Duidelijke foto's verschil tussen valse knik/LDR

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:09

Citaat:
Bij de schimmel zie je duidelijk in de hals een knikje (bobbeltje)

Ben ik nou echt zo blond dat ik geen bobbeltje kan ontdekken? Scheve mond

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:15

En wat als je paard nu op de helft van de hals een bobbel/knik in zijn/haar hals heeft?

Btw, hebt hier net een Hemel op Paarden magazine liggen, staat toevallig een heel artikel in.
Zal eens kijken of daar nog wat interessants instaat...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 21:27

Hoffieeeh schreef:
Citaat:
Bij de schimmel zie je duidelijk in de hals een knikje (bobbeltje)

Ben ik nou echt zo blond dat ik geen bobbeltje kan ontdekken? Scheve mond

Kan het even niet aangeven, want ik heb geen site om te uploaden! picserver doet raar?!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:31

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:37

Als ik het goed begrijp zit een valse knik dus 'hoger' in de hals (meer richting hoofd) dan bij een paard die gewoon met zijn neus achter de loodlijn loopt??
(Heb het valse-knik verhaal altijd al moeilijk gevonden... Bloos! )

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:40

bedoelen jullie dit
Afbeelding

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 21:46

supertygetje schreef:
bedoelen jullie dit
Afbeelding

Ja, dank je! Ik Zit hier helemaal moelijk te doen, maar mijn comp werkte echt niet mee!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:49

Jah, ik zie het Haha! Dankje Knipoog
Is dat nu de valse knik dan ? ... *pft... moeilijk hoor Tong uitsteken Bloos!*

supertygetje

graag gedaan hoor!

Jady

We wachten...En wachten......

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:50

Jady schreef:
We wachten...En wachten......

? Dat snap ik even niet? Verward

ik snap het al
Laatst bijgewerkt door Stinkmodder op 28-12-03 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 21:51

Experts waar blijven jullie nou? Ik wil ut weten!!!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:05

MarianneR schreef:
Experts waar blijven jullie nou? Ik wil ut weten!!!

Idd zit nu ook mee te lezen en ben best benieuwd. Ik heb er geen verstand van, maar terwijl ik mee zat te lezen dacht ik ook dat dat aangegeven "bobbeltje" de valse knik was, maar ik heb ook geen idee

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 22:16

Ik denk dat dat dus de valse knik is, maar ook ik wacht af.......

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:53

Ik denk dat je 'knik' niet te letterlijk moet nemen, er hoeft niet per se een knik te zien te zijn zoals bij sommige paarden wel het geval is.
Het is meer als een paard ogenschijnlijk leuk afbuigt maar het stuk achter de oren niet het hoogste punt heeft waardoor hij niet écht opgericht is.

Mijn paard is een buitengewoon goed voorbeeld van valse knik paard haha.. hij loopt daar het liefste, en is vroeger naar alle waarschijnlijkheid ook met een strakke hulpteugel gereden, afgeleid van hoe hij op het begin liep. (-> Dat zou toch meespelen las ik?) Ik ben het er fanatiek uit aan het rijden maar ik heb nog wel wat 'oude' foto's.. ja eigenlijk is het op al mijn foto's te zien haha.. maar om geen reclame te maken voor mijn profiel zal ik het hier plaatsen Knipoog
Afbeelding
Denk dat dit mijn beste voorbeeld is, het hoogste punt zit hier veels te ver naar achteren.. foei toch Lachen (terwijl hij toch ongeveer op de loodlijn loopt trouwens, dat heb ik nog niet gezien in dit topic bij paarden met valse knik? Misschien is ie ervoor gebouwd? Knipoog)

Maar, nou mijn vraag: Wat brengt de valse knik verder voor complicaties mee voor het paard? Ik bedoel begrenst hem dat ergens, dat hij niet fijn kan lopen daardoor?

Afbeelding Deze jongen heeft trouwens wel veel prijzen in de wacht gesleept terwijl hij toch zo'n houding had in de proef. Dacht dat dat streng afgestraft zou worden? (Ja oke dit is dan nog jonge paarden, maar toch ~~}> )
Laatst bijgewerkt door Lenn op 28-12-03 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:54

sanne83 schreef:
Het punt bij de oren moet het hoogste punt zijn in de oprichting (altijd trouwens). Dat is bij deze twee paarden duidelijk niet het geval. Het is ook moeilijk te zien, omdat achter de oren zoveel kan betekenen. Een mm achter de oren, of zoals bij deze foto's een paar cm achter de oren. Hierbij ligt het breekpunt dus bij de 3 wervel en niet bij de eerste, zoals het hoort.

