Beenbescherming om buiten, do's and don'ts?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer gebruik jij beenbescherming en hoe?

Enkel bij het losgooien: rondom beenbeschermers en/of springschoenen
17 (6%)
Enkel bij het losgooien: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers
16 (6%)
Enkel bij het losgooien: enkel vooraan/achteraan springschoenen
4 (1%)
Enkel bij het losgooien: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers én springschoenen
6 (2%)
Enkel op de weide: rondom beenbeschermers en/of springschoenen
Geen stemmen
Enkel op de weide: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers
Geen stemmen
Enkel op de weide: enkel vooraan/achteraan springschoenen
Geen stemmen
Enkel op de weide: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers én springschoenen
Geen stemmen
Bij beide: rondom beenbeschermers en/of springschoenen
8 (3%)
Bij beide: enkel vooraan/achteraan springschoenen
5 (2%)
Bij beide: enkel vooraan/achteraan beenbeschermers
4 (1%)
Bij beide: enkel vooraan/achteraan springschoenen én beenbeschermers
4 (1%)
Ik gebruik nooit beenbeschermers bij het losgooien/op de weide.
181 (73%)

Totaal aantal stemmen: 245

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:07

Hier staan ze allemaal zonder.
Staan veel buiten en doen niet echt overdreven gek.
Soms rennen ze even achter elkaar, glijden ze soms wel eens uit maar heb nooit wondjes of dikke benen ontdekt bij ze.

ElineCath

Re: Beenbescherming om buiten, do's and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:40

Ik doe wanneer ik merk dat pony een debiele bui heeft voor springschoenen om. Heb hem al twee x uit de paddock gehaald met een open kootholte omdat meneertje met zijn achterhoef op de kootholte was gesprongen..

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:09

Die van mij staan ook altijd op het land en gewoon zonder bescherming. Ik zou echt gek zijn als ik elke dag die dingen om ging knopen. Als ik ze los in de bak doe en ik weet dat ze idioot gaan doen, dan doe ik ze nog wel eens om.

Met dressuur en sowieso met springen gebruik is bescherming.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:15

Ik vind tegenwoordig te beenbescherming wat doorslaan. Toen ik begon met paardrijden waren er zelden paarden op de manege die beenbeschermers droegen. Het is van de laatste paar jaren dat een paard eigenlijk nauwelijks zonder bescherming in de bak loopt.
(Uitzonderingen zijn natuurlijk de pechvogels die ze echt nodig hebben omdat ze zichzelf bezeren)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:05

Heleennn schreef:
Ik denk dat jij een beetje in de tijd bent blijven hangen nanoukkie... Tegenwoordig is weidegang of vrije beweging niet meer weg te denken uit het dagschema van topsportpaarden. Ik neem maar enkele voorbeelden als Parzival, Valegro, ... Die komen gewoon lekker buiten, mét beenbeschermers uiteraard. En die zijn nog wel wat meer waard als 200000 euro ;)

Nou hier op stal denken ze daar dus anders over. Paard komt nooit buiten, buiten als ze ermee trainen. Is een grand prix paard (ook wel wat meer waard). Kroel altijd een beetje met hem, lekker zielig ;(

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 23:50

oei nou nee, dat is niet fijn voor het paard...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:17

Mijn paard staat ook oas sinds kort weer los. Sinds ruim 14 maanden. Hij is echt niet zielig hoor omdat hij niet los staat. Hij is het meest verwende paard van stal. Vind het altijd zo een jammere aanname dat een paard wat veel of altijd binnen staat maar zielig is.
Persoonlijk vind mijn paard het buiten staan helemaal zo leuk niet. 20 graden en een zonnetje vind hij prima. Maar zodra het bewolkt en winderig wordt, heeft hij het wel gezien en als het dan ook nog gaat regenen is hij er helemaal klaar mee.
Nou zielig is hij echt niet!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:45

Off topic, maar ik moet toch even reageren op liedjuh2:

Wat vind jij van een dierentuin leeuw die opgesloten wordt in 3x3 en er alleen uitkomt voor een wandelingetje aan de lijn... waarbij hij dan ook nog " kunstjes" moet doen.Maar waar verder wél perfect voor gezorgd wordt ( voer, water, schoon hok, wordt gepoetst, krijgt aandacht...) Maar die dus wel steeds in dat hok van 3 x 3 zit. Is dat ook niet zielig?

En dan te bedenken dat een leeuw in principe een lui dier is, met weinig bewegingsdrang..

En een paard dus gebouwd is om de hele dag te lopen................
Dan is jouw paard misschien niet zielig....... maar heel paardvriendelijk vind ik het écht niet.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:16

Ik wilde het al niet zeggen doordat er dan wss uitgevlogen werd op me..
Mijn paard staat buiten maandag 10 uur ongeveer buiten, en dat vind ik al weinig, ookal heeft ze alle faciliteiten in haar stal.
Een paard is een kuddedier, waarschijnlijk herrinert hij zich niet meer dat gras van de grond eetbaar is
Meen je nu dat je paard 14 maanden OP STAL heeft gestaan?
Ik vind het wel zielig, maar paardlief is niet beter gewend.
@punz; geef je volkomen gelijk :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:16

Tja, als mijn paard een blessure heeft waarbij ik hem weg kan brengen als hij gek doet, ja dan staat hij op stal!
Al sinds ik hem heb vind hij buiten staan niet echt geweldig. Dus ja hij staat veel op stal!
Ik vind alleen de aanname dat het paard zielig is omdat hij veel op stal staat een beetje triest. Dat paard kan net zo goed gelukkig zijn!! Mijn paard is op stal Gelukkiger dan hele dagen buiten! Dus die aanname vind ik gewoonweg zielig! Dat was mijn punt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 09:26

ik snap wat je bedoelt hoor liedjuh2, mijn paard kan nu ook niet naar buiten door de sneeuw... Dus dan is alles wat ik voor haar kan doen rijden, losgooien in de binnenbak en véél hooi voeren.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:19

Kijk: als een paard ivm een blessure op stalrust moet, ok, dan doe je dat. Mijn merrie heeft daarom ook een periode van 6 weken binnen moeten staan. Wat moet dat moet. Neemt niet weg dat het wél heel vervelend/"zielig" was voor haar.
Maar ivm een blessure / medische reden je paard binnen houden doen vind ik wat anders dan er voor kiezen dat een paard niet loskomt zonder dat er wat aan de hand is. En jaaaaa: ik weet ook wel dat een hele dag in een zeiknatte paddock waar verder niets is, iets is waar je veel paarden geen lol mee doet.

Maar minimaal 4 uur per dag vrije beweging, liefst in een beetje fatsoenlijke omgeving ( bij voorkeur wei met maatjes) zou wat mij betreft toch eigenlijk wel moeten ( al was het maar om gezondheidsproblemen als bv koliek te voorkomen ). En bij voldoende vrije beweging is beenbescherming vaak niet nodig : geen opgekropte energie, dus het idioot doen valt dan meestal wel mee.