Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 01:22

Ik denk dat de mensen op pension wel even vergeten dat ze de benzine kosten moeten rekenen en onderhoud van hun auto.
De tijd die ze kwijt zijn aan rijden van en naar de pensionstal en het gezeik wat daar bij hoort :o

Ik heb nu 3 stevige E maten , een atje en een veulen.
Ze eten voor 35 euro per week een pak voordroog hooi op rond de 350 kg.
Dan gaat er aan brok nog voor 20 euro per week door.
Strooisel heb ik niet, ooit tweedehands dikke matten overgenomen.
Mest mag bij de buren op het land, gratis.
Dus ik ben voor 3 grote en 2 kleine in totaal 55 per week , is 247,50 E per maand.
Dat even delen door 4 , zit ik op 62 E per maand.

Ooit begon ik met het huren van een wei van 1 hectare voor 200 gulden per jaar.
Dat waren de goede oude tijden.
Gras bijna het hele jaar rond , alleen in de winter wat hooi er bij voor mijn dressuurpaard toen en het atje, ja dat was er toen ook al, inmiddels 24 jaar.

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 04:46

bij ons zeker wel goedkoper:
pension stalling is:
1 paard €225
e-pony €225
d-pony €225
en de 2 shets in 1 stal €225
is €1000 per maand

bij ons staan ze 24/7 buiten met een schuilstal.
swinters in de paddock met hooi en zomers overdag op het land en snacht op de paddock met hooi.

winter:
hooi€200
brok(biks,musli,lucerne,wortels) €30 per maand
€230 per maand

zomers:
hooi€120
brok(biks,musli,lucerne,wortels)€30 per maand
€150per maand

in de stal ligt geel zand.

bruintje123

Re: Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 04:51

Ik denk hoe meer paarden je houd steeds goedkoper uit bent.
Voor 1 paard heb je net zulke goede omheining nodig als voor 6.
Bij meer paarden kun je met grotere hoeveelheden inkopen.
Dat is dan ook waarom pension stallen soms relatief goedkoop lijken te zijn in vergelijk met huis.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:31

mag ik vragen waar jullie vlas kopen en wat het kost? eens zoeken of dat wat goedkoper kan...

friske54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:34

Het scheeld je iig veel werk en tijd ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:32

Mijn maandelijkse kosten komen overeen met de kosten van een pensionstal zonder binnenbak in mijn woonplaats. Alleen dan reken ik aanschaf weiland, plaatsen omheining, aanleggen paddock + longeercirkel en het bouwen van de stallen niet mee. Ik heb zelf ook geen bak. Alles bij elkaar ben ik duurder uit, maar er blijft ook waarde in zitten, dus ik vind dat moeilijk te vergelijken met het huren van een stal.

Ik heb genoeg land voor gras, maar niet voor hooi. Daarom ook wat hogere voerkosten. Ik heb ook te weinig opslagruimte om voer of strooisel groter (en voordeliger) in te kunnen kopen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:48

Ik zou mn paard niet aan huis willen hebben... Aan huis klinkt idyllisch maar het is vele malen duurder dan op pension. De mijne staat in volpension. Ik betaal 145,- per maand. Dit is incl hooi, stro, voeren, binnen en buiten zetten, trailerstalling, zadelkamer, rijbak met verlichting, mestafvoer en nooit gezeur. We staan er met zn 3en. Allemaal een eigen voerton met brok (dit vul jezelf aan) dit word gevoerd door de staleigenaresse. De paarden staan in de zomer de hele dag op het land en bij mooi weer 24u buiten, in de winter staan ze op de rijbak en op een paddock. Wel heeft ieder een vaste mestdag, 1x per week, de andere word door de eigenaresse gedaan. Voor mij totaal kost de stal 157,50 per maand. Daar red ik het niet mee om hem aan huis te hebben.... Plus dat als je ze aan huis hebt ben je best alleen, nu ook vaak alleen maar je hebt wel stalgenoten en gezelligheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:50

