Muizen op stal kan dat kwaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:29

Jildau schreef:
jorretje schreef:
Dat je niets te bieden hebt voor een kat daar ben ik het neiot mee eens hoor! Lijkt me juist fantastisch voor een buiten kat :Y) ! Maar als je er geen zin in hebt ook prima hoor O:)

Je gaat toch geen kat aanschaffen en dan in the middle of nowhere bij een hokje met paarden dumpen? Dat vind ik echt niet normaal eigenlijk.

Ik dacht ook dat op elke boerderij / schuur / stal wel muizen waren dus had ook geen idee dat ze zoveel kwaad konden.

Het ligt eraan waar de kat aan gewend is. Onze kat is in de zomer soms 3 dagen niet thuis. Die kat is dan lekker de hort op en denkt heus niet "mijn baasjes missen me vast!"
Die kat zit gewoon 3 dagen achter een stel konijnen aan ofzo. Katten gaan toch wel hun eigen weg, en zo lang ze ergens kunnen schuilen voor de regen en hun buikje lekker kunnen vullen (met muizen! :P), zijn de meeste katten wel tevreden... De meeste katten die ik ken tenminste.

Maar ik snap TS dilemma met de snelweg achter de wei. Dan kan je iedere paar maanden een nieuwe kat bij het asiel ophalen...

PenP2014

Re: Muizen op stal kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:30

@Goyaja zie mijn derde post van boven op pagina 2.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:32

Voor iedere muis die je ziet zijn er 10 muizen die je niet ziet.
Als je meerdere muizen ziet dan heb je er dus in werkelijkheid zomaar een stuk of 100 :wow:

Ik zou daarom toch een kat nemen of gif gebruiken.
Pas wel op met die voerkistjes, de gemeente plaatste bij ons een grote zware houten kist.
Voor de zekerheid had ik er nog een hele zware steen opgelegd, ondanks dat heeft mijn Shetlander toch het gif opgesnoept. Steen er afgehaald en de kist heen en weer bewogen zoals een voerbal, gelukkig heeft ze het overleefd maar wat heb ik een stress gehad %)

Een kat is wel zo veilig, ik denk persoonlijk dat een kat prima tevreden is met wat je hem daar kunt bieden. Meer dan een warme schuilplaats in het hooi, een bakje water en een bakje voer heeft en dagelijks toezicht heeft een kat in mijn ogen niet nodig. Ik heb er ook 4 rondlopen op stal, 2 daarvan zijn heel aanhalig en komen ook regelmatig in huis. Af en toe een wormtabletje en zomers een vlooienpipet dat is alles. Die van ij vangen geweldig, zowel muizen als mollen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:39

Bij de pony's zijn er genoeg muizen, we hebben zelfs een plaagje gehad omdat de dochter van de eigenaar er brood had laten liggen. :brr: Ze liepen zelfs IN de dekjes.

Ik heb nu al mijn spullen thuis liggen behalve 1 halster en de poetskoffer.

Ze zullen vast ook wel in het hooit zitten in de winter maar de pony's leven nog steeds. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:40

Als je geen kat wilt moet je geen kat nemen := Waar ik wel rekening mee zou houden met alle biologische vallen (als je ze weer gaat uitzetten dus) is dat dat eigenlijk echt mission impossible is. Je moet ze echt op 5 km van de plek waar ze eerst waren uitzetten en flink schudden met de doos wil je dat ze niet terugkomen..

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:47

KoudbloedKim schreef:
Ik dacht dat alle stallen muizen hadden. :+

bij ons lopen rond de 25 a 30 katten.

Denk niet dat muizen hier veilig zijn

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:51

Als je gaat bestrijden doe dan in ieder geval geen gif...beetje jammer dat die arme diertjes dan een hele nare dood sterven, en wat denk je van roofvogels enzo die vergiftigde muizen opeten :(:)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:01

Ineke2 schreef:
Mrie heb je van de week het journaal gezien?
Veldmuizen vreten dus hectares aan weiland aan gort... Zou ik dus absoluut wel wat proberen tegen te doen.

