Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zamba schreef:Stalhouder vraag ik niet om iets te doen. Dit word helaas vergeten. Als ik savonds vraag over 2uurtjes de luiken dicht te doen word dit nirt gedaan. simpelweg omdat dit vergeten word. Dit os niet erg. Maar durf ik niet te vragen of hoj wil voeren
denisesilver schreef:Vanilla, waarom geen azijn sprayen in de stal?
TS, misschien iets van afleiding in de stal hangen? Kun je gelijk zien of het verveling of honger is
darkadia schreef:En de dierenarts heeft haar gecheckt, maar iets als maagzweren bijvoorbeeld zie je niet aan de buitenkant, en soms ook maar weinig symptomen, maar dat kan met deze manier van voeren wel gemakkelijker ontstaan...En zo zijn er wel meer mankementen, die je niet direct kunt vaststellen. Maargoed, heb het idee dat je niet echt open staat voor de adviezen, want veelal worden ze afgewimpeld met: het kan niet... Als je iets echt wil kan er veel, en neem aan dat je het beste voor je paardje wil, dus desnoods verhuizen naar een andere stal, of iemand anders vragen die in de ochtend even voert. Als jij ziek bent, wie doet dan je paard? Als de staleigenaar hooi al zou vergeten, let ie dan wel op je paardje die 20u per dag dat je er zelf niet bent? Staan er nog andere paarden?
Zamba schreef:miszblueeyes schreef:je vraagt om tips maar elke tip die je krijgt wijs je onderhand af
tip 1: hooi net kleine gaatjes, is een optie zou ik kunnen proberen
tip 2: meer hooi geven, ik denk dat ik met 10 kilo hooi van 18.00-08.00 redelijk goed zit, als ik er naast zit ook goed maar de dagelijkse richtlijn is 7/8 kilo geloof ik
tip 3: s'ochtends hooi voeren, dit kan nou eenmaal niet
tip 4: luzerne voeren, dit doe ik toch al?
Zinzi_jewel schreef:Natasja , paarden zullen gewoon hooi eten hoor ook al hebben ze gras . Als dat hooi beter vult .
Gras is slap en nat in de winter . Meer vocht als voedsel .
Mijn merrie staat overdag ook op gras nadat ze eerst haar net hooi leeg gevroten heeft .
Maar als ik ze roep staan ze met 3 te dringen om t eerst mee te gaan .
Want stal lokt met vol hooinet .
En ze hebben echt trek ,want na n uurtje hooi knagen gaat ze staan rusten .
Vanilla02 schreef:denisesilver schreef:Vanilla, waarom geen azijn sprayen in de stal?
TS, misschien iets van afleiding in de stal hangen? Kun je gelijk zien of het verveling of honger is
Omdat hij dan zijn honger niet meer kan stillen en zijn spijsverteringsstelsel niks te doen heeft. Kans op lichamelijke problemen zoals maagzuur, maagzweer plus dat hij onwijs honger krijgt, afvalt en zich kan vervelen.
Zamba schreef:tennan schreef:Ik ga met knollentuin mee, waarom voer je het paard niet vaker hooi?
Ik zal nog 1x verrellen waarom ik het paard niet vaker hooi voer. Ze staat niet aanhuis maar bij mensen thuis. Alleen moet ik wel alles zelf doen. Voor school geef ik ze krachtvoer en gaan ze naar buiten. Ik kan ze dus sochtenda geen ruwvoer bieden omdat ik zelf ook naar school moet. De rest van de dag ataan ze op het land met onbeperkt gras en als zomers er geen genoeg gras meer staat of wat dan ook een beetje hooi. Savods als ze naar binnen gaan krijgen ze krachtvoer en dan voor ik weg ga ruwvoer. Hier kan ik nou eenmaal bijna niks aan veranderen omsat ik er niet woon. En om savobds eerst krachtvoer te geven... dan hwbben ze dat nog eerder op...
Mizora schreef:Om dezelfde reden als dat veel paarden op andere stallingen waar (veel) te weinig ruwvoer wordt gegeven het niet doen. De drive is niet hoog genoeg, ze vinden het niet smakelijk genoeg om er echt van te eten. Er zijn zelfs luchtzuigers en andere paarden met ernstige (bewezen) maagzweren die alsnog gewoon het stro in hun box laten liggen of een enkel sprietje knabbelen als ze geen hooi hebben. Als je bedenkt dat deze paarden ernstig maagpijn moeten hebben en dit verbetert door speeksel aan te maken (dat is namelijk ook wat luchtzuigers doen met luchtzuigen, los van de endorfines), dan zie je hoe veel smakelijkheid en drive doen voor een paard.
En natuurlijk kan je dan de smakelijkheid verminderen, net als dat je met een luchtzuigband de mogelijkheid om te luchtzuigen verminderd. Dan hangt het af van de drive van het paard of hij er mee ophoudt of niet. Zo ja, dan heb je het symptoom bestreden. Zo niet, dan heb je een paard dat (bij stro eten) nog extra veel zuur binnen krijgt en dus waarschijnlijk meer last van zijn maag krijgt of (bij luchtzuigen) zijn strottenhoofd aan gort maakt, doordat de band bij die beweging het strottenhoofd beschadigd.