Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:45

Probleem is vooral de kosten. (heb het hier over een doorsnee pensionstal, minimaal 20 paarde) Gemiddelde pensionklant heeft geen benul van wat het allemaal kost. (afdracht, voer, vergunningen, eventueel personeel enz) pensionklant heeft allerlei wensen maar is meestal wel of of (of kamperen bij de boer zo als wij dat noemen of een volledig ingerichte accomodatie) alle kosten worden door berekent naar de stallingskosten wil een pension houder ook nog een gezin kunnen onderhouden. Nieuwe paddock,drainage,overkapping kost een hele hoop geld. En niemand wil extra betalen of een deel boeit het niet zo dus gebeurd het niet.

Wij hebben met school wel eens een onderzoekje gedaan, hebben toen aantal uren paddocks geobserveerd. Zonder hooi buiten zijn ze het na 2 uur helemaal zat. En met hooi staan ze constant op een plek, bij meerder paarden wel vaker onenigheid onderling en als ze alleen op de paddock staan met hooi ze net zo goed op stal kunnen eten, scheelt investeren en box is makkelijker schoon te houden.

Weide is hier gewoon niet mogelijk ivm alles dan kapot gaat in de natte maanden, waardoor je het weide seizoen niks meer overhoud.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:52

doemaar schreef:
Wiwabalia schreef:
Maar waarom dan niet inversteren in een goede paddock? Het gaat me niet om weidegang, dat is inderdaad niet te doen 's winters. Het gaat me erom waarom ze overal gemiddeld 20 uur per dag in een box worden gezet..

Wel inversteren in een dure bak met bodem (die imo ook droog blijft) maar niet in een goede paddock, wellicht overdekt in combi met groepsstalling..

Precies!!
Hier in de Betuwe ook klei grond. Maar mijn paard sta wel in een goedverzorgde paddock met een stuk verhard en 2 schuilstallen 24 uur buiten. In de buurt hier amper wat fatsoenlijks te vinden waarbij de paarden in de winter de gehele dag buiten staan, dus ik ben heel blij waar ik nu al even staat. Toch zijn er vele die niet willen ruilen hebben hun paard het liefst truttig in hun box staan :+

In de winter zou ik mijn paard geen eens in de wei willen hebben met al die blub hier. Maar een goede paddock is zeker wel te doen. Ja een investering maar dat is stallen bouwen en stro gebruik ook als je alles bij elkaar op tel

Hier een pensionstal op veengrond, waar gelukkig ooit lang geleden geinvesteerd is in een gedraineerde buitenbak van 20 x 40, die nu gebruikt wordt als paddock. (we hebben daarnaast nog een rijbaan). Die investering is er al lang uit... aan onderhoud wordt niets gedaan, behalve dat wij zelf de paddock uitmesten. En dat is voldoende. Bij extreme regen staan de paarden in nat zand (echt niet tot hun enkels hoor) omdat het dan even tijd kost om het vele water af te voeren. Maar ze staan snachts op stal, dus zo'n ramp is dat ook niet. En ja als het vriest is de grond bevroren (geen idee waarom dat een probleem zou zijn). We voeren de paarden in de paddock en ja, het blijft altijd saaier dan op de wei, maar ik ben heel blij dat mijn paard toch zo'n 9 tot 10 uur buiten komt in de winter.

Wat mij betreft is dus alles terug te voeren op... geld (hoe verrassend). Wat je in deze regio vrijwel uitsluitend ziet is grote hoeveelheden paarden op veel te weinig ruimte (de meeste stallen hebben hier überhaupt geen weidegang en daar staan de paarden het hele jaar door in de box). En dan wel mooie rijbanen en stapmolen enz. De maneges/pensionstallen zijn gebouwd voor de ruiter om er te rijden, niet voor het paard om er te leven.

Hindafree: ze staan hier met zijn vieren bij elkaar en ze lopen altijd nog meer dan in een box. Daarbij staan ze in de frisse buitenlucht en kunnen contact met elkaar hebben. De jonge paarden hier trekken regelmatig een sprintje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:25

billionache schreef:
Tijd en ruimte ;-)

Allereerst hebben niet alle pensionstallen de ruimte voorhanden. Weides worden met dit weer snel stukgelopen door de paarden waardoor deze weer moeten herstellen. En bovendien is landbouwgrond erg duur, althans hier in de regio.

