1 keer per dag hooi voeren acceptabel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:22

Oshaa schreef:
Ik voer mijn paarden ook "maar" 1x per dag hooi. Ze krijgen dan met zijn 2en een baal van 25kg in een slowfeeder met mazen van 2cmx2cm. Wanneer ik de volgende dag kom hebben ze altijd nog over. Dus ja, het is in de praktijk mogelijk om een 24-uurs portie in één voerbeurt aan meerdere paarden te geven.

Het heeft wel een paar weken geduurt voordat er balans kwam in hun hooi intake. De eerste paar weken werd het net continue bijgevult, zodat die altijd goed gevult was. Ik denk dat ze toen wel tegen de 15 - 20kg hooi per paard aanzaten. Nu ze weten dat er altijd hooi is, eten ze een heel stuk rustiger en hebben ze genoeg aan ongeveer 12,5 kg per paard per dag.

ik ben heel erg benieuwd welke slowfeeder jij hebt?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:25

Mijne heeft een gigantisch hooinet, hier doet ze ruim 24 uur mee. Mocht ik een dag niet komen, doet ze er 48 uur mee maar krijgt ze wel van de staleigenaar op de grond bij mocht het hooinet leeg zijn. (dit gaat om een groot paard en een hooinet van ik denk ruim 20kilo)

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:30

Wij voeren maar eens per vijf dagen. :+

Toen we daar net mee begonnen hebben ze zich allebei tonnetje rond gegeten en nu ze weten dat het hooi nooit op raakt, eten ze precies genoeg.

octavodia

Re: 1 keer per dag hooi voeren acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:44

Zet altijd een midibaal( ongeveer 100/120 kilo en kunnen we zelf rollen) hooi in het weiland, dus onbeperkt, baaltje op, of ik denk daar halen ze de ochtend niet meer mee, zetten we er een nieuwe naast. Dus nooit zonder hooi. Merk ook dat als het kouder, of natter en fris is, ze veel meer hooi eten dan als het warm is...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:58

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:11

Laura_Zodine schreef:
Oshaa schreef:
Ik voer mijn paarden ook "maar" 1x per dag hooi. Ze krijgen dan met zijn 2en een baal van 25kg in een slowfeeder met mazen van 2cmx2cm. Wanneer ik de volgende dag kom hebben ze altijd nog over. Dus ja, het is in de praktijk mogelijk om een 24-uurs portie in één voerbeurt aan meerdere paarden te geven.

Het heeft wel een paar weken geduurt voordat er balans kwam in hun hooi intake. De eerste paar weken werd het net continue bijgevult, zodat die altijd goed gevult was. Ik denk dat ze toen wel tegen de 15 - 20kg hooi per paard aanzaten. Nu ze weten dat er altijd hooi is, eten ze een heel stuk rustiger en hebben ze genoeg aan ongeveer 12,5 kg per paard per dag.

ik ben heel erg benieuwd welke slowfeeder jij hebt?

Ik heb dezelfde als die van Mizora - de http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/KASSA ... -20mm.html

Volgens mij is die van mij 1.5m x 1m groot. Zijkanten dicht gevlochten met strotouwtjes, bovenkant kan dicht / open met karabijn haakjes. Net hangt aan de twee bovenpunten in het midden van de stal, dus ze kunnen er niet teveel kracht opzetten :). Doe er eigenlijk altijd in één keer een hele baal in, die nog met touwtjes erom heen zitten, zodat het nog extra slow wordt. Bevalt super goed! Ze hebben er in de tweede week 1 gat in gebeten, heb het dichtgemaakt met een strotouwtje en sindsdien laten ze hem heel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:36

Hier ook een paar hooi vragen:

Kunnen ze ook te veel hooi krijgen?
Verschilt het als ze op de wei staan of paddock?
(Als de mijne op de paddock staat krijgt ze 3 kruiwagens vol met hooi. (6 plak ongeveer) (2 paarden eten er van)
Is het erg dat het op de grond ligt?

Als ze een dag op stal staat krijgt ze 1 of 2 plakken, ligt aan de breedte (sta ook op een stal waar je 1x per dag hooi krijgt)
Maar als ze op de paddock komt de dag er na krijgt ze dus 3 plakken ongeveer en in de avond in stal heeft ze dan nog een plak. Is dat verschil erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:39

Als ze teveel krijgen worden ze vanzelf moddervet.. teveel kan zeker vooral als het geen hooi is maar voordroog of kuil (beide in plastic) vandaar dan hooinetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:41

Jahoor dat kan. Als je het in een grote ruif of zoiets doet. En als het maar genoeg is, zodanig dat er de volgende dag nog hooi in de ruif zit. Dus eigenlijk zoveel als ze op kunnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:45

Nee, in principe niet. Maar er zijn 2 maars.

Als je paard langdurig (veel te) weinig hooi krijgt, kan hij zich overeten. In zijn gevoel moet hij dan snel zo veel mogelijk naar binnen werken voordat het op is.
En je paard kan er te dik van worden.

Maar over het algemeen kan (vrijwel) ieder paard onbeperkt hooi hebben. Maar onbeperkt hoeft niet hetzelfde te zijn als onbelemmerd. Uit een hooinet van 2x2cm mazen moet het paard veel moeite doen om te eten en dus eet hij veel minder en heeft hij dus eerder onbeperkt hooi, dan als hij hetzelfde hooi van de grond eet.

