Alvast vooruitdenkend aan oud en nieuw, bang paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Alvast vooruitdenkend aan oud en nieuw, bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:36

Ik zie ook behoorlijk op tegen oudejaarsnacht. Het paard kan eigenlijk niet op stal (beschadigd zichzelf) en we hebben ook geen stallen aan huis (open schuilstal icm verharde paddock). Maar ons eerste jaarwisseling met hem aan huis komt er ook aan. Helaas wonen wij binnen de bebouwde kom, tegen een wijk aan waar gigantisch veel vuurwerk afgestoken wordt. Bij ons is het over het algemeen blauw tegen enen.

Wij hebben tot nu toe op de planning staan:
- broertje gaat schieten met de luchtbuks (niet op het paard :+ )
- vuurwerkcd oefenen op steeds hoger volume
- met oud- en nieuw klassieke muziek opzetten op redelijk volume
- oefenen met rookmachine
- oefenen met discobal en ook met oud- en nieuw de discobal opzetten, zodat de flitsen van het vuurwerk minder opvallen.
- oefenen met knalerwten en eventueel rotjes

Vorig jaar was het iets minder, maar het jaar ervoor trilden de ruiten in de sponningen op 31/12 van de stukken illegaal vuurwerk dat afging. Als het bij ons fout gaat en hij breekt uit, dan vliegt hij waarschijnlijk de woonwijk in, dat is onze grootste angst.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:45

Murosch schreef:
De tijd gaat alweer snel richting de feestdagen en ook oud en nieuw komt alweer in beeld. Nu weet ik nog wat voor drama dit vorig jaar was met 1