Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:04

GMekkes schreef:
...daarnaast hebben wij er een warm waterboiler op aangesloten zodat ze lauw water krijgen ipv ijskoud.

Hoe lauw is lauw..., want een beetje warm water kan een bron worden van bacteriën..

ireika

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:03

aaaah vind het echt fantastisch dat je een eigen plekje gevonden hebt :D !

Ik had meestal geen bodembedekking in de stallen zolang ik hen er niet in opsloot, in de winter dan stro of vlas: vlas was makkelijk weg te krijgen maar inderdaad glad, en niet zo knus voor de paarden. Wel makkelijk om uit te mesten. Anders stro: hiervoor moet je wel een droge opslag hebben natuurlijk.

Handig is om goed bevriend te geraken met de boeren uit de buurt, die zijn altijd nuttig voor mestafvoer, stro, hooi/voordroog en land maaien.
Probeer ook een goed contact op te bouwen met je buren en hen je GSM nr geven zodat zij kunnen helpen om de paarden in het oog te houden.

Met water is regenwater inderdaad gemakkelijk. Indien je een pomp met een boorput zou leggen, goed opletten dat de pomp geïsoleerd is, en één of twee keer per jaar filter uitkuisen.

Je idee voor de stallen is goed! Stallen waar je ze kunt opsluiten is altijd handig bij blessures en dergelijke. Paddock bij de schuilstal is ook handig inderdaad, en goed dat je al bedacht hebt om de weide in stukken op te delen, zo kan er steeds een stukje bijgroeien. Indien mogelijk is het ideaal als elk stukje weide apart bereikbaar is voor de schuilstal.

Denk ook al na over hoe je in de winter hooi gaat aanbieden (slowfeeders, netten, bakken ofzo)

Verder is een eigen weide ook: kalken, mesten en onkruid weghalen. Opgelet met advies van boeren hierbij, die hebben de neiging om teveel te mesten. Als je zeker wilt zijn, kan je bodemanalyses laten maken.
Zelf heb ik mijn weides nooit bemest, wel kalken en soms eens laten klepelen of hooien als er teveel op stond. Groot onkruid probeerde ik wekelijks handmatig bij te houden (netels afmaaien, distels uitstekken, plantjes uittrekken)

En voor de rest, vooral genieten van deze prachtige opportuniteit ;) komt vast goed!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:17

Niet bemesten is zeker niet beter!
Maar die bodem analyse is wel een goede tip.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:23

Misschien een domme vraag, maar zonder te bemesten, is er dan niet te weinig gras? En waar laat jij bodemanalyse doen?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:34

Super leuk topic! Wij hebben ook een huis gekocht waar de paarden aan huis komen. Volgend jaar mei gaan we er pas in maar ben ook al volop aan het voorbereiden en ideeën opdoen. Blijf graag meelezen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:39

Bemesten doe je om groei te forceren, als je meer gras wilt is dat dus de oplossing. Er zijn ook een aantal onkruiden die niet van mest houden en daardoor wegblijven, maar er zijn er ook die er juist van gaan groeien :D
Niet bemesten geeft dus minder gras, maar wel met een meer natuurlijker samenstelling (niet uit zijn krachten gegroeid).
Verder is het belangrijk of je paarden goed tegen gras kunnen, vooral de eiwit- en fructaanfactor speelt hier in mee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:49

Of niet bemesten geeft juist gras wat niet fatsoenlijk kan groeien en daardoor suiker rijker en mineralen armer wordt. En de schralere bodem geeft onkruiden meer kans om te ontwikkelen.
Je forceert niets met bemesten. De plant groeit zo hard als de omstandigheden toe laten. Je faciliteert alleen dat de plant ook de mogelijkheid heeft om te groeien.

Wij bemesten niet imdat we meer gras willen maar omdat we gras willen wat ook nog een nuttige samenstelling heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:07

Wat je ook voor plannen hebt ..... als je de stallen nog moet bouwen, en dat geldt ook voor een schuilstal op je wei: informeer bij je gemeente of je wel mág bouwen!!
Het zou toch wel erg zuur zijn als je op grond van allerlei gemeenteverordeningen de hele boel straks weer moet afbreken!
Bedenk ook dat buren ook lastig kunnen zijn en soms helemaal dat paardengedoe' niet zien zitten.
Dus als je rechtsreekse buren hebt.. bereid hen voor op je plannen.

