verveling op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:20

Ik ga mee met MarietteK, ze zegt eigenlijk het enige dat echt logisch is.
Je wil voldoende energie en zet haar binnen, maar ook weer niet teveel energie (dat zich omzet in vet) dus voer je haar beperkt hooi.
Beetje tegenstrijdig.
Daarbij is 6x per week trainen echt teveel, naast training zijn rustdagen nog vele malen belangrijker.
Ga zelf eens een hardlooptraining doen, zoek maar een willekeurig schema. Wat staat daarin? Altijd rust na training.
Op deze manier vraag je erom dat je paard heel erg snel versleten is.

Ik begrijp je vader heel goed en vind hem erg verstandig: naar buiten met dat paard!
Om te kunnen presteren moet een paard mentaal ook in balans zijn, jouw paard geeft aan dat ze nu niet tevreden is.
Geef daar gehoor aan, eerlijk ruilen: je vraagt iets van haar, en je geeft iets terug dat zij nodig heeft :-) wel zo eerlijk toch?

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:20

mariettek schreef:
Hoe lang staat ze op stal? Verveling is natuurlijk ook erg logisch in zo'n klein hokje. Zeker als er ook nog niks te eten is.

Alle manieren om de deur en balken te besparen is symptoombestrijding en persoonlijk vind ik het ook sneu voor het paard. Paard verveelt zich, verzint iets om zichzelf bezig te houden en daarna wordt dat afgepakt.

Je schrijft dat je haar op stal hebt om energie te besparen. Daarnaast mag ze geen onbeperkt hooi, want dan wordt ze te dik.

Lijkt er mij één hele simpele, paardvriendelijke en stalbesparende oplossing: zet haar naar buiten!

Ze verbruikt dan meer energie, kan daardoor op onbeperkt hooi en paard verveelt zich niet meer :D
Eventueel zijn de dekens aan te passen, meer gram bij te dun worden, minder bij te dik worden.
Paarden kunnen zichzelf heel goed warm houden :)

er zijn ook al oplossingen zodat ze kan spelen... Zoals een skippybal en een jolly bal... dat lijkt mij ook een oplossing zodat ze zich niet verveelt...

Ze heeft nu al 500 gram op dus als ik haar buiten zet moet ze nog meer dekens op en dat vind ik een beetje zielig. ...

we zorgen dat ze niet meer aan het hout enz kan eten maar geven haar iets om te spelen terug... dat lijkt mij toch redelijk vriendelijk..

Ze staat in de winter van 5 tot 7 binnen (ibm licht) en s zomers van 10 tot 7..

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:20

Ik heb ook een jollybal in de stal hangen, waar muesli uitkomt.
Het gat onderin iets groter gemaakt.
En met een trechter doe ik er 2 handjes meusli in.
Vanmorgen toevallig een filmpje gemaat.
Het gaat er best hard aan toe :o

Ninx

Re: verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:24

Een paard is geen hond. Die balletjes zijn leuk verzonnen, maar vooral bedoeld zodat mensen zich minder schuldig voelen.
Paarden zijn bewegingsdieren, je hebt veel meer profijt van je training als ze altijd kunnen bewegen.
500 gram is al bizar veel, meer dan genoeg om haar lekker naar buiten te knikkeren.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:25

Haha, die is mooi bezig!

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:26

Ninx schreef:
Ik ga mee met MarietteK, ze zegt eigenlijk het enige dat echt logisch is.
Je wil voldoende energie en zet haar binnen, maar ook weer niet teveel energie (dat zich omzet in vet) dus voer je haar beperkt hooi.
Beetje tegenstrijdig.
Daarbij is 6x per week trainen echt teveel, naast training zijn rustdagen nog vele malen belangrijker.
Ga zelf eens een hardlooptraining doen, zoek maar een willekeurig schema. Wat staat daarin? Altijd rust na training.
Op deze manier vraag je erom dat je paard heel erg snel versleten is.