Het kost voor grote pensionstallen vaak een hoop tijd om alle paarden iedere dag binnen- en buiten te zetten, zeker als je met een bestand van 30+ paarden zit. Ik ben stalhulp geweest op een pensionstal met een stuk of 20 paarden die iedere ochtend buiten gingen en 's avonds weer naar binnen. Weides lagen wel op een stukje wandelen, maar ik was op een dag tijd toch 3 à 4 uur kwijt enkel en alleen met het binnen- en buitenzetten. Als het dan later licht en vroeger donker is, kan ik me voorstellen dat staleigenaars het 'de moeite' niet vinden om ze elke dag buiten te laten :-)

3 tot 4 uur?? Moest je een half uur lopen ofzo? Pensionstallen kunnen dit tegen betaling doen en anders kunnen eigenaren het zelf doen. "niet de moeite" kan ik me helemaal niets bij voorstellen.

billionache

Re: Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:31

Dat lees je inderdaad goed :j klopt dat ik naar sommige weides wel een 10min moest wandelen. Dan tikt het gauw aan als je elke keer een paard moet gaan halen. Tijden zijn wel inclusief hooi geven voor de paarden op de paddocks maar dan nog had ik m'n handen daar dus flink mee vol als stalhulp. Ligt er natuurlijk ook aan hoever de weides liggen, maar ik vind het behoorlijk logisch dat pensionstallen er vaak voor kiezen om niet buiten te zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:42

Wiwabalia schreef:
Maar waarom dan niet inversteren in een goede paddock? Het gaat me niet om weidegang, dat is inderdaad niet te doen 's winters. Het gaat me erom waarom ze overal gemiddeld 20 uur per dag in een box worden gezet..

Wel inversteren in een dure bak met bodem (die imo ook droog blijft) maar niet in een goede paddock, wellicht overdekt in combi met groepsstalling..

Het is niet voor niets dat paarden niet los mogen in die dure bakbodems...

Een grote, goed gedraineerde paddock aanleggen kost veel geld. Als hij intensief gebruikt wordt moet hij ook intenief onderhouden worden en dat kost ook veel geld, en tijd!:
alle mest er uit halen, liefst voordat de paarden er door heen lopen.
regelmatig slepen en lostrekken
regelmatig zand aanvullen

en af en toe een deel van het zand vervangen als het toch vies is geworden en dichtgeslibt.
Een paddockbodem is eerder "versleten" door het intensieve gebruik met veel paarden, veel uren op een dag enpaarden die er gaten in graven, de boel omploegen met hun dolle 5 minuten etc. en zal dus ook eerder weer vervangen moeten worden.

Verder: paarden op stal: kortere loop en verzorgingsroutes. Droog onder dak, minder tijd kwijt want je hoeft geen paarden buiten en binnen te zetten, niet buiten te voeren, geen paddocks uit te mesten in weer en wind en stromende regen...

Je spaart je bak, paddock en weides als ze minder intensief gebruikt worden en/of alleen bij droge bodem.

Lang niet overal kan en mag vergunningtechnisch een overkapping gebouwd worden over paddock of zelfs rijbak.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:44

hier heb ik ze als ik naar school ga van half 7 in de ochtend tot 8 in de avond op het land, als ik vrij ben slaap ik graag iets langer dan half 6 en gaan ze om 8 uur naar buiten, wel dezelfde tijd naar binnen. nu ligt er een dikke laag sneeuw hier dus krijgen ze hooi in plaats van gras.
nu hebben wij wel 5 hectare gras voor ze dus als het een stuk vertrappen is het geen ramp..
afgelopen zomer wilde ze niet buiten dag en nacht dus om 11 uur naar binnen maar wil het deze zomer zeker weer proberen alleen dan begin ik er eerder mee. hier wordt het in de winter om 4 uur donker en vorig jaar wilde ik ze voor het donker binnen hebben. nu blijven ze lekker buiten en vermaken zich prima :)
Laatst bijgewerkt door anoukwendy op 22-01-15 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:45

Je kunt allerlei redenen bedenken om de paarden in de winter op stal te zetten, maar het is, als je goed nadenkt, van de zotte. Paarden horen buiten met voldoende bewegingsvrijheid. Helaas is dat ook op de stal waar mijn paard staat, in de winter beperkt.
Ik hoop in de nabije toekomst mijn eigen buitenruimte te hebben, die mijn paard(en) ten goede komt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:46

Ik denk dat de voornaamste reden is dat in Nederland paarden op stallen worden gehouden en het 'normaal' is dat ze 22 uur per dag op stal staan te wijten is aan 'gewoonte' en 'cultuur'.

