help!! paard eet stal leeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

Re: help!! paard eet stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 23:11

Stalhouder vraag ik niet om iets te doen. Dit word helaas vergeten. Als ik savonds vraag over 2uurtjes de luiken dicht te doen word dit nirt gedaan. simpelweg omdat dit vergeten word. Dit os niet erg. Maar durf ik niet te vragen of hoj wil voeren

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:16

Dus eigenlijk is er een probleem maar wil je alleen de symptomen bestrijden...? Dit bedoel ik niet aanvallend, zeker niet, maar je kunt het toch altijd een poosje proberen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:20

En de dierenarts heeft haar gecheckt, maar iets als maagzweren bijvoorbeeld zie je niet aan de buitenkant, en soms ook maar weinig symptomen, maar dat kan met deze manier van voeren wel gemakkelijker ontstaan...En zo zijn er wel meer mankementen, die je niet direct kunt vaststellen. Maargoed, heb het idee dat je niet echt open staat voor de adviezen, want veelal worden ze afgewimpeld met: het kan niet... Als je iets echt wil kan er veel, en neem aan dat je het beste voor je paardje wil, dus desnoods verhuizen naar een andere stal, of iemand anders vragen die in de ochtend even voert. Als jij ziek bent, wie doet dan je paard? Als de staleigenaar hooi al zou vergeten, let ie dan wel op je paardje die 20u per dag dat je er zelf niet bent? Staan er nog andere paarden?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:12

Natasja , paarden zullen gewoon hooi eten hoor ook al hebben ze gras . Als dat hooi beter vult .
Gras is slap en nat in de winter . Meer vocht als voedsel .
Mijn merrie staat overdag ook op gras nadat ze eerst haar net hooi leeg gevroten heeft .
Maar als ik ze roep staan ze met 3 te dringen om t eerst mee te gaan .
Want stal lokt met vol hooinet .
En ze hebben echt trek ,want na n uurtje hooi knagen gaat ze staan rusten .

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:18

Misschien heeft ze honger? Meer hooi voeren of naar een andere stal, 1 x hooi is veel en veels te weinig. En al zeker geen azijn sprayen in de stal! :roll:

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:20

Zamba schreef:
Stalhouder vraag ik niet om iets te doen. Dit word helaas vergeten. Als ik savonds vraag over 2uurtjes de luiken dicht te doen word dit nirt gedaan. simpelweg omdat dit vergeten word. Dit os niet erg. Maar durf ik niet te vragen of hoj wil voeren

Dus je paard maar laten verhongeren.. Sorry maar dit vind ik een beetje dom..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:27

Vanilla, waarom geen azijn sprayen in de stal?

TS, misschien iets van afleiding in de stal hangen? Kun je gelijk zien of het verveling of honger is :)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 01:13

denisesilver schreef:

TS, misschien iets van afleiding in de stal hangen? Kun je gelijk zien of het verveling of honger is :)

Omdat hij dan zijn honger niet meer kan stillen en zijn spijsverteringsstelsel niks te doen heeft. Kans op lichamelijke problemen zoals maagzuur, maagzweer plus dat hij onwijs honger krijgt, afvalt en zich kan vervelen.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 07:02

darkadia schreef:
En de dierenarts heeft haar gecheckt, maar iets als maagzweren bijvoorbeeld zie je niet aan de buitenkant, en soms ook maar weinig symptomen, maar dat kan met deze manier van voeren wel gemakkelijker ontstaan...En zo zijn er wel meer mankementen, die je niet direct kunt vaststellen. Maargoed, heb het idee dat je niet echt open staat voor de adviezen, want veelal worden ze afgewimpeld met: het kan niet... Als je iets echt wil kan er veel, en neem aan dat je het beste voor je paardje wil, dus desnoods verhuizen naar een andere stal, of iemand anders vragen die in de ochtend even voert. Als jij ziek bent, wie doet dan je paard? Als de staleigenaar hooi al zou vergeten, let ie dan wel op je paardje die 20u per dag dat je er zelf niet bent? Staan er nog andere paarden?

Hoezo zouden maagzweren gemakkelijker ontstaan? Zelf ben ik naar een lezing geweeat over maagzweren soor eem ster kliniek en daar is verteld dat inderdaad brok in de ochtend niet het meest ideale is. Maar als dit niet meer dan 1.5 kilo is dit wel mee valt. Als ik ziek ben voer mijn moeder de paarden. Ik sta wel open voor ideeen. Dit heb ik een aantal berichten terug ookal aangegeven. Maar aan voetijden kan ik simpelweg echt niks veranderen, anders had ik dat 2jaar geleden al wel gedaan.
En verhuizen is momenteel geen optie.

