De gouden tip? Paddock uitmesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: De gouden tip? Paddock uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:47

Die harkjes zijn leuk als je kleine losse keuteltjes hebt, maar die stevige dikke vaste hopen die hier liggen heb je toch echt grover geschut voor nodig :D

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:49

Dinopino schreef:
mestboy met kinderhark. Kan ik goed de keutels mee uit de modder halen.

Jep! Doe ik ook al jaren, en is tot hiertoe voor mij nog steeds de beste optie :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:52

DubbelDun schreef:
Die harkjes zijn leuk als je kleine losse keuteltjes hebt, maar die stevige dikke vaste hopen die hier liggen heb je toch echt grover geschut voor nodig :D

Echt niet :P

Gewoon wat harder duwen of eerst de voorste helft en dan de achterste helft er in schuiven als je dat te zwaar vind :)

Ik doe alles met het bladharkje, van dikke drollen tot vezeltjes, bovenop het zand, in het zand getrapt zo lekker in een al dan niet aangevroren of met water gevulde kuil van een grote Fjorden-platpoot, in de houtkorrel stal, op de rubber tegels, op de bestrating, in / op de klei, gras.... we hebben alle omstandigheden hier zo'n beetje volgens mij :P

Het bladharkje werkt voor mij het meest efficient met de minste moeite / kramp en de minste rest-vezeltjes. De flexibele tandjes zijn sterk zat en de flexibiliteit is ideaal bij ongelijke ondergrond ook :j

Moet wel zeggen dat ik het Gardena bladharkje fijner (steviger) vindt dan het originele harkje :)

Deze dus:

Afbeelding

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:59

Ik gebruikte vroeger een aardappelgreep voor de paddock en de wei.
Ze zijn duur, maar oerdegelijk en het werkte toen altijd prima.

Alleen nu hebben we tapijtsnippers in de paddocks en daarbij werkt het niet.
Nu zitten we te rommelen met een mestboy, niet ideaal, maar met tapijtsnippers weet ik geen beter idee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:01

@myca: de beste manier :)
DubbelDun schreef:
[ Afbeelding ] + [ Afbeelding ]
En natuurlijk een kruiwagen om het in te gooien..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:07

@DubbelDun, het gaat om 16 paddocks, dat wordt een dagtaak met de hand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:10

Dat is idd niet leuk dan. Maar ik was er al achter dat tapijtsnipper voor paddocks niet handig was. Voor een rijbaan is het een ander verhaal (als alle ruiters meteen de drollen van hun paard er uit halen ;) )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:11

Myca schreef:
@DubbelDun, het gaat om 16 paddocks, dat wordt een dagtaak met de hand.

een uitmestchineesje zoeken :) (zeiden wij vroeger altijd) 8-)
Ik vind uitmesten niet eens zo heel erg (behalve vanmorgen, toen alle drollen stevig vastgevroren zaten), vegen vind ik 1000000 x erger
Ik las ergens hier dat iemand meerdere mesthopen in 1 mestboy gepropt kreeg, ik heb een paard die zulke grote hopen draait dat ik meerdere mestboys voor 1 hoop nodig heb :D

Ik heb ook een ezel staan, die mest "op afbetaling" oftewel: lopend...... soms wel 20 meter drolletjes, daar word ik dus echt niet vrolijk van :(
Laatst bijgewerkt door Morrie op 07-02-15 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:13

Bij ons wordt zoveel mogelijk met een bladblazer gedaan, dat scheelt een hoop veegwerk.

Die tapijtsnippers hebben twee kanten, het voordeel nu is wel dat ze niet snel bevriezen en de paarden gewoon naar buiten kunnen. Het ligt bij ons ook in de longeerkraal en in de stapmolen. De bak heeft een achterbergbodem.

Zand mest veel makkelijker uit dan snippers.
Laatst bijgewerkt door Myca op 07-02-15 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:14

Myca schreef:
Bij ons wordt zoveel mogelijk met een bladblazer gedaan, dat scheelt een hoop veegwerk.

moet je wel een héél lang snoer hebben bij mij en het is heel veel lawaai dat gaan ze niet leuk vinden in de buurt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:16

Dit is er eentje op benzine, het geeft inderdaad een hoop herrie, maar dat went snel.
De paarden bij ons op stal zijn er niet bang voor, het hoort bij de dagelijkse routine.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:17

Wij gebruiken ook de mestboy! Herken de pijn in je polsen wel inderdaad. :')
Als de hoop te zwaar of juist te los is, zet ik de bak tussen mijn voeten en schep/schuif dan alles zo de bak in! Met 2 handen! Misschien niet zo snel als met 1 hand, maar ik vind het voor mij wel prettiger werken! En voor mij uiteindelijk wel sneller dan alles met 1 hand!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:31

Myca schreef:
Dit is er eentje op benzine, het geeft inderdaad een hoop herrie, maar dat went snel.
De paarden bij ons op stal zijn er niet bang voor, het hoort bij de dagelijkse routine.

mijn paarden zijn er ook niet bang voor, ze wonen in het Gooi, daar blazen ze alle dagen van het jaar blad, maar die pokkeherrie in het buitengebied vind ik not done (hoewel ik zelf een ezel heb, maar dat is andere herrie en dat doet ie gelukkig niet zo vaak)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:32

loez schreef:
Wij gebruiken ook de mestboy! Herken de pijn in je polsen wel inderdaad. :')
Als de hoop te zwaar of juist te los is, zet ik de bak tussen mijn voeten en schep/schuif dan alles zo de bak in! Met 2 handen! Misschien niet zo snel als met 1 hand, maar ik vind het voor mij wel prettiger werken! En voor mij uiteindelijk wel sneller dan alles met 1 hand!

daarom heb ik aan het precies in het bakje passende (kinder)harkje een langere steel gemaakt, kan je beter kracht zetten met 1 hand.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:56

Klein update;

Wij hebben een kinderharkje besteld en dat is voor ons nu wel de beste oplossing...

Ideaal? Nee, maar ik denk niet dat ik de paardjes aangeleerd krijg om op de meststapel te mesten... :Y)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:57

Kinderharkje met een mestboy werkt bij ons ook het beste!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:01

Verstelbare bladhark zodat je hem precies zo kunt zetten dat hij goed op neemt zonder veel te morsen . Samen met en maisschop . Heb je hele grote zware drollen dan even je voet achter de hark om mee te helpen om de drol op de schop te drukken , Je hoeft niet te bukken en je hebt wat dikkere stelen die op elke plek en hoogte vast te pakken zijn .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:10

Bij kraemer verkopen ze nu de harkjes die wij altijd gebruiken