Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
doemaar schreef:Wiwabalia schreef:Maar waarom dan niet inversteren in een goede paddock? Het gaat me niet om weidegang, dat is inderdaad niet te doen 's winters. Het gaat me erom waarom ze overal gemiddeld 20 uur per dag in een box worden gezet..
Wel inversteren in een dure bak met bodem (die imo ook droog blijft) maar niet in een goede paddock, wellicht overdekt in combi met groepsstalling..
Precies!!
Hier in de Betuwe ook klei grond. Maar mijn paard sta wel in een goedverzorgde paddock met een stuk verhard en 2 schuilstallen 24 uur buiten. In de buurt hier amper wat fatsoenlijks te vinden waarbij de paarden in de winter de gehele dag buiten staan, dus ik ben heel blij waar ik nu al even staat. Toch zijn er vele die niet willen ruilen hebben hun paard het liefst truttig in hun box staan![]()
In de winter zou ik mijn paard geen eens in de wei willen hebben met al die blub hier. Maar een goede paddock is zeker wel te doen. Ja een investering maar dat is stallen bouwen en stro gebruik ook als je alles bij elkaar op tel
billionache schreef:Tijd en ruimte
Allereerst hebben niet alle pensionstallen de ruimte voorhanden. Weides worden met dit weer snel stukgelopen door de paarden waardoor deze weer moeten herstellen. En bovendien is landbouwgrond erg duur, althans hier in de regio.
Het kost voor grote pensionstallen vaak een hoop tijd om alle paarden iedere dag binnen- en buiten te zetten, zeker als je met een bestand van 30+ paarden zit. Ik ben stalhulp geweest op een pensionstal met een stuk of 20 paarden die iedere ochtend buiten gingen en 's avonds weer naar binnen. Weides lagen wel op een stukje wandelen, maar ik was op een dag tijd toch 3 à 4 uur kwijt enkel en alleen met het binnen- en buitenzetten. Als het dan later licht en vroeger donker is, kan ik me voorstellen dat staleigenaars het 'de moeite' niet vinden om ze elke dag buiten te laten
Wiwabalia schreef:Maar waarom dan niet inversteren in een goede paddock? Het gaat me niet om weidegang, dat is inderdaad niet te doen 's winters. Het gaat me erom waarom ze overal gemiddeld 20 uur per dag in een box worden gezet..
Wel inversteren in een dure bak met bodem (die imo ook droog blijft) maar niet in een goede paddock, wellicht overdekt in combi met groepsstalling..
Toydoll schreef:Als men ze toch snachts binnen wil hebben kan je natuurlijk zorgen dat je de paarden gewoon los gooit per groepje en ze zelf naar hun paddock gaan, en met terug zetten hetzelfde. Veel stallen waar ik heb gestaan deden dat zo en dan was je in 10 min klaar met binnen en buiten zetten
Santos_05 schreef:Wordt geheel beton niet glad als ze gaan spelen / rennen? Het klinkt me ideaal! Droog en toch de ruimte!
billionache schreef:Dat lees je inderdaad goedklopt dat ik naar sommige weides wel een 10min moest wandelen. Dan tikt het gauw aan als je elke keer een paard moet gaan halen. Tijden zijn wel inclusief hooi geven voor de paarden op de paddocks maar dan nog had ik m'n handen daar dus flink mee vol als stalhulp. Ligt er natuurlijk ook aan hoever de weides liggen, maar ik vind het behoorlijk logisch dat pensionstallen er vaak voor kiezen om niet buiten te zetten.
Maartje1990 schreef:Santos_05 schreef:Wordt geheel beton niet glad als ze gaan spelen / rennen? Het klinkt me ideaal! Droog en toch de ruimte!
Mijn paarden moeten ook af en toe door flinke stukken door blubber, nog nooit (in meer dan 16 jaar tijd) óóit mok of rotstraal gehad. Dus stukken modder is niet zo'n issue zolang ze ook maar plekken wel droog kunnen staan.
Saar4 schreef:Ik denk dat de voornaamste reden is dat de meeste pensionstallingen naar verhouding te veel paarden op een te kleine oppervlakte houden. Het is praktisch gezien nou eenmaal onmogelijk om 30 paarden op een hectare wei te huisvesten.
Ik sta op een heel kleine pensionstal met relatief veel land. Wij zitten ook op zompige grond maar het stuk land waar ze in de winter op staan mag ook kapot. Van de zomer krijgen ze dmv strookbegrazing mooie stukken erbij. Daarbij zijn het maar 4 paarden op een groot stuk dus ze lopen het ook minder snel aan gort dan als je er 20 op hebt staan.
Wiwabalia schreef:Ragdollcat schreef:Dat kun je toch wel zelf bedenken?
Redenen zat.
En toch niet, enerzijds omdat ik het er niet mee eens ben anderzijds, waarom? Bovendien vind ik je reactie een beetje neerbuigend.. ik stel deze vraag serieus, omdat ik denk dat er wel degelijk mogelijkheden zijn, want stel de partij voor de dieren wilt dat paarden minimaal een "X" aantal uur buiten komt, dan kan bijna iedere pensionstal opdoeken..