Een ander praktisch punt: je wei is 100 meter verderop. Wat doe je mest mestruimen op de wei? Telkens met een kruiwagen 100 meter heen en weer sjouwen? Hoeveel weidegrond heb je?
Mestplaten zijn verplicht (er mag geen mestwater van een mestopslag in de bodem komen) en een container neerzetten is ook iets waar de gemeente bezwaar tegen kan maken.

Met andere woorden: Informeer eerst aan welke regels je je dient te houden voordat je een zoete droom van paarden aan huis hebt. Doe je dat niet, dan kan je droom wel eens een kostbare nachtmerrie worden.

Laatste tip: wij hebben een site gemaakt waar je kunt zien/lezen hoe je de ideale schuilstal bouwt!
Zie hier: http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl/

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 11:26

Jannepauli, uiteraard hebben we ons grondig geïnformeerd voor we het huis gekocht hebben. We weten wat kan en mag en dat sluit perfect aan bij wat we graag willen, dus ik zie verder geen problemen.
Het zou inderdaad nogal zuur zijn als plots niets blijkt te mogen..

Bovendien is een schuilstal in België onder bepaalde voorwaarden (max. 20m², volledig open zijde en max. 3m hoog) vergunningsvrij :)
Laatst bijgewerkt door Mallootje op 19-12-14 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:27

Die wet zouden ze in Nederland eens moeten aannemen :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:30

O, België.. dat was me ontgaan.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 11:30

Vind ik ook.. Er wordt zoveel gezegd over dierenwelzijn, dan vind ik een schuilhok een must en moet er geen vergunning aan vastgeplakt worden..

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:34

Caily schreef:
Misschien een domme vraag, maar zonder te bemesten, is er dan niet te weinig gras? En waar laat jij bodemanalyse doen?

Op mijn éne weide had ik op een bepaald moment in de zomer iets te weinig gras inderdaad (was een 'oude' weide, die al jarenlang voor paarden gebruikt was, en op zéér drassige grond) was ook iets van 8000 m² (voor 2 grote paarden). Die heb ik dus op 5 jaar tijd enkel af en toe gekalkt, nooit bemest. Ik liet de mesthopen van de paarden wel op de weide, geen tijd om alle hoopjes elke dag weg te halen. De huurder die hierna mijn weide huurde heeft volgens mij ook niet vaak bemest, hij had er ook twee kleinere/meer sobere paarden op staan en altijd meer dan genoeg gras.

Daarna heb ik 3 jaar (wegens verhuis) op een weide gestaan die ruim 1ha was, voorheen koeienweide, dus zeer rijk bemest. Ik heb toen ook geen enkele keer bemest, door van het ene stuk op het andere af te wisselen had ik steeds meer dan genoeg gras, mijn laatste zomer zelfs 6 balen hooi kunnen afhalen omdat de paarden echt teveel had en het sneller groeide dan gepland. Dit was ook wel veel betere grond.

Waar ze nu staan (pensionstal) wordt er wel goed bemest (omdat er teveel paarden staan ten opzichte van de beschikbare oppervlakte en er niet wordt omgeweid), is het gras steeds kort maar dus blijkbaar wel heel rijk, mijn ruin is er hoefbevangen van geraakt... (en geloof me, er groeit daar meer onkruid dan op bovengenoemde weides)

Voor de duidelijkheid: ik ben niet tégen bemesten, maar vaak wordt er gewoon teveel bemest. Voor kleinere weides is er wel meer noodzaak natuurlijk. Hoe groot is jouw weide Julie?

Bodemonderzoek heb ik zelf nooit laten uitvoeren, maar ik denk dat je via Google wel snel op wat bedrijven uitkomt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:45

ireika schreef:
Caily schreef:

Waar ze nu staan (pensionstal) wordt er wel goed bemest (omdat er teveel paarden staan ten opzichte van de beschikbare oppervlakte en er niet wordt omgeweid), is het gras steeds kort maar dus blijkbaar wel heel rijk, mijn ruin is er hoefbevangen van geraakt... (en geloof me, er groeit daar meer onkruid ....

Ik ga oftopic maar:

Hoefbevangeheid kan hier ook juist zijn van het korte gras en niet door het bemesten.

In mijn ideale situatie heb ik bemest land en geen kort gras. Praktisch betekend dit dat ik aan strip begrazing moet soen.mvoor en achterkant.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:59

Klopt zeker, vooral omdat het kort gras is dat in dit geval dus wel 'geforceerd' is met bemesting!

