belachelijke regels op stal of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:34

Sorry.. ik had met die regels al meteen houdoe en bedankt gezegd :') je moet zelf kunnen kiezen van wie je les neemt.. Dat is voor mij een hele grote afknapper iig.

Verder 30 euro om een uur buiten te zetten!? Naar mijn mening hoort dagelijks naar buiten gewoon in de prijs te zitten. (Kan het niet door weersomstandigheden, ok... maar anders..)

En het onderscheid t.o.v. klant x... tjah... Ik zal daar maar niet mijn mening over geven ;)

Ik zou er niet fijn kunnen staan dan :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:43

De meest belachelijke regel op een pensionstal/manege die ik heb meegemaakt was toch wel dat de paarden op zondag geen hooi kregen. 'want in het wild komen ze ook niet iedere dag gras tegen' :?
Ik dacht eerst dat het een grapje was, maar nee hoor, bloedserieus!
Ze gingen zondags naar de kerk trouwens, dus wilden verder zo min mogelijk tijd aan de paarden/het werk besteden ivm de 'dag des heeren'.
Waarom begin je dan een pensionstal -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:00

Dat is wel een heel aparte regel zeg, gewoon de paarden niet voeren. Stonden ze dan op de wei kan het nog maar op stal? Heel raar.

Andere lesgevers niet in de bak komt veel vaker voor. Afwijkende regels voor iedereen toch ook wel ivm bv paardproblemen oid. Maar niet buiten zetten terwijl je er voor betaald heeft niks met regels te maken maar met laksigheid.

De meest vreemde regels die ik ben tegen gekomen zijn, je paard mag niet geborsteld worden in de box. Dat is slecht voor de gezondheid van het paard. :o? . Paard moet overdag vanuit de wei verplicht op stal voor de krachtvoer en daarna verplicht twee uur binnen staan voor de vertering. Dan zouden ze rustiger eten. Eigenaar mocht dan ook twee uur niet op stal komen. Er mogen geen halsters bij de box hangen. Erg onhandig als je mee moet helpen met paarden buiten zetten en je steeds heen en weer moet lopen om een halster te halen. En nog wel meer in mijn ogen rare regels. Sommigen accepteer je omdat de rest ok is. Sommige regels zijn de bekende druppel om te verkassen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:55

Lindsey_99 schreef:
Nikass schreef:
Dit snap ik niet. .. wat is een acceptabele reden om een paard niet buiten te zetten terwijl dat wel de afspraak is?

Storm...onweer...dat soort dingen

Maar daar moet dan wel over gecommuniceerd worden. Dat je weet wanneer je paard niet buiten komt. Bijv vanaf code geel. En niet bij elk rommeltje in de verte of gewoon omdat de stalhouder er niet aan toe gekomen is.

Stallen die paarden buiten zetten "als het weer het toelaat" vertrouw ik nooit zo.

Ik heb nog geen weer meegemaakt waarbij mijn paard de hele dag niet naar buiten kan. Een keer iets minder lang als het niet anders kan vind ik prima, maar het kortste wat ik qua weer heb meegemaakt stond ze nog altijd 7 uur buiten (even op het hoogtepunt van de storm een paar uurtjes naar binnen, daarna weer eruit).

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:17

Eens met Nikass: communiceren is hierover niet zo heel moeilijk, lijkt me?
Zeker als je ervoor betaalt (dienst) en nog belangrijker: je moet weten of je paard wel/niet naar buiten is geweest toch? 1 uur is sowieso weinig, maar helemaal niet zonder mededeling is helemaal not done!

@sandrabmg: ik zou asap op zoek gaan naar iets anders!
Regels zijn goed, maar moeten voor iedereen gelijk zijn!
Geen idee waar je woont en in de winter is het vaak moeilijk verkassen, maar zoekt en gij zult vinden!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:17

karuna schreef:
Dat is wel een heel aparte regel zeg, gewoon de paarden niet voeren. Stonden ze dan op de wei kan het nog maar op stal? Heel raar.

Nee, bleven zondag op stal (pensionklanten waren dan ook niet welkom). Op die dag kregen ze alleen krachtvoer en wat wortelen.

ruitje

Re: belachelijke regels op stal of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:23

Aan de andere kant moet er ook vertrouwen zijn vanuit de pensionklant naar de stalhouder. De ene code geel stelt niks voor, de ander wel.

Ik denk dat vertrouwen sowieso het kernwoord is, zodra je de zorg van je paard niet meer toevertrouwd aan de stalhouder, kun je beter opzoek naar iets anders :)

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:29

Ik zou verhuisd zijn, die boosheid is terecht!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:30

Maar iedere pensionhouder snapt toch wel dat het voor een eigenaar belangrijk is om te weten of zijn paard buiten is geweest? :S Ik wil mijn paard absoluut niet 24/7 in een hokje hebben staan... Was het veel te glad.. Ok.. had toen weinig keuze, wil ook niet dat ie zijn nek breekt..