Het is bullshit dat aan huis vele malen duurder zou zijn. Een pensionstal kan in grote hoeveelheden aankopen maar moet ook winst maken. Dus hoe dan ook zou je minstens even duur moeten kunnen uit komen.
Ik gaf voor zes maandelijks niet eens zo veel uit als de gemiddelde pensionstalling hier voor eentje vraagt per maand.
Onbeperkt hooi en ze krijgen gewoon krachtvoer. :+

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:55

Bij ons betaal je 155 voor een paard en 135 voor een pony. Per maand. Daar zit stro, kuilvoer, brok, elke dag weidegang (paard/pony wordt door ons buiten gezet) en ontwormen bij in.

We zitten in Noord-Drenthe en zijn wel een van de goedkoopste stallen hier in de buurt.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:56

@ayasha. Sommige willen idd winst behalen. Bij mij staan er in totaal 4 paarden. 3 op pension en 1 van de eigenaresse zelf. Wij betalen eigenlijk aan de kosten voor het hooi en stro. Dus gedeeld door 4. Het is bij mensen thuis dus geen grote stal. Hun hebben teveel grond voor een paard dus vandaar deze optie en als voordeel voor hun is dat ze op vakantie kunnen wanneer ze willen. Er past gewoon iemand van ons op het huis en de paarden. Ik snap dat niet iedereen dit heeft, ben ook zeer blij met deze stal. Het is in midden Nederland dus mooie uitrijmogelijkheden ed en echt nooit gezeur!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:58

Nouja, als je speciaal voor dat paard een stal moet bouwen, paddock moet aanleggen en rijbak,wei moet huren/omheinen wordt het plaatje natuurlijk wel wat anders.

Ik denk dat aan huis niet goedkoper hoeft te zijn, dat hangt er vanaf wat je er graag bij wilt hebben.
Binnenbak wordt wat prijzig voor 1 paard, net als een warm water poetsplaats, stapmolen enz.

Wil je alles super de luxe dan kun je beter op een pensionstal staan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:59

Ik betaal 400 euro per maand voor mijn paard en dan nog niet precies zoals ik het zou willen dus thuis is goedkoper.
300 voor de pony ik breng maandelijks 700 naar een pensionstalling

Echter wil ik niet mijn leven om paarden draaien dus zou nooit mijn sportpaarden aan huis willen hebben.
Laatst bijgewerkt door tita op 19-02-15 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:02

Het verschil is of je je paard ziet als huisdier waar je ook leuke sporten mee kan doen,
(Zoals ik dat ook met mijn honden doe en die stop ik ook niet in een of ander pension) of als gebruiksdier.

Mensen die paarden zien als gebruiksdier zullen zo'n dier ook sneller vervangen als die wat mankeert.

Trouwens niks negatiefs over deze tweede groep zolang het dier maar goed verzorgd wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:03

met 157euro per maand maken ze toch wel wat winst vrees ik. ;) Voor 160 euro voorzag ik er zes meer dan een maand van onbeperkt hooi. :=

spatter; dat zijn eenmalige kosten. :) Maar wil je dergelijke luxe dan is het wellicht idd beter om op een pensionstal te staan, sowieso is dat ieders keuze. Maar beweren "aanhuis idyllisch klinkt maar je vele malen duurder uit bent" dan op een pensionstal is gewoon niet altijd waar. :)
Hooi + stro + krachtvoer voor zes kwam ik op 250 euro per maand. Weide is van mij dus die kost heb ik niet. Zelfs als ik de omheining er bij reken kom ik op jaarbasis goedkoper uit door ze zelf te houden dan door ze alle zes op pension te zetten. :+ 6*250 = 1500 euro.