Wat de stalhouder betreft. Nee denk het niet. maargoed dat wist ik binnen een paar weken al. En ik ben er smiddags.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 07:55

Zamba schreef:
miszblueeyes schreef:
je vraagt om tips maar elke tip die je krijgt wijs je onderhand af

tip 1: hooi net kleine gaatjes, is een optie zou ik kunnen proberen
tip 2: meer hooi geven, ik denk dat ik met 10 kilo hooi van 18.00-08.00 redelijk goed zit, als ik er naast zit ook goed maar de dagelijkse richtlijn is 7/8 kilo geloof ik
tip 3: s'ochtends hooi voeren, dit kan nou eenmaal niet
tip 4: luzerne voeren, dit doe ik toch al?

Mijn paard staat ook 's nachts op stal en krijgt dan hooi uit een fijnmazig net van www.hooinet.nl , in overleg met staleigenaar opgehangen omdat hij al zijn hooi door de stal heen liep en het dan niet meer at(met als gevolg een enorm mager paard). Bijkomend voordeel is dat hij hele nacht hooi heeft, ik heb het xxl net en die word helemaal gevuld rond 2200uur.

Wat ik niet zo goed snap, als er 's ochtends brok gevoerd word, kun je toch ook hooi voeren?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:36

Omdat je paard nadat hij zijn hooi nu op heeft, in ieder geval nog aan zijn stro verder kan knabbelen. Hierdoor blijft er wat inhoud in zijn maag komen. Een paard produceert 24/7 maagzuur. Daarom moet een paard eigenlijk niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer staan en zeker niet langer dan 6 uur, de kans op maagzweren wordt dan zeer groot. 2/3e van de sportpaarden heeft maagzweren tot 90% van de racepaarden. Dit is wetenschappelijk onderzocht.

Daarom dring ik zo aan op onbeperkt ruwvoer (eventueel via een slowfeeder). Niet vanwege verveling, maar vanwege de gezondheid van je paard. Jouw paard geeft iets heel duidelijk aan, mogelijk heeft het zelfs al maagzweren of maagirritatie.

Omdat krachtvoer maagzweren verergert (en de kans daarop), voer ik bij mijn paarden het krachtvoer altijd in combinatie met een volle schep gehakseld ruwvoer (luzerne, luzernemix of een grasmix). Door deze schep ruwvoer doen ze langer over hun voer, kauwen ze er beter op, produceren ze meer speeksel en verteren het door deze redenen beter. Het voer wordt dan ook effectiever opgenomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:00

Zinzi_jewel schreef:
Natasja , paarden zullen gewoon hooi eten hoor ook al hebben ze gras . Als dat hooi beter vult .
Gras is slap en nat in de winter . Meer vocht als voedsel .
Mijn merrie staat overdag ook op gras nadat ze eerst haar net hooi leeg gevroten heeft .
Maar als ik ze roep staan ze met 3 te dringen om t eerst mee te gaan .
Want stal lokt met vol hooinet .
En ze hebben echt trek ,want na n uurtje hooi knagen gaat ze staan rusten .

Nou als er gras is laten die van mij het hooi liggen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:41

Vanilla02 schreef:
denisesilver schreef:

Omdat hij dan zijn honger niet meer kan stillen en zijn spijsverteringsstelsel niks te doen heeft. Kans op lichamelijke problemen zoals maagzuur, maagzweer plus dat hij onwijs honger krijgt, afvalt en zich kan vervelen.

Ooh, sorry strostal natuurlijk die van ons staan op vlas en eentje wil het weleens eten, vandaar :)

Ben het idd eens met Natasja hier laten ze hooi ook liggen voor gras

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 01:43

Als je je paard genoeg te eten geeft zodat hij sochtends nog ruwvoer heeft, is het geen ramp als je alleen brok voert. Dus zoals de meeste al zeggen, is het beter om onbeperkt te voeren via een slowfeeder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 03:10

