castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:01

inkepink schreef:
denk dat het grootste probleem ligt aan het feit dat tegenwoordig het gros van de paardeneigenaren geen paardenmensen meer zijn maar mensen met paarden.....

Wat betreft de opmerking dat nederlanders alles castreren: dat heeft zo ook zijn redenen lijkt me? Zonder castratie overschot aan zwerfkatten en honden. En mannelijke dieren ruiken nu eenmaal meestal sterker dan vrouwelijke (incluus homo sapiens :+ )

Vlees kan ook gaan ruiken en aparte smaak krijgen, daarom worden in ieder geval biggetjes jong gecastreerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:04

Airnt schreef:
maar dat is toch net zo gevaarlijk met een merrie of een ruin?

Nee dat is het niet.
Een merrie of ruin loopt meestal op dat moment naar de eerste de beste graspol, een hengst gaat 'buurten' bij die andere ruiter met paard die geen overwicht heeft en meteen begint te gillen.

Ik denk dat jij niet op doorsnee stallen komt TS.
Ik heb pensioneigenaren gehad die mijn merrie niet uit de wei kon halen omdat ze wat bazig was, zodat ik het zelf moest doen en dat was nog de meest 'ervaren' persoon daar.
Ik heb daar de meest bizarre ongelukken gezien en ben blij dat er geen hengsten stonden. Puur omdat de mensen volslagen incompetent waren.

Ken ook iemand die letterlijk al alles in haar lijf gebroken heeft omdat ze steeds ondersteboven gelopen wordt door haar hengsten die eigenlijk gewoon heel vriendelijk waren bij meer ervaren mensen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:24

Bij ons op stal zijn hengsten ook niet welkom.
Omdat de stal gehuisvest is op een zorgboerderij en de zorgclienten meehelpen met binnen en buiten zetten.
Wanneer er hengsten zouden zijn, kunnen die al niet door de zorgclienten geleid worden, maar de kans is ook aanwezig dat de andere paarden (hengstige merries bv) lastiger te hanteren worden door de aanwezigheid van hengsten.

Daarbij ben ik het absoluut niet met je eens dat ruinen zombies worden... mijn ruin is 27, maar kan hem met de beste wil van de wereld geen zombie-eigenschappen toedichten :n !

gr_roos schreef:
Vlees kan ook gaan ruiken en aparte smaak krijgen, daarom worden in ieder geval biggetjes jong gecastreerd.

Offtopic, maar dit is inmiddels achterhaald.
Steeds meer varkensboeren castreren niet meer, maar slachten de beren íets eerder, vóór de hormonen de zgn berengeur aan het vlees geven.

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:26

Ik heb meer het idee dat de meeste mensen gewoon niet om kunnen gaan met hengsten. Nou wil ik niet zeggen dat ik niet soms de kriebels krijg van hengsten en toch wat voorzichtiger ben, maar dat betekent nog lang niet dat alle hengsten gecastreerd moeten worden.
Vaak zijn het ook de mensen die gewoon niet om kunnen gaan met hengsten.

Zelf vind ik het erg jammer dat veel hengsten gecastreerd moeten worden alleen om het feit dat ze hormonen hebben.

Ik kan me wel inleven in pensioneigenaren, stel de hengst breekt een keer uit en daar komt een "ongelukje" uit voort maanden later. Tja sommige mensen staan daar niet op te wachten.

Mijn hengsten wil ik niet castreren. Ze zijn met z'n 4en een prima kudde en ik heb nog nooit problemen gehad, met of zonder merries. Dan zijn het maar kleine opdonders, maar hengst is toch hengst.

Almighty

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:30

In de opfok zie je ook vaak een grote groep hengsten bij elkaar staan. vaak maar tot hun 3 jaar. Maar toch? Het kan dan toch ook gewoon> Zie vaker meer vervelende dingen in een weide vol merrie's. Hier heb ik mix ruin en merrie staan. Waarvan de mijne nog weleens springt op de merrie. Nog nooit iets mee gehad?

