Murosch schreef:De tijd gaat alweer snel richting de feestdagen en ook oud en nieuw komt alweer in beeld. Nu weet ik nog wat voor drama dit vorig jaar was met 1 van mijn normaal zo rustige paarden en ik wil niet graag een herhaling hiervan. Dus, wil ik graag alvast vooruitdenken om te bekijken hoe ik het voor haar wat makkelijker kan maken.
Afgelopen jaar begon ze eigenlijk al een dag of 2 a 3 voor oudjaarsavond angstig te worden. Onrustig, heen en weer lopen, zowel buiten als op stal. Oudjaarsdag heb ik ze op stal gehouden, omdat er achter ons op het land met carbid wordt geschoten en omdat er heel veel vuurwerk in de buurt is (we wonen in de bebouwde kom van het dorp).
Mijn paard heeft letterlijk 18 uur lang heen en weer gelopen, rondjes gedraaid, haar stal in stamppot hooi en strooisel en mest veranderd, helemaal in paniek. Ik ben constant naar haar toe gegaan, hooi gegeven, gepraat, gerustgesteld, geprobeerd om watten in haar oren te doen en een oornetje erover (wurmde ze weer uit tot 3x toe) enzovoort.
Ze staan bij ons in buitenstallen en kunnen dus naar buiten kijken (geen bovenluik), dus helemaal afsluiten van de buitenwereld lukt ook niet. Buiten in de paddock laten staan durf ik niet wagen, ik denk dat ze dwars door de omheining heen komt.
Nu wil het ook nog eens dat ik dit jaar met oud en nieuw niet thuis ben, ik moet namelijk tot 01.00 's nachts werken en ben dan pas rond half 3 thuis. Mijn man is geen paardenman (hij voert wel, monitoren en observeren kan hij wel, maar hanteert de paarden niet), dus ik vind het heel lastig om hem hiermee op te zadelen.
Zou het wijs zijn om haar met oud en nieuw even tijdelijk naar een andere stalling te brengen (in het buitengebied, waar niet veel vuurwerk is)? Maar dan heeft ze ook stress, omdat ze niet thuis is, en ik ben bang dat mijn andere paard dan ook heel erg gestrest wordt omdat zij weg is.
Wie heeft er ideeën over?
Week van te voren beginnen met dagelijks strezz druppels van phytonics geven.