Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
odilia1 schreef:Dat kochten wij in Duitsland in. Daar heb je iets meer keus als hier...ik las dat je daar heen ging. Hoe het heet? Pff goeie vraag. Weet ik zo niet. Die kun je wel in een gang stoppen waar ze in en uit lopen. Ze moeten immers er keer uit per dag. Zo deed ik dat altijd. Ingangen volstrooien. Die waren altijd netjes leeg volgende dag. Alle dagen bijvullen.
Citaat:Rattenbestrijding
buiten/rondom gebouwen
Er is de laatste tijd veel geschreven in vakbladen en mailingen over het gebruik van rattengif
buiten/rondom gebouwen. Maar wát is nu de actuele stand van zaken vanaf januari 2015?
Het toepassen van buitengif tegen ratten is uitsluitend mogelijk onder strikte
voorwaarden conform IPM (Integraded Pest Management):
• Wanneer er aantoonbaar voldoende weringsmaatregelen genomen zijn
(opgeruimd erf, geen schuilmogelijkheden, gaten en kieren in de stal dichtmaken,
géén gras en onkruid bij de stal, enz…)
• Wanneer aantoonbaar is dat het bestrijden van de plaag met vallen/ klemmen
niet voldoende werkt.
• Er een aantoonbare sprake is van een plaag.
• Het etiket van het toe te passen rattengif (rodenticide) aangeeft dat het toegelaten
is voor de bestrijding van bruine ratten om gebouwen en voedselopslagplaatsen
• De bestrijder (professionele ongediertebestrijder of agrariër) zich heeft aangemeld
bij IL&T (www.ilent.nl,
• De bestrijder per 1 juli 2015 in het bezit is van een KBA-bewijs
(een geldig vakbekwaamheidsbewijs).
Meer info : www.erkenningen.nl
Een preventieve toepassing van rattengif is niet toegestaan.
Ook moet de bron van de plaag worden aangepakt.
Daarnaast moet de bestrijder zorgen voor een adequaat
ongediertebestrijdingsplan met daarin duidelijk de noodzaak
beschreven tot het gebruik van rattengif. Het gebruik van een
rattenvergif mag pas als laatste redmiddel worden toegepast.
Heeft u géén toestemming om rattengif buiten/rondom gebouwen te gebruiken dan
staat hier een boete op van € 2000,- voor de professionele ongediertebestrijder,
maar ook € 2000,- voor de veehouder. Het IPM-protocol voor buitengebruik van
rattengif is nog steeds in ontwikkeling bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
danamuts schreef:Peerke_ schreef:Verbranden schijnt inderdaad te branden, maar ik zou het niet kunnen
denk dat ik het minder erg vind om mijn vrienden te voorzien van een benzine douche, dan dat ik ze met een gebroken nek uit een klem moet vissen (die ik net een paar dagen NIET gecontroleerd had).
tis allebei niks, maar ik wil er nu toch wel echt vanaf...
Zeker nu ik ze ook zie rennen. Lijkt me wel dat ze dan of vertraagd zijn door evt gif (paard slaat ze nl ook dood) of dat ze echt geen eten meer kunnen vinden zodat ze zichtbaarder worden.
Eigenlijk dus allebei een goed teken.
Iemand nog een idee hoe je kunt zien hoe groot de familie onruststoker is?
kiki1976 schreef:amoj schreef:Niet het hele topic doorgelezen, maar welk gif gebruik je? Wij gebruiken Tomcat op onze boerderij, helpt het allerbeste!
Dit mag per 01-01-2015 dus niet meer verkocht worden aan consumenten, alleen bedrijven die hiervoor gecertificeerd zijn mogen dit nog gebruiken.