Het kan wel..maar we zijn er niet aan gewend:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:40

Als ik naar mijn beestje kijkt hoe hij er van geniet om in een kudde te staan dan is castreren het beste wat hem kon overkomen. Ik zie zelf veelste te vaak dat een hengst geïsoleerde bestaan heeft en vaak erg gefrustreerd is.

Dus ja als je ze niet in groep kunt houden en ze gedoemd zijn om eenzaam bestaan te hebben dan heb ik respect voor dat iemand om die reden besluite het dier te ruïnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-15 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:42

Dat de hengsten zo zijn is omdat alles in Nederland zo dicht op elkaar is, wel 4 uur buiten per dag!!! pfoeh dan ben je al echt een goede paardeneigenaar. :j

Tja als die beesten dan 20 uur in een stal staan, vol op krachtvoer en ze zien dan een merrie op het stukje naar de bak dan gaan ze ook los ja. :=

Dat is wat ik zie... De hengsten die in balans zijn en goed opgevoed zijn die merk je gewoon niet op. Omdat je dus alleen de drama's ziet denk je dat alle hengsten zo zijn.

Maar ik ben wel godsgruwelijk blij dat Tim geruind is, die is als ruin al een galbak en begint al te gillen naar andere paarden. _O_

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:55

kohtje schreef:
Omdat in Nederland heel veel hengsten dan geen fijn leven zouden hebben. Geen weidegang, geen paarden met elkaar kunnen houden.
Daarbij zou er heel veel paarden ongewenst gedekt worden .
Een ruin is nu eenmaal makkelijker in ons kleine landje.

Juist en daarnaast kunnen veel mensen niet meer paarden behoorlijk/ normaal opvoeden, laat staan een hengst.

En het is triest dat een sociaal dier nooit lekker kan gaan spelen met andere paarden en lekker kunnen samen zijn in een weiland alleen maar omdat de eigenaar het hengst laat.

Ook ik zeg castreren, heb helaas zat voorbeelden gezien waarbij de hengsten totaal niet gelukkig zijn en maar staat te verkommeren, helaas.

Wanneer ze nog heel jong zijn is het nog te doen maar eenmaal volwassen dat wordt een hele andere koek, wanneer ze gereden en gestald gaan worden en dus meer onder de diverse mensen in de buurt komen met merries etc..........Ze worden ook groter en sterker natuurlijk en meer mans en praatjes.....daar moet je ook mee kunnen omgaan.

Mijn eigen arabier was heel lief als hengst voor mij terwijl hij wel een ander aanviel en maaide met de voorhoeven tijdens het steigeren naar ze maar mij helemaal niets doet. Ik durfde hem aan te pakken en hij zag mij echt als zijn baasje. Ik lette ook altijd goed op, ik moet wel, want ik ben doof en hij had alle ruimte (grote weiland) met ruinen om mee te kunnen gaan stoeien en te spelen en een paar grote drachtige merries (1.70 m en groter) waarbij hij tot aan zijn 2 jaar leeftijd mocht lopen, hij had dus hele goede opvoeders, snachts ging hij op stal. Toch liet ik hem castreren toen hij 2 jaar werd, omdat ik er toch niet mee ging fokken en hem puur voor mijn eigen plezier en hobby heb en hem een leuke/ gelukkig en sociaal leven gun...en heb er nooit spijt van.

Bij sommige stamboeken krijg je zelfs geld toe als je jouw hengst castreert, want dan zijn ze blij omdat het dan wel een beter leven krijgt als de hengsten..........dat zegt toch genoeg.

Laat de hengsten maar over aan de mensen die echt wat mee doet en het dier zich niet verveelt en niet staat te verkommeren en ermee weet om te gaan en er de ruimte voor heeft.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-01-15 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:02

Ik vind dat hele ophemelen van hengsten vaak ook meer iets van de Ruiters'. Het idee van een hengst hebben en rijden spreekt blijkbaar heel veel mensen (vooral mannen) aan. Zoals in Zuid Europese landen waar mannen niet op merries rijden. Ik denk dat het grotendeels een statusgebeuren is en ook een soort plaatsvervangend gevoel van verlies als je paard geen ballen heeft. Net of je dat minder mannelijk maakt als je op een ruin of merrie rijdt. Erge machocultuur.....

