(hoe) zouden jullie dit doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: (hoe) zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 15:22

Ik zou niks liever willen en weet zeker dat ik er geen spijt van krijg, maar mn ouders vinden het gewoon een te grote verantwoordelijkheid en willen het me niet laten doen. Ik ben wel in november 18, en dan dus officieel "vrij" om te doen wat ik wil.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:24

Mijn ouders stond er (eerst) ook niet achter (studeer nu eerst maar eens af, wat moet je met een ouder paard, wij gaan er niet voor zorgen, enz, enz)

2 maanden later stond mams de stal te scheppen en merrie te longeren als ik dagdienst had... _O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:36

Ts, een dergelijk paard kun je later ook gewoon tegenkomen natuurlijk :)

Tja, mijn ouders hadden de eenvoudige regel; zolang je onder ons dak woont, heb je je maar te schikken.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:37

Ik denk 2 dingen: 1) als de eigenaresse zo graag wil dat jij haar neemt, waarom deel je dan niet de stallingskosten (en evt. ook overige als hoefsmid/VA)? Je 'krijgt' haar immers gratis maar mag haar niet verplaatsen als ik het goed lees. 2) je kunt ook een proeftijd instellen, want wat is de afspraak als je van haar af wilt, verkoop je haar dan, neemt de eigenaresse haar dan terug? Dat is wel iets om heel erg goed af te spreken.

Ik heb -nog schoolgaand- ook eens op het punt gestaan om mijn lievelingspaard op de manege te kopen. Zo blij achteraf dat ik dat toen niet gedaan heb... Hoe graag ik het ook wilde, het was te vroeg in mijn leven/situatie. Want nu ga je ervan uit dat je thuis blijft wonen, maar eens wil je het huis uit. Het wordt niet makkelijker thuis hoe ouder je wordt, doorgaans, en logisch ook.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 15:39

Het grootste argument is gewoon het geld, en dan vooral "wat als het paard opeens ziek is, weet je wel hoe duur de dierenarts rekening van de hond soms al is?! Zo'n verantwoordelijkheid kun jij op jouw leeftijd nog niet hebben."

Ik zou haar nu wel mogen verplaatsen maar wil dat eigenlijk niet vanwege mijn andere twee verzorgpaarden.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:42

Begrijp ik nu dat het paard dan van jou en de staleigenaresse samen zou zijn, dat daarom het stalgeld naar beneden zou gaan?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 15:43

in principe wel ja. maar grotendeels van mij.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:43

En is het dan de bedoeling dat je het paard gaat delen dus dat er meer mensen op gaan rijden?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:43

Dan zou ik het zeker niet doen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:57

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten jaren geleden. Misschien helpt mijn verhaal je.

Ik kreeg ook twee pony's in mijn maag gesplitst (na een aantal jaren verzorgen kon ik ze gratis overnemen). Hiervan is er uiteindelijk eentje bij mij gebleven.

Ik was 16 toen ze van mij werden. Ik ben nu 23 en onlangs is de pony die nog zeven jaar bij mij is gebleven, ingeslapen. Het waren prachtige jaren en ze is het beste wat me is overkomen, maar er zit ook zeker een andere kant aan. Ik had nooit zo veel te besteden als mijn studiegenoten, heb nooit kunnen sparen, zelfs regelmatig geld lenen van mijn ouders. Dat is niet echt een goede start voor de toekomst.

Nu ik sinds een tijdje dus zonder paard ben merk ik pas hoe veel geld en verantwoordelijkheid het was. Ik heb voor het eerst van mijn leven spaargeld.... Ik zou het een ander dus niet per se aanraden.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:10

Ik zou het niet doen.
Hoe mooi de kans ook is, het geld is een issue en nu je geen baantje hebt (kan lang duren voordat je er weer 1 hebt ) heb je helemaal geen zekerheid met geld. 50 Euro zakgeld is als je een paard wilt houden echt heel weinig en ik snap je ouders daarin helemaal. Wat als hij opeens heel erg ziek wordt, rekeningen kunnen inderdaad hoog oplopen en hoe wil je dat dan gaan betalen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:22

ik zou het persoonlijk niet doen..

allereerst je bijverdiensten dekken op dit moment nog niet de helft van de stalling, los van de kosten die er nog overheen komen.

daarnaast, geef je wel een erg lage weergave van je kosten voor je studie van volgend jaar..
immers daar komt huisvesting, eten, drinken, bijkomende studiekosten, reiskosten (vooral als je over de grens wilt studeren). daar krijg je wel stuvi voor, maar je kunt nu nog niet overzien in hoeverre het de kosten dekt. om heel eerlijk te zijn zou ik zorgen dat je lening voor je studie zo laag mogelijk blijft en niet opschroeven om er ook een pony van te kunnen onderhouden.