Ik begrijp je vader heel goed en vind hem erg verstandig: naar buiten met dat paard!
Om te kunnen presteren moet een paard mentaal ook in balans zijn, jouw paard geeft aan dat ze nu niet tevreden is.
Geef daar gehoor aan, eerlijk ruilen: je vraagt iets van haar, en je geeft iets terug dat zij nodig heeft :-) wel zo eerlijk toch?

ik zeg niet dat ik haar 6x intensief train.. het kan ook gewoon een bosritje zijn.. in de winter train ik haar nu 4x maar s zomers 6x (met buitenritjes). En die 4x dat ik train doe ik de ene keer rustig aan (alleen voor beweging hooguit 30 min.) En de andere keer train ik gewoon een uur / 50 min.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:27

Mag ik vragen waarom je paard 500 gram aan dekens op heeft?

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:28

kwii schreef:

Ze is geschoren en bij 300 begon ze net weer een beetje vacht te krijgen..

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:28

Ten eerste lijkt het me handig om na te gaan of er geen medische oorzaak achter zit.. Je zegt dat het door verveling komt, maar hoe weet je dit zo zeker?
Mocht er geen medische oorzaak zijn dan zou ik jouw paard lekker naar buiten gaan gooien..
Sommige dingen die hier genoemd worden, zijn gewoon ronduit belachelijk.
Als jouw paard zich verveelt in stal, dan moet je denken aan het welzijn van jouw paard en dus buiten zetten..
En als je het dan hebt over zielig.. als jij jouw paard koste wat het kost binnen wilt houden, ook al geeft je paard signalen af dat dat niet werkt, dan praten we pas over zielig..
Maargoed dat is mijn mening :)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:32

odensie schreef:
kwii schreef:

Ze is geschoren en bij 300 begon ze net weer een beetje vacht te krijgen..

En je paard mag helemaal geen vacht hebben? ;(

Snap wel dat je het graag kort houd, zeker als je vaak rijd. Maar kom op, doe het beest een plezier.
Gewoon naar buiten doen, en dan bij erg koude nachten aan het begin even naar binnen. Klein vachtje er op, en waarschijnlijk een veel gebalanceerder paard.

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:34

Even voor de mensen die me nu steeds lopen af te kraken; reageer dan gewoon niet.... ik weet prima Hoe mn paarden zich voelen enz en mn paard komt altijd meteen naar stal rennen zodra de achter deur open gaat.. als mn paard echt depressief of ergens last van had op stal deed ze dat niet.. Daarnaast zeg ik niet dat ik al deze oplossingen ga toepassen..
slowfeader, berken bomen, iets om mee te spelen wil ik wel maar ik ga nog niks op de deuren enzovoort smeren.

Ik wil dus verder geen commentaar meer op dat ik niet diervriendelijk ben enz wat dat doet mij ook ontzettend veel pijn.. ik heb dit topic geopend voor TIPS en NIET voor commentaar en om me af te kraken. ..
alvast bedankt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:44

Heb je niet eventueel de mogelijkheid om je paarden in één grote stal te houden?
Dan knabbelen ze wellicht liever aan elkaar dan aan het hout ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:46

Je paard weet dat ze eten op stal krijgt.
Laat de deur maar eens open. Zodra het hooi op is loopt ze naar buiten.
Niemand wil je plagen, maar vooral helpen.
Het is prachtig dat je een paard hebt dat zo duidelijk aangeeft wat ze niet wil. Luister er naar, dan worden jullie het gelukkigste met elkaar!

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:47

kwii schreef:
En je paard mag helemaal geen vacht hebben? ;(

Snap wel dat je het graag kort houd, zeker als je vaak rijd. Maar kom op, doe het beest een plezier.
Gewoon naar buiten doen, en dan bij erg koude nachten aan het begin even naar binnen. Klein vachtje er op, en waarschijnlijk een veel gebalanceerder paard.

Ze heeft ook wel gewoon een klein vachtje hoor.. maar ik neem geen teddy beer mee op concours.. en aangezien ik 1x per week op concours ga was dit de beste oplossing

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:52

Ninx schreef:
Je paard weet dat ze eten op stal krijgt.
Laat de deur maar eens open. Zodra het hooi op is loopt ze naar buiten.
Niemand wil je plagen, maar vooral helpen.
Het is prachtig dat je een paard hebt dat zo duidelijk aangeeft wat ze niet wil. Luister er naar, dan worden jullie het gelukkigste met elkaar!