Maar waar ik daarvoor stond, twijfelde ik soms echt of die buiten was geweest en zijn er ook echt dagen geweest dat ie niet naar buiten is gegaan, terwijl ik had aangegeven dat ik hem juist MEER naar buiten wilde. Dat vond ik dus echt heel vervelend! Ook omdat ik diverse dingen hoorden over hoe lang ze buiten stonden en ik zelfs de neiging had om het te (laten) controleren... Als het zo moet.. dan moet je gewoon gaan :S

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:41

Ik reageerde op het 'regels/afspraken zoals alleen vanaf code geel' stuk. Wij melden het via FB als ze binnen blijven of korter buiten staan. Meteen iedereen op de hoogte :)

Isamack_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:38

Heb niet alles meegelezen maar ik probeer het te volgen:
Die regels van instructrices van buitenaf is er bij ons op stal ook en er zijn mensen die gewoon van bv Daniëlle Heijkoop les krijgen. Als er een regel is moet dat niet maar voor een meer en deel van de pensionklanten zijn maar voor iedereen.
Dat je paard gewoon niet buiten wordt gezet slaat nergens op. Weg met die handel daar.
En dat van dat longeren slaat ook nergens op. Je mag toch zelf bepalen wat je doet en obstakels neerzetten in de bak... Ik kan me er opzicht wel iets bij voorstellen dat het niet mag ook al pas je op voor anderen. Wij mogen ook niet zomaar een sprongetje in de bak zetten. Dat zijn gewoon wat algemene regels van een pensionstal als je het er niet mee eens bent zou ik toch nog een keer met de staleigenaar gaan praten. Als daar niks uit komt moet je gewoon je spullen pakken en weg gaan.
Zou ik mogen vragen hoeveel je per maand betaalt exl. Die €30 om je paard buiten te zetten?

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 23:31

Ik betaal 295 per maand excl buitenzetten. Dus best fors vind ik.

Ben afgelopen week met gelijk gestemd stalgenootje gaan kijken bij andere stallen en aankomende donderdag gaan we nog bij 2 stallen kijken.

Ben er dus wel uit dat ik weg wil, alleen nu nog iets geschikts vinden.

Ik ben heel blij met al jullie input, het is fijn om ook andere inzichten te hebben en het laat je ook nadenken!

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:33

Ik zou ook verhuizen, zeker als je merkt dat hij niet buiten gezet word.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 08:37

ruitje schreef:
Aan de andere kant moet er ook vertrouwen zijn vanuit de pensionklant naar de stalhouder. De ene code geel stelt niks voor, de ander wel.

Ik denk dat vertrouwen sowieso het kernwoord is, zodra je de zorg van je paard niet meer toevertrouwd aan de stalhouder, kun je beter opzoek naar iets anders :)

Er is hier in de buurt geen enkele stal waar ik de zorg kan en wil toevertrouwen aan de stalhouder. Daarom sta ik het liefst op een stal waar ik nagenoeg alles zelf doe (zoals nu). Mijn vertrouwen is iets te vaak beschaamd wat dat betreft.

*ik heb geen Facebook :+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:05

Sta jij op de stal waar ik heb gestaan? :')

Klinkt me bekend in de oren of er zijn nog meer van die mensen die denken allerlei regels te bedenken wanneer het ze uitkomt.

Reden voor mij geweest om 3/4 jaar geleden van stal te verhuizen. Nu is ook niet alles perfect (waar wel?) maar veranderen er niet iedere dag de regels én service!!

Goed dat je verder gaat kijken!

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:08

Tijd om te verhuizen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:22

Duidelijk geen echte veehouders want die geven hun dieren wel te eten en de koeien worden ook gewoon gemolken... honden krijgen toch ook gewoon eten en worden uitgelaten?
Dat ze de stal een dagje overslaan als de paarden overdag buiten komen kan ik me nog wel voorstellen.

Neem aan dat

Cayenne schreef:
De meest belachelijke regel op een pensionstal/manege die ik heb meegemaakt was toch wel dat de paarden op zondag geen hooi kregen. 'want in het wild komen ze ook niet iedere dag gras tegen' :?
Ik dacht eerst dat het een grapje was, maar nee hoor, bloedserieus!
Ze gingen zondags naar de kerk trouwens, dus wilden verder zo min mogelijk tijd aan de paarden/het werk besteden ivm de 'dag des heeren'.
Waarom begin je dan een pensionstal -O-

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:40

Kan het nog niet bij,... 1 uurtje per dag.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:47

Ook wel eens van stallen gehoord waar je op zondag niet mag rijden/longeren ivm zeer gelovige stalhouders. Maar niet voren? Dat klinkt wel heel extreem...

Zelf op een stal gestaan waar de paarden 's winters alleen onder toezicht op de paddock mochten. Dat was dus hooguit n uurtje, want je gaat daar ook niet te hele dag zitten. Tenzij je het toezicht kon 'overdragen' aan een stalgenootje.
Paarden van de baas mochten overigens wel de hele dag in de paddock staan (ook als er niemand was) en bleven langer op de wei staan... Vreselijk als er met 2 maten gemeten wordt!
Longeren mocht in de longeer-paddock idd ook alleen aan de lijn (of alleen mijn paard moest aan de lijn; ik heb anderen het wel zonder gezeur te krijgen zien doen!). En paarden van pensionklanten mochten we niet los zetten in die paddock. Wederom werden de paarden van de baas daar wel de hele los dag neergezet.
Had je paard speciale behoeften, dan was er opeens niks meer bespreekbaar... Blij dat ik er weg ben.