daarnaast wordt het een hele omschakeling in je leven.. op jezelf, je weet niet hoeveel de studie op je tijd zal gaan drukken en hoeveel tijd je werkelijk overgaat houden om te werken (je zult wel moeten met een pony in onderhoud, die door de leeftijd mogelijk oplopende kosten gaat krijgen) en dan moet je nog zien hoeveel tijd je uberhaupt nog overhoud voor de pony zelf.

met een beetje geluk ben je over 4 jaar klaar met je studie, maar ik gok dat je uni wilt doen, dus mogelijk 6 jaar.. met daarin nog een of zelfs meerdere stages.. per saldo zal je paardje dus ruim de twintig gepasseerd zijn voor je echt zeker tijd over gaat hebben. en dan is het de vraag of je gelijk ergens aan het werk kan of lang werk zoekend blijft, waarbij het laatste inhoud dat je waarschijnlijk dus weer terug zult moeten verhuizen naar Nederland met alle kosten vandien plus wederom omzetten rekeningen, verzekeringen etc die wellicht toch weer extra kosten meebrengen.

Ik zou afwachten hoe je studie verloopt, of nog beter zelfs hoe je financiele situatie daarna is, immers met werk, wil nog niet zeggen dat je ook echt ruimte voor een paard overhoud.. en dan bekijken of je je een paardje kunt veroorloven en of je dan ook een pony zou willen die ruim de twintig gepasseerd is. want dat zal hij zijn voor je echt vollop ervan kunt gaan genieten.

het delen van de pony zou ik helemaal niet doen om heel eerlijk te zijn..

want dan ben je een deel van je zeggenschap kwijt..
wat als jij het leven van je pony zou willen redden, maar zij zegt inslapen?

of andersom, jij zegt inslapen en zij wil een operatie van 3000 euro waar ze van jou 1500 euro voor wil zien omdat de kansen goed zijn?

of wat als hij kreupel raakt onder haar beheer? dan heb je alleen nog de lasten van de pony waar je niets mee kunt, niets aan kon doen.

en kun je dan ook bij je pony en er mee doen en laten wat je wilt op de dagen/tijden dat jij dat wilt?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 09-08-15 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:23

Nope, wees verstandig doe het niet.

Je neemt een paard van 17 over en denkt alleen de stallingskosten ervan te hebben. Maar het is en blijft een paard van 17... Ouder worden komt met gebreken en dat geld voor een Fjord niet minder.
Je ouders hebben het niet breed. Wat wil jij doen als er een koliekoperatie aan te pas moet komen? Of als het paard na een aantal behandelingen ingeslapen moet worden.

Je kan moeilijk tegen een veearts zeggen: Weet je wat, ik betaal elke maand 100 euro af. Zit je dan met 800 euro aan kosten bij wijze van...

Laat die eigenaresse lekker haar verantwoordelijkheden nemen zeg! Zij wil kennelijk ook niet met een 'oudje' blijven zitten... Lekker makkelijk is dat!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:28

ik sluit mij stiekem bij Janinine aan..

want de eigenaresse wil er dus een nieuwe eigenaar voor zoeken, als jij dat niet wordt, of niemand van de stal, dan wordt de pony toch ook verplaatst?

dat je een 30 jarige niet meer wilt verplaatsen dat snap ik.. maar met 17-20 kun je een paardje nog prima verplaatsen.. klinkt mij eigenlijk ook een beetje in de oren of ze van een ouder wordend paardje af wil nu ze toch gaat verhuizen, voordat het dier 'te oud' is om nog een goede kans te maken om een andere eigenaar te vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:29

Idd eigenaresse verantwoordelijkheid laten nemen, ik vind het ook erg flauw dat ze je zo bespelen op de emotionele waarde :=
Alleen daarom zou ik het al niet doen, kan daar slecht tegen die nou ja manipulatie.

En delen tja... Als beide andere wensen hebben heb je een probleem.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:38

Waarom betaald de huidige eigenaar niet gewoon die 70 euro per maand dan?
Als zij en de staleigenaar zo graag willen dat het paard blijft, dan kunnen ze daar zo aan bijdragen.
Dan kan jij verder de zorg en hoefsmid en dergelijke op je nemen.
Staleigenaresse blij, oude eigenerasse blij, jij blij en paard blij :).

Ik heb ook het gevoel dat de eigenaresse en de staleigenaresse je het veel te veel willen opdringen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 17:19

ik begin nu ook een beetje te twijfelen. het is inderdaad vooral emotionele waarde.

nu is het wel zo dat 400 van de 500 een duitse ov kaart is. ik blijf waarschijnlijk thuis wonen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:31

MorganeR schreef:
Ja de kosten van hoefsmid en kuren zitten in de 3500. Verder gaat het er juist om dat ze niet van stal hoeft te veranderen. Anders kunnen ze haar net zo goed meenemen.