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:09

Nou ik hou mijn paard geen hengst omdat het mij status zou geven. Ik ben tegen het onnodig castreren van dieren die geen last hebben van hun hormonen. En juist een castratie veranderd de natuurlijke hormoonhuishouding.
Ik durf te zeggen dat mijn hengst gelukkig is, en ja een warmbloedhengst met veel bloed kan ook met andere paarden in een weide staan. Het is zo jammer dat de meeste mensen denken dat dat niet kan en dat hij direct over hekken zou springen en niet te houden is als je een hengst buiten moet zetten.

Ik geloof echter wel dat er mensen zijn die een hengst willen voor de status. En die mensen zullen hun paard dus ook niet flink aanpakken als hij brullend rondloopt, want dan ziet immers de rest van de wereld dat je een hengst hebt.
Maar lang niet alle hengstenhouders zijn zo.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:15

En buiten dat..........lang niet veel stallen zijn geschikt om een hengst te kunnen houden en gelukkig te houden.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:19

Tja, de paardenwereld is een vrouwenwereld geworden, net als de rest van de westerse wereld ;-)
Dus testosteron moet bestreden worden, paarden, ballen er af, en met mensen ritalin en concerta er in.

Gelukkig zijn er nog uitzonderingen !!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:24

Die status daar zeg je wat...

Op mijn werk lopen 4 hengsten rond die door de vorige ruiter helemaal naar status gereden zijn.
echt vreselijk lopen met de hoofden hoog te gillen en te slaan met de voorbenen
inmiddels gaat het wel wat beter gelukkig en kan ik ze redelijk door de baan rijden in nu pakweg 2 maanden dat ik daar werk
op eentje naar de is toch altijd wel wat vervelender en hard leers maar ook die komt er wel

Ik denk dat toch een deel de paarden hebben voor ''kijk hoe cool ik heb een hengst!''
vreselijk ze mogen van mij best eens hinniken en laten weten dat ze er zijn hoor dat is nu eenmaal paarden gedrag. maar ze moeten wel te hanteren zijn
maar verder houd het daar ook mee op en als het idioot is of te overdreven corrigeer ik ze zeer zeker wel erin

Persoonlijk werk ik liever met hengsten ze hebben net dat beetje meer dan een ruin zijn prettiger te rijden vind ik dan maar dan moet je er wel mee kunnen werken

merrie's hoef ik bij voorbaat al niet enkel om te fokken hier thuis lopen 2 merrie's ohz en de rest staat lekker dag en nacht buiten en komen voor het veulenen naar stal toe
Ik kan gewoon niet met mensen van het zelfde geslacht omgaan denk ik
ik heb zo ook meer mannen vrienden als ik er over na ga denken
vrouwen zijn gewoon lastige wezens :+

Stamboeken waar je geld toe krijgt bij het castreren? nog nooit van gehoord

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:44

Hengsten kunnen prima in groepen, maar ook daar is het weer de eigenaar die het verpest. De gemiddelde eigenaar doet aan stalhoppen. Die instabiliteit is bij merries vaak al een gedoe, bij hengsten is dat nog meer vragen om onnodige blessures.

Laat eens een hengst los op een gemiddeld manege bedrijf en de helft van de mensen loopt als een kip zonder kop te gillen 'heeeengst' en begint wilt om zich heen te meppen.
Bij de meeste komt het niet eens in ze op dat ze er gewoon heen kunnen lopen en er een touwtje aan kunnen klikken.

De gemiddelde paardenbezitter is gewoon niet in staat met hengsten om te gaan en dan wordt het inderdaad gevaarlijj.

De meeste bedrijven bestaan bij gratie van de onwetende goed betalene klant. Ik snap dus absoluut dat hengsten daar niet gewenst zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:23

Gentlegiant schreef:
Die status daar zeg je wat...