Het kan namelijk echt wel anders en dat hoeft echt niet meer te kosten, maar behalve dat stallen nu al zijn ingericht als box-stal en verbouwen en 'out of the box' denken altijd duurder/moeilijker is;
Het is helemaal NIET WAAR dat veel pensionklanten willen dat hun paard bij andere paarden in een groepje staat.
Het levert namelijk een hoop problemen op; denk aan bijtwonden, trap wonden.
Mensen zijn bang dat hun paard snachts 'zonder toezicht' zich bezeerd aan het hekwerk, mensen houden graag toezicht wat hun dier eet per keer, mensen houden er helemaal niet van hun dier uit een paddock-groep te moeten halen maar hebben hem gewoon graag schoon en makkelijk op stal..... En wij zijn holbewoners en slapen dus gewoon beter als onze viervoeter die contra is qua natuur qua 'hol' toch wel in een holletje is gestopt.

Natuurlijk komen er wel steeds meer mensen die anders denken maar dit kost tijd, veel tijd.

Het zou al een stap voorwaarts zijn als elk paard gewoon een 'duitse' uitloopstal zou krijgen. Een box met vaste uitloop van een paar keer de box. Hebben ze iig al een stuk meer scharrelruimte; scheelt al een hoop problemen zowel geestelijk als lichamelijk. En ze kunnen elkaar niet verwonden en de wensen van de klant (opsluiten in glazen kastje) worden voldaan.

Overigens een paddock hoeft niet van zand te zijn. Je kan een (winter proof) paddock ook heel goed deels verharden en andere deel zand houden. Is nog goed voor de hoeven ook en het is super makkelijk schoon te maken.

Als men ze toch snachts binnen wil hebben kan je natuurlijk zorgen dat je de paarden gewoon los gooit per groepje en ze zelf naar hun paddock gaan, en met terug zetten hetzelfde. Veel stallen waar ik heb gestaan deden dat zo en dan was je in 10 min klaar met binnen en buiten zetten ;-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:50

Op de breidablik in oirschot hebben ze iets dat me echt briljant lijkt voor pensionstallingen en manega's. De paarden kunnen overdekt in een geheel verharde (beton) stal staan, hele grote ruimte, hier wordt ook het hooi gegeven en ze kunnen ten alle tijde naar buiten in een paddock. Geen idee of dat heel blubberig wordt ofzo. Maar je zou ook gewoon een deel kunnen verharden dat de paarden droog kunnen staan.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:52

Ook ik sta op een stal, dus niet de zeggenschap over wanneer naar buiten.

Hier staan de paarden 's winters helaas 24/7 binnen. De reden dat ze hier binnen staan. De meeste vinden het prima en dus scheelt het werk, daarnaast vertrappen ze dan dus het gras, en er is dus geen paddock.

Aan de ene kant begrijp ik het heel goed. Wil je alle paarden minstens 2 uur per dag buiten hebben, dan heb je meerdere paddock's nodig. Anders lukt het niet.
En zet je ze op de wei, dan heb je zomers niet genoeg meer om ze op gras te kunnen zetten, dan is het namelijk allemaal zand.

Bij ons is het zo dat wij meerdere kuddes hebben, dus niet alles past in 1 keer naar buiten. Mijn paard staat in een kudde van 5. Dan heb je nog een kudde van 10 paarden, en dan nog de kudde van pony's Daar staan een stuk of 15. Dan zijn er nog iets van 10 of 15 kleine weides, waar de paarden alleen staan. Dit zijn de paarden die zomers 's avonds weer op stal gaan. Voor een paddock zou je dus de 3 groepen al moeten afwisselen. Alleen zitten in de 2 grootste groepen een aantal trappers. dus daar heb je ruimte voor nodig. En dan dus nog de overige 10 a 15 paarden per 1 afwisselen (of hier een kleinere paddock voor maken). Naast het feit dat het haast onmogelijk is vanwege de ruimte (de stal huurt de weides, om de 2 jaar verschuiven de weides van de zijkant van de stallen naar de achterkant van de stallen, en ook het erf is er niet genoeg ruimte om zoiets te realiseren). Zit je ook nog eens dat je paarden constant moet wisselen, 1 voor 1 of met 2 tegelijk erin zetten en eruit halen. Volgende groep er 1 voor 1 of met 2 tegelijk eruit halen. In de winter is het niet zo lang licht, dus dan heb je al paarden die je met donker buiten of binnen moet zetten ondanks dat er lampen zijn.

