ratten op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:48

Die halfvergiftigde ratten worden weer gevangen door katten en uilen, roei je die gemakshalve ook nog even mee uit ...

__Horsegirl

Ik snap dat je er echt vanaf wilt, maar een levend dier in de fik steken? Ookal is het een rat, nope. Denk toch even een ongediertebestrijder..

Mioux

Mijn enige en goed werkende advies is toch ongedierte bestrijding. Er is op vangen en elders loslaten geen echte humane manier. Maar dadelijk met 100den ratten zitten wil je ook niet.

plus het geld wat je nu kwijt bent aan gif,lokdoosjes en klemmen ben je denk ik nog wel even bezig,

Wij hebben ooit 1 keer ratten gehad, en nee geen kleine en nee deze liepen niet weg als je in de buurt kwam. Waardoor? De buren namen deze mee met verhuizen,ja serieus in een rijtjeswoning. We hebben uiteindelijk de ongedierte bestrijding moeten bellen want het was gewoon niet normaal meer...

Het kost wat,klopt, maar je bent dan wel er vanaf zonder maandenlang met allerlei dingen te moeten klieren...

Plus je hoeft je paarden mogelijk maar een dag niet in de stallen te houden,met gif lopen alle dieren een risico....ongedierte bestrijding zoeken het nest op.

mrie

Re: ratten op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:49

Neem cavia's

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:49

De gifkorrels in een boterham zakje stoppen, dit stop je in het gat waar de ratten uitkomen. Het zakje moet zo vol (of leeg) zijn dat ze het makkelijk de gang in meenemen.

Op deze manier hebben wij (en de gene van wie ik het geleerd heb) altijd de ratten bestreden. Wel met regelmaat controleren of het zakje weg is dan een nieuwe neerleggen ook al zie je geen ratten meer.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:50

Ik gebruikte altijd Klerat korrels,was het enige dat hielp.
ik heb in 1 week tijd een keer 30 dode ratten gevonden in de stallen.
ik wilde het eerst nooit,maar als die dieren het voer van de kippen en konijnen steeds opeten wordt het een duur grapje.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:53

mrie schreef:
Neem cavia's

hoezo?bij mij liepen ze ook tussen de cavia's.

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:53

Dat kochten wij in Duitsland in. Daar heb je iets meer keus als hier...ik las dat je daar heen ging. Hoe het heet? Pff goeie vraag. Weet ik zo niet. Die kun je wel in een gang stoppen waar ze in en uit lopen. Ze moeten immers er keer uit per dag. Zo deed ik dat altijd. Ingangen volstrooien. Die waren altijd netjes leeg volgende dag. Alle dagen bijvullen.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:59

Katten doen/deden bij ons het werk... 2 week terug lag er een joekel lijf was 20 cm in de schuur zonder kop!

We gaan morgen beginnen met vergif aangezien ze waarschijnlijk in de oude mestput zitten waar ook geen kat bij komt. Het gif zit in plastic en daarin lijkt wel een soort capsule. Het komt uit Duitsland en volgens vrienden van ons prima spul.

Katten gaan tijdelijk in de unit om geen rare praktijken te krijgen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 01:00

odilia1 schreef:
Dat kochten wij in Duitsland in. Daar heb je iets meer keus als hier...ik las dat je daar heen ging. Hoe het heet? Pff goeie vraag. Weet ik zo niet. Die kun je wel in een gang stoppen waar ze in en uit lopen. Ze moeten immers er keer uit per dag. Zo deed ik dat altijd. Ingangen volstrooien. Die waren altijd netjes leeg volgende dag. Alle dagen bijvullen.

bedoelde ZUIDERburen. Heb post inmiddels aangepast.

Maar ook daar hebben ze meer keus. ingang is een pijp bijna loodrecht het grondwater in... lijkt me geen goede optie. Heb nu wel een klem zo gezet dat als er een vriendje die gang in wil, we hem in ieder geval bij de kladden hebben....

kat die wel ving hebben we helaas vorige week in moeten laten slapen (na aangereden te zijn)

Rocco_love, zou je voor mij eens kunnen kijken hoe dat spul heet?