Op mijn werk lopen 4 hengsten rond die door de vorige ruiter helemaal naar status gereden zijn.
echt vreselijk lopen met de hoofden hoog te gillen en te slaan met de voorbenen
inmiddels gaat het wel wat beter gelukkig en kan ik ze redelijk door de baan rijden in nu pakweg 2 maanden dat ik daar werk
op eentje naar de is toch altijd wel wat vervelender en hard leers maar ook die komt er wel

Ik denk dat toch een deel de paarden hebben voor ''kijk hoe cool ik heb een hengst!''
vreselijk ze mogen van mij best eens hinniken en laten weten dat ze er zijn hoor dat is nu eenmaal paarden gedrag. maar ze moeten wel te hanteren zijn
maar verder houd het daar ook mee op en als het idioot is of te overdreven corrigeer ik ze zeer zeker wel erin

Persoonlijk werk ik liever met hengsten ze hebben net dat beetje meer dan een ruin zijn prettiger te rijden vind ik dan maar dan moet je er wel mee kunnen werken

merrie's hoef ik bij voorbaat al niet enkel om te fokken hier thuis lopen 2 merrie's ohz en de rest staat lekker dag en nacht buiten en komen voor het veulenen naar stal toe
Ik kan gewoon niet met mensen van het zelfde geslacht omgaan denk ik
ik heb zo ook meer mannen vrienden als ik er over na ga denken
vrouwen zijn gewoon lastige wezens :+

Stamboeken waar je geld toe krijgt bij het castreren? nog nooit van gehoord

Vreemd dat je daar nog nooit van gehoord hebt, toch is het echt zo en dat is niet voor niets hoor.

Het heet castratiepremie en bij het AVS krijg je dan iets van 80 euro wanneer je jouw AV hengst laat castreren. Vraag maar gerust na.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:25

Oh ik geloof je wel hoor maar had er echt nog nooit van gehoord

Maar dan moet ik toegeven nog nooit een paard gehad van dat stamboek of ras

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:38

Ik wist het eerst ook niet, maar iemand wees me erop toen ik interesse had in een jaarlinghengst, ik gaf aan dat ik er niet mee ging fokken en dat ik het een leuke leven wilde gaan geven tussen de andere paarden.

Zo kwam ik erachter en ja dat is dus omdat het steeds meer voorkomt dat de hengsten niet op de juiste wijze gehouden werden en teveel apart/ afgezonderd werd en dat wordt liever niet gezien. Zeker niet omdat het toch vaak voor de fun is en het dier eronder lijdt.................. logisch.

Het is niet alleen bij de AV maar ook bij meerdere stamboeken maar ik weet niet bij welke.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:43

Ben jaren lid geweest van het avs, nog nooit van gehoord. :n
Nu lid van het easp en welsh stamboek, ook daar niks van gehoord.
Jaren met dravers gewerkt, ook daar nooit van gehoord.

TS het vreemde vind ik zelf dat op draverstallen, renstallen en westernstallen nooit een probleem gemaakt word over hengsten. Sterker, hengsten en merries staan in de zelfde gang gestald en zelfs naast elkaar in normale boxen (onder dicht boven tralies) Ook hier kan gerust een hengstige merrie voor een hengst geparkeerd worden om te poetsen en inspannen/zadelen. Zelfs in de molen lopen ze gemengd.

De grootste problemen worden gemaakt bij de dressuur en spring hoek is mijn ervaring.
Ook hier in de omgeving schrikken ze zich rot als je stalling zoekt voor een hengst op een gewone manege/pensionstal. Er hangt een te groot, onwerkelijk, beeld van onhandelbare dieren die steigerend naast (of over mensen heen) als brullende gekkenhuizen volslagen blind overal door of overheen denderen. Ik heb persoonlijk dat meer merries zien doen dan hengsten. Maar ben wel erg bevooroordeeld :D

En dat hengsten achter hoge omheining moeten staan >;) Mijn D pony dekhengst staat achter een draadje van 90 cm hoog :') Gaat er niet overheen/doorheen/onderdoor hoe mooi/lief.hengstig de merrie is die er naast loopt. Hij is bang voor schok. :D
En hengsten kunnen heel goed in een kudde, mijn kudde bestaat momenteel uit 2, 11 jarige D en 1,5 jarig B Zijn dikke maatjes, de grote beschermt zelfs de kleine en waakt over hem als die ligt te slapen <3

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:02

Rossfechten schreef:
Tja, de paardenwereld is een vrouwenwereld geworden, net als de rest van de westerse wereld ;-)
Dus testosteron moet bestreden worden, paarden, ballen er af, en met mensen ritalin en concerta er in.

