Naar buiten vs. Op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liever je paard in de wind en regen naar buiten of toch liever dan 23 uur op stal?

Liever naar buiten in de regen en wind.
295 (86%)
Nee ik wil niet dat mijn paard in de wind en regen buiten staat.
21 (6%)
Overig: ligt je antwoord toe in het topic.
26 (7%)

Totaal aantal stemmen: 342

Kinke

Re: Naar buiten vs. Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:06

Ik denk dat ik heel bijzondere paarden heb want mijn Spanjaarden vinden het heerlijk buiten, of het nou regent of sneeuwt. Maar ik kan ze ook wel zover krijgen dat ze bij het hek gaan staan dralen hoor, gewoon geen hooi in de wei leggen. In deze tijd van het jaar is er weinig gras en het gras wat er is zal niet geweldig smaken. Ik denk dat voor 99% van de "mijn paard gaat bij het hek staan wachten tot hij naar binnen mag: geldt, voer ze flink bij in de wei of paddock en ze blijven met alle plezier buiten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:11

Dat gaat hier niet op, want in de stal waar mijn paard tegen de regen staat te schuilen is niets te eten. Soms waagt ze dan een drafje naar de voerstands als ze honger krijgt.
Het is een watje, dat is duidelijk.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:20

Gewoon buiten zetten, krijgen ze echt niks van, en je kunt ze bij ons niet op stal laten staan, dan worden ze helemaal gek :D ze gaan elke dag naar buiten bij ons, alleen als er heel veel sneeuw/ijs ligt gaan ze maar een paar uurtjes, en met onweer blijven ze binnen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:27

Normaal gaan de paarden hier in het nat seizoen altijd overdag naar buiten, en 's nachts op stal, om toch maar eens droog te kunnen staan/liggen.
Hier is wel niet echt modder, staan op een pad van 250 meter lang, waarvan de helft met zand. Maar zodra het hooi op is staan ze echt te drammen aan de stal, terwijl dat met droger weer niet het geval is.
Dus hier staan de paarden binnen met heel slecht nat weer (wind is gewoon buiten). En van zodra het weer een uurtje of meer droger gaat blijven, gaan ze terug buiten. Dus als we thuis zijn worden ze al eens vaker binnen/buiten gezet.

Als je een schuilstal hebt is dat wel mooi om te zien: een bui => paarden blijven buiten, het gaat lang regenen => paarden gaan vanzelf de stal in. Aangezien ik geen schuilstal heb, help ik hen met ze binnen te zetten bij langdurige regen.

Maar je zal me niet horen zeggen dat het zielig is, paarden in de regen. Toch niets als ze regelmatig eens droog kunnen liggen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:29

Sure_lee schreef:
Die van mij gaan ook lekker naar buiten hoor. Ze hebben hier de mogelijkheid om zelf de inloopstal in te gaan. Maar gisteren hebben ze gewoon de hele dag in de wei gestaan.
Gisteren een foto gemaakt van mijn zwembad...
[ [url=m/hWv29N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt alleen niets maar aan de wei in de zomer want die verpest je hier ontzettend mee. Alle wortels gaan kapot.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:33

Ik heb gelukkig nog meer wei en van het voorjaar zaai ik gewoon opnieuw in. No way dat dat een reden voor mij zou zijn om ze niet naar buiten te doen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:34

janderegelaa schreef:
Sure_lee schreef:
Die van mij gaan ook lekker naar buiten hoor. Ze hebben hier de mogelijkheid om zelf de inloopstal in te gaan. Maar gisteren hebben ze gewoon de hele dag in de wei gestaan.
Gisteren een foto gemaakt van mijn zwembad...
[ [url=m/hWv29N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt alleen niets maar aan de wei in de zomer want die verpest je hier ontzettend mee. Alle wortels gaan kapot.

Dat moet ze toch zelf weten lijkt mij, misschien is er wel meer dan genoeg land en is dit stuk in de zomer niet eens nodig.

Hier gaat de boel ook gewoon naar buiten, wel in de buitenbak dan. 's Nachts staan ze wel binnen. Ik zou die van mij ook echt niet 23 uur binnen hoeven houden want dan zorgt ze zelf wel dat ze buiten komt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:39

Mijn paarden staan met dit weer op stal. Ze komen wel overdag even in het paddock, maar ik doe ze er werkelijk geen plezier mee ze de hele dag in het pleuris weer te gooien, deken of geen deken. Ze hebben hier ook geen schuilmogelijkheden, dus dan vind ik het al helemaal oneerlijk. Tuurlijk kunnen ze het best hebben, wij gaan ook niet dood van regen, wind en hagel, maar of we er gelukkig van worden?
Mijn mini heeft voorheen altijd buiten gestaan met een loopstal, maar zodra het buiten zijn betegelde stuk drekkig werd en het regende, kwam hij dagen serieus zijn huis niet uit.

