Indoor slowfeeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 14:29

mja.....maar dan had ik echt wel een poos kunnen zoeken in die schuur hoor.
Je wilt niet weten wat een zooitje het daar is :D
We gaan hem maar eens afmaken........ik hoop het ding vandaag nog te kunnen gaan gebruiken.

DubbelFun

Re: Indoor slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:31

Als je een filmpje kunt maken van het 'in gebruik nemen' zou ik dat graag zien :D
Als verzwaarding zou je een klein emmertje met deksel en iets zwaars er in aan een touw kunnen gebruiken. Dat trek je ook makkelijk weer omhoog.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:31

wahaha schuurpapier lijkt mij idd wel sneller te werken. _O-
Maar hallo zeg, wat een chique ding ! Hoop dat ie dé oplossing blijkt te zijn voor je paard.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 14:38

We hebben als deksel een plaat dik hout.
Daar halen we een rondje uit en daar draaien we haken in en touw er aan zodat die makkelijk er uit te halen is. .....die kan zo zakken in de buis.
Tegelijk zal die het hooi naar beneden drukken.
Ook hebben we ringen gehaald om die er in te zetten waar de bevestiging aan kan komen.....foto`s volgen nog.
Dan kunnen de touwen erdoor zonder dat het plastic kan gaan inscheuren.

Op hoop van zegen maar wat die knol van mij is een ras zuivere sloopdoos

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 20:18

De hele slowfeeder
Afbeelding

De deksel

Afbeelding

De bevestiging

Afbeelding

Paard uit stal gehaald en het ding in stal gehangen......
Onder luid gesnurk paard weer in de stal laten gaan :')
Dood eng vind hij het ding maarja.....er komt wel eten uit :Y)
Even een wortel door 1 van de gaten gestoken en toen ging meneer in de aanval :D

Ik moet zeggen dat hij flink heen en weer slingerde......beetje te erg naar mijn en zijn zin.
Dus heb ik daar even een kleine oplossing voor gevonden en het half om half vast weten te zetten.
Het beweegt dus nog wel maar minder extreem.

Ik ben benieuwd of het er morgen nog hangt..........

Het was nu te donker om te filmen en meneer moet er nog even een klein beetje aan wennen dus die film maak ik morgen even.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:32

Blijft het houten deksel niet op de knopen van de touwen hangen ??
Ik ben benieuwd hoe je hem morgen aan treft :)
Hoeveel hooi ging er nu in ??

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:44

Ziet er top uit, was zelf ook al eens ah kijken geweest. Wat voor plastic plaat heb je gebruikt?
Heb zelf nu een grote rechthoekige speciekuip met draadgaas erop zit nog te denken om het gaas te vervangen door een plaat met gaten. Dus heel benieuwd naar het materiaal.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 21:15

Geen idee hoe het spul genoemd word....mijn man kan er nogal makkelijk aan komen.
Het zijn 2 lagen plastic die hard op elkaar geperst worden in ieder geval.
Ik weet dat de kleuren bestaan uit zwart of groen.
Het is erg glad.....ze zijn gemaakt om spullen er makkelijk af te laten glijden.

Nee....de deksel blijft nergens in hangen omdat die onder de bevestiging uit blijft komen.
Er zitten haken in omdat ik er eerst meer touwtjes aan vast wilde maken.
Maar bij het uit testen bleek 1 touw in het midden ook goed te werken.
Het deksel kan kantelen bij het omhoog halen dus dan glipt hij makkelijk tussen de knopen door.
Daarom is de deksel ook 3 cm kleiner dan de doorsnee van de buis.

Ik heb er een ruime plak in gedaan nu........morgen hoor ik van de stalbaas of hij die om 22 uur al op had.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:59

Ik ben benieuwd! Hoeveel ben je nu kwijt geweest?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:19

Heel creatief :j En weer een nieuwe variant die ik nog niet gezien heb.
Ooit ook met tonnetjes met gaten gewerkt, maar het nadeel was inderdaad dat soms het eten onbereikbaar was en het plastic niet ingeduwd kan worden om er beter bij te kunnen.
Maar dat heb jij ondervangen, dus ik ben ook benieuwd hoe het bevalt.