Ik zou eigenlijk wel evenveel hooi op stal als in de paddock willen zien. Of in ieder geval niet veel minder (dus altijd 2 plakken, dan krijgen ze 1 plak minder dan op de weide). Een paard mag niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer staan en het advies is niet langer dan 3 uur. Als je daaraan komt, is het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:46

Wat is te veel hooi? Normaal gebruik ik hooinetten inderdaad. Maar 2 normale hooinetten over de hele dag in een paddock klinkt zo weinig, in de wei gaan ze nog grazen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:47

Ik doe het ook. Mijn pony's zijn allebei sober en worden snel dik. Ze staan op een schrale weide en krijgen 1x per dag een hooinet van de 10kilo bijgevoerd. Doen ze het prima op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:51

Onze paarden krijgen met z'n drieeën per dag 1 vierkante baal met zeer grofstengelig hooi.
Ze eten niet tot het op is, maar doen ook andere dingen tussendoor. :)

Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:51

ik voer al jaren ip 1x per dag hooi,ze krijgen hooi in zo'n net:
Afbeelding

en daar zit meer als genoeg in om een dag mee rond te komen. :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:38

Als je paard(en) hele dag/nacht hooi aan kunnen dmv hooiruif oid dan wel. Als ze het na 5uur op hebben en 19uur zonder staan dan niet.

Wij hebben een grote ruif (waar een grote baal met tractor wordt ingezet) daar kunnen ze van 6.00 tot 18.00 aan eten en dan gaan ze naar binnen en krijgen daar nog voer en om 22.00 ook nog een keer hooi.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:43

Het is veel makkelijk om een paar palletbakken neer te zetten, scheelt heel veel verspilling.
Te dik worden van droog hooi is, wanneer een paard normaal beweegt moeilijk. voordroog of kuil kan wel maar zou ik ook nooit onbeperkt geven.

Ik heb voer nog geen plak van een grote baal nu op 2 paarden per dag. Echter krijgt 1 van de 2 flink wat kuil bij omdat hij echt te mager word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:49

AmoorM schreef:
Wat is te veel hooi? Normaal gebruik ik hooinetten inderdaad. Maar 2 normale hooinetten over de hele dag in een paddock klinkt zo weinig, in de wei gaan ze nog grazen.

Hoeveel kilo geef je?

En is het hooi, kuil (plastic) of voordroog (plastic)?

Ik geen droog hooi ong 10-15 kg per dag.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:07

eline_di schreef:
Mijn paarden staan 24/7 buiten en wij voeren ook 1x per dag. Maar wij voeren dusdanig veel dat ze eigenlijk niet zonder kunnen komen te staan.

Hmmm, ik voer 1 keer in de 5 dagen :D :+

Er gaat hier een ronde baal van 100 kilo de wei in. Deze hebben ze met 4 paarden in 5 dagen op.
In het begin ging het iets sneller. 3 Dagen geloof ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:21

Ow dan eten jouw paarden ook niet veel. Staan ze ook veel in de wei?
Bij ons gaat er in de winter een baal van zo'n grote baal (400 kilo??) in een week op. Zomer de helft zo ongeveer met 3 paarden en 1 pony.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:30

In je openingspost zeg je: paarden die enkel in de paddock of op stal staan. Bedoel je dat die paarden dan 24 uur op stal staan omdat je maar 1x pd kunt komen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:36

louter over het voeren: slechts 1x per dag hooi geven kan voor mij op voorwaarde dat er voldoende gegeven kan worden zodat er nog een beetje over is bij de volgende voerronde.

en die opmerking over als je geen 2x per dag kan voeren, moet je je paard op volpension zetten vind ik niet correct. Ik weet genoeg volpension stallen die maar 1x/dag ruwvoer aanbieden of 2x een portie waar de paarden nog geen halfuur mee zoet zijn.
Dan liever zelf 1x per dag en voldoende in een slowfeed systeem dat de paarden er de hele dag aan kunnen peuzelen

Het opstallen is een ander verhaal...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:47

1x per dag hooi voeren kan,als er een grote hoeveelheid ligt.Zelf ben ik niet zo voor hooinetten op hoogte.Een paard moet eigelijk van de grond(of laag)eten....dat is het meest natuurlijk met oog op de kiezen en kaakstand.
Het meest ideale is dan een bak met betongaas ofzo over het hooi.Weinig verlies,eethoogte goed en onbeperkt hooi.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:50

Tigra_ schreef:
Ow dan eten jouw paarden ook niet veel. Staan ze ook veel in de wei?
Bij ons gaat er in de winter een baal van zo'n grote baal (400 kilo??) in een week op. Zomer de helft zo ongeveer met 3 paarden en 1 pony.

Ze staan 24/7 buiten. In de winter krijgen ze krachtvoer bijgevoerd, maar in de zomer moeten ze het doen met hooi en gras. (En water natuurlijk :D )

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:01

Dan heb je wel veel gras op je weide. Bij ons staan ze zeg maar voorjaar, zomer en najaar buiten en alleen winter 's nacht op stal maar die eten toch wel een tikje meer zeker deze tijd nog. Echt zomer wel minder sommige dagen helemaal geen hooi.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:14

Ik ga twee keer per dag aan mijn twee bonten hooi brengen.

Ik zou wel hooinetten aan het hek willen hangen, maar als zo'n net leeg is gaat de ruin Bonte Jaopie lopen klauwen en kauwen aan het net... da's me te gevaarlijk.