Veilige omheining, zucht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Veilige omheining, zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:17

Ik ruim het koord op en hang het in het voorjaar weer op

Ik ga kijken voor bielzen of wat dikkere palen
Wil het ook niet te laag, heb er een merrie bijlopen die gerust de sprong neemt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:22

Besita; op wat voor hoogte heb je die 3 koorden zitten? Dan weet ik wat ik ongeveer aan kan houden.

besita schreef:
tweedehands 1/2 treinbiels en dan 3 rijen koord vind ik zeker met veulens het fijnst
[ Afbeelding ]

ook telefoonpalen kan je gebruiken :j

heb ook volledige houten omheining staan en die gaan toch ook al lange jaren mee maar je moet zeker voor en na de winter elke paal eens nalopen op rot of scheeftrekken en die dan vervangen voor ie de rest meetrekt ..en een beetje kijken welke kwaliteit gecreosorteerde palen je aangesmeerd krijgt :j

staaldraad absoluut geen fan van

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:57

geen idee zo uit het hoofd , ik zal morgen eens opmeten ..we hebben springpaarden dus wel hoog genoeg

TomDm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:29

Biels zetten is idd wel intensief werk maar duurt wel erg lang er een bils echt door rot is (behandeld en dik). Maar als je grote afstand moet plaatsen eventueel machinale grondboor huren fzo. (Bij ons op stal hebben ze een bobcat en daarvoor een grondboor is echt een fluitje van een cent dan :D )

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:37

Zo hebben wij het ook gedaan,maar een fluitje van een cent is dat echt niet,zeker niet om alles pas te krijgen.

TomDm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:52

Bij ons staat er natuurlijk wel een paar kilometer van die omheining fzo :p oefening baart kunst :D eerst de 2 uiteinden zetten koort spannen uitmeten waar geboord moet worden en daar stokje in grond dan aantal gaten boren en zetten tot op de hoogte van het koord (wel niet te veel gaten op voorhand boren ivm grondwater) als nadien een bils nog teveel zakt (wat normaal niet kan als je alles deftig aanduwt etc gewoon met bobcat terug wat omhoog lichten) Dit is eigenlijk het grootste werk dwarslatten ertegen boren en draad spannen is lichter werk. Goed is natuurlijk niet zoals prikpaaltjes een 5 minuten werk maar je hebt dan ook wel een deftigere omheining dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:04

Wij hebben een hoveniersbedrijf, dus mijn vriend heeft een machinale grondboor en een laserapparaat om het recht neer te zetten
Het draagvlak voor een houten omheining is bij hem wel wat afgenomen omdat de eerste maar zo kort gestaan heeft en hij vaak moest repareren. We hadden er trouwens ook 10 dikke kastanjehouten palen staan, over van een klusje :P maar die waren als allereerste rot! Gewone geïmpregneerde palen en gecreoceerde staan langer
In ieder geval, met andere woorden, wil ik wat hulp moet ik wat goeds bedenken 8-)

Poda_omh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:26

Kijk eens naar de Permanentkabel van gallagher, goed zichtbaar en heel veilig. De basis is een gladdraad met daaromheen een kunststof omhulsel. Kan netjes worden opgespannen dus geen gewapper in de wind.

Paalafstand kan bij goede montage ver uit elkaar. Wel van belang is dat je dikkere palen neemt (aanschaf wat duurder maar blijven wel langer staan) minimaal 10cm diameter

Het is van belang dat je hoek en eindpalen goed verankerd zijn in de grond zodat je je kabel netjes kan opspannen. Voor hoek en eindpalen pak een paal van 14/16 cm in diameter met een lengte van 250cm (ong 125cm in de grond en eventueel nog geschoord)

Het afknopen van de kabel is wel een vak apart....

Als je zelf veel voorbereidend werk doet en een rasterbouwer het laat afwerken kun je zo kosten besparen en nog een veilige, duurzame omheining realiseren.

Groet,

Ron van der Leest
Poda Omheiningen

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:49

Ik vind dat permanent kabel echt schreeuwend duur, iets van 300 euro voor 200 meter en dan zou ik voor de veulens er zeker 3 boven elkaar moeten hebben. Dus 1500 meter

Tinka dank je, ik heb daar al een proefmonster van gevraagd. Vind alleen de kleur groen niet zo mooi maar ach, de prijs kom ik goed mee uit en 2 lagen band met 1 draad lijkt me een veilige oplossing
Heb je een foto van jouw omheining? Moet je het vaak spannen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-01-15 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:53

Santos_05 schreef:
Als lint snel kapot waait en hout weg rot, dan zou ik voor koord gaan. Dat heeft minder te lijden van de wind.

Enige nadeel is dat het voor de veulens minder zichtbaar is, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Succes!

dan kun je er afzetlint aan knopen deden wij ook bij de jaarlingen
https://www.google.nl/search?q=afzetlin ... B672%3B449

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:38

Misschien overbodige informatie, maar als je je draad op de hoeken buiten de (dikkere) paal om laat lopen met een goede isoleerder ipv aan de binnenkant zoals je dan gewoon op de rest van de palen kunt doen dan blijft het makkelijker op spanning.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:46

Dees schreef:
Een houten omheining die het (op een veilige, stevige manier!) langer dan 8 jaar volhoud, is echt bijzonder.