Waar die muizen dat doen is heel toevallig ook een groot aantal roofvogels vergiftigd door een slimmerik die dacht dan meer wild over te houden om op te jagen |o ... dus ja, dan krijg je daar meer muizen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:06

Ben je net een beetje bekomen van het Muis in Huis avontuur, kan je de volgende familie verwelkomen |(

Het is er zeker wel meer dan één. Heb er een paar gezien. En ze zitten ook zeker in mijn baal hooi. Af en toe schiet er een weg.

Ik wil prima een gedoogbeleid met ze hebben maar niet als mn paarden ziek worden. Dan moeten ze echt weg/dood. Ik vraag me sceptisch af of het nut heeft maar ik ga valletjes plaatsen. Heb er nog genoeg :')

Bedankt allemaal!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:10

Emmaa_ schreef:
Als je geen kat wilt moet je geen kat nemen := Waar ik wel rekening mee zou houden met alle biologische vallen (als je ze weer gaat uitzetten dus) is dat dat eigenlijk echt mission impossible is. Je moet ze echt op 5 km van de plek waar ze eerst waren uitzetten en flink schudden met de doos wil je dat ze niet terugkomen..

Ja dat begreep ik inderdaad. Stukje verderop heeft geen enkele nut :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:13

Ik zou, als je in the middle of nowhere zit zeker niet met gif bezig gaan. Om zo andere wilde dieren geen schade toe the brengen. Wat je wel kunt proberen is eucalyptus olie op plekken aanbrengen waar je ze niet wilt hebben. Muizen houden niet van deze geur. Werkt ook prima in huis overigens

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:14

PenP2014 schreef:
Ben je net een beetje bekomen van het Muis in Huis avontuur, kan je de volgende familie verwelkomen |(

Het is er zeker wel meer dan één. Heb er een paar gezien. En ze zitten ook zeker in mijn baal hooi. Af en toe schiet er een weg.

Ik wil prima een gedoogbeleid met ze hebben maar niet als mn paarden ziek worden. Dan moeten ze echt weg/dood. Ik vraag me sceptisch af of het nut heeft maar ik ga valletjes plaatsen. Heb er nog genoeg :')

Bedankt allemaal!

Gelijk heb je, mijn ouders hebben eens een enórme muizenplaag gehad in hun boot doordat ze van een boer een baal hooi hadden gekregen voor de cavia's. Helaas was die baal dus bewoond... je wil niet weten hoeveel muizen eruit kwamen, echt ongelooflijk hoe dat uit de hand liep. Van ellende gebruikten ze tenslotte gif, het was met valletjes niet meer bij te houden

In jouw geval zou ik het inderdaad eerst met valletjes proberen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:15

ik heb 5 stalkatten en nog steeds muizen, ze kunnen het niet aan.
Al mijn schoenen, dekens enz. zijn aangevreten, ik baal er ontzettend van. De katten doen hun best, maar het zijn er gewoon teveel. Van die hele kleine muisjes, die door een piepklein gaat binnenkomen -:(-

Ik moet het paarden/ezelvoer dat ik altijd klaarzet voor 's morgens vroeg al met emmers en al IN de voerton stoppen, anders is, vooral het ezelvoer, 's morgens gewoonweg OP.......

Ik hoop dat de plaag van voorbijgaande aard is, net zoals de konijnenplaag van vorig jaar, die kregen myxomatose en vielen bij bosjes neer

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:17

Benfan schreef:
Ik zou, als je in the middle of nowhere zit zeker niet met gif bezig gaan. Om zo andere wilde dieren geen schade toe the brengen. Wat je wel kunt proberen is eucalyptus olie op plekken aanbrengen waar je ze niet wilt hebben. Muizen houden niet van deze geur. Werkt ook prima in huis overigens

Oh bedankt voor de tip! Baat het niet dan schaadt het niet!!

@Morrie jeetje, ik hoop met je mee!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:18

Zoolgangster schreef:
PenP2014 schreef:

Bedankt allemaal!

Gelijk heb je, mijn ouders hebben eens een enórme muizenplaag gehad in hun boot doordat ze van een boer een baal hooi hadden gekregen voor de cavia's. Helaas was die baal dus bewoond... je wil niet weten hoeveel muizen eruit kwamen, echt ongelooflijk hoe dat uit de hand liep. Van ellende gebruikten ze tenslotte gif, het was met valletjes niet meer bij te houden

In jouw geval zou ik het inderdaad eerst met valletjes proberen.

