Wie dient te zorgen voor een deugdelijke omheining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:26

Interessante kwestie, ik ben wel eens benieuwd naar hoe dat officieel zit. Mijn gevoel zou namelijk ook zeggen dat je zelf verantwoordelijk bent, omdat het in principe een deugdelijke omheining is. Maar mijn gevoel en de wet komen wel vaker niet overeen :P

Ik vind het eigenlijk wel verstandig van TS dat ze het aan haar rechtsbijstand vraagt. Dan weet ze hoe het officieel zit en wat haar rechten en plichten zijn. Ze heeft toch nergens gezegd om meteen een rechtszaak o.i.d. aan te spannen? (of ik heb er overheen gelezen) Ze wil alleen goed geïnformeerd het gesprek met de verhuurders ingaan en daar kan ik haar geen ongelijk in geven.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:29

@ Kahawa, er stond een hek (met plankje boven) met daarvoor 2 draden stroom wat in principe paarden wel op afstand moet houden. Helaas werkt dat stroom niet altijd optimaal en kan hij blijkbaar ontsnappen onder het hek door. Dus een extra plank zou het probleem moeten kunnen oplossen of schapengaas ertegenaan Een tip die iemand hier al eerder gaf. Er zijn paarden die achter 1 stroomdraadje staan en die blijven netjes op hun plek. Maar dat komt omdat dat schrikdraad blijkbaar wel goed werkt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:30

Citaat:
Artikel 204 Verplichtingen verhuurder inzake gebreken van de zaak

1.De verhuurder heeft met betrekking tot gebreken van de zaak de in deze afdeling omschreven verplichtingen.

2.Een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst betrekking heeft.

3.Een feitelijke stoornis door derden zonder bewering van recht als bedoeld in artikel 211 en een bewering van recht zonder feitelijke stoornis zijn geen gebreken in de zin van lid 2.

Citaat:
Artikel 206 Verhuurder is verplicht gebreken te verhelpen

1.De verhuurder is verplicht op verlangen van de huurder gebreken te verhelpen, tenzij dit onmogelijk is of uitgaven vereist die in de gegeven omstandigheden redelijkerwijs niet van de verhuurder zijn te vergen.

2.Deze verplichting geldt niet ten aanzien van de kleine herstellingen tot het verrichten waarvan de huurder krachtens artikel 217 verplicht is, en ten aanzien van gebreken voor het ontstaan waarvan de huurder jegens de verhuurder aansprakelijk is.

3.Is de verhuurder met het verhelpen in verzuim, dan kan de huurder dit verhelpen zelf verrichten en de daarvoor gemaakte kosten, voor zover deze redelijk waren, op de verhuurder verhalen, desgewenst door deze in mindering van de huurprijs te brengen. Hiervan kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken.

Etcetera

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:30

Ts even goed mijn post lezen ik zeg:
Ik denk dat ALS er stukken af zijn, het gevaarlijk is, of indd het hek bijvoorbeeld door een foute sluiting steeds open gaat dat het dan bij de eigenaar ligt.
Je hebt toch ook kunnen zien voor je het ging huren dat een pony er onderdoor zou kunnen. Heb je het niet bespreekbaar gemaakt dan?

Ik heb voorheen ook diverse landen gehuurd. Altijd moest ik zelf voor de omheining zorgen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:32

verhuurder is verantwoordelijk voor onderhoud van de omheining die er al stond. Als huurder ben je akkoord gegaan met hetgeen er stond.

Ik vind dat je er vanuit mag gaan dat het stroomdraad optimaal werkt, hier moet de verhuurder dan ook voor zorgen.

Zijn er, naast de omheining die er al was, nog aanpassingen nodig voor jouw pony, dan zul je deze zelf moeten realiseren (en betalen). Je mag dit wel meenemen als je weg gaat.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:33

max66 schreef:
verhuurder is verantwoordelijk voor onderhoud van de omheining die er al stond. Als huurder ben je akkoord gegaan met hetgeen er stond.

Ik vind dat je er vanuit mag gaan dat het stroomdraad optimaal werkt, hier moet de verhuurder dan ook voor zorgen.

Zijn er, naast de omheining die er al was, nog aanpassingen nodig voor jouw pony, dan zul je deze zelf moeten realiseren (en betalen). Je mag dit wel meenemen als je weg gaat.

Precies zo zie ik het ook, alleen jij verwoord het beter.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:39

Ash_ schreef:

Je hebt toch ook kunnen zien voor je het ging huren dat een pony er onderdoor zou kunnen. Heb je het niet bespreekbaar gemaakt dan?

Ik heb voorheen ook diverse landen gehuurd. Altijd moest ik zelf voor de omheining zorgen.

Dan moet jij ook even goed lezen. Ik zeg dat er TWEE stroomdraden waren geplaatst voor het hek. Een goedwerkend stroomdraad zou de pony wel op zijn plaats houden. Dit stroom draad werkt blijkbaar niet optimaal dus kan hij erdoor heen. Aangezien het hek alleen boven een plank heeft kan hij onder het hek door. Ik ben mezelf nu constant aan het herhalen merk ik.