We zijn inmiddels bezig met onze slowfeeder variant nummer 4. Tot nu toe "hufterproof" en niet zo duur, omdat je maar een klein stuk net nodig hebt. Misschien voldoet dit ook aan wat je zoekt, mocht de buis niet werken (wat ik natuurlijk niet hoop voor jou);
http://www.siebers.nl/ingrid/Strozak.jpg

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:15

Jouw variant ziet er ook creatief uit Grit :j
Maar mijn kereltje sloopt dat in no time......hij is een kruising pitbull.......bijt alles los wat vast zit.
Zijn net nieuw gekochte en perfect passende zweetdeken ging precies 10 minuutjes mee -O-
Als ik dan kijk naar dat roesje op de hooizak........geef ik die in mijn stal nog geen kwartier. :o

Ik ben benieuwd of het ding er morgen nog net zo hangt.........ikhoop heel erg van wel.....het ziet er uit of het wel wat hebben kan.

Wat ik nu kwijt was.....heen 129 euro in ieder geval. :D
Zou ik even uit moeten rekenen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:51

Het tovermiddel bij onze slopers is dat het heel blijft, omdat ze er niet zoveel kracht op de zak kunnen zetten. De zak beweegt alle kanten op mee (en slingert geregeld als een boksbal rond ). De zak is sterk, hangt vast met staaldraad met een draaibaar tussenstuk en de gaten zitten er dubbel in gestanst. Touw was een tijdelijk probeelsel, zodat we het net gemakkelijk kunnen vervangen, maar werkt nog steeds (anders was dat ook staaldraad geworden :+ ).
Tot dusver is alles nog heel na 3 maanden. We zijn er zelf ook (blij) verrast over *D

Bij een eerder systeem hebben ze complete schroeven uit de muur getrokken en het geijkte systeem wat het meest wordt gebruikt (frame met net) was voor onze paarden ook geen uitdaging. Daar konden ze kracht op zetten en werd prijzig omdat we hierdoor de netten elke 3 maanden moesten vervangen -O- . Ook slowde het niet meer, ze konden er hele plukken tegelijk uit krijgen. Zo bedenken we ook elke keer weer wat nieuws in de hoop ze slimmer af te zijn }> Ook best leuk.

Maar ik hoop voor jou dat jouw buis gewoon werkt :j Ik vind het altijd leuk om te zien als iemand zelf aan de gang gaat, dan duimen dat het werkt en anders weer opnieuw plannen smeden.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:42

En ? Heeft het de nacht overleefd ?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 10:32

Ik denk het wel anders had ik wel al wat gehoord van de stalbaas. :D
Ik ga er tussen de middag naar toe, dan hoor ik gelijk hoe het bijvullen bevalt van dit systeem.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:45

*\o/* *\o/*

*Trommelgeroffel* we wachten in spanning af of de pitbull het heeft gesloopt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 10:53

*\o/* *\o/* IK heb de stalbaas even een apje gestuurd en ja hoor......HIJ LEEFT NOG _/-\o_ _/-\o_

Die gaat hij niet stuk krijgen was het antwoord :D :D

We gaan ons reserve model dus ook maken......

In het orgineel zijn de ronde gaten iets van 8cm doorsnee.
Wij hebben de gaten 4 cm doorsnee gemaakt en ik vind dat hij nog te snel kan eten.
Bij het reservemodel worden de gaten denk ik 3 cm.

Ik ben meer dan tevreden over de kwalieteit :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:07

Die ziet er super netjes uit zeg, dat is geen broddelwerk +:)+

Kan het paard wel een beetje in een aangename houding eten, niet met al te veel knik en draai in de nek?
En beukt hij zichzelf niet KO ermee als die zo lomp is? :P

Is het ook geen typisch gevalletje van erg lomp doen omdat het hooi steeds weer op raakt?
Vaak is dat toch een hele simpele en doeltreffende oplossing, paard aanleren dat het hooi nooit op gaat / constant de maag gevuld houden zodat ze niet zo idioot aanvallen op nieuwe aanvoer van ruwvoer maar gewoon rustig gaan eten omdat het dan allemaal niet meer zo spannend is...het is er immers altijd en er ontstaat geen erge trek :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 11:16

Mijn paard schranst echt als er eten komt.......ook als hij net gehad heeft.
Ik moet nog even aankijken hoe lang hij doet met een volle buis.
Gaat het nog te snel dan passen we het volgende model daarop aan.
Hij is erg slim gebleken bij de vorige uitprobeersels.