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:01

Ik heb 3 paarden aan huis staan. Een haflinger en 2 shetlanders. Ze staan in een uitloopstal met stenen er om heen en kunnen ook zo de bak inlopen. De shetlanders kunnen vanuit de bak het weiland in lopen, het weiland hebben wij gedeelt in 3 stukken de haflinger staat zomers in een ander weiland met veel meer gras en samen met een andere pony.

wij geven ze 3x per dag ruwvoer en geven ook krachtvoer aan de haflinger. we mesten om de dag en doen de mest in een aanhangwagen en brengen dat elke week naar de boer. En halen dan hooi op.

Ze staan op steen alleen als het vriest staan ze op zaagsel want dat houd de stank weg en neem al het water en urine goed in.

veel succes! :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:01

Kort gras is gestresst gras en gestresst gras bevat veel fructaan. Dus eerder kans op HB-paarden.
Aan lang gras overeten HB-gevoelige paarden zich al snel, dus dat is ook uitkijken.
Ik heb er zo 2 van rondlopen, dus ben uiteindelijk helemaal gestopt met mijn wei. De uren dat het 'veilig' was waren er zo weinig dat het het geld niet waard was en ik er meer onderhoud dan plezier van had.
Nu ze helemaal niet meer op het gras komen doen ze het uiteindelijk veel beter (gezondheidstechnisch gezien). Ik had het ze graag gegund, maar het is niet anders.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:03

Interessante discussie. Ik ben me op dit moment ook aan het oriënteren op bemesting etc. Een onderzoek lijkt me niet verkeerd, toch? Zeker omdat ik echt geen idee heb wat degene voor mij wel en niet heeft gedaan qua bemesten, kalken etc.
Op veel plaatsen kom ik de naam tegen van agroexpertus in Wageningen. Maar die lijkt weinig te focussen op het bodemleven.
Gaai bodem dan weer wel, maar die hebben dan weer geen onderzoek gericht op paarden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:16

Ga maar gewoon voor Wageningen, erbij zeggen dat het voor een paardenwei is en dan krijg je advies op maat (bemestingsadvies voor koeienwei is iets anders).
Bodemleven is er altijd, maar de ontwikkeling ervan is afhankelijk van de conditie van de bodem (pH-waarde, beschikbaarheid van voedingsstoffen, vochtgehalte). Verbeter de conditie van de bodem en je krijgt vanzelf meer en diverser bodemleven.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:17

Wendy schreef:
Op veel plaatsen kom ik de naam tegen van agroexpertus in Wageningen. Maar die lijkt weinig te focussen op het bodemleven.
Daar laten wij het ook doen. Bevalt prima, je weet hoe het ervoor staat en je krijgt een helder advies voor je bemesting voor de komende jaren. Dat bemestingsadvies volgen valt soms wat tegen :D

Heb even gekeken op ons laatste rapport van BLGG/agro... (2012): toen stond er wel een score voor bodemleven op. Geen idee hoe dat zij dat nu hebben en hoe dat bij anderen is. Misschien uitgebreider?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:18

Waar zal ik eens beginnen? :)

Wij hebben een eigen stuk land op 15 km van huis van een half hectare groot. Ik heb 2 stallen van 3x3m en een zadelkamer van 3m op 2,5m en een afdak voor de stallen over de gehele lengte en 1,8m breed zoiets.

Ik zit op kleigrond wat met dit weer een kletsnatte modderpoel wordt. Zand bij opgooien heeft geen nut, wordt gewoon mee modder. De weide opengooien kan ik niet want dan ziet dat binnen de kortste keren ook zwart. Veel laten trekken door de boer helpt ook niet want het slibt gewoon terug dicht. :)
Mijn aardige buurman stelde voor om een geul te trekken in het midden van mijn paddock zodat het grootste water bij hem in de weide stroomt die hij in de winter niet gebruikt en dan door geulen mee wordt afgevoerd naar de grachten.
Hier hebben we mee moeten leren leven en hebben dus het afdak dichtgelegd met treinbilzen. Deze ondergrond heb ik ook in mijn stallen.

Inderdaad jezelf de vraag stellen waar je bodembedekking en ruwvoer en mestafvoer kan regelen. Ik kan dit bij een boer in de buurt die zelfs voor 10 pakjes hooi wil leveren. Ik heb niet meer plaats voor ruwvoer.

In deze natte periode gooi ik in 1 stal houtkrullen zodat ze wel droog kunnen liggen. In de andere stal hangt de slowfeeder met hooi.