Ik mag er toch vanuit gaan dat schrikdraad goed werkt? Als dat niet het geval is dan is het mijn eigen schuld want ik ben hiervan uitgegaan. Ik heb gezegd dat er ook kleine pony's mee kwamen dus de verhuurder was ook op de hoogte en die is hier blijkbaar ook vanuit gegaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:41

Max: De huurder moet voor het onderhoud van afrastering zorgen:

Welnee, zo zit het alleen als je het samen zo afspreekt :)

Het stikt van de mensen die een landje huren waar een afrastering omheen stond, waarvan de huurder gewoon heeft gezegd: het land is te huur maar het is wel kale huur: al het onderhoud en de inrichting is voor jezelf.

Dan heb je mazzel als er al wat palen en hekwerk staan maar is het toch echt aan jezelf om te zorgen dat het er netjes bij komt (en blijft) te staan :)

Over het algemeen verhuren mensen niet voor niets hun land: ze doen er niets (meer) mee en willen niet voor het onderhoud op draaien :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:44

Wat het antwoord ook mag zijn ik heb het voorgelegd aan een jurist. Die zal zonder :D mij een antwoord geven waar ik mee verder kan zonder enige vooroordelen. Of ik nu de verantwoordelijke ben of de verhuurder maakt me niet uit. Ik wil gewoon een correct en duidelijk antwoord.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:50

Yinnar schreef:
Ash_ schreef:

Dan moet jij ook even goed lezen. Ik zeg dat er TWEE stroomdraden waren geplaatst voor het hek. Een goedwerkend stroomdraad zou de pony wel op zijn plaats houden. Dit stroom draad werkt blijkbaar niet optimaal dus kan hij erdoor heen. Aangezien het hek alleen boven een plank heeft kan hij onder het hek door. Ik ben mezelf nu constant aan het herhalen merk ik.

Ik mag er toch vanuit gaan dat schrikdraad goed werkt? Als dat niet het geval is dan is het mijn eigen schuld want ik ben hiervan uitgegaan. Ik heb gezegd dat er ook kleine pony's mee kwamen dus de verhuurder was ook op de hoogte en die is hier blijkbaar ook vanuit gegaan.

Vaak zie je, dat als ze eenmaal het door hebben waar/hoe ze er door kunnen ze dit blijven doen ook als er flink stroom op staat.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:50

Heb jij ts al gezocht op jurisprudentie? Wellicht is zoiets eerder ter sprake gekomen bij een rechter.

Al denk ik niet dat je sterk staat. Jij bent akkoord gegaan met de situatie als die was zoals hij nu ook is. Tenzij jij het terrein ongezien huurde. Maar dan heb je nog onderzoeksplicht.

Als er in je huurcontract staat PAARD, kun jij wel met een Cpony(?) Aankomen... En die middenplank krijgen. Dan heb jij ook het recht een mini te stallen..om weer een onderplank te eisen? Dan is de verhouding tussen huurder en verhuurder zoek. Dit laatste is niet kattig bedoeld maar probeer het te relativeren.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:56

Maar dan nogmaals is dit bespreekbaar gemaakt? Wat zeggen de verhuurders ervan. (en mogelijk heb ik dan te snel conclusies getrokken omdat die donder van mij zelf onder en door het draad heen gaat waar veel stoom op staat wat werkt, daar was ik met jou paard dan ook te snel van uitgegaan dat die van jou dat ook doet met een werkende klok. Wat vaak ook zo is, als ze eenmaal door hebben dat het kan doen ze het ook met stroom erop, maar goed dat is een andere kwestie)

De landen die ik gehuurd heb, stond ook het een en ander maar ik moest het (met ook een lastig paard qua omheining) zelf functioneel maken voor hem wat voor andere paarden wel werkte. Spullen nam ik dan ook weer mee als ik er weg ging.
Als er een paal of iets stuk ging of wat dan ook omdat deze aan het rotte was bijvoorbeeld dan kwam de huurder om deze te vervangen.
Dus nogmaals ligt aan de afspraken die er gemaakt zijn,

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:58

Als TS (hypothetisch) kan aantonen dat de stroom op het draad bij de uitgangssituatie (waar ze akkoord mee is gegaan) een stuk hoger was dan in de huidige situatie, heeft ze dan wel iets waar ze wat mee kan?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:59

Yinnar schreef:
Wat het antwoord ook mag zijn ik heb het voorgelegd aan een jurist. Die zal zonder :D mij een antwoord geven waar ik mee verder kan zonder enige vooroordelen. Of ik nu de verantwoordelijke ben of de verhuurder maakt me niet uit. Ik wil gewoon een correct en duidelijk antwoord.

