp in de kleine paddock :Y)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:33

In de zomer 24/7 buiten in de winter max 12 uur buiten. Allebei met beperkt ruwvoer en met gezelschap.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:34

zomers staan ze 24/7 op de wei.
in de winter periode hebben ze een binnen een stal de deur is met een haak open zodat ze door een gang pad zelf naar buiten kunnen lopen(buiten gebied is dan een rijdbak en graslandje aan elkaar.
het zijn 2 haflingers en staan samen in een groote stal van groter dan 6x6.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:03

Mijn paard staat 24/7 buiten op de weide met schuilstallen in een kudde met onbeperkt ruwvoer. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:15

Ik kon mijn optie ook niet selecteren dus maar zo.
Winter: van 9.00-16.30/17.00 in de paddock met 1 vast maatje.
Zomer: van 9.00-16.30/17.00 weide met 3 andere vaste maatjes, met de nacht met haar vaste maatje in de paddock.
In de paddock nagenoeg onbeperkt hooi.
Weide dmv strookbegrazing

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:33

Hier staan ze altijd met zn vieren buiten. Twee ruinen en twee merries. Het veulen van vorig jaar is weg voor afspenenen komt er straks weer gewoon bij in. Dan zijn ze dus met zn vijven. Ze staan vanaf oud en nieuwe ongeveer s nachts binnen. Overdag gaan ze altijd naar buiten. Ongeacht weertype. Ze gaan vanaf 1 april weer 24/7 naar buiten. Wel met deken passend bij het weer type. Ze staan onder toezicht en hebben een schuilplaats. Ze lopen met dit koppel op ruim 1 hectare land. Met tussen riggel die altijd open is zodat ze elk hun eigen plekje kunnen hebben.

Het gaat hier om twee ruinen die gereden worden en voor de marathon wagen lopen op wedstrijd nivo en twee merrie waarvan 1 met pensioen is en 1 nog in het enkel span loopt en onder het zadel. De merrie met pensioen is 22 jaar, de andere merrie 15 en de jongens zijn 7 en 8 jaar oud.
Onbeperkt ruwvoer alleen als de weide niet toereikend is qua voeding.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:39

Winter van 9:30 tot 16:00 naar buiten.
Onbeperkt ruwvoer, wat 2 x op een dag buiten wordt aangevuld.
In de ochtend eerst hooi en wat brok (voor ons paard een halve koek)
En wanneer ze terug komen weer brok (ons paard een halve koek)
En een beste bult hooi.
In de avond rond een uur of 8 a 9 nog een bult hooi.
(Plus om de dag dat de stallen leeg worden gemest en dagelijks gestrooid)
Ze staan in zo vast mogelijke groepen, afgestemd op geslacht en karakter.

Zomer van 9:00 tot 18:00 naar buiten. Soms nog langer...
In de ochtend in het kale stuk. Vanaf 1 uur in het grasstuk.
In het kale stuk krijgen ze dan hooi.

Ochtend eerst hooi en brok. (onze koek dus)
En in de avond krijgen ze weer hooi en brok (Koek voor ons dus)
En in de late avond nog wat hooi... :D

Ben erg tevreden :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:50

In de winter (de natte periode) staan ze in gedraineerde paddocks met de hooinetten gevuld zodat ze de hele dag wat te knabbelen hebben.
Ze staan dan vanaf 8 uur buiten tot 's avonds een uur of 10. We hebben 2 groepjes die we moeten wisselen omdat ze niet allemaal bij elkaar kunnen staan. Die beide groepjes staan dan elk 7 uren buiten.

In de zomer bouwen we op naar 24/7 weiland. Als het écht rotweer is halen we ze wel voor de nacht binnen.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:55

Mijn pony's staan in de winter samen in een uitloop stal en krijgen 2x per dag flink veel hooi. Ze hebben alleen af en toe voor de ochtend voerbeurt niks meer liggen.

In de zomer 24/7 buiten op het land in een grotere groep (stuk of 10).
Laatst bijgewerkt door Bliksem op 22-03-15 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:55

In de zomer tot 24/7 en in de winter +/- 8 uur.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:58

NatasjavE schreef:
In de zomer tot 24/7 en in de winter +/- 8 uur.

idem hier

de 8 uur in de winterperiode is op winterweides van beperkte omvang per groep (niet klein, maar geen hectare of iets dergelijks) die ze helemaal kapot mogen lopen en regelmatig gesleept wordt.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:49

Mijn paarden staan van eind oktober tot half april op stal maar van 7u tot 22u buiten, in groep en nooit alleen met onbeperkt voordroog..ze staan nooit zonder.
Vanaf half april tot eind oktober staan ze 24/7 op de wei, de 2 kleinste staan maar max 4u/dag op de wei ivm niet te dik worden.

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:56

Mijn shet staat 24/7 buiten hele jaar door.
Samen met een shetje en 3 geitjes.
Krijgen bijna onbeperkt ruwvoer

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:29

Evelyne schreef:
Bij ons staan de paarden in de zomer 24/7 buiten op de wei in groepsverband,groepjes van 7/8 paarden ongeveer. Als het echt heel erg slecht weer word met regen en onweer dan gaan ze voor de nacht naar binnen en s'ochtends vroeg weer op het land.
In de winter staan ze op stal maar hebben een grote uitloop aan hun stal,ieder eigen stuk maar kunnen wel met elkaar kriebelen over de draad. Dan staan ze van 7 uur s'ochtends tot 7 uur s'avonds met de deur open dus kunnen ze zelf bepalen of ze binnen of buiten staan :)
Ze krijgen s'ochtends genoeg ruwvoer om tot de volgende voerbeurt mee te doen om 7 uur. Ook krijgen ze 2x krachtvoer per dag.

Waarom blijft de deur niet snachts ook open?