Hij eet juist in een natuurlijke houding op deze manier.
De onderkant van de buis hangt net 20 cm boven de grond.
Hij kan dus niet te hoog inzetten.

Hij zal zijn hoofd heus wel een keer raken inderdaad.....maar dat heeft hij dan snel genoeg door.
Daarbij is het plastic aardig zacht en kan je het bijvoorbeeld zo ombuigen en veert het weer terug.

Constante maagvulling verzorgen zou op deze manier kunnen gaan lukken.
Voeren we hem normaal op de grond onbeperkt dan eet hij zich letterlijk en figuurlijk hartstikke dood.
Hij heeft al bewezen kolieken te krijgen dus slow is zijn keyword.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:11

Bij koliek lijkt het er heel erg op dat constant rustig eten (en eigenlijk ook de hele dag door wat kunnen wandelen, weet niet of die veel binnen staat) echt enorm helpen bij het voorkomen van problemen dus hopelijk is dit alvast een goed begin om kolieken te voorkomen, het klinkt in ieder geval als een succes tot zover +:)+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 12:55

Klopt pmarena :j
Hij staat in de winter wel op stal dus bewegen is wel een belangrijk punt ook.

In de kliniek waar hij stond voor zijn kolieken kreeg hij uiteindelijk heel de dag door steeds een handje hooi.
Maar als je op pension staat is dat gewoon niet realistisch.
Mijn stalbaas is super maar ik mag niet van haar verwachten dat ze dan maar alle dagen thuis moet zijn of heel de dag door de stallen blijft lopen.
Dus ik moest dit even zelf op zien te lossen......en zo makkelijk bleek dat niet.
Ik ben dus heel erg blij met dit nieuwe systeem.
Als het traag genoeg gaat dan heeft hij zelfs tijdens de nachten continu eten.
Een constante trage manier van eten gaat zijn buik zeker rust geven.
Als ik dan goed let op de beweging moet het prima in de hand te houden zijn en ik denk zelfs dat zijn leventje ook langer zal gaan duren uiteindelijk.

En hij moet minstens 100 worden :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:06

Met een goede slowfeeder is meerdere keren per dag voeren ook helemaal niet nodig, als je het handig aanpakt dan is het makkelijk te redden met 2 keer per dag, 1 per dag of zelfs maar eens in de week of nog minder, ideaal +:)+

En dan zijn er ook nog zat manieren om daarbij te voorkomen dat paarden zich over-eten :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:13

knap werkje! Ik heb precies zo'n slowfeeder op Horse Event gezien, maar dan moet je er natuurlij, een belachelijk bedrag voor ophoesten :+

edit: Wat ben ik ook een oen, even terug gelezen, daar heb je 'm dus ook op gebaseerd :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:22

zeg.. verkoop jij ook dit soort slowfeeders? ziet er echt super goed uit!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:59

Super dat je paard 'm nog niet gesloopt heeft !

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 16:45

Of ik ze verkopen ga? :')
Als iemand echt in hoge nood zit dan neem ik aan dat ik dat vanzelf hoor.......en dan kan ik kijken wat ik doen kan maar verder had ik daar nog niet echt over nagedacht.

Ik ga eerst een tweede model maken want meneer eet me toch te snel naar mijn zin uit deze.
Het werkt verder wel perfect.....is makkelijk te vullen en al het hooi komt echt onderin.
Het tweede model moet het eten nog meer gaan vertragen........en dan is er nog iemand die hem ook voor in de trailer wil....een kleinere dan die je vast kan zetten....dat willen we ook gaan proberen.

Slopen gaat hem echt niet lukken.......geen krasje niks zit er op dus ik ben meer dan blij. :j

De orginele kost 129 euro.........echt veel geld -O-
Maar als ik zie hoe veel werk het is...stel je zou uurloon moeten gaan rekenen sja.....dan is het ook weer niet te duur zeg maar.
Ondertussen is het voor mij gewoon fijn dat wij dit ook zelf kunnen. :D