Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:35

Ah ok... Dan heb je neem ik aan geen chihuahua's.

Ik vroeg het omdat veel mensen geen idee hebben hoe groot 100 m2 nu is, en dat van hun eigen wei ook totaal niet in kunnen schatten. :+

Het hangt er imo ook wel vanaf hoe. Ik zou bijv. een paddock paradise willen met mooie lange bochten, zodat ze lekker kunnen rennen zonder steeds die belastende stops te maken.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:46

Bij ons staat een d pony en een paard op ongeveer 3500m2. Staan heledag buiten en alleen in de nacht op stal. het is verdeeld in 1 grote en 2 wat kleinere stukken land.
Staan in de winter alleen in het grote land. Soms mogen ze in de zomer nog op een ander groot maailand van de buurman. In de bak kunnen ze niet staan omdat daar geen lint omheen zit en die heb ik ook niet meegerekend met die 3500m2.

3500m2 is te doen met 2 paarden, maar het wordt wel wat modderig.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:53

Ik geloof niet dat ik me aangevallen voel hoor. Ik ben zeer tevreden over mijn situatie en mijn paard heeft een padockJE waar hij best even lekker in kan rollen en een bok kan geven, gek genoeg vinden alle paardenmensen om mij heen het helemaal prima, alleen hier heeft iedereen het gelukkig beter voor elkaar en vind ook overal wat van, mag hoor, ik doe het op mijn manier en dat werkt

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:09

Mij is altijd verteld een hectare per paard maar goed in Nederland zal dat wel niet zo makkelijk zijn. Ben ook geen goed voorbeeld, mijn 4 paardjes staan 24/7 op 12 hectare, zomers en s'winters en hoeven helemaal niet bijgevoerd te worden. Alleen in het voorjaar opletten dat ze niet te dik worden haha.

Maar denk zelf toch echt wel minimum 5000m2 per paard.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:15

TS geeft aan op het profiel dat ze 19 is,

dat betekent dat ze op zich via funda zelf kan checken op hoeveel grond het huis staat en wat de afmetingen en situering van het huis op dat stuk grond is..

is het 2000m2 oppervlakte perceel en staat het huis precies midden op dan zal het zeer lastig in te richten worden.. staat jet huis echter helemaal in een hoek, dan zou je heel misschien nog iets kunnen fabriceren en land huren in de zomer..

Maar ik heb bedenkingen..

TS spreekt hier namelijk echt van een huis niet van een boerderij met lap grond. Ze noemt het ook achtertuin en niet perceel achter het huis.. Het is ben ik bang dat het een illusie dat een achtertuin, hoe groot die ook is, ruim voldoende is om achtertuin te zijn + stalletje + paddock + mestopslag is denk ik.

maar ik denk dat de lezers hier alleen wat zinnigs kunnen zeggen over jouw specifieke situatie als men weet hoe het stuk grond eruit ziet, hoe het huis daarop staat, en hoe groot het totale perceel is..

vergeet ook niet bijvoorbeeld grote bomen.. die mag je ook niet zomaar weghalen voor het plaatsen van een stalletje.. of een beschermd dijklichaam (dan heb je het niet over dijken, maar dat kunnen ook slootjes zijn waar je minimaal een bepaalde afstand vanaf moet blijven in verband met de waterschappen).

zelfs als het perceel 5000m2 groot is, wil dat nog niet per definitie zeggen dat het stuk ook geschikt is voor het houden voor paarden helaas.. al is met die grote de kans wel groter.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 27-02-15 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:17

Natuurlijk is het ideaal om veel grond te hebben. Om je paard jaarrond te laten grazen heb je per paard 2500m2 nodig. Als je bij gaat voeren met hooi kan je dus met minder af. Echter veranderd een `kleinere wei` gauw in een blubberzooi, maar maak een mooie paddock met drainage en je probleem is opgelost. Als je dingen handig indeelt hoef je echt niet over hectares te beschikken, maar dat ligt natuurlijk ook aan je wensen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:20

Azara71 schreef:
Mij is altijd verteld een hectare per paard maar goed in Nederland zal dat wel niet zo makkelijk zijn. Ben ook geen goed voorbeeld, mijn 4 paardjes staan 24/7 op 12 hectare, zomers en s'winters en hoeven helemaal niet bijgevoerd te worden. Alleen in het voorjaar opletten dat ze niet te dik worden haha.

Maar denk zelf toch echt wel minimum 5000m2 per paard.