Goh dan hebben wij wel heel veel bijzondere klanten. Bij onze eerste klant staat de houten omheining al bijna 40 jaar bijna onderhoudsvrij. Van belang is de hout soort. Het moet grenenhout zijn en geen vuren. Grenen laat zich namelijk veel beter creosoteren.
In Nederland zijn ronde palen eigenlijk altijd vurenhout. Gecreosoteerd (donkerbruin) hebben deze een levensduur van 10-12 jaar (afhankelijk van de grondsoort). Geimpregneerde palen (groenig) hebben een levensduur van ongeveer 5 -7 jaar. Onze vierkante palen zijn van grenen en hebben (gecreosoteerd) een levensduur van > 20 jaar (onderhoudsvrij)
Dus beweren dat een houten omheining nooit langer dan 8 jaar meegaat klopt gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:25

Goede tip van dat grenen tov vuren, ik zal dat laatste wel gehad hebben

Ik heb van bosrubber ook proefmonsters binnen
De rubberband lijkt me onmogelijk te verwerken maar ze hebben ook pvc band tegen een gunstige prijs, dat kon het wel eens worden! Met een aluminiumdraad voor de stroom

Sizzle goede tip
Ik zal eens kijken
Heb ook koppeltje shetten en die mogen graag schuren (geen exceem maar na het rijden ed) dus moet wel een vorm van stroom op de binnenkant van de paal hebben anders slopen ze de boel, of vreten ze de paal op :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:27

Je kunt ook de stroom via beide kanten laten lopen door een draadje te verbinden aan de binnenkant waar verder geen kracht op staat.
(Bij koeienboeren afgekeken)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:30

[***] schreef:
De rubberband lijkt me onmogelijk te verwerken maar ze hebben ook pvc band tegen een gunstige prijs, dat kon het wel eens worden! Met een aluminiumdraad voor de stroom

)

Rubberband is zo zwaar dat het gegarandeerd erg gaat doorhangen.
Gebruik geen aluminium draad. Ik heb het zelf ook om mijn weide gehad. Kon het elke week weer aan elkaar knopen omdat het spontaan geknapt was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:38

O! Dat is jammer
Dan toch staal of schrikdraad
Ik heb geen zin om te blijven knopen en ben af en toe ook wel eens weg

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:51

[***] schreef:
Ik vind dat permanent kabel echt schreeuwend duur, iets van 300 euro voor 200 meter en dan zou ik voor de veulens er zeker 3 boven elkaar moeten hebben. Dus 1500 meter

Tinka dank je, ik heb daar al een proefmonster van gevraagd. Vind alleen de kleur groen niet zo mooi maar ach, de prijs kom ik goed mee uit en 2 lagen band met 1 draad lijkt me een veilige oplossing
Heb je een foto van jouw omheining? Moet je het vaak spannen?

Ik heb het alleen rondom mijn roundpen en voor mijn stal, maar tot nu toe maar 2 keer hoeven spannen in 2 jaar. Ik dacht dat die man het ook in andere kleuren had trouwens. Ik heb niet hele duidelijke foto's, maar om een idee te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:50

Dank je ziet er netjes uit
Heb je de isolatoren bij dezelfde leverancier weg?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:42

Het is gedeeltelijk groen schriklint en gedeeltelijk band. Die bevestigingsplaatjes verkoop die man ook idd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:14

juliomariner schreef:
Goh dan hebben wij wel heel veel bijzondere klanten... etc...

Op hoog zand grond in luwe omstandigheden bij bossen, zeker...
In Frl kun je dat mooi vergeten.
Bielzen zijn zelfs na 40 jaar al kats rot in natte grond. Houten omheiningen dus helemaal, en zeker grenen. Tegen vocht gaan zelfs creosoot niet langdurig op.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:20

Dees schreef:
Op hoog zand grond in luwe omstandigheden bij bossen, zeker...
In Frl kun je dat mooi vergeten.
Bielzen zijn zelfs na 40 jaar al kats rot in natte grond. Houten omheiningen dus helemaal, en zeker grenen. Tegen vocht gaan zelfs creosoot niet langdurig op.

Nee hoor van Zeeland tot Groningen en van Limburg tot Texel overal hebben we onze omheining staan. En maken eigenlijk nooit mee dat het gaat rotten. En 40 jaar voor een biels, dan mogen ze toch ook wel een keertje rot zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:42

Ik kan me voorstellen dat wanneer je na 10 jaar delen van je houten omheining moet gaan vervangen, je niet meer contact opneemt met de oorspronkelijke leverancier. Al helemaal niet om je te beroepen op garantie :D

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:27

Dees schreef:
Ik kan me voorstellen dat wanneer je na 10 jaar delen van je houten omheining moet gaan vervangen, je niet meer contact opneemt met de oorspronkelijke leverancier. Al helemaal niet om je te beroepen op garantie :D

We hebben een heel aantal vaste klanten waar we al jaren komen (elke keer een stukje erbij) en staan ook veel op concoursen en zo waar we veel klanten regelmatig spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:32

Afbeelding

Het is lint geworden, eerste storm al gehad en het zit nog
Wilde eigenlijk pvc band maar dat was net niet leverbaar en is ook beter te spannen als het warmer is en het moest klaar
Grenen palen van 10 x 10
Geïmpregneerd (ik vind gecreooseerd zo giftig aandoen, weet niet of het in de grond en in het gras komt?)
2 lagen 4 cm lint en een onderste gevlochten draad

Als het een beetje houdt doen we in het najaar nog een hectare aan de andere kant, die gaan we inzaaien binnenkort

Ik hoop dat het 10 jaar staat, in ieder geval de palen :o