Brrrr eng. Ik had zo t water in gesprongen denk ik :')

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:01

Morrie schreef:
ik heb 5 stalkatten en nog steeds muizen, ze kunnen het niet aan.
Al mijn schoenen, dekens enz. zijn aangevreten, ik baal er ontzettend van. De katten doen hun best, maar het zijn er gewoon teveel. Van die hele kleine muisjes, die door een piepklein gaat binnenkomen -:(-

Ik moet het paarden/ezelvoer dat ik altijd klaarzet voor 's morgens vroeg al met emmers en al IN de voerton stoppen, anders is, vooral het ezelvoer, 's morgens gewoonweg OP.......

Ik hoop dat de plaag van voorbijgaande aard is, net zoals de konijnenplaag van vorig jaar, die kregen myxomatose en vielen bij bosjes neer

He Morrie, ik heb ook en plek waar piepkleine gaten zitten waar ze door komen. Ik heb die gaatjes dichtgestopt met staalwol en van die metalen pannenspons, daar bijten de muizen dus niet doorheen. Misschien heb je er wat aan...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:40

mrie schreef:
He Morrie, ik heb ook en plek waar piepkleine gaten zitten waar ze door komen. Ik heb die gaatjes dichtgestopt met staalwol en van die metalen pannenspons, daar bijten de muizen dus niet doorheen. Misschien heb je er wat aan...

Tnx voor de tip, maar dat heb ik toevallig ook gedaan een paar weken geleden :D (nouja, laten doen door iemand klein en tenger en lenig is en niet zo vet en lomp als ik :+ ) op advies van de meneer van de Welkoop, die het zielig vond voor mijn katten als ik muizenvallen ging zetten. Ik vroeg om pur, maar daar schijnen muizen doorheen te vreten.

Ik sluit "babypoes" (bijna 2) 's nachts op om de appels en wortels te bewaken, dit doet ie met succes, ik vind 's morgens regelmatig dooie muizen, keurig op een rijtje, liggen ze voor klaar als ontbijt.

Andere kat legt ze in de (open) box van de ezel, met als als gevolg dat de ezel er niet meer in durft _O- :')

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:56

muizen kunnen ernorme ellende veroorzaken, hebben mij letterlijk zeker 1000euro gekost aan zadeldekjes (stubben) een paardendekens (die opgehangen waren) compleet te versnipperen. en niet te vergeten, ook mijn Wintec zadel hebben ze veruiineerd. Daarnaast zijn ze dragers van allerlei ziektes die niet alleen voor jou maar ook voor de paarden gevaarlijk zijn. Ratten en muizen hebben geen blaas, pis laten ze dus gewoon lopen.

Toevallig, waar ik nu werk hebben we op kantoor een rattenplaag (wij zitten in containers werfketen zeg maar, voorzien van alle gemakken zoals verwarming en airco) kabels worden doorgeknaagd van telefoon en de computers, mensen die hun appeltje snachts in de ijzeren bureaulades hebben liggen vinden ze de volgende morgen aangevreten aan, ze zitten zelfs in het koffiemachine !!! Sinds een week gif, 2 dgn geleden vonden mijn collegas een nog half levende goed doorvoedde rat onder hun bureau, lekker om de dag mee te beginnen. dus, als je ze ziet, dan is het echt een plaag en vergif is de enige oplossing !

Dat er geen voer ligt is al een goed begin, maar als je bv meusli voert dan zitten er ook granen in de mest en daar kunnen ze prima van rondkomen.