Daarom ook druk aan het sparen voor paard aan huis. Bij mij komen ze zomers dan 24/7 het land op, met schuilstal. herfst/winter komen zo op een paddock met schuilstal en stukken verhard waar ze dan bijgevoerd worden.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:57

Wordt geheel beton niet glad als ze gaan spelen / rennen? Het klinkt me ideaal! Droog en toch de ruimte!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:02

Toydoll schreef:
Als men ze toch snachts binnen wil hebben kan je natuurlijk zorgen dat je de paarden gewoon los gooit per groepje en ze zelf naar hun paddock gaan, en met terug zetten hetzelfde. Veel stallen waar ik heb gestaan deden dat zo en dan was je in 10 min klaar met binnen en buiten zetten ;-)

Hier zou ik echt niet blij mee zijn als eigenaar en mijn paarden staan op een pensionstal, heb hier al zoveel ongelukken mee zien gebeuren! Glijpartijen met de nodige ellende, verlippen van de ijzers en de paarden lopen hier dan net zo lang mee door totdat ze weer in handen komen omdat het simpelweg niet eerder opvalt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:14

Hier staan ze in de winter voornamelijk op stal, omdat het gewoon erg moeilijk is de paddock goed te houden. We hebben geluk dat onze twee pony's het zelf ook liever hebben. Ze staan liever droog op stal aan hun hooitje en strooitje te knabbelen dan buiten in het zwembad of de ijsbaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:15

Met het weer in Nederland is het wel lastig om ze veel naar buiten te laten. Met de stortregen en keiharde wind begin deze maand hebben mijn paarden ook veel meer binnen gestaan dan normaal.

's Zomers staan ze hier 24/7 buiten, 's nachts in de paddock en overdag een paar uurtjes de wei in. Scheelt aanzienlijk in de kosten (bodembedekker) en enorm in de tijd, de paddock is in 5 minuten uit te mesten, waar de stallen toch minstens een half uur kosten.

's Winters staan ze 's nachts binnen ivm mijn oude paard. Wanneer zij er niet meer is wil ik wel proberen ze echt 24/7 buiten te houden, dus ook in de winter. Ze staan op stal van oktober/november t/m maart, ze gaan rond 7:00 naar buiten en rond 18:00 weer naar binnen. Ze staan normaliter in de winter alleen in de paddock, maar na de heftige regen die hier de afgelopen weken is gevallen dient een deel van de wei nu even als paddock :) . Ze vinden het (gelukkig) ook helemaal super om lekker warm op stal te staan.

Voor de beeldvorming, het zijn een tinker en een KWPN'er van beide 1,60 en een mini van 85 cm. De paddock is 800 m2 en ze hebben ongeveer 1 hectare aan weiland, maar mijn mini mag af en toe ook grasmaaien in de tuin, boomgaard, tussen alle hekken en dergelijke. Ik hoop tzt ook een mooie schuilstal voor ze te kunnen maken, met aangrenzende paddock en toegang tot het weiland.Maar omdat wij bij een natuurgebied wonen is dat een hele onderneming... -O-

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:17

Santos_05 schreef:
Wordt geheel beton niet glad als ze gaan spelen / rennen? Het klinkt me ideaal! Droog en toch de ruimte!

Geheel beton is wellicht niet ideal :+ maar er zijn ook andere manieren om de boel te verharden.