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:02

Ik kijk morgen even voor je

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:06

Wij hebben ze hier in de wijk ook erg veel, verderop zijn ze aan het bouwen geweest en de ratten die daar zaten zijn onze woonwijk ingetrokken. Ik vang ze levend, soms wel 2 op een nacht. Kooitje met een klein oud stukje brood ingesmeerd met pindakaas, eenmaal gevangen zijn ze in een dag dood in het kooitje want ze kunnen daar totaal niet tegen van de stress gaan ze slapen en worden gewoon niet meer wakker, heel rustig. Lokstof kun je ook gebruiken en nooit schoongemaakt. Op de plek zetten in de buurt waar ze veel komen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:12

Eerst even een quote die we via de mail ontvingen, aangezien er per 01-01-2015 best veel verandert is betreft het bestrijden van muizen en ratten

Citaat:
Rattenbestrijding
buiten/rondom gebouwen
Er is de laatste tijd veel geschreven in vakbladen en mailingen over het gebruik van rattengif
buiten/rondom gebouwen. Maar wát is nu de actuele stand van zaken vanaf januari 2015?
Het toepassen van buitengif tegen ratten is uitsluitend mogelijk onder strikte
voorwaarden conform IPM (Integraded Pest Management):
• Wanneer er aantoonbaar voldoende weringsmaatregelen genomen zijn
(opgeruimd erf, geen schuilmogelijkheden, gaten en kieren in de stal dichtmaken,
géén gras en onkruid bij de stal, enz…)
• Wanneer aantoonbaar is dat het bestrijden van de plaag met vallen/ klemmen
niet voldoende werkt.
• Er een aantoonbare sprake is van een plaag.
• Het etiket van het toe te passen rattengif (rodenticide) aangeeft dat het toegelaten
is voor de bestrijding van bruine ratten om gebouwen en voedselopslagplaatsen
• De bestrijder (professionele ongediertebestrijder of agrariër) zich heeft aangemeld
bij IL&T (www.ilent.nl,
• De bestrijder per 1 juli 2015 in het bezit is van een KBA-bewijs
(een geldig vakbekwaamheidsbewijs).
Meer info : www.erkenningen.nl

Een preventieve toepassing van rattengif is niet toegestaan.
Ook moet de bron van de plaag worden aangepakt.
Daarnaast moet de bestrijder zorgen voor een adequaat
ongediertebestrijdingsplan met daarin duidelijk de noodzaak
beschreven tot het gebruik van rattengif. Het gebruik van een
rattenvergif mag pas als laatste redmiddel worden toegepast.

Heeft u géén toestemming om rattengif buiten/rondom gebouwen te gebruiken dan
staat hier een boete op van € 2000,- voor de professionele ongediertebestrijder,
maar ook € 2000,- voor de veehouder. Het IPM-protocol voor buitengebruik van
rattengif is nog steeds in ontwikkeling bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Dit gaat grotendeels om bedrijven maar ik weer niet of uw stallen prive stallen zijn of een pensionstalling? Overigens is dit ook van toepassing op gehuurde agrarische bestemmingen.

Er zijn nog wel diverse producten die door de consumenten nog vrij verkocht mogen worden.
Een hiervan is bv Muskil, hierop is nog geen resistentie.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 01:15

Privestalling dus eigen erf. Gebruik het ook IN de stallen en absoluut NIET daarbuiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:18

Niet het hele topic doorgelezen, maar welk gif gebruik je? Wij gebruiken Tomcat op onze boerderij, helpt het allerbeste!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:27

amoj schreef:
Niet het hele topic doorgelezen, maar welk gif gebruik je? Wij gebruiken Tomcat op onze boerderij, helpt het allerbeste!

