Kosten houden van handelspaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Re: Kosten houden van handelspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 21:32

Had van een vriendin te horen gekregen dat zij de mesthoop (met vlas, geen stro) laten legen door een boer die 't onder z'n koeien gooit, gratis. De buurman heeft een hoop koeien, dus die ga ik morgen even bellen of ze daar belangstelling in hebben. Dat zou makkelijk zijn. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:40

_Ekenna schreef:
Met vlas heb ik vrij weinig ervaring, hoeveel pakken gebruik je daar per paard per week/maand voor ongeveer?

Dat hangt van heel erg veel af hoeveel je nodig hebt.
Ik heb boxen van 3 x 4 en ben begonnen met 4 pakken, daarna dagelijks de ballen mest eruit, wekelijks (in de wintermaanden eerder dan al met 5 dagen) de natte plek eruit, vlas wat rood is gekleurd neemt niet meer op en verwijder je dan, dan weer een nieuw pak erbij om de dikte van je laag te behouden.
Heb je een smeerkees van een paard zal je meer gebruiken, mijn paarden zijn netjes op hun stal dus dat scheelt enorm. De zomer of de winter merk je ook goed, in de zomer staan van 07.30 buiten tot dat het donker wordt en in de winter ook maar dan merk je goed dat ze langer binnen staan en dat de natte plek eerder zichtbaar wordt (of je hoort m als je in de stal bezig bent).
Een van mijn vorige paarden was een enorme smeerkees en daar gingen minimaal 2 pakken vlas per week door ook in de zomer.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 23:45

Bedankt! Mijn paarden zullen ook al rond 8 uur naar buiten gaan tot een uur of 22.00, ook 's winters. Ik ga uit van 6 pakken vlas per stal per maand.
Dat zijn 72 pakken per jaar per stal en komt uit op zo'n €342,-, uitgaande van €4.75 per pak vlas.
Dit is €28,50 per maand. Stro is €20,- per maand. Mestafvoer is omgerekend €60,- per maand. Dit zou maandelijks al €51.50 schelen als de boer het zou willen hebben. Dat is de moeite wel waard. :j

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:53

Kan je niet beginnen met een paard te kopen rond april en dan zorgen dat het weer verkocht is tegen de winter? Dan kan het toch op de weide blijven staan en heb je er minder kosten aan. Ook handiger met rijden, in de winter ligt de bal al vaker slecht (ik weet niet of het een binnen of buitenbak is) en ga je ook minder snel op buitenrit. Het is maar een ideetje he

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 00:01

Het is niet mijn bedoeling om het paard een half jaar te houden.. Hoop 'm toch weer binnen 1.5 maand na aankoop verkocht te hebben. :D

Het is een buitenbak, maar vaak heel goed te rijden en in het bos kan ook goed getraind worden eenmaal zadelmak, leuker voor mij en leuker voor het paard. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:03

_Ekenna schreef:
Bedankt! Mijn paarden zullen ook al rond 8 uur naar buiten gaan tot een uur of 22.00, ook 's winters. Ik ga uit van 6 pakken vlas per stal per maand.
Dat zijn 72 pakken per jaar per stal en komt uit op zo'n €342,-, uitgaande van €4.75 per pak vlas.
Dit is €28,50 per maand. Stro is €20,- per maand. Mestafvoer is omgerekend €60,- per maand. Dit zou maandelijks al €51.50 schelen als de boer het zou willen hebben. Dat is de moeite wel waard. :j

Vlasprijzen varieren enorm hoor, daar kan je niet altijd van uit gaan dat het zoveel kost, 4.75 is trouwens wel goedkoop.
6 pakken is dat inclusief het opstarten van de stal voor de eerste keer met vlas want dan red je dat niet. Het is heel belangrijk dat je een ruime laag behoud met vlas want anders werkt dat niet, dan heb je een natte stal ipv een stal met een kleine natte plek onderin met daarop een dikke warme droge laag

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 00:07

Ik ga even uit van de vlasprijzen dit jaar. Heb een offerte binnen gekregen waar de vlasprijzen op staan. Vanaf een pallet, 36 stuks, zijn ze per stuk €4.75. Dat is exclusief het opstarten van de stal, niet aan gedacht :D, dan komt er dus nog zo'n €28.50 (uitgaande van 6 pakken, stal is bijna 5 x 5 meter) op jaarbasis bij, €2.38 per maand extra. :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:09

Ik heb een regeling met de boer waar ik hooi koop.
Ik zijn hooi, hij de mest.

