Airnt schreef:Even in antwoord op een aantal opmerkingen hierboven:
sociaal gedrag: best een hoop hengsten kun je in een groep op de wei zetten, zo niet, is er nog steeds sociaal gedrag over een hek heen (minder, maar beter dan niks)
Mijn hengst staat 24/7 met mijn ruin op de wei.
hekken: ik reis veel met hengsten, niet alleen mijn eigen, en ook daarbij (ex) dekhengsten, in een tijdelijk paddockje, met merries ernaast... nog nooit een probleem gehad.
Mijn ervaringen met hengsten? Ik werk veel met hengsten, hem er zelf een stuk of 4 daadwerkelijk bezeten, gereden? ca 24... dat is dus ikzelf..
ik werk regelmatig met ongeveer 12 Hengstenbezitters, daarnaast staan hier op de hofreitschule 26 hengsten, doorgaans, en zijn er altijd maar weer merries om te dekken, of ter berit. Door betritpaarden zit er ook nog best wat verloop in dus ca 50 dieren in de afgelopen 4 jaar.
Dan geef ik clinics en demonstraties in binnen en buitenland, dus ik zien nogal eens hengstenbezitters in verschillende culturen en groepen. (Duitschland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Engeland, America, Australie, Nieuw Zeeland, Rusland, Zwitserland...) zijn we weer zo'n 30 hengsten er bovenop in de afgelopen paar jaar.
(dus vaak ook hengsten op reis, in nieuwe groepen, met merries ernaast, in tijdelijker paddockjes van afgeeragte lintjes met lege batterijen enz enz)
daarnaast on my travels meegereden in parades (bijvoorbeeld in Valencia) van meerdere honderden paarden, hoofdzakelijk hengsten, of veldslagen met 98 ruiters, ook gemixte geslachten...
Of dingen als de Golégà feria waar duizenden hengsten in het dorpje rondrennen. (maar dat zijn dus ietsje kortstondiger interacties met die dieren)
Dus mijn persoonlijke ervaring omvat ongeveer 80 hengsten, met bik op een aantal honderden meer. Ik wilde dat dus niet helemaal als verwaarloosbaar geschouwen. Maar mijn associatie met de houdbaarheid van hengsten stoelt zich niet alleen op mijn eigen ervaring, maar ook op onderzoek in zwitserland over de weidegang in groepen van hengsten (test in dat geval met warmbloeden), bijvoorbeeld.
Dus zo kom ik op de uitspraak 'zoals verreweg de meeste hengsten'.
En in alle eerlijkheid ben ik wel benieuwd hoe dat soort getallen bij de posters hierboven staat.
Hoe veel ervaring hebben jullie met hengsten om tot jullie conclusies te komen?
(even voor de duidelijkheid, ik bedoel dit absoluut niet kattig of zelfs maar kritisch! Het sentiment is breed gedragen en het is dan weliswaar niet in lijn met mijn ervaring, maar het komt zo veel voor dat ik dus benieuwd ben naar de redenen van dat beeld)
ik kan genoeg vermakelijke anecdotes over hengsten en merries op reis opschrijven, maar dat lijkt me nog een beete overbodig.
Ik heb eigenlijk de indruk dat hengsten voornamelijk in de minderheid zijn omdàt je er geen stalling voor vindt (en dat een ruin meer schofhoogte krijgt).
Ook een saillant detail: op elke stal waar ik tot nu toe was met een hengst hebben àlle merriebezitsters meermaals gezegd dat ze een dekking prima zouden vinden. (en meermaals geinformeerd of ik daar oren naar had.)
In een geval zelfs een vrij duidelijke poging tot 'ongelukje' waarbij ze haar hengstige merrie letterlijk voor mijn (dek) hengst wandelen aan een halstertje... hengst bromde natuurlijk een keer en deed helemaal niks...
Rest mij slechts één vraag; van welk(e) ras(sen) zijn de hengsten waar het om gaat?
In denk dat jouw omgeving (je praat over Spanje Portugal) en de daarbij behorende paarden, gewoon niet vergelijkbaar zijn met de gemiddelde nederlandse pensionstal en het daarbij behorende gemiddelde nederlandse paard.