Een hectare per paard denk ik dat je in acht moet nemen als het paard er ook van moet kunnen leven, immers kwa beweging en persoonlijke ruimte heeft een paard echt geen 2 voetbalvelden nodig om zijn benen te strekken.. Wel vind ik het formaat van een voetbalveld het 'prettigst' ogen als formaat om een of meerdere paarden te houden, tot een max van 4 paarden.. Daarmee zou je dus per paard slechts 1/4 hectare hebben, maar als je het perceel niet in 4'en verdeeld, hebben ze echt voldoende ruimte om gek te doen.. je kunt die ruimte dan zelfs nog optimaliseren door bijvoorbeeld een trail erop te maken als je daar de middelen voor hebt.

als je slechts 1 paard houd dan vind ik het minimale dat prettig lijkt voor een paard (ze kunnen het vast wel met minder af als het moet) idd ook 5000m2.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:32

_ENGEL_ schreef:
Natuurlijk is het ideaal om veel grond te hebben. Om je paard jaarrond te laten grazen heb je per paard 2500m2 nodig. Als je bij gaat voeren met hooi kan je dus met minder af. Echter veranderd een `kleinere wei` gauw in een blubberzooi, maar maak een mooie paddock met drainage en je probleem is opgelost. Als je dingen handig indeelt hoef je echt niet over hectares te beschikken, maar dat ligt natuurlijk ook aan je wensen

Ben ik niet met je eens... Wij hebben de paarden op 9500 m2 lopen, maar jaar rond grazen kan echt niet. Twee jaar geprobeerd, buiten het feit dat het een blubber bende werd, stond er echt geen grasspriet meer in de weides, zelfs als ik op tijd hooi bij ging voeren, aan strookbegrazing deed in de winter of extra veel liet bemesten. Dus denk dat je met 2500 m2 niet helemaal goed zit...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:00

Ideaal vind ik minimaal 5.000 m2 per paard. Maar met minder kan je prima af. Het ligt er echt aan hoe je je perceel indeelt en gebruikt.

Wij hebben 3 paarden gehad op nog iets minder dan 2.500 m2. Dat was een stuk grond van 180 meter lang. Daar hadden we natuurlijk niet genoeg gras op, maar het was mooie zandgrond en ze konden er altijd flink in rennen. We hadden geen bak, daar was het perceel te smal voor. Gelukkig zaten we daar direct aan het bos en kon ik langs een ruiterpad bij meerdere buitenbakken en een binnenbak komen.

Nu hebben wij 2 hectare weiland voor 4, hooguit 5 paarden. Helaas op kleileem, dus bij nat weer moeten ze in de paddock blijven.

Als je een huis hebt met 2.000 m2 en het is heel gunstig ingedeeld, dan kan je daar best leuk twee paarden houden. Dan kan je ze uiteraard niet het hele jaar door hele dagen op het gras hebben, maar je kan er wel een nette paddock bij maken, een postzegel gras en een bakje. Of je zet je paarden in de bak. Helemaal geen bak kan ook, als je in de buurt terecht kan.

Minder vind ik wat weinig worden. De ruime percelen zijn in mijn woonplaats schaars, dus ik ken ook mensen die de voortuin hadden omgebouwd tot paddockje en die een kleine stalcontainer naast het huis hadden staan. Paddockje was denk ik nog niet eens 5 x 10 m en paard stond alleen. Ik zou dat niet willen, maar het is dus maar net hoeveel eisen je stelt (en hoe moeilijk je buren doen).

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:57

Ik zou weidegang toch niet willen missen. Ze staan bij ons nu op de paddock omdat het winter is, maar als ik zie hoe blij ze zijn als ze 's zomers de wei op gaan moet ik er niet aan denken om ze altijd alleen maar op de paddock te laten staan.
Overigens heb ik 1,2 ha, maar voer ze toch 's zomers nog wel hooi bij. Laat ze ook geen 24/7 op de wei staan trouwens, daar groeit het gras niet hard genoeg voor. ;) (3 paarden en 2 minishets).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:11

Uitgaand van 2 paarden
1500 m2 als je de paarden op zand gaat houden. Dat is een rijbak met een extra pad er omheen. Dan kunnen ze de benen (net) strekken. Dit dan wel zonder gebouwen / stallen.
5000m2 als je ze ook enkele uren per dag op de wei wil houden. Dan ruwvoer aankopen.
10.000m2 als je ze jaar rond fatsoenlijk buiten wil houden. En zelf wil hooien.

Ons minimum was 5000m2 toen we gingen zoeken maar ik prijs mij gelukkig dat het uiteindelijk 15.000 is geworden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:04

wij hebben 2000vierkante meter grond.met het huis en tuin erop.ik heb een d pony en een shetlander.
ik heb een bak van 15 bij 25 meter.die ook als paddock word gebruikt in de winter.en heb 3 kleine weitjes.die aansluiten op de bak.toen ik d pony nog alleen had.kon ik hem de hele zomer wel de hele dag in de wei hebben.dan had ik er meestal nog een draadje tussen.ik liet het gras niet te kort af eten,en verwijder de drollen elke dag.en als het erg nat is dan bleef hij in de bak met kuil.mijn man gooit er wel kunstmest over heen om de groei te stimuleren.nu heb ik sinds vorig jaar april een shetlander bij.en kan wel zien dat het gras nu wel wat sneller op is.ik heb een paar weken gehad dan deed ik ze er 2 uurtjes in,en dan weer een paar uurtjes in de bak.zo om en om.ik zou er graag nog een tinker bij willen.we hebben nog wel plaats voor een box.maar ik vind een paard hoort bij de zomer in de wei te kunnen,aangezien we dan te weinig gras hebben.koop ik er bewust geen tinker bij.mijn zwager heeft allemaal land om ons heen te liggen ivm boerderij.maar daar wil ik liever niet van huren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:19

we hebben niets meer van TS gehoord?
ben met name benieuwd naar het antwoord mijn vraag over het oppervlakte en indeling van het perceel. omdat TS over achtertuin sprak.