Gelukkig zijn er nog uitzonderingen !!

Leuke invalshoek en er kan zeker wat in zitten!
In "buitenlanden" wordt het niet als een probleem ervaren, een paard is een paard en daarna een merrie of een hengst. Dat heb ik tenminste meegemaakt in Turkije.
Misverstand: mensen voeden de hengsten niet op. nee: hengsten voeden hengsten op en dat doe we niet meer.
Mensenjongens leren ook van hun vaders, wij ontnemen de jonge hengsten dit soort opvoeding.
Met mijn shetlander familie heb ik dat gezien, de vader naam het op een gegeven moment over en zorgde dat de begrenzing in het spelen werd gegeven bij zijn zoons. Mooi om te zien trouwens!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:02

Aikon@, Vraag het gerust na :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:14

aikon schreef:
Ben jaren lid geweest van het avs, nog nooit van gehoord. :n
Nu lid van het easp en welsh stamboek, ook daar niks van gehoord.
Jaren met dravers gewerkt, ook daar nooit van gehoord.

TS het vreemde vind ik zelf dat op draverstallen, renstallen en westernstallen nooit een probleem gemaakt word over hengsten. Sterker, hengsten en merries staan in de zelfde gang gestald en zelfs naast elkaar in normale boxen (onder dicht boven tralies) Ook hier kan gerust een hengstige merrie voor een hengst geparkeerd worden om te poetsen en inspannen/zadelen. Zelfs in de molen lopen ze gemengd.

De grootste problemen worden gemaakt bij de dressuur en spring hoek is mijn ervaring.
Ook hier in de omgeving schrikken ze zich rot als je stalling zoekt voor een hengst op een gewone manege/pensionstal. Er hangt een te groot, onwerkelijk, beeld van onhandelbare dieren die steigerend naast (of over mensen heen) als brullende gekkenhuizen volslagen blind overal door of overheen denderen. Ik heb persoonlijk dat meer merries zien doen dan hengsten. Maar ben wel erg bevooroordeeld :D

En dat hengsten achter hoge omheining moeten staan >;) Mijn D pony dekhengst staat achter een draadje van 90 cm hoog :') Gaat er niet overheen/doorheen/onderdoor hoe mooi/lief.hengstig de merrie is die er naast loopt. Hij is bang voor schok. :D
En hengsten kunnen heel goed in een kudde, mijn kudde bestaat momenteel uit 2, 11 jarige D en 1,5 jarig B Zijn dikke maatjes, de grote beschermt zelfs de kleine en waakt over hem als die ligt te slapen <3

Op professionele spring- en/of dressuurstallen zijn hengsten ook geen probleem hoor, maar juist wel bij de plaatselijke manege of pensionstal.

Wat men steeds vergeet is de manier van hengsten houden. De dravers-, ren-, western-, prof. dressuur/springstallen die genoemd worden houden hun hengsten overwegend op stal, zoals ze dat ook in Spanje en Portugal doen. Een uurtje in een hengstproof paddock is of even los gooien in de bak is zo'n beetje alles wat er geboden wordt aan vrije beweging. De professionele stallen zetten hun hengsten al helemaal niet met een ander paard in de paddock/wei.

De gemiddelde ruiter/eigenaar in Nederland wil (gelukkig!) toch vaak een ander leven voor zijn paard en is op zoek naar weidegang, elke dag een x-aantal uur buiten en sociaal contact. Daar zijn de meeste stallen niet voor ingericht.

Uiteraard zie je meer ongelukken met merries en ruinen, daar zijn er nou eenmaal ook veel meer van en die worden ook wel sociaal gehouden. Je kan pas een vergelijking opmaken als je evenveel hengsten samen zou huisvesten.