Je hebt natuurlijk ook het paddock paradise principe wat heel goed geschikt is om je weides te besparen maar toch je paarden 24/7 buiten te laten d.m.v. een verharde track en dan weides/paddocks die je open zet wanneer je dat wilt. bijv. http://natuurlijkpaarden.nl/buitenkijke ... nte-meter/

Mijn paarden moeten ook af en toe door flinke stukken door blubber, nog nooit (in meer dan 16 jaar tijd) óóit mok of rotstraal gehad. Dus stukken modder is niet zo'n issue zolang ze ook maar plekken wel droog kunnen staan.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:28

Mijn paarden zijn dol op blubber (rennen, rollen, verzin het maar) en staan dus gewoon in de wei. We hebben 4 paddocks voor de paarden die liever niet de wei op gaan.
's Ochtends mogen de paarden eerst in een van de buitenbakken even rennen en rollen in het zand en daarna het land op. Daar hebben ze slowfeeders voor het hooi en tegen de tijd dat het donker wordt gaan ze weer naar binnen. Staldeuren open, draadje naar het land open en alle paarden wandelen hun stalletje in.
Van maart/april tot en met oktober staan ze 24/7 op het land. In de winter gaan ze alleen bij noodweer eerder naar binnen, maar dat geven de paarden meestal zelf aan. Ze krijgen in de winter niet al het land tot hun beschikking, maar mogen enkele weides kapot lopen, die in het voorjaar opnieuw worden ingezaaid.

En dit allemaal op een doodgewone 200,- manege/pensionstal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:31

billionache schreef:
Dat lees je inderdaad goed :j klopt dat ik naar sommige weides wel een 10min moest wandelen. Dan tikt het gauw aan als je elke keer een paard moet gaan halen. Tijden zijn wel inclusief hooi geven voor de paarden op de paddocks maar dan nog had ik m'n handen daar dus flink mee vol als stalhulp. Ligt er natuurlijk ook aan hoever de weides liggen, maar ik vind het behoorlijk logisch dat pensionstallen er vaak voor kiezen om niet buiten te zetten.

Maar dat kunnen ze dan toch tegen betaling doen? Ik vind het wel dat je een beetje service kan verlenen als stal. Nu doe ik het ook zelf, maar dat is gezien reistijd behoorlijk tijdrovend én vroeg - vóór mijn werk. Ik snap niet dat buiten staan blijkbaar als een luxe wordt gezien.

Larakuhr: goed geregeld daar!

Joyce B: mest uit de paddock halen doen wij elke dag. Verder is er in geen jaren zand gevuld en wordt er slechts een doodenkele keer gesleept. Volgens mij kost het bij ons echt geen tijd en geld om die bak te onderhouden. En hij ziet er perfect uit.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-01-15 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:31

Maartje1990 schreef:
Santos_05 schreef:

Mijn paarden moeten ook af en toe door flinke stukken door blubber, nog nooit (in meer dan 16 jaar tijd) óóit mok of rotstraal gehad. Dus stukken modder is niet zo'n issue zolang ze ook maar plekken wel droog kunnen staan.

Dit klopt inderdaad, mijn paard heeft rotstraal gehad, inmiddels al ruim 3 jaar vanaf. 2 winters terug had ik nog de mogelijkheid dat hij buitenkwam, samen met nog een pony. Hier stond hij van 1 uur 's middags tot 8 uur 's avonds in de blubber. En hij heeft na die keer van 3 jaar terug nooit meer rotstraal gehad. Ook niet die winter in de blubs. Ook mok heeft hij nog nooit gehad.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:41

Wij zijn de lage landen, de helft van het land ligt onder zeeniveau. Dat betekent dat de neerslag die valt minder makkelijk weg kan.
Ik meende te lezen dat je regio Utrecht aanhaalde. Dit gebeid ligt nog onder het zeeniveau.

Ik zelf woon in de Achterhoek (het hogere gebied van Nederland). Hier zie ik paarden die veel op de wei staan. Zelfs op maneges met véél paarden. Als het weer zacht is en weinig regen, is er geen reden om ze niet op de wei te zetten: Ze trappen het immers toch niet kapot.

Maar in de winter groeit er bijna geen gras, vreten de paarden het tot het laatste sprietje op en zijn ze bewegelijker dan in de zomer, omdat ze zich warm willen houden. Allemaal reden waardoor het veld helemaal vertrapt wordt. Dat levert dan weer mok, rotstraal, blessures (bij rennen in een gladde wei) enz. op. Daar hebben maar heel weinig mensen behoefte aan :j.