Mijn paarden hebben beide een stal van 5x3 waar ze op t middenstuk er overheen kunnen kijken en kunnen kriebelen met elkaar, aan beide kanten de deur naar buiten open en onbeperkt kuil/hooi. Maak ik ze werkelijk gelukkiger mee.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:41

Hier gaan ze met regen en wind gewoon de weide op. Ze staan nu op een deel waar ze in de zomer nooit opkomen, dus de zomerweides worden niet kapot gemaakt. Ze staan meestal wel wat korter buiten als dat het droog weer is. Maargoed ze kunnen dan wel even hun benen strekken.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:17

Kinke schreef:
Ik denk dat ik heel bijzondere paarden heb want mijn Spanjaarden vinden het heerlijk buiten, of het nou regent of sneeuwt. Maar ik kan ze ook wel zover krijgen dat ze bij het hek gaan staan dralen hoor, gewoon geen hooi in de wei leggen. In deze tijd van het jaar is er weinig gras en het gras wat er is zal niet geweldig smaken. Ik denk dat voor 99% van de "mijn paard gaat bij het hek staan wachten tot hij naar binnen mag: geldt, voer ze flink bij in de wei of paddock en ze blijven met alle plezier buiten.

Hier ook een spanjaard. Maar die is ech allergisch voor nat en modder. Hij wil eigenlijk niet eens door modder lopen. In de zomer vind hij een buitje niet erg zolang het niet te lang duurt. Maar in de winter vind ie het met een buitje al echt niet tof meer.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:22

Overige gekozen.

In principe zeg ik naar buiten toe ermee, het zijn geen suikerklontjes ze smelten niet.
Maar, wel met de mogelijkheid tot een schutting tegen in ieder geval de wind (denk bomen). In dat geval wel 's avonds op stal om even de benen te laten drogen.
Staat er een schuilstal, dan echt helemaal lekker buiten laten. Ze kunnen schuilen en dus zelf beslissen. Wel moet je dan natuurlijk wel een stabiele groep hebben, die elkaar tolereert. Niet dat er 1 buitenstaander is die buiten moet staan.

Daarnaast ken ik ook paarden die echt zich direct omdraaien en denken het is goed, zet me maar weer op stal. Ook als ze buiten wel gewoon bijgevoerd worden. Bij deze zou een schuilstal ideaal zijn, maar heb je die niet. Zou ik toch per dag kijken of die zin heeft om buiten te staan. Merk je vrij snel denk ik.

Voor mijn eigen paard, BUITEN!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:21

Ik zeg kijk naar je paard. Ik heb een van mijn pony's net ijskoud en bibberend binnen gehaald, dat vind ik zielig. Heerlijk droog op stal hooi knabbelen en ze leek een stuk blijer. De andere pony had het niet koud maar kwam toch ook wel graag mee naar stal. Nu moet ik wel erbij zeggen dat ze geschoren zijn. Bij hele dagen regen doe ik ze eerder binnen maar sowieso elke dag naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:24

In principe gaan die van mij gewoon naar buiten, tegen een beetje regen kunnen ze wel en die honderden kilo's waaien ook niet zo snel weg. :)
Mijn paarden staan nu van 8 tot 5 buiten, ze vinden het niks om hele dagen binnen te staan. 's Ochtends willen ze graag naar buiten, maar eind van de middag staan ze al voor het hek te hinniken dat ze naar binnen willen.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:35

Mijn paard gaat gewoon naar buiten.
Normaal staat hij een hele dag. Maar als t heel slecht is en hij wil graag naar binnen. Haal ik hem wel eerder binnen. Vandaag heeft hij ook als een van de weinige lekker buiten gestaan. S ochtends 5uurtjes toen het erg slecht was even binnen. En na t rijden nog een uurtje. Toen was het droog.
Blij dat ik het gedaan heb. Mijn paard stond heerlijk relaxed in stal. Terwijl de paarden die de hele dag binnen stonden bijna over de staldeur heen kwamen of continu tegen de deur aan stonden te slaan en te hinniken omdat ze ook hun beentjes wilde strekken.
Maar bij ons zijn ze het ook gewend s winters minimaal 6 tot 8uurtjes buiten te komen. Dus als dat ineens niet zo is dan is het niet raar dat ze naar buiten willen. Als ze anders gewend zijn zullen ze vast rustiger zijn...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:40

Maken jullie ook nog een onderscheid in dag en nacht?