Zelfs het eerste jaar toen ik om en bij de 1200 euro uit gaf aan omheining enz kwam ik nog goedkoper uit dan een maand op pensionstalling. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:05

Mijn paarden staan zonder bodembedekking. Gewoon beton in de inloopstal.. En 's zomers eten ze gras naast het hooi.. Klein handje brok erbij, en meer hebben ze niet nodig. Ik ben niet meer dan 50 euro per maand kwijt aan voer, gemiddeld.
Vroeger op pension was ik 300 euro kwijt :=

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:05

Nou Spatter laat ik het zo zeggen ik wil niet 20 uur per dag bezig zijn met de paarden. (bezig zijn bedoel je gedachten ermee)
Ik doe mijn paard en trek de deur dicht en als ik een dag geen zin heb, geen nood er wordt gevoerdt, buiten gezet en gemest

Helaas mijn pony staat ook op dezelfde pensionstalling alla 300 pm die wordt dan enkel gevoerderd en buiten gezet 1 uurtje maar die is 32 en al blij.
hij mocht wel tot eer gister 4 uur land op maar nu is alles bemest

Ik heb nog nooit mijn paarden aan huis willen hebben... ooit op een weiland gestaan en ik vond dat er zoveel dingen zelf moest regelen

Paarden aan huis gewoon niet mijn ambitie

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:08

Maar je moet de aanschaf van je wei wel meerekenen in het plaatje!

Dat is het punt wat mensen met paarden aan huis voor de grap vergeten.

Die pensionhouder rekent in zijn prijs ook vervangwaarde van stallen, matrialen(Rieken, scheppen, diesel voor tractor, afschrijving tractor), echte alle kosten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:10

Ik ben hooguit een half uur per dag bezig met mijn paarden aan huis. Op de dagen dat ik niet doe rijden uiteraard. 'S morgens een kwartiertje voeren en mest scheppen en 's avonds nog een keer. Prima te doen, en als ik echt geen zin heb schuif ik de mest in een hoek, zet een emmer voer neer en de rest doe ik de dag erna, dan ben ik in twee minuten klaar :=
Af en toe een dag weideonderhoud enzo.. Maar je bespaart je een hoop tijd met reizen. Ik vind het ideaal!

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:13

Maar net zoals wat hierboven gezegd word... Ik kan ze ook niet aan huis hebben omdat ik soms ook 24u diensten draai. Ook wil ik niet de hele dag met de paarden bezig zij . Gewoon omdat ik er geen tijd voor heb. Maar voor die 145per maand zit alles in. Van trailerstalling overdekt tot mestafvoer, een gesleepte bak met goedde verlichting ed. Ik zou vele malen groter moeten gaan wonen om dit te kunnen houden, dus ook hogere maandlasten ed. Nu kan ik zowel reizen al een eigen paard hebben. Ik ben heel blij met deze stal. Ook hier heb je in de buurt stallen van dit 300 per maand...

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:16

kimmysan schreef:
Verschilt wel waar je woont, persoonlijk ken ik niet één stal waar de stalling maar €200 kost

bij ons betaal je 175 pm incl hooi en stro. Voer wel excl. Wordt binnen en buiten gehaald (paarden staan in de winter de hele dag in paddocks) in de zomer 24/7 op het land dus ook geen hooi en stro nodig

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:19

spatter schreef:
Maar je moet de aanschaf van je wei wel meerekenen in het plaatje!

Dat is het punt wat mensen met paarden aan huis voor de grap vergeten.

Die pensionhouder rekent in zijn prijs ook vervangwaarde van stallen, matrialen(Rieken, scheppen, diesel voor tractor, afschrijving tractor), echte alle kosten.

Die is af betaald dus zit niet meer in de maandelijkse last. :+ bovendien kan ik die als ze daadwerkelijk aan huis komen volgend jaar voor minstens het dubbel verkopen als wat ik betaald heb. Daar ga ik dus met vrij veel zekerheid breakeven op draaien in het slechtste geval. :D
Maar dan nog. :) ik kom op 43 euro per maand nu (kostprijs weide /aantal maanden dat ik ze heb). Dan kom ik er nog niet aan. :=

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:43

Bij mij is het nog niet zover maar ik vraag me ook wel af wat handig is, financieel voordeliger en sowieso prettiger.