Ik heb niet alles gelezen dus het kan zijn dat ik in herhaling val. Maar ja... Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Het is dus niet in eerste plaats gemakzucht. Er wordt ook naar het kostenplaatje en de veiligheid van de dieren gekeken. En dan kan je ze op sommige plaatsen beter wat meer op stal hebben.
Dat betekent overigens niet dat ze minder beweging nodig hebben...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:45

Mijn paard heeft rotstraal gehad toen ze nog op de manege stond waar ze 24/7 in de box stond. Ook kreeg ze straalkanker. Van beide geen last meer sinds ze op mijn huidige stal staat waar ze veel buiten komt. Dat binnen staan beter is voor de veiligheid ben ik het niet mee eens. Het moet niet al te gortig worden maar onze paarden staan in december ook deels in een modderwei. Er is er niet één die uitglijdt of mok krijgt, ze redden zich prima. Wel moet je op een gegeven moment gaan bijvoeren uiteraard.

Toydoll: je hebt gelijk, ik ken veel paardeneigenaren die zo denken, helaas.

Cemlys: 15x15 voor drie grote paarden vind ik erg klein. Wij hebben 20x40 voor 4 paarden en kleiner zou voor mij niet acceptabel zijn. Mijn paard heeft als laag in de rangorde staand veel ruimte om zich heen nodig.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:58

Ik denk dat de voornaamste reden is dat de meeste pensionstallingen naar verhouding te veel paarden op een te kleine oppervlakte houden. Het is praktisch gezien nou eenmaal onmogelijk om 30 paarden op een hectare wei te huisvesten.

Ik sta op een heel kleine pensionstal met relatief veel land. Wij zitten ook op zompige grond maar het stuk land waar ze in de winter op staan mag ook kapot. Van de zomer krijgen ze dmv strookbegrazing mooie stukken erbij. Daarbij zijn het maar 4 paarden op een groot stuk dus ze lopen het ook minder snel aan gort dan als je er 20 op hebt staan.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:02

Saar4 schreef:
Ik denk dat de voornaamste reden is dat de meeste pensionstallingen naar verhouding te veel paarden op een te kleine oppervlakte houden. Het is praktisch gezien nou eenmaal onmogelijk om 30 paarden op een hectare wei te huisvesten.

Ik sta op een heel kleine pensionstal met relatief veel land. Wij zitten ook op zompige grond maar het stuk land waar ze in de winter op staan mag ook kapot. Van de zomer krijgen ze dmv strookbegrazing mooie stukken erbij. Daarbij zijn het maar 4 paarden op een groot stuk dus ze lopen het ook minder snel aan gort dan als je er 20 op hebt staan.

Dit dus, hier is het land voor de zomer ruim voldoende. Voor de winter veel te weinig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:06

Wiwabalia schreef:
Ragdollcat schreef:
Dat kun je toch wel zelf bedenken?

Redenen zat.

En toch niet, enerzijds omdat ik het er niet mee eens ben anderzijds, waarom? Bovendien vind ik je reactie een beetje neerbuigend.. ik stel deze vraag serieus, omdat ik denk dat er wel degelijk mogelijkheden zijn, want stel de partij voor de dieren wilt dat paarden minimaal een "X" aantal uur buiten komt, dan kan bijna iedere pensionstal opdoeken..

Nee hoor, daar is de partij voor de dieren wat te klein voor én ze zitten niet in het kabinet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:27

Ik ben voorstander van paard buiten .
Bij ons staan de jonge paarden wel 24/7 buiten met schuilstallen op paddocks ook .
Paar keer per week gaat de weide open die is nat ! Maar we moeten de paddocks zuiver maken en kunnen geen in de weg lopende paarden gebruiken dan .
Maar de paarden staan na 15 min op de weide alweer aan de draad willen ze terug de paddock in .
Hebben ze onbeperkt hooi en drogere voeten .
Of je paard altijd blij maakt met 24/7 buiten , nee niet allemaal .
Maar hele winter ophokken is ook zeker geen optie .
Wij hebben daarom 2 weilanden voor de paarden die op stal staan snachts . Die 2 weilanden zijn dan ook kapot nu en zullen opnieuw ingezaaid moeten worden .
Beter Zou zijn grote Zand paddocks .
Voor het vrij bewegen en ravotten .

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:37

Cemlys schreef:
Omdat ze nu buiten met hun enkels in de blub staan, ook in de paddock gemiddeld. doe je paarden ook geen plezier mee.

*\o/* *\o/*