Ik heb geen elektriciteit en stromend water. Water hebben wij inderdaad door goten, de goot aan de voorkant komt uit in een groot bad van 200 liter en de overloop loopt naar de gracht door een buis. De goot van de achterkant komt uit in een 1000 liter vat met kraan. In de zomer spuit ik de benen af met een aqua2go.
Ik heb ledlampjes aan mijn plafond hangen met een afstandbediening (nog maar sinds 2 maanden) dus heb ik eindelijk licht. Voorheen gebruikte we lampjes op ons hoofd :)

Ik laat me net wel adviseren door de boer en Avévé om het gras in mijn weide op orde te krijgen. Ik heb hele arme grond (dus ik moet dringend kalken) en als ik niet mest, krijg ik niets anders dan onkruid. Vorig jaar zelfs laten sproeien met bofix tegen het onkruid en dit is de beste beslissing die ik ooit genomen heb. Voor 70 euro hebben ze mijn hele weide gesproeid. Ik moest dit doen omdat mijn paard het aan zijn lever kreeg door de basterdklaver.

Dus ik ben wel voorstander van genoeg mesten en sproeien puur om onkruid tegen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:19

Interessant topic! Mijn paard staat per okt aan huis, en in het begin was het erg wennen maar heb nu het idee dat het allemaal wel begint te lopen.

Mijn vader heeft alles zelf gemaakt, ook de stallen en de weide heeft hij zelf afgemaakt. Heb overal foto's van hoe het was en hoe het nu uiteindelijk is, erg leuk om te zien! :) Uiteraard hebben wij veel informatie op gedaan bij andere stallen en andere paarden eigenaren waar hun altijd tegen aan liepen.
Het is nog niet af, maar de paarden staan aan huis en ik ben er helemaal gelukkig mee.

Onze paarden staan in de oude varkensstal, maar dat zie je eigenlijk niet terug. En wij hebben 1,5 hectare grond rond huis. De rijbak is nu nog zwart zand, dit word wel wit zand dit voorjaar maar we kunnen niet alles tegelijk ;)

Tevens ben ik 19 en heb ik lang gezeurd voor een paard en de paarden aan huis. Maar het is zoveel fijner, je leert je paard ook veel beter/anders kennen dan dat hij op pension staat. De verzorging draag ik zelf, als ik zelf niet kan voeren vraag ik mijn ouders en anders heb ik nog een pensionklant (schoonzus) waar ik op terug kan vallen. Als dit niet kon zou het voor mij ook veel moeilijker zijn kwa verzorging.

Maar ik ben nogmaals erg blij dat de paarden thuis staan en ik wil dit nu niet meer anders :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:27

fresley schreef:
Tevens ben ik 19 en heb ik lang gezeurd voor een paard en de paarden aan huis. Maar het is zoveel fijner, je leert je paard ook veel beter/anders kennen dan dat hij op pension staat. De verzorging draag ik zelf, als ik zelf niet kan voeren vraag ik mijn ouders en anders heb ik nog een pensionklant (schoonzus) waar ik op terug kan vallen. Als dit niet kon zou het voor mij ook veel moeilijker zijn kwa verzorging.

Maar ik ben nogmaals erg blij dat de paarden thuis staan en ik wil dit nu niet meer anders :)

Maar goed ook, wat ben jij verwend door je ouders hiermee zeg :oo
Hoe bevalt het je ouders eigenlijk? Want zo te lezen heeft vooral je vader er ook veel werk aan gehad :j

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:48

DubbelDun schreef:
GMekkes schreef:
...daarnaast hebben wij er een warm waterboiler op aangesloten zodat ze lauw water krijgen ipv ijskoud.

Hoe lauw is lauw..., want een beetje warm water kan een bron worden van bacteriën..

Gewoon lauw bij vorst. Bacteriën lijken mij alleen van toepassing als er weinig water gebruikt wordt en dat is bij ons absoluut niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:01

Wendy schreef:
fresley schreef:

Maar goed ook, wat ben jij verwend door je ouders hiermee zeg :oo
Hoe bevalt het je ouders eigenlijk? Want zo te lezen heeft vooral je vader er ook veel werk aan gehad :j

Zoals ik het zie vinden ze het wel leuk. Mijn vader gaat standaard na dat hij gewerkt heeft en thuis komt altijd de paarden een aai geven. In het weekend verzet hij de draad van de weide voor mij, en als ik moet werken wil hij best de paarden voeren. Voor mijn moeder is dat eigenlijk ook zo.

Helpen met rijden ofzo dat doen ze niet, hebben ze ook geen verstand van. Maar ze helpen mij wel waar ze kunnen al hoef ik niet te verwachten dat ze iedere week met mij naar de club gaan... Daar hebben ze niks mee ;) Maargoed, dat verwacht ik ook niet.