Mijn paarden staan ook overdag op gras.
Toch eten ze in de winter in de wei hooi.
Het gras mist nu structuur en dat halen ze uit hooi. En als dat niet genoeg structuur geeft gaan ze aan het stro.
Met regen en dus nat gras merk ik ook dat ze in de nacht stro eten. Zelfs als het hooinet nog niet leeg is.
Gaat het gras weer groeien hoeven ze ineens het hooi niet meer en stro al helemaal niet meer.
Dan biedt het gras weer voldoende structuur.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:14

Ik wou reageren, maar bedacht me hoe dom m'n reactie was :')

Misschien heb je er wat aan: kun je s avonds niet alvast hooi op de wei gooien (maarja met regen wordt dat nat enzo)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:48

Vind dat helemaal geen gekke suggestie. Nat hooi eten ze ook wel (althans de meesten), en zelfs als t licht bevroren is wordt het gewoon gegeten. En dit kan geen kwaad. Als het echt hard vriest werkt het alleen niet.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 01:22

Zamba schreef:
tennan schreef:
Ik ga met knollentuin mee, waarom voer je het paard niet vaker hooi?

Ik zal nog 1x verrellen waarom ik het paard niet vaker hooi voer. Ze staat niet aanhuis maar bij mensen thuis. Alleen moet ik wel alles zelf doen. Voor school geef ik ze krachtvoer en gaan ze naar buiten. Ik kan ze dus sochtenda geen ruwvoer bieden omdat ik zelf ook naar school moet. De rest van de dag ataan ze op het land met onbeperkt gras en als zomers er geen genoeg gras meer staat of wat dan ook een beetje hooi. Savods als ze naar binnen gaan krijgen ze krachtvoer en dan voor ik weg ga ruwvoer. Hier kan ik nou eenmaal bijna niks aan veranderen omsat ik er niet woon. En om savobds eerst krachtvoer te geven... dan hwbben ze dat nog eerder op...

Ik snap niet waarom je de voertijden niet kunt veranderen. Je kan 's ochtends prima hooi op de weide voeren. Daar heb je genoeg bakken, netten en andere opties voor. Op de stal snap ik, dat het lastig is, met tijd. Je moet wel wachten tot het op is, voordat je ze op de wei kan zetten.. Maar daarom dus hooi op de weide.. Of als je niet uitkomt met tijd, dan maar wat vroeger opstaan. Ik denk dat de gezondheid van je paard wel belangrijk genoeg is daarvoor.

Vind 1x per dag hooi, ook al is het 'veel', te weinig voerbeurten. Het beste is meerdere keren op een dag, maar 2x vind ik toch echt het minimum.. En als je daar 's ochtends bent, dan kan het toch prima?

Misschien lost het niet het stro eten op, maar het is altijd te proberen.. En als het het stro niet oplost, sowieso is het beter om meerdere keren te voeren.. En geen krachtvoer op een lege maag. Dus tijdje hooi laten eten, dan krachtvoer en dan lekker laten met de rest van het hooi op de weide. Vroeger op staan dus.

Dan het stro eten, er zijn best veel tips langsgekomen. Onbeperkt hooi in een slowfeeder, zodat ze de hele nacht wat te knabbelen heeft en niet aan het stro gaat.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 01:43

Azijn sprayen is bij mij echt een no go :n
Hier had ik ook een stro eter (hij liet alle soorten hoor voordroog gewoon liggen) zijn stal heb ik ook met azijn besproeit in het verleden van lichte tot zwaardere
Dit heeft het paard alles behalve goed gedaan hij is er echt ziek van geworden

Kijk uit met andere bodem bedekker ik heb mijn betreffende paard ook op hennep gehad en dat at meneer ook op met slokdarm verstopping tot gevolg....

Ik zeg ook meer hooi voeren wat is nu het probleem? je kunt m toch smorgens hooi geven en savonds en dan flinke porties en eventueel in een 3x3 net die kosten je hooguit 15 euro als je dat nog niet kan missen...
koop je er 2 en maak je ze savonds klaar eentje in de stal en de andere kun je smorgens ophangen als je brok voert
even een grote klip eraan en een touw of oog ergens in de stal vast hangen
die netten past makkelijk een kleine baal hooi in daar doen ze echt wel heel wat uurtjes mee hoor

En anders zet je een complete baal buiten neer? doe ik ook
hier hebben ze zomer en winter 24/7 hooi ook in de wei is er altijd hooi aanwezig

Het gaat verdorie om de gezondheid van je paard....
Als je die niet kunt dragen had je een hamster moeten kopen
of een andere stal zoeken waar hij of zij all in staat en je alleen de lusten maar niet de lasten hebt
sorry dat ik het zo bot moet zeggen...