Sanne, ik heb een jonge pony. Op advies van m'n instructrice rijd ik haar met halverwege haar hals het hoogste punt, en met de neus iets achter de loodlijn. Als ik jouw stukje lees, zal zij met een valse knik lopen. Sterker nog, als ik jouw stukje lees zal 90% van de paarden die ik zie met een valse knik lopen, ik denk namelijk dat er weinig ruiters zijn die hun paard zover oprichten dat de oren ook echt het hoogste punt zijn.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:57

Volgens het Hemel op Paarden magazine is een "valse knik" een soort van "kink in de kabel" waardoor inwerking van hadn en been verloren gaat.

Weet niet of het klopt, staat alleen maar in dit boekje Lachen

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:08

Ik vond dit een heel interessant topic!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:09

Oh, zelfs mijn avatar is een goed voorbeeld haha

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:19

dus jullie zeggen dat een paard alleen goed aan de teugel loopt als het punt vlak achter de oren het hoogste punt is... heel weinig paarden kunnen dit (die hoge oprichting en toch ontspannen blijven in de rug) vind je het gek dat geen enkel paard dit dan goed doet.

Afbeelding
zoals jullie het zeggen vinden jullie dit dus ook een valse knik. volgens mij is dat dus niet zo. de oprichting is nog niet perfect, maar hij treed achter mooi onder en hij laat zijn rug los. ook hangt hij niet op mijn hand en kruipt ook niet achter de teugel. lijkt mij dus goed Verward

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:24

Lissy, kan je vanuit deze positie je paard bv ook lager instellen, zo diep als jij wilt?

Veel paarden hebben nml een bepaalde zelfhouding: voor het oog ziet het er prima uit, maar vaak als je dan probeert vanuit deze houding het paard ronder, lager in te stellen, lukt het het gros van de ruiters niet. Voor mij een teken dat de aanleuning nog niet correct is Knipoog

Overigens een compliment voor de houding van de ruiter, ben jij dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:37

sanne83 schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Er zijn zoveel vage halfvarianten Scheve mond

Dit zijn geen halfvarianten, deze zijn net zo echt als op die andere foto's met die schimmels (ja, allebei).
Maar Sanne, heeft Theresa je toestemming gegeven om de tekeningen te gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:39

Je kunt een valse knik ook herkennen doordat de bovenkant van de hals vanaf de knik (die je soms niet duidelijk ziet) in een rechte lijn naar de oren loopt.DIe onderste bruine, met dat meisje met dat groene truitje, laat dat heel erg goed zien.
In R&R staan ook leuke voorbeelden geloof ik.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:43

carina"]
[quote="sanne83 schreef:
Het punt bij de oren moet het hoogste punt zijn in de oprichting (altijd trouwens). Dat is bij deze twee paarden duidelijk niet het geval. Het is ook moeilijk te zien, omdat achter de oren zoveel kan betekenen. Een mm achter de oren, of zoals bij deze foto's een paar cm achter de oren. Hierbij ligt het breekpunt dus bij de 3 wervel en niet bij de eerste, zoals het hoort.

Sanne, ik heb een jonge pony. Op advies van m'n instructrice rijd ik haar met halverwege haar hals het hoogste punt, en met de neus iets achter de loodlijn. Als ik jouw stukje lees, zal zij met een valse knik lopen. Sterker nog, als ik jouw stukje lees zal 90% van de paarden die ik zie met een valse knik lopen, ik denk namelijk dat er weinig ruiters zijn die hun paard zover oprichten dat de oren ook echt het hoogste punt zijn.
[/quote]

Ik heb er dus ook de laatste tijd wat op gelet, en volgens mij rijden idd heel veel mensen (ook hoog!) met een meer of mindere valse knik, maar dit heeft dus niets met het africhtingniveau te maken. ik denk dat daarom ook een soort discussie is over dat de hele dressuur op z'n kop zal staan als dit echt slecht is, omdat heel weinig mensen dan echt goed rijden.
Ik zal nog even wat plaatjes van die site afhalen die aangeven hoe het paard dus wel moet lopen (volgens die site hoor, ik weet het ook niet allemaal, maar ik heb een hele site erover doorgespit Haha! )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo zou het er dus ongeveer uit moeten zien, bij een paard dat nageeflijk is, maar niet opgericht

en zo bij een paard dat wel opgericht is:
Afbeelding

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:45

Lovely schreef:
Maar Sanne, heeft Theresa je toestemming gegeven om de tekeningen te gebruiken?

oeps, heb ze gewoon van die site afgehaalt, ik vond het zulke duidelijke plaatjes. (was heel erg blij dat ik eindelijk snapte hoe ik plaatjes hier neer moet zetten Haha! )
Alvast mijn exuses als het niet mocht