Vorig jaar heeft hij het gratis opgehaald en anders betaal ik rond de 30,00 per jaar.

Ik doe ongeveer twee weken met een pak zaagsel. Paarden staan hier alleen s 'nachts binnen (deur van de uitloopstal is dan open)
Per week gebruik ik twee baaltjes stro (kost hier ongeveer 1,00 per baaltje).
Hooikosten vorig jaar was 550,00.

Ik heb 2 e pony's en een shet allemaal bij elkaar lopen (ook in stal)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:12

Ik sta toevallig als enige pensionklant op een handelsstal, en laatst zei de eigenaar toevallig dat hij uitgerekend had 150€ per paard per maand ongeveer kwijt te zijn aan bodembedekking en voer. Dus nog zonder g/w/l en manuren, reparatie en aanschaf van (grote) apparaten. Hij kan ongeveer 25 paarden kwijt.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 00:15

Hotchocolat, bedankt! Dat is misschien een regeling die ik ook kan proberen te treffen. Morgen maar even rondbellen met de boeren in de buurt.

Elise_K, bedankt voor je reactie. Gaan die paarden ook naar buiten? Zo ja, hoe lang? Weidegang of paddock?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:21

Ik zou niet beginnen an handelen. Te veel risico, te hoge kosten.

Zadelmak maken voor anderen kan ongeveer 450 euro tot 600 euro per maand opleveren. Eventueel Zonder stallingskosten gerekend. Je hebt je verzekeringen'inclusief bedrijfsaansprakelijkheidsverekering (duur, maar minder duur dan arbeidsongeschiktheidsverzekering...), maar verder weinig risico met betrekking op (lang) blijven zitten met paarden.
Als je er 2 of tegelijkertijd kunt trainen, en ze blijven een maand of 2 maanden in training per paard, dan is het toch een leuke bijverdienste.

Als je 3ha grond hebt hoef je in principe van zo weinig paarden de mest echt niet af te voeren. Je zult een groot deel van het land kunnen gebruiken om te hooien dus daar kun je in voor en/of najaar eventueel je mest wel op uitrijden...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:28

Gaaf plan.

Wat ik me alleen wel afvraag is of het je lukt paarden in zo'n korte tijd weer te kunnen verkopen en zo continu nieuwe aanvoer te kunnen hebben.
Grotere stallen en grotere namen hebben van zichzelf al het voordeel een grotere klandizie te hebben.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 00:31

Joyce B, dat is ook inderdaad iets wat ik zit te overwegen. Toch wil ik wel graag enkele (denk aan 2, max 3) paarden voor de eigen handel te gebruiken. :j

easygoing, bedankt! Op de vorige handelsstal waar ik werkte lukte dat meestal, dit was een privé stal, niet bekend. Uiteraard zitten er uitzonderingen tussen die wat langer blijven staan. Maar goed, daar komen we maar op 1 manier achter, proberen. En stel dat ik de paarden niet snel kan verkopen dan staan ze ook niet in de weg en heb ik er ook geen grote kosten aan en zal ik er waarschijnlijk wel mee stoppen. Dan verzin ik wel wat anders of ga ik volledig over op het zadelmak maken van paarden van anderen. :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:43

Je zit al snel aan 150 - 200 euro per maand per paard (ik heb ze aan huis).

Ik ben absoluut geen handelaar. Kan al bijna geen afstand nemen van trainingspaarden en ik ga een paard toch te lang houden en er teveel kosten aan maken om er ooit wat op te kunnen verdienen. Maar ben jij hier wel handig in en het lukt je behoorlijk, dan denk ik wel dat je er meer mee zou kunnen verdienen dan met trainingspaarden. Wie weet maak je een keer een klapper, omdat je toevallig aan een erg goed paard komt.