Dit mag per 01-01-2015 dus niet meer verkocht worden aan consumenten, alleen bedrijven die hiervoor gecertificeerd zijn mogen dit nog gebruiken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:44

danamuts schreef:
Peerke_ schreef:
Verbranden schijnt inderdaad te branden, maar ik zou het niet kunnen :')

denk dat ik het minder erg vind om mijn vrienden te voorzien van een benzine douche, dan dat ik ze met een gebroken nek uit een klem moet vissen (die ik net een paar dagen NIET gecontroleerd had).

tis allebei niks, maar ik wil er nu toch wel echt vanaf...
Zeker nu ik ze ook zie rennen. Lijkt me wel dat ze dan of vertraagd zijn door evt gif (paard slaat ze nl ook dood) of dat ze echt geen eten meer kunnen vinden zodat ze zichtbaarder worden.
Eigenlijk dus allebei een goed teken.

Iemand nog een idee hoe je kunt zien hoe groot de familie onruststoker is?

Dat branden zou ik afraden, zelfs afgezien van liefhebbende motieven. Stel dat zo'n nog levende, brandende rat ontsnapt...... :wave: stal

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 02:27

Een dier in brandsteken?? Dan ben je echt ziek tussen je oren.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:14

Jongens, de fik gaat er NIET in!!

Heb nog wat tips via PB gekregen, welke ook zeer zeker bruikbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:15

kiki1976 schreef:
amoj schreef:

Dit mag per 01-01-2015 dus niet meer verkocht worden aan consumenten, alleen bedrijven die hiervoor gecertificeerd zijn mogen dit nog gebruiken.

Dat is toch per 01-06-2015?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:30

helaas, volgens de boerenbond niet....

Kan pas zaterdag naar belgie, en wilde nu vast wat hebben. Enige wat er nog is zijn de roze korrels :(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:37

Bij ons hielp toch alleen een hele goede kat. Na bakken met gif heb ik een kat gekocht. In een week was ik van alle ratten en muizen af.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:39

pest is dat ik 1 kat heb die niet echt vangt (vind het leuker om er mee te spelen), en 1 die niet meer kan vangen (mist een poot)
En dat die verrekkelingen OVER de box loopt, waar de kat niet kan komen.

hond jaagt ze wel op, maar vind ze verder niet interessant genoeg.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:00

Dat ze immuun worden voor het gif is nog nooit wetenschappelijk aangetoond. Het probleem is dat ratten slim zijn en als een soortgenoot er dood aan gaat, de rest het niet meer eet. Daarom is rattengif ook gif dat er langer over doet om een rat te doden. Als ze er gelijk dood naast neervallen, zou je je gif weg kunnen halen, omdat de rest het toch niet eet. En rattengif is over het algemeen ook geen fijne dood, ze bloeden langzaam dood, dat kan ook gebeuren met je honden/katten als ze ervan eten. Het bloedt stolt dan niet meer. Lijkt me ook niet erg lekker als overal in je stal in de gangen dode ratten liggen weg te rotten. Volgens mij bestaat de ideale oplossing niet. Zeker omdat je rekening moet houden met je honden en katten. Alles wat maar enigszins eetbaar is, goed opbergen en honden en katten een tijdje ergens anders huisvesten en dan overal rattendozen met gif neerzetten op hun looproutes. Ze vermenigvuldigen zich heel snel, dus hoe eerder hoe beter. Of toch echt een professional inschakelen. Als ze je hele fundering/muren/kabels doorknagen, ben je nog verder van huis. Om over ziektes en en de urine die ze overal achterlaten nog maar te zwijgen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:09

Hier al flink gevangen met vallen, maar heb inderdaad het idee dat het vooral de jonkies zijn die erin lopen. de volwassenen worden voornamelijk door de hond gepakt en helaas zijn dat er niet heel veel. We hebben stro opslag, maar ook nog graan in de schuur, dus ik durf eigelijk geen gif uitzetten. ook niet ivm honden en kat die flink jagen.
nu een paar keer een in de stal gezien, een volwassen (gelukkig bruine ratten hier), die is voorlopig nog niet in de val gelopen, helaas.