Het is allebei grofweg een uurtje met het ov, dus of ik naar Duitsland ga of niet hangt niet van het paard af.

Om eerlijk te zijn vind ik het een grote onzin, paardje kan prima verhuizen hoor, als het een sociaal fjord is, dan heeft ie zo weer nieuwe vriendjes op een andere stalling.

Het is gewoon een manier op van het dier af te komen, is 17 jaar he......... Van een verhuizing gaat ie niet dood, zolang het maar goed te eten krijgt en het goed verzorgd wordt is er niets aan de hand, het is alleen even wennen op een andere stal/wei en andere paarden.

Ik zou het niet gaan doen, want je gaat studeren.......en het is juist de bedoeling het dier niet te verhuizen???? jouw paardje en dan bepaal je zelf wel of je er wilt blijven staan of niet, het is een hoop geld voor jou, dus als jij wilt dat het naar een goedkopere stal gaat verhuizen dan moet je dat gewoon kunnen doen........En als de huidige eigenaren dat niet willen, dan heb jij een lastig probleem.

Je gaat het zwaar krijgen, elke dag op een neer van wat op een 1 uur reizen is enkele reis en dan heb je er nog steeds niet de volle zeggenschap over.............dus jij alle lasten en de huidige eigenaren de lusten qua geweten dat hun dier er staat zoals ze het graag willen hebben.

En ze gebruiken ook jou om van het dier af te komen en spelen op jouw emotie in op, want een 17 jarige fjord is niet snel te verkopen in deze tijd. Dus als jij hapt, zijn ze blij............op een makkelijke manier van hun dier af.

Zo zie ik het.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:37

MorganeR schreef:
Het gaat over over 1 of 2 jaar. Ik krijg zo'n 50 euro zakgeld per maand en ben bereid voor mijn verjaardag en kerst alleen maar geld te vragen. Daarmee zou ik het bedrag zeker wel bij elkaar kunnen krijgen en dan gewoon steeds verder sparen. Of is dat geen haalbaar idee?

Helaas hebben wij het niet ontzettend breed en wil ik mijn ouders als het niet hoeft niet al te veel met mijn hobby belasten. Mijn studie is al duur genoeg.

Ik heb niet alles gelezen, maar alleen al met dit bericht zou ik zeggen "niet doen" :n

Je gaat nog studeren wat duur is, je hebt weinig inkomsten, je ouders ook. En eigenlijk kom je gewoon elke maand geld tekort als je deze fjord overneemt van de eigenaren.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 17:42

Ja, ik begin er nu ook steeds meer aan te twijfelen. Nu kritisch naar de woorden van de eigenaresse kijkend is het inderdaad nogal krom.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:46

Je kan beter wachten tot je klaar bent met de studie en gaat werken en kun je een paard kopen dat helemaal is wat je zelf graag wilt hebben en niet omdat het je is opgedrongen door de eigenaars omdat ze ervanaf willen en op je emotie inspelen van dat je het dier al kent..............

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:55

MorganeR schreef:
Ja, ik begin er nu ook steeds meer aan te twijfelen. Nu kritisch naar de woorden van de eigenaresse kijkend is het inderdaad nogal krom.

Met 50 euro zakgeld per maand en 100 euro inkomsten van je bijbaantje, kom je nog 70 euro tekort. En dan hebben we het nog niet over de hoefsmid, dierenarts etc.
Wie betaalt jouw kleding? Je schoenen?
Ik neem aan dat je ouders je opleiding dan betalen.

Overigens had ik op mijn 17e wat meer geluk, ik had een bijbaantje die er goed betaalde. Gezien jouw opleidingsniveau moet dat toch ook wel haalbaar zijn (administratief werk).

Maar ook als je meer verdient, wees verstandig, doe het niet. Je komt wel weer een paard tegen. Als je meer geld hebt. Je ambieert een behoorlijke opleiding. Ik heb HBO Bedrijfskunde gedaan en door mijn liefde voor paarden (meer dan die voor school) heb ik twee jaar studievertraging gehad. Ik heb anderhalf jaar gedaan over mijn afstudeerscriptie en het is dat ik het laatste jaar maar twee keer per week echt reed, anders had ik zelfs daar langer over gedaan!
En dat was echt niet omdat ik niet slim genoeg ben, want slim ben ik wel. Ik gebruikte het alleen liever niet voor school.