Soms wilt ze na 2 uur wei al wel weer op stal.. en als ik met de honden ga lopen geeft ze me altijd hints dat ze weer op stal wilt.. ik pak ook niet alles van haar af want ze krijgt er van alles voor terug.. Ze krijgt meer hooi in een slowfeader nu, morgen halen we berken takken en een jolly bal tegen de verveling is ook een leuk idee.. al denk ik dat de takken ook wel helpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:58

Ik denk eerlijk gezegd dat als je het hout slopen onder controle hebt, er wel een andere stalondeugd zal ontstaan, bijvoorbeeld weven. Je haalt immers alleen het gevolg (slopen) weg, en niet de oorzaak (verveling).
Voeren in slowfeeders is in elk geval een goed begin, als ze de hele nacht kan eten zal ze zich vast fijner voelen :j Mocht dat niet werken dan zou ik toch sterk overwegen om je paard ook 's nachts buiten te houden. Liever een paard met wat minder energie dan een paard met stalondeugden en alle gevolgen van dien :)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:59

Hmmm, wil niet iets opdringen, maar was er ook niet zoiets als een paardenbeul die rondloopt? En in die topics wordt gereageerd met de vraag waarom de paarden nog buitenlopen snachts?
'Tis niet goed of het klopt niet.
Ik heb ze snachts ook opstaan, altijd al gedaan.
Onbeperkt ruwvoer en jolliebal hangt hier ook. dan zou je idd nog wilgentakken kunnen proberen.

helena299

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:02

Ik heb de mijne nu in de wintervacht dus hij hoeft niet meer op stal, vorig jaar at hij ook alles op in de stal maar wij hebben er van dat achthoekig gaas op getimmerd zodat hij het niet meer op kan eten. Anders wou mijn vader hem ook nie meer op stal hebben

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:02

Hier nog een optie

Deze bal mag niet meer, maakt teveel herrie }>

helena299

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:03

sabine1979 schreef:
Ik heb ook een jollybal in de stal hangen, waar muesli uitkomt.
Het gat onderin iets groter gemaakt.
En met een trechter doe ik er 2 handjes meusli in.
Vanmorgen toevallig een filmpje gemaat.
Het gaat er best hard aan toe :o

[ Video ]

2015?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:06

Shirley schreef:
Heb je niet eventueel de mogelijkheid om je paarden in één grote stal te houden?

Ik herhaal mijn vraag nog maar een keer...

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:08

Blijheid schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat als je het hout slopen onder controle hebt, er wel een andere stalondeugd zal ontstaan, bijvoorbeeld weven. Je haalt immers alleen het gevolg (slopen) weg, en niet de oorzaak (verveling).
Voeren in slowfeeders is in elk geval een goed begin, als ze de hele nacht kan eten zal ze zich vast fijner voelen :j Mocht dat niet werken dan zou ik toch sterk overwegen om je paard ook 's nachts buiten te houden. Liever een paard met wat minder energie dan een paard met stalondeugden en alle gevolgen van dien :)

Jaa en tegen verveling ga ik ook iets verzinnen hoor!! Iets als een speeltje wat ze leuk vindt waar snoepjes uitkomen

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:14

Shirley schreef:
Shirley schreef:

Ik herhaal mijn vraag nog maar een keer...

Sorry had het nog niet gelezen..
Leuk idee maar die mogelijkheid hebben wij thuis niet.. als ik een binnenzak had had ik ze daar in gezet namelijk maar helaas hebben wij dat niet
Laatst bijgewerkt door odensie op 28-12-14 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:16

Dat is jammer -O-

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:24

helena299 schreef:
Ik heb de mijne nu in de wintervacht dus hij hoeft niet meer op stal, vorig jaar at hij ook alles op in de stal maar wij hebben er van dat achthoekig gaas op getimmerd zodat hij het niet meer op kan eten. Anders wou mijn vader hem ook nie meer op stal hebben

Mijne kan ik helaas niet in de wintervacht laten staan vanwege de wedstrijden.. Onze shet en het andere paard hebben wel een wintervacht.. dat gaas gaan wij idd ook op het dak doen