Je hebt trouwens speciale muizen/ratten kit, want ratten kunnen zelfs door beton of ijzer vreten, sterker nog, dat moeten ze anders kunnen ze op den duur niet meer eten want dan worden hun tanden te lang.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:39

jorretje schreef:
zolang je muizen ziet, heb je iig geen ratten!
J

Dat hebben ze mij ook altijd wijs gemaakt,maar dat is dus niet waar. Hier in twee dagen tijd 11 muizen en
2 ratten gevangen.

ik zet voor muizen liever klemmen. Dat gif komt ook weer terecht bij de vogel of kat die de dode muis eet. Maar hier uiteindelijk ook gif dozen gezet. Ratten zijn slim en lopen niet zomaar in een klem

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:08

Nadeel van gif is dat het uiteindelijk is de muizen etende roofdieren/ vogels terecht komt; die krijgen een flinke hoeveelheid binnen omdat ze meer dan 1 rat/ muis eten.............Gevolg is dat deze roofdieren/ vogels sterven waardoor ratten en muizen zich nog eens extra vermeerderen! Wij gebruiken geen gif en geen klemmen, houden de stal zo schoon mogelijk en de kat vangt soms wel eens wat. Ik kan me er, eerlijk gezegd, niet druk om maken. Muizen en ratten horen er bij als je buitenaf woont en als je dieren houdt, de muizen en ratten in het buitengebied zijn meestal minder besmet dan dezelfde diertjes die in de stad in de riolen wonen.
Duiven zijn bijv. veel grotere overbrengers van ziektes!

Daarbij ben ik ervan overtuigd dat voor iedere muis/ rat die je uit de stal weert de volgende al staat te wachten om intrek te nemen. := >;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:58

Muizen en ratten gaan prima samen. Dus dat is echt onzin dat je dan geen ratten hebt. Juist zie je ze vaak samen.

Waar je 1 muis ziet kan je er gerust 10-20 tellen.

Gif is nagenoeg het enige wat werkt. Die plastic dozen zijn veilig maar niet bij de paarden. Ook blokjes kunnen ze doorknagen zodat ze los in de doos liggen en er uit kunnen vallen. Ze moeten altijd daar staan waar andere dieren er niet bij kunnen en het beste daar waar ze langs lopen. Op die manier is het enigsinds onder controle te houden.

Muizen laten constant urine lopen dus versmeren enorm. Poep in hooi zie je niet daarvoor is het echt te klein.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 12:26

Klinkt gezellig hier :+
Ik heb inieder geval klemmetjes en 'diervriendelijke' valletjes neergezet nu. Niet bij de paarden zelf natuurlijk. Maar waar ze niet bij kunnen.

Ik zag vanmorgen die roze weer in het hooi. Flinke klap met mn mestvork op het hooi gegeven :') en toen rende die wel weg maarja is ook zo weer terug natuurlijk.

JeroenImbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:04

Wij hadden ook muizenproblemen. Ik kon geen goede voertonnen vinden waar een fatsoenlijke hoeveelheid voer in kon.

Na wat zoeken kwam ik een mooi model tegen maar daarvan moest ik een partijtje kopen. Mocht je ook goede voertonnen zoeken, kijk dan eens op http://koopplein.nl/dewolden/4770984/vo ... liter.html Misschien kan ik andere paardenliefhebbers een zoektocht besparen.
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 28-01-15 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: "eigen reclame" eruit gehaald

Tommy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:53

Op iedere stal zitten wel muizen en dat kan geen kwaad. Liever een muis op stal, want dan weet je zeker dat je geen ratten hebt. En ratten kunnen wel ziektes overbrengen. Ook wij slaan het voer op in van die afsluitbare regentonnen, daarmee voorkom je ook een hoop

jrdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:13

Een vriend van mij is dierenarts en die vertelde mij dat sommige voertonnen erg schadelijk kunnen zijn voor mens en dier.
JeroenImbos die voerton die jij aanbiedt wordt voornamelijk gebruikt in de chemische industrie.
Die zijn absoluut niet geschikt voor levensmiddelen, dus ook niet voor paardenvoer!
Ook niet als het nieuwe zijn, omdat het soort kunststof daar simpelweg niet geschikt voor is.
Als het gebruikte zijn (ook al zijn ze schoon) is het helemaal gevaarlijk, daar heeft allerlei chemische troep in gezeten!

Wij bestellen daarom nu onze voertonnen op www.Voertonnen.nl
Die zijn speciaal geschikt voor voeding (heb hier ook met het bedrijf over gebeld en zij bevestigen het bovenstaande verhaal).
Erg duur zijn ze ook niet, heb 4 60 liter voertonnen besteld voor € 80,-, € 20,- per stuk.
U moet het natuurlijk zelf weten, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2....