Mijn pony's wil ik zoveel mogelijk buiten hebben maar met erg veel neerslag zoals de laatste dagen wil ik ze af en toe lekker droog laten worden in de stal. Aankomende nacht blijft het grotendeels droog dus laat ik ze buiten, maar morgenochtend haal ik ze een paar uur naar binnen toe. Als het een hele nacht droog (of bijna) is dan vind ik het 'zonde' om ze daarvoor een hele avond en nacht binnen te zetten. Want veel mensen zeggen: alleen de nacht gaan ze naar binnen maar vaak is het ook nog een groot stuk avond en een stukje ochtend. Je komt al snel op 12/14 uur op stal.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:44

Mijn paarden hebben een uitloop vanaf de stal naar de bak. Ze kunnen dus zelf kiezen. In de uitloop staat nog een klein beetje gras dat eten ze liever dan dat ze kuil eten binne n. Ook nu het slecht weer is staan ze liever buiten dan binnen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:47

ik heb mijn paarden momenteel 24/7 buiten staan, zolang zij nog droog kunnen liggen blijven zij ook buiten. Indien het weer om zal slaan (verwacht wordt volgende week sneeuw) dan zullen de paarden overdag buiten staan en in de nacht op stal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:05

Mijn paardenbeest gaat gewoon naar buiten. Eventueel met extra hooi en een deken op. Maar ze gaat naar buiten. Ze gaat soms wat eerder naar binnen, maar de keren dat ze rond voor 16:00 naar binnen ging was echt heel extreem en uniek :P Met die nattigheid is ze wel van dag en nacht buiten naar snachts stal gegaan omdat ze niet droog kon liggen. En sinds een paar weken gaat ze voor het donker naar binnen ipv rond 20:00 uur. Eigenlijk vind ik dat te vroeg, maar ze was niet meer rustig en niet meer happy als het donker werd (ook tijdens vuurwerk periode). Dat ga ik binnenkort wel weer opbouwen. Mits het niet de hele dag regent, dat zijn uitzonderingsdagen en gaat ze eind middag naar binnen :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:20

Ik heb het echt geprobeerd, altijd buiten in regen, wind en sneeuw maar ben erachter gekomen dat het met mijn vrij luxe d pony gewoon niet haalbaar is, niet in deze omgeving met zompige klei.. Dan weer mok, dan weer schimmelinfecties in de hoeven en zomers stevast te vet. Nu staat ze natuurlijk nog zoveel mogelijk buiten maar ze vind het volgens mij heerlijk om savonds naar binnen te komen, ze staat gewoon met maatjes en heeft volop contact, ik voel me niet schuldig als ze een keef 23 uur in haar stal staat omdat de paddock een ijsbaan is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:32

Helaas heb ik het nu niet voor het kiezen op mijn pensionstal. De afgelopen twee weken hebben ze een paar dagen binnen gestaan. Normaal staan ze in de winter de hele middag buiten. De wei is zo ontzettend slecht dat dit niet anders kon. Gelukkig zorgen we als stalgenoten er wel voor dat de paarden er meerdere keren per dag uit komen. We mogen ze loslaten in de kleine binnenbak.
Vandaag zijn ze gelukkig alweer een tijdje buiten geweest omdat er een langere droge periode was.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:38

zolang ze maar goede schuilmogelijkheden hebben, en plekken met een droge bodem

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:42

Ik ben ook voorstander van "naar buiten", echter is dit niet overal mogelijk. Mijn paarden staan bij mooi weer van 's ochtends tot 's avonds buiten, ze 's nachts buiten laten vertrouw ik niet. Daarbij is de weide bij ons een mengeling van kleigrond, dus als het geregend heeft is het echt spekglad, zelfs ik heb soms moeite met overeind te blijven als ik de weide ga controleren, dus dat riskeer ik echt niet om mijn paarden er daar dan in buiten te zetten. Echter zet ik ze dan wel altijd enkele uren in de paddock.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:45

Wat verstaan jullie eigenlijk onder naar buiten?
Is naar buiten enkel wei of is en paddock ook naar buiten?
Want als het enkel weidegang telt dan zijn mijn paarden ook niet buiten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:49

Ik zie paddock ook als buiten, mits paarden hier niet enkel kwartiertje worden losgegooid, maar ook als huisvesting :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:52

Dir omdat er enkele reactie hierboven staat dat de paarden niet buiten komen, maar wel enkele uren in de paddock.