Is er interesse voor een Paddock Paradise in Noord-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:09

Zeker wel! Ik sta momenteel op een fijne stal in de buurt van Amsterdam, maar net als overal zijn daar ook wat dingetjes. Zo vind ik bijvoorbeeld dat ze veel te weinig goed ruwvoer krijgen waardoor ze hele dagdelen zonder ruwvoer staan. Gelukkig wel op stro zodat er wat te knabbelen valt. Ik vang dat op door tussendoor bakjes luzerne te voeren en s avonds zelf hooi bij, maar ideaal is het niet. Hij staat momenteel ook 4 uur op de paddock met een merrie, in de zomer hele dag op het land, maar liever zou ik hem hele dagen buiten hebben in een groep. Mijn paard is super sociaal en doet niets liever dan de hele dag vlooien met een ander paard. Helaas is dat juist in deze regio bijna niet te vinden en weet ik bovendien van mezelf dat ik me niet prettig voel op een te kleine stal.

Inmiddels ben ik ook zo verwend dat een binnenbak erbij helemaal top zou zijn voor t baasje, maar is geen harde eis :P Ben zeker bereid meer te betalen voor de mogelijkheid van hele dag buiten, lekker tussen de andere paarden en hele dag goed ruwvoer, met in de zomer mogelijkheid tot op het land. Ik zou ook best bereid zijn daar wat verder voor te rijden, aangezien je ook makkelijker een dagje thuis blijft. Een half uur met de auto is voor mij dan wel de max.

Crespo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 22:28

Ik dacht ik plaats even een update over de vorderingen:

De track is aangelegd in het weiland, het looppad 5 meter breed met ronde hoeken en extra ruimte. Op de track staan vier voerbakken verdeel over het hele stuk. Ook bij de stal zijn nog 5 voerplekken. Negen in totaal. Het zand gedeelte is gereed en de loopstal is open. Ivm het slechte weer en heeeeeel veel regen de afgelopen 2 weken hebben we die versneld afgemaakt.

Door de vele regen is meteen ook duidleijk waar de knelpunten op de track zijn ivm de kleigrond in de Beemster :). Deze gaan we binnekort aanpakken, zodat de track (bijna) het hele jaar rond begaanbaar is.

De bestaande groep van 6 paarden staat er nu in. Echt geweldig om te zien hoe tevreden ze zijn. De rust en het leefritme zijn echt opvallend.

E zijn 2 gewenningspaddocks met schuilstal voor nieuwkomers. In deze paddocks kunnen ze wel contact hebben met de groep maar nog niet erin. Na een paar dagen kennismaken worden de nieuwkomers in de groep gevoegd. Hieronder een indruk van het zandgedeelte en de loopstal. Edit- foto's uploaden niet :).

Crespo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 09:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Re: Is er interesse voor een Paddock Paradise in Noord-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:23

@crespo: ziet er mooi uit. Ik hoop dat je geen fanatieke schuurders op stal hebt, want die steunpalen voor het dak van de schuur zijn niet echt dik :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:01

Wat ziet dit er fijn uit. Complimenten voor jou!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:43

Wauw ziet er goed uit zeg!
Helaas is het net ff te ver weg voor mij ;(

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:09

Wat ziet dat er heerlijk uit zeg!!! Heb je een plattegrond van je paarden paradijsje?

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:31

Dat ziet er al heel goed uit !
Wat is je maximum hoeveelheid paarden ?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:37

proudmama schreef:
Dat ziet er al heel goed uit !
Wat is je maximum hoeveelheid paarden ?

Ziet er goed uit!
De hoeveelheid paarden zou ik ook interessant vinden.
Alles groter dan 12 paarden (ook al zijn er meer dan genoeg voerplekken) is mij tegengevallen.
Te vaak vertrekken paarden en komen er weer nieuwe bij, wat veel onrust in de groep brengt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 13:17

Wat een heerlijk ruime inloopstal! Ziet er goed uit! hopelijk straks meer foto's van de rest van het terrein!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 13:28

Ziet er mooi uit allemaal!

Zelf zou ik nooit op zand voeren. Ze morsen altijd wel wat hooi en als ze dat uit het zand plukken krijg je kans op koliek. Ook is het niet zo goed voor je paddock.

Een andere tip is meerdere ingangen maken bij de stal, zeker als er nog wat meer paarden bijkomen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:36

@_Cindy, als je zorgt voor voldoende ruwvoer gaan ze het echt niet uit het zand plukken.

Die van mij rapen het zelfs niet meer van de stenen op... :+

Crespo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 21:52

Het aantal paarden zal tussen de tien en vijftien liggen. We bouwen de groep rustig op en kijken wat dat doet in de ruimte. En dan maken we een keus. Natuurlijk zou het geweldig zijn om alles op YD kunnen zetten voor 6 paarden maar dat is helaas niet realistisch qua kosten.
De inloopstal heeft 3 ingangen/ uitgangen. Onder de bakken zowel op de track als op het zand komt nog een ondergrond. Er wordt vier maal per dag hooi gevoerd en zand eten is niet aan de orde. Wel is heg een aandachtspunt om te voorkomen dat het hooi door de bodem van de paddock mengt. Vandaar ondergrond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:13

_Cindy schreef:
Ziet er mooi uit allemaal!

Zelf zou ik nooit op zand voeren. Ze morsen altijd wel wat hooi en als ze dat uit het zand plukken krijg je kans op koliek. Ook is het niet zo goed voor je paddock.

Een andere tip is meerdere ingangen maken bij de stal, zeker als er nog wat meer paarden bijkomen.

Zandkoliek komt niet door dat paarden hooi van het zand eten. Paarden kunnen nl perfect filteren. Er zijn andere redenen waarom paarden zand eten, bijvoorbeeld verveling of honger.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:08

Ik zie dit topic nu pas, maar waar in de Beemster is dit precies? Mag ook via PB :)
Ik denk namelijk dat ik het al een beetje herken, maar ik weet niet zeker of dat hier is.. :D

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:58