Ik ben zelf hengsteneigenaar, maar ben juist blij dat in landen als Nederland veel gecastreerd wordt en dat de meeste paarden daardoor gewoon een vrijer en sociaal leven kunnen leiden.

Hengsten kun je prima in de groep houden, maar het gaat niet altijd goed. Ze moeten het goed met elkaar kunnen vinden en de ruimte hebben in een veilige omgeving. En als het wel goed gaat dan wordt er nog dagelijks flink gespeeld en dat gaat vaak wel gepaard met de nodige schrammen en butsen. Ik kan me voorstellen dat je dat pikt van je eigen paarden onderling, maar dat je daarvan baalt als het gebeurd door de hengst van een andere pensionklant. Als pensionhouder wil je dat risico gewoon niet lopen.

Dan heb je inderdaad het risico van losbreken. 9 van de 10 keer zal er niets aan de hand zijn en kun je de hengst gewoon weer pakken, maar wat als hij wel een merrie van een andere eigenaar dekt? Of wat als die een ander paard aanvalt? Of zelf lens wordt getrapt door een merrie die er niet van gediend is? Ik moet er niet aan denken...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:15

Airnt schreef:
Even in antwoord op een aantal opmerkingen hierboven:

sociaal gedrag: best een hoop hengsten kun je in een groep op de wei zetten, zo niet, is er nog steeds sociaal gedrag over een hek heen (minder, maar beter dan niks)
Mijn hengst staat 24/7 met mijn ruin op de wei.

hekken: ik reis veel met hengsten, niet alleen mijn eigen, en ook daarbij (ex) dekhengsten, in een tijdelijk paddockje, met merries ernaast... nog nooit een probleem gehad.

Mijn ervaringen met hengsten? Ik werk veel met hengsten, hem er zelf een stuk of 4 daadwerkelijk bezeten, gereden? ca 24... dat is dus ikzelf..

ik werk regelmatig met ongeveer 12 Hengstenbezitters, daarnaast staan hier op de hofreitschule 26 hengsten, doorgaans, en zijn er altijd maar weer merries om te dekken, of ter berit. Door betritpaarden zit er ook nog best wat verloop in dus ca 50 dieren in de afgelopen 4 jaar.

Dan geef ik clinics en demonstraties in binnen en buitenland, dus ik zien nogal eens hengstenbezitters in verschillende culturen en groepen. (Duitschland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Engeland, America, Australie, Nieuw Zeeland, Rusland, Zwitserland...) zijn we weer zo'n 30 hengsten er bovenop in de afgelopen paar jaar.
(dus vaak ook hengsten op reis, in nieuwe groepen, met merries ernaast, in tijdelijker paddockjes van afgeeragte lintjes met lege batterijen enz enz)

daarnaast on my travels meegereden in parades (bijvoorbeeld in Valencia) van meerdere honderden paarden, hoofdzakelijk hengsten, of veldslagen met 98 ruiters, ook gemixte geslachten...
Of dingen als de Golégà feria waar duizenden hengsten in het dorpje rondrennen. (maar dat zijn dus ietsje kortstondiger interacties met die dieren)

Dus mijn persoonlijke ervaring omvat ongeveer 80 hengsten, met bik op een aantal honderden meer. Ik wilde dat dus niet helemaal als verwaarloosbaar geschouwen. Maar mijn associatie met de houdbaarheid van hengsten stoelt zich niet alleen op mijn eigen ervaring, maar ook op onderzoek in zwitserland over de weidegang in groepen van hengsten (test in dat geval met warmbloeden), bijvoorbeeld.

Dus zo kom ik op de uitspraak 'zoals verreweg de meeste hengsten'.
En in alle eerlijkheid ben ik wel benieuwd hoe dat soort getallen bij de posters hierboven staat.
Hoe veel ervaring hebben jullie met hengsten om tot jullie conclusies te komen?

(even voor de duidelijkheid, ik bedoel dit absoluut niet kattig of zelfs maar kritisch! Het sentiment is breed gedragen en het is dan weliswaar niet in lijn met mijn ervaring, maar het komt zo veel voor dat ik dus benieuwd ben naar de redenen van dat beeld)

ik kan genoeg vermakelijke anecdotes over hengsten en merries op reis opschrijven, maar dat lijkt me nog een beete overbodig.