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 03:02

Ik denk dat het heel simpel is. Als jij je voertijden en voerschema niet wil of kan aanpassen kan je ook het probleem niet oplossen. In het gras zit nu veel te weinig dus moet je zowel sochtens als smiddags hooi bij voeren of rond half elf genoeg voor over de hele dag. Alleen dan is het op te lossen. Echter is het niet schadelijk als hij zijn stro echt maar tja je zou het toch liever anders zien. Maja het is simpel weg niet op te lossen want je manier van voeren is het probleem.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 08:59

Dan heb ik 1 vraag voor de mensen die zeggen dat ik te weinig voer of te weinig beurten voer.

Ik heb 4paarden op stal staan. Ze knabbelen allemaal wel op het stro maar niet de hele stal leeg. En die krijgen vaak minder hooi dan het paard waar het hier om gaat. Waarom eten hun dan niet hun hele godganse stal leeg? Ik bedoel als ik zo slecht voer volgens jullie zouden ook hun op zn minst een groot deel moeten opeten toch?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:52

Om dezelfde reden als dat veel paarden op andere stallingen waar (veel) te weinig ruwvoer wordt gegeven het niet doen. De drive is niet hoog genoeg, ze vinden het niet smakelijk genoeg om er echt van te eten. Er zijn zelfs luchtzuigers en andere paarden met ernstige (bewezen) maagzweren die alsnog gewoon het stro in hun box laten liggen of een enkel sprietje knabbelen als ze geen hooi hebben. Als je bedenkt dat deze paarden ernstig maagpijn moeten hebben en dit verbetert door speeksel aan te maken (dat is namelijk ook wat luchtzuigers doen met luchtzuigen, los van de endorfines), dan zie je hoe veel smakelijkheid en drive doen voor een paard.

En natuurlijk kan je dan de smakelijkheid verminderen, net als dat je met een luchtzuigband de mogelijkheid om te luchtzuigen verminderd. Dan hangt het af van de drive van het paard of hij er mee ophoudt of niet. Zo ja, dan heb je het symptoom bestreden. Zo niet, dan heb je een paard dat (bij stro eten) nog extra veel zuur binnen krijgt en dus waarschijnlijk meer last van zijn maag krijgt of (bij luchtzuigen) zijn strottenhoofd aan gort maakt, doordat de band bij die beweging het strottenhoofd beschadigd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:53

Mizora schreef:
Om dezelfde reden als dat veel paarden op andere stallingen waar (veel) te weinig ruwvoer wordt gegeven het niet doen. De drive is niet hoog genoeg, ze vinden het niet smakelijk genoeg om er echt van te eten. Er zijn zelfs luchtzuigers en andere paarden met ernstige (bewezen) maagzweren die alsnog gewoon het stro in hun box laten liggen of een enkel sprietje knabbelen als ze geen hooi hebben. Als je bedenkt dat deze paarden ernstig maagpijn moeten hebben en dit verbetert door speeksel aan te maken (dat is namelijk ook wat luchtzuigers doen met luchtzuigen, los van de endorfines), dan zie je hoe veel smakelijkheid en drive doen voor een paard.

En natuurlijk kan je dan de smakelijkheid verminderen, net als dat je met een luchtzuigband de mogelijkheid om te luchtzuigen verminderd. Dan hangt het af van de drive van het paard of hij er mee ophoudt of niet. Zo ja, dan heb je het symptoom bestreden. Zo niet, dan heb je een paard dat (bij stro eten) nog extra veel zuur binnen krijgt en dus waarschijnlijk meer last van zijn maag krijgt of (bij luchtzuigen) zijn strottenhoofd aan gort maakt, doordat de band bij die beweging het strottenhoofd beschadigd.

:j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:55

Niet elk paard heeft evenveel nodig aan voedingsstoffen. Staan alle vier de paarden al even lang op die stal. Zijn ze allemaal van hetzelfde ras en grootte? Zijn ook allemaal dingen die mee spelen. En sommige paarden zij meesters in het verbergen van kwaaltjes. Want in de natuur is zwakte tonen nu eenmaal meestal je dood. Idd wat hierboven dus uitgebreider staat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:04

Misschien heb ik dat gemist maar hoe oud is je paard, is ze mager of dik en hoe is de vacht?