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 01:56

Mijn paarden (5) staan op een hectare grasland.

Ik heb ze sinds kort aan huis. Er worden nog stallen gebouwd. Nu staan ze 24 7 buiten. Met onbeperkt hooi.

Straks gaan ze snachts op stal en overdag op de weide.
En indien de weide de winter slecht word gaan ze op ruime paddock.

Mijn ruin en hengst komen in de winter in een paddock van 15 bij 30. En kunnen in de bak zolang er niet gereden word (30 bij 45).

De meiden (3 van mij en 1 van een vriendin) komen op een paddock van 40 bij 80.

Weide zal een 8000 meter groot zijn voor de meiden.

De mannen krijgen 2000 meter.

Gehele jaar door onbeperkt hooi bij.

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 01:59

Overigend hebben wij 20000 meter2 totaal.
10 000 word mijn weide. En dan 2 paddocks en de bak.
Er komt een loods op wat overblijft met mooie stallen.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 03:34

Mijn paard staat nu tijdelijk alleen omdat hij geruind is maar heeft afgelopen 5 maanden al een land van 4000m2 helemaal opgegeten en kapot gelopen en nu ook het grote land van 7500m2 de eerste helft al helemaal. Vooral in de winter vind ik het echt een hel want hou je het land bijna niet goed.

LEAHHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:05

Wij willen ook gaan verhuizen, en omdat ik altijd al een paard wil, ook een stuk grond erbij dit is ongeveer 800m2 is dit voldoende ? (voor een D pony)

En omdat paarden echt gezelschapsdieren zijn kan je er ook gewoon een schaap ofzo bijzetten, want om bijvoorbeeld een shetlander erbij te zetten is deze grond zeker te klein?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:08

800m2 is de oppervlakte van een rijbak van 20x40, dat is ook voor een D-pony al veel te klein om altijd te staan. Een paard heeft ook echt een soortgenoot nodig om gelukkig te zijn, een schaap is niet genoeg. Bovendien gaat het schaap ook op zoek naar haar kudde.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:08

Duhelo schreef:
Als de grond 600 vierkante meter is, dan is dat 20 op 30 in totaal. Dat is amper de grootte van een piste...

Mijn kippen hok is 200m2 groter :') en het is kleiner als een bak 20x40 is 800M2 daar kan je als je het goed wilt doen, geen paarden op houden

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:09

800m2..dat is net een leuk perceel voor een tuin alleen..om een kip en een geit op te houden..geen paard/pony. Ik vind het armoe troef

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:20

LEAHHH schreef:
Wij willen ook gaan verhuizen, en omdat ik altijd al een paard wil, ook een stuk grond erbij dit is ongeveer 800m2 is dit voldoende ? (voor een D pony)

En omdat paarden echt gezelschapsdieren zijn kan je er ook gewoon een schaap ofzo bijzetten, want om bijvoorbeeld een shetlander erbij te zetten is deze grond zeker te klein?

Nee dat kan niet. En een paard/pony kan zeker niet alleen staan.

LEAHHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:36

hoeveel is er minimaal nodig voor een D pony met shetlander

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:48

LEAHHH schreef:
hoeveel is er minimaal nodig voor een D pony met shetlander

ik vind zelf een halve hectare reeel.. zijn mensen die het met veel minder toedoen (heb stukjes gezien van 2000m2) maar voor een stukje verhard, een stalletje, een mestopslag, opslag voor hooi/stro/vlas, opslag van spullen, een stukje paddock.. en dan ook nog wat weide om even flink de benen te strekken. vind ik een halve hectare dus 5000m2 wel een reeel beeld..

maar als je slechts 800m2 hebt, dan wordt t echt niet even meer als je de voortuin of garage meetelt.. het is gewoon echt te klein.. 800m2 is een leuke moestuin met een klein hoekje voor een kippenren.

en vergeet ook niet dat hoe kleiner het stukje, hoe groter de bende wordt en de modder, ze bewegen immers steeds op t zelfde stukje grond

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:59

Ik heb een verharding van 100m2, een rijbak/paddock van 750m2 en 1200m2 weiland. Dit gaat prima met 2 paarden (mits ze niet heel erg behoefte hebben om zich uit te leven, denk aan spelende ruinen). In de winter kunnen ze niet op de weide, behalve als het vriest. Ik moet wel het jaar rond hooi voeren. Moet wel zeggen dat ik het heel prettig vind voor mijn paarden dat ze in de zomer bij een vriendin op de weide mogen (van 2ha).

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:05

Kijk eens in dit topic:

[VSW] Paradijsjes op hooguit 2000m2

En kijk/Google eens naar het paddock paradise systeem.

Maar meer grond is altijd beter, maar dat is niet altijd mogelijk