Trainingspaarden zijn makkelijker. Die leveren een vast bedrag op aan inkomsten, waarbij je zelf niet het financiele risico hebt en je geen gedoe hebt met aankoop en verkoop. Je zit wel vast aan een prestatie en de verdere wensen van de eigenaar, waardoor je niet zoveel vrijheid hebt als met een paard dat je in eigendom hebt.

Ik heb al wel twee keer in het ziekenhuis gelegen door een val van trainingspaarden. Allebei de keren een doodnormale reactie, paarden konden er helemaal niets aan doen, maar ik viel wel net verkeerd. Vooral met een gebroken rug ben je even uit de running... Mijn eigen paarden stonden stil en de trainingspaarden vanzelfsprekend ook. Eigenaren mochten kiezen of ze paard lieten staan (voor bijna niets) tot ik er weer op kon of dat ze het paard naar een andere stal zouden brengen. Kan ik er om een of andere reden niet op, dan kan ik namelijk ook geen trainingsgeld vragen. Ze kozen ervoor om paard te laten staan. Financieel gezien zijn trainingspaarden dan ook niet aantrekkelijk!!

Ik heb overigens naast het kleine beetje paardenwerk een kantoorbaan. Op de zaak zijn ze niet heel erg blij met mijn hobby, maar ze hebben me zelf gevraagd om er te komen werken en in die tijd had ik ook al trainingspaarden staan... :Y) Daar zijn mijn uren op gebaseerd.

Overigens vraag ik voor zadelmak maken bij lange na niet wat een prof kost. Als je geen echte africhtingsstal bent of als je nog niet echt naam hebt gemaakt, dan zijn er niet veel mensen die voor 600 euro pm een paard bij je neerzetten. Dus reken je niet rijk. :) Ik verdien er in elk geval geen zak mee, haha. Zonder mijn kantoorbaan ben ik nergens.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:02

klinkt leuk. Maar klinkt voor mij nog niet echt als een rendabel verhaal dat al in de puntjes doorgedacht is maar daarom zit je hier ook denk ik.
Check bij de buurvrouw of zij het echt oké vind als jij vreemde (toekomstige kopers) op haar erf laat. En ik kan mijn voorstellen dat zij 1 paard al een ander verhaal vind dan 3 paarden in haar bak ivm slepen enzo. En wat gebeurt er als 1 van de jonge paarden bijvoorbeeld haar omheining sloopt?
Al nagedacht wat je gaat doen als jij zelf door een blessure of ziekte uit de running bent? Of dat een paard een blessure oploopt waardoor je hem veel geld op hem verliest. Heb je een reserve potje?
Verwacht niet dat je hier veel geld mee gaat verdienen. Zeker niet als je je winst omrekent naar uurloon voor de gewerkte uren die je in het dier heb zitten? Vaak is het winstgevend bij grote aantallen, dan komt een financiële tegenvaller wss ook minder hard aan. En heb je iemand die je kan helpen zadelmak maken of lukt je dat alleen?
De optie die hier genoemd is om zadelmak maken als dienst uit te lenen vind ik wel een goede. Je kunt per maand vaak wel een redelijk bedrag vragen en je hebt minder risico omdat jij niet de eigenaar bent dus in geval van blessure. Ook maak je zo al vaak naam in je omgeving wat weer goed is voor de handel. Kijk/probeer dit eerst eens (paard kun je ook bij jou stallen) en verdien hier alvast een potje mee. En houd je ogen open voor een leuk paardje voor de handel want dat wil je wel graag geloof ik.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:13

Bij ons voor 3 paarden:

Baal hooi 90 kg €20, ongeveer 2 per week van oktober tot april = 1120 per jaar
Baal stro €4, ongeveer 3 per week van oktober tot april = 336 per jaar
Mest gooien we op een hoop die ze in het voorjaar gratis ophalen.

Wij verbouwen zelf haver en mais en voederbieten, dus hebben geen brokken nodig.

Als laatste moet je de entingen niet vergeten mee te nemen in je plaatje, deze kosten ook nog aardig wat.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:16

_Ekenna schreef:
Elise_K, bedankt voor je reactie. Gaan die paarden ook naar buiten? Zo ja, hoe lang? Weidegang of paddock?

Helaas geen weidegang, maar ze komen een uurtje los in de binnen- of buitenbak