Een pensionstal kost hier gemiddeld €150 inclusief hooi, brok, binnen en buiten zetten, mesten etc.
Dat zou je dan dus kwijt zijn voor 1 paard.

Zou ik een paard aan huis willen dan heb je de aanschaf en het onderhoud van minstens 2 paarden, want 1 is dan geen optie.

Naast de paarden een eigen bedrijf, gezin met 2 kleine kinderen, het huishouden, gezin wat af en toe op vakantie wil of een weekend weg, sociaal leven, een man met 2 linkerhanden..
Het lijkt me prachtig, paarden aan huis maar door bovenstaande twijfel ik wel.

Ik heb dus besloten om tegen de tijd dat er een paard komt, deze eerst op pension te zetten en te kijken hoe dat bevalt. Er zijn hier meerdere mogelijkheden een paard te stallen in een straal van 5 km dus dat is prima te doen.
Hopelijk een soort middenweg vinden tussen af en toe naar je paard en uren 'nutteloos' aan de rand van de wei zitten, kijken en genieten van je paard. Want met name dat laatste lijkt me zo heerlijk. Gewoon zijn bij je paard, hem om je heen hebben zonder direct een doel. Ik heb altijd het idee dat als je naar stal gaat waar je paard staat je deze tijd ook nuttig moet besteden. Rijden, poetsen, grondwerk etc. Maar dat ligt natuurlijk ook aan jezelf. Toch?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:13

Het verschil ligt er vooral in hoeveel en groot je inkoopt. Hoe groter de baal hoe goedkoper vaak. Dit geld voor zowel hooi, voordroog en stro maar ook zaagsel Etc. Als je dus thuis een opslag plaats hebt en grote balen kunt lopen en liefst een grote lading. dan ben je goedkoper uit. Een vriendin van mij Is voor 2 paarden tussen de 100 en 175 kwijt per maand (samen) afhankelijk of het zomer of winter is en ze dus meer op wei staan of niet. Dat Is dus een stuk goedkoper.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:23

Voor vlas en hooi ben ik per maand 100,00 per paard kwijt.

Krachtvoer, water, licht, mest afvoer, onderhoud omheining, bak, enz. Dat komt er allemaal nog bij.
Hier in de regio kost een stal zoals ik heb vol pension tussen de 160 en 180.
Dus zal thuis echt niet goedkoper uit zijn.
Het werk moet je dan al zeker niet tellen en als hobby zien.

Heb je geen stallen en dus geen stro / vlas nodig wordt het totaal plaatje natuurlijk anders.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:57

Het hangt er ook ontzettend vanaf hoe er gevoerd en gemest wordt op stallen. Als er 6kg hooi gevoerd wordt (of 7kg voordroog) en 3kg basisbiks, elke dag een plakje stro erbij gegooid wordt en eens in de week wordt uitgemest, waarna er 1 pak stro bij komt, dan is dat de prijs die je moet vergelijken met aan huis houden. Op pensionstallen moet je vaak ook gaan bijbetalen als je het anders wil (of zelf aankopen, soms zelfs beide).

1.5 pak zaagsel kost 15€ per week, dus 2.10€/dag, 1.5-2 baaltje stro 5€ per week, dus 0.70€/dag. Idem dito voor hooi, een baaltje van ±25kg hooi kost 5€. Ik doe daar 1.4 dag mee (18kg hooi per dag) dus 3.60€, dan 4 dagen dus 1.25€. Basisbrok gaat voor 0.45€/kg, dus 1.35€ per dag, Marstall Freizeit kost 0.65€/kg (eerder cornmuesli, 0.80€/kg), laat ik voor het gemak zeggen 1kg dus 0.65€/dag. Los van alle supplementen die ik nog voer en de verminderde mestafval en het goedkopere inkopen.

Dan is voor de gemiddelde pensionstal hier in de buurt: 1.25+1.35+0.70 = 3.30€/dag
versus
Stalling zoals nu aan huis: 2.10+3.60+0.65 = 6.35€/dag

Dat is dus alleen al ruim 100€ verschil per maand in puur het stalmanagement.