Wat ga je doen als blijkt dat de verhuurder verantwoordelijk is?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:06

Ik snap de ts wel, ik heb hetzelfde aan de hand gehad en wilde ook eerst weten wie er nu voor de kosten op zou draaien.
Want voor mij was het een heel moeilijke stap om naar de verhuurder te gaan om te zeggen dat de omheining niet deugt.
Ik wilde ook zeker weten dat ik in mijn recht stond voordat ik überhaupt iets vroeg, je wil de verhuurder niet met een vraag tegen het hoofd stoten.
Ts heeft mijns inziens geen kwade bedoelingen om om raad te vragen bij de rechtsbijstand maar wil ze gewoon even om gedonder te voorkomen weten wie er nu verantwoordelijk is.
Ik snap je heel goed hoor ts, slim dat je even om raad vraagt.

Bij mij is het niet zo ver gekomen dat ik het na moest vragen maar heeft de verhuurder al aangeboden om het te betalen.
Misschien is het nog een optie om de kosten voor het houdini proof maken van de wei samen te delen?
Succes ts!
Niks is zo vervelend als de situatie waar je nu in zit.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 15:09

Knert schreef:
Heb jij ts al gezocht op jurisprudentie? Wellicht is zoiets eerder ter sprake gekomen bij een rechter.

Al denk ik niet dat je sterk staat. Jij bent akkoord gegaan met de situatie als die was zoals hij nu ook is. Tenzij jij het terrein ongezien huurde. Maar dan heb je nog onderzoeksplicht.

Als er in je huurcontract staat PAARD, kun jij wel met een Cpony(?) Aankomen... En die middenplank krijgen. Dan heb jij ook het recht een mini te stallen..om weer een onderplank te eisen? Dan is de verhouding tussen huurder en verhuurder zoek. Dit laatste is niet kattig bedoeld maar probeer het te relativeren.

Nee niet gezocht op jurisprudentie. Het ligt nu bij mijn rechtsbijstandsverzekeraar. Gewoon omdat ik duidelijkheid wil.

In het huurcontract staat paard/pony. Ik heb gezegd dat ik met pony's zou komen. Een aantal grote en een aantal kleine. De pony die door het hek gaat is overigens niet de kleinste. Een B pony.

Ik snap bij het laatste niet wat je bedoeld. Je moet het zo zien. er staan palen in het weiland. Het achterste land heeft twee planken. Boven en onder (of eigenlijk het midden). Hier kan geen pony doorheen. Zelfs geen mini maar die heb ik niet in mijn kudde. Het Voorland heeft alleen de bovenste plank. Voor het hek zijn twee draden gespannen waar stroom op (hoort) te staan.

Achter is ook draad gespannen overigens. Rondom het hele land is draad gespannen voor de duidelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 16-12-14 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 15:14

ik heb ooit eens een voorstel gedaan aan iemand en die heeft het ook juridisch getoetst en het bleek dat mijn voorstel juridisch gezien niet kom. Denk je nu dat niet gecharmeerd was hierdoor? Dus niet want ik was ook weer wat wijzer. Ik dacht dat het zo wel kon maar dat bleek dus niet het geval dan doen we het gewoon anders.

Zij hebben de huurovereenkomst ook opgesteld met behulp van een jurist. Moet ik daar niet gecharmeerd van zijn? Is hun goed recht net als dat het mijn goed recht is om juridisch advies in te winnen zodat ik weet waar ik over praat.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 15:19

Diablo schreef:
Wat ga je doen als blijkt dat de verhuurder verantwoordelijk is?

Als ik een antwoord heb van de jurist ga ik in gesprek en dan komen we er vast wel uit omdat we dan beiden weten hoe het precies in elkaar steekt. Ik ben niet te beroerd om mee te helpen of bijdrage te leveren. Ik ga echter niet een heel hek van planken voorzien op mijn kosten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:37

On topic; bespreek het met de verhuurder, dan weet je direct waar je aan toe bent!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:19

Moderatoropmerking:
Een aantal posts heb ik verwijderd en gewijzigd. Hierbij het verzoek om vriendelijk ontopic op de bal en niet op de persoon te reageren. Het is een interessant topic en het zou jammer zijn als het definitief op slot moet vanwege onderlinge nare posts.

kiki1976

Re: Wie dient te zorgen voor een deugdelijke omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:33

Klopt wel wat Brainless zegt, als ze het eenmaal doorhebben en slim zijn.
De stroom gaat ook niet aldoor maar in een soort van pulsen (kan je goed horen aan bv het getik).
En als je net zo'n slimmerd als die van mij hebt, die gaat gewoon staan te luisteren en op het juiste moment er onderdoor/tussendoor.
En nee ik heb geen shet, maar een X Tinker van ca 1.50

pipo

Re: Wie dient te zorgen voor een deugdelijke omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:32

Weet je inmiddels al van de jurist hoe en wat, want daar ben ik eigenlijk wel heel nieuwschierig naar

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:50

Ik ben benieuwd hoe het er nu voorstaat TS?