Ik sta nu heel kleinschalig op een plek waar alles bespreekbaar is en waar niet met twee maten wordt gemeten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:56

De afgelopen 5 jaar hebben de paarden hier gemiddeld 3 dagen per jaar niet de hele dag (9-18) in de wei/grote paddock staan. En we staan op veengrond.. Alleen bij onweer of meer dan 3 dagen onhophoudelijke slagregen worden ze binnen gezet. Ook met oud en nieuw, kerstmis, storm, regen, duisternis, vrieskou, sneeuw gaan zie hier gewoon naar buiten.

Dus als ze zeggen 'als het weer het toelaat' en 'hele dag' dan zou ik heel goed navragen wat ze daar dan mee bedoelen. Mensen hebben daar soms een hele andere definitie van dan jij.

Daarnaast zou ik het extreem irritant vinden als mensen een zakelijke overeenkomst persoonlijk op gaan vatten ("dan voel ik me gepasseerd")... Kom op zeg, grow up. Met dat soort mensen weet je gewoon dat je problemen kan verwachten omdat ze op hun teentjes getrapt zijn zodra je iets anders wil dan zij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:53

Ik sta op een heerlijke stal waar alles wel mogelijk is in overleg en ik heb daar ook heel veel vrijheid. Nee, ik zal echt niet aan moeten denken aan zo stal met zulke regels. Of zo stal die om 18:00 sluit want hoe wil je dan nog wat met je paard kunnen doen na werk tijd.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:47

295, exclusief buitenzetten..?!? Jemig, wat een bedrag.. Weet prima dat paardenhouden een dure aangelegenheid is, maar ook dat het zeker mogelijk is om stukken voordeliger uit te zijn (Zal wel vooral te maken hebben met locatie en dergelijke).

De ervaring die ik met pensionhouders heb, is dat deze toch wel minstens 100% winst maken tegen de kosten die ze er zelf aan hebben. (Let wel: ik heb het niet over alle pensionhouders, enkel over degenen die ik ken.) Vind wel dat 100% winst voor de pensionhouder betekent dat de pensionklant ook 100%, binnen redelijke normen, tevreden moet kunnen zijn. En daar ligt de verhouding soms toch behoorlijk scheef, in het nadeel van de klant..

Eén van de meest gekke stalregels (waar ik van te voren niets van wist) op mijn eerste pensionadres was, dat s'avonds het licht niet aan mocht in de stal, als er les gegeven werd (dan was de bakverlichting aan, kostte te veel stroom). Stond ik na mn werk in het donker met een mestvork en paard nog op stal, want die mocht ik dan ook weer eens niet in de andere bak loslaten, op de gok mest te ruimen :+ Want ja, je wilt je dier dat de hele dag al op stal stond, niet ook nog eens langer in zijn uitwerpselen laten staan.. (Ook tegen alle afspraken in; werd aanvankelijk gezegd dat ze ALLE paarden iedere dag buiten zetten)
Laatst bijgewerkt door Malyma op 12-01-15 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:03

Soms zijn er gekke regels, maar gelukkig heb ik die nog niet meegemaakt.

Maar 100% winst op een box? Dat ken ik niet, naast het hooi, strooisel, krachtvoer etc zit er ook veel geld in arbeid, (voeren, mesten) en het onderhoud/afschrijving van het complex en de terreinen. Want die box heeft ook geld gekocht, evanals aanleg bak, onderhoud gebouwen, hypotheek aflossingen, belastingen, electriciteit etc etc. Al met al tikt het toch behoorlijk aan en zal je zien dat je weinig overhoud.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:07

Lindsey_99 schreef:
Nikass schreef:
Dit snap ik niet. .. wat is een acceptabele reden om een paard niet buiten te zetten terwijl dat wel de afspraak is?

Storm...onweer...dat soort dingen

Onweer gaan ze bij ons op het werk naar binnen, maar zaterdag met het lekkere weer hebben ze ook even in de paddock gestaan hoor.
Gewoon in de gaten houden hoe ze staan en wat ze doen.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:16

ingvdh schreef:
Soms zijn er gekke regels, maar gelukkig heb ik die nog niet meegemaakt.

Maar 100% winst op een box? Dat ken ik niet, naast het hooi, strooisel, krachtvoer etc zit er ook veel geld in arbeid, (voeren, mesten) en het onderhoud/afschrijving van het complex en de terreinen. Want die box heeft ook geld gekocht, evanals aanleg bak, onderhoud gebouwen, hypotheek aflossingen, belastingen, electriciteit etc etc. Al met al tikt het toch behoorlijk aan en zal je zien dat je weinig overhoud.

Daarom zeg ik ook "over degenen die ik ken" ;) En daarbij zijn idd niet de arbeidskosten meegenomen, maar zeker wel de kosten van aanleg, onderhoud, elektriciteit en afschrijvingen.