Ik heb eigenlijk de indruk dat hengsten voornamelijk in de minderheid zijn omdàt je er geen stalling voor vindt (en dat een ruin meer schofhoogte krijgt).

Ook een saillant detail: op elke stal waar ik tot nu toe was met een hengst hebben àlle merriebezitsters meermaals gezegd dat ze een dekking prima zouden vinden. (en meermaals geinformeerd of ik daar oren naar had.)

In een geval zelfs een vrij duidelijke poging tot 'ongelukje' waarbij ze haar hengstige merrie letterlijk voor mijn (dek) hengst wandelen aan een halstertje... hengst bromde natuurlijk een keer en deed helemaal niks...

Rest mij slechts één vraag; van welk(e) ras(sen) zijn de hengsten waar het om gaat?

In denk dat jouw omgeving (je praat over Spanje Portugal) en de daarbij behorende paarden, gewoon niet vergelijkbaar zijn met de gemiddelde nederlandse pensionstal en het daarbij behorende gemiddelde nederlandse paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:26

Ragdollcat schreef:
Vreemd dat je daar nog nooit van gehoord hebt, toch is het echt zo en dat is niet voor niets hoor.

Het heet castratiepremie en bij het AVS krijg je dan iets van 80 euro wanneer je jouw AV hengst laat castreren. Vraag maar gerust na.

Die premie bedraagt 75 euro maar heeft werkelijk niets te maken met het betere leven wat ze zouden hebben als ruin :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:35

anneliesdj schreef:
Rest mij slechts één vraag; van welk(e) ras(sen) zijn de hengsten waar het om gaat?

In denk dat jouw omgeving (je praat over Spanje Portugal) en de daarbij behorende paarden, gewoon niet vergelijkbaar zijn met de gemiddelde nederlandse pensionstal en het daarbij behorende gemiddelde nederlandse paard.

Als ik mag reageren op jouw post, ik kom met regelmaat in Portugal. Hengstenland bij uitstek, maar zij vinden het allemaal heel bijzonder dat mijn volwassen hengsten met elkaar buiten komen. De hengsten staan daar voornamelijk 24/7 op stal. Er zijn enkele dekhengsten die de zomer het land op gaan met een groep merries die allemaal gedekt mogen worden. Maar de meeste hengsten hebben geluk als ze een uurtje in de (binnen)arena los mogen lopen, alleen. Als ik daarheen zou verhuizen en dezelfde eisen zou stellen als ik hier voor mijn paarden hanteer zou ik waarschijnlijk ook bijna nergens terecht kunnen.

Ik vind dat om die reden dus ook geen vergelijking en hoop ook niet dat we dat als voorbeeld willen zien. Liever happy ruinen! (mijn rassen zijn trouwens Portugees en NRPS)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 02:05

Ik vind het heel lastig.
Op de stal waar ik kom heeft een tijdje een hengst gestaan en probleem nummer een was al met het weideseizoen. Medeklanten wilden absoluut niet dat het beest tussen lint op een afgezet stukje land stond, daar was echt ontzettend veel ophef over.
Resultaat: paard stond alleen in de paddock en het grootste deel van de tijd alleen op stal, terwijl alles buiten stond.
Daarbij werd de paddock nooit beschadigd, maar dit paard kreeg het net wel weer voor elkaar om de boel te slopen helaas.
Zelfde met aanvallen naar andere paarden, 9 van de 10 keer was hij echt heel braaf, maar het is en blijft wel een hengst en die moet je wel in de gaten houden.
Zo gebeurde het wel dat hij plotseling echt agressief werd naar een andere ruin, terwijl het zomaar weken goed ging.

Daar zit niet iedereen op te wachten.
De andere kant snapte ik ook wel weer, dat het betreffende paard gewoon een interessante bloedlijn heeft en dat de persoon hem daarom graag hengst wilde houden.
Nu staat het paard op een stal waar hengsten wat normaler zijn en ik denk dat dat voor zowel paard als eigenaar fijner is gezien de kritiek op het hengst houden.