Lenen deed ik die laatste twee jaar voor school, om mezelf te kunnen onderhouden, maar met 400 euro per maand had ik het niet heel erg ruim (zorgverzekering, collegegeld). En op het laatst kocht ik er een autootje van en heb ik mijn lening op maximaal gezet. Volgens mij 800 euro per maand. Daarna had ik een jaar lang een baan die ik combineerde met afstuderen. Dat viel echt niet mee hoor, ook al ging mijn scriptie over mijn baan. Ik kon toen ik een baan kreeg wel mijn lening stoppen en alles zo betalen.

Ik zit nu met een schuld van ruim 7000 euro. Wat natuurlijk hartstikke jammer is. En achteraf had ik alles natuurlijk anders gedaan. Ik heb er spijt van dat ik mijn tijd alleen in de paarden wilde investeren, geen spijt van de lening. Want ik heb er hele normale dingen van betaald.
Mijn ouders wilden geen twee overbodige jaren betalen, er was niets gebeurd waar ik niets aan kon doen. Het was simpelweg eigen schuld, dikke bult.

Nu ben ik bijna 25 en woon ik nog thuis. Ben op zoek naar een andere baan, die voldoende betaalt om een hypotheek te kunnen krijgen en een eigen huisje te kopen. Thuis wonen is heerlijk hoor, mijn ouders vinden het ook totaal geen probleem en moedigen een koophuis alleen maar aan. Dat is in deze regio gelukkig ook haalbaar.
Dus in principe zou ik natuurlijk een eigen paard kunnen gaan kopen, ik heb voldoende spaargeld. Maar in geen 100.000 jaar dat ik dat ga doen. Wat een eigen paard kost, kan ik mijn ouders niet aan doen. Ik kan het paard wel betalen, maar nog eens 10 jaar in hotel mama dat gaan ze natuurlijk NIET accepteren.

Ik denk dat je daar ook over na moet denken. Wat hou je over voor later? Zeker als je een relatief wat ouder paard koopt. Hij kan nog prima een paar jaar mee. Of hij gezond blijft is een tweede. Misschien wordt hij hoefbevangen, misschien krijgt hij regelmatig last van een hoefzweer. Kleine dingetjes, die echt wel aantikken op de rekening. En over zes á zeven jaar ben jij klaar met je opleiding. En dan? Hoelang kan en wil je dan nog op de pot van je ouders teren omdat jij die fjord door je strot geduwd kreeg?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:57

/3 Mijn persoonlijke mening is:Als dit paard jouw grote liefde is,zonder wie je niet kunt/wil leven,dan doe je het gewoon en gaat ervoor.Als dat niet zo is,dan kun je deze grote verantwoordelijkheid beter niet op je nemen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:46

Wees verstandig en doe het niet...

Ik heb ook gestudeerd, een simpele flutstudie waar ik niet veel tijd aan moest sprnderen, zodat ik nog naar mijn verzorgpaard kon gaan. Heb effectief ook altijd kunnen blijven rijden, 5 dagen per week. Maar...
- Dit was een simpele opleiding die absoluut niet te vergelijken valt met hetgeen jij gaat doen. Jij zal sowieso pakken meer tijd moeten investeren dan ik
- Altijd was ik degene met de laagste punten, net voldoendes omdat ik geen tijd (en zin, eerlijk is eerlijk) had om uren te studeren
- Ik heb nu vre-se-lijk veel spijt dat ik geen betere opleiding heb gekozen...

Je gaat amper je paard zien en ermee kunnen werken als je je studies serieus neemt. Wil je je daarvoor te pletter werken, om een paard te bekostigen waar je te weinig tijd voor zal hebben?

Daarnaast hebben we het deel kosten. Ik had een heel vette spaarrekening, het vierdubbele van jou. Toch heb ik met mezelf afgesproken dat ik pas een paard zou houden als ik vast werk had. Heb ook het aanbod gekregen mijn verzorgpaard gratis over te nemen, hield zielsveel van dat dier maar ik wist dat ik het niet kon betalen. Dus niet gedaan.
Mijn moeder kon mij financieel ook niet bijstaan hierin.

Nu heb ik werk en een eigen paard en heb paar maandjes terug serieus moeten slikken. Onverwachts eierstoktumor geconstateerd.
Hopla, in een maand tijd 1750€ armer! Zo snel kan je rekening gaan! Denk hier zeker goed over na... Mijn kosten vallen maandelijks best mee, maar toen het mis liep was dat een groot bedrag, en je moet het maar zien op te hoesten dan...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 08:50

Ik heb voor mezelf besloten dat ik Sharelle niet over ga nemen.

Vanmiddag komt een vrouw die interesse heeft haar te kopen, man wat doet het pijn om te weten dat ze waarschijnlijk straks weg is...

De eigenaresse zegt wel dat Sharelle blijft zolang ze een betalende verzorgster erbij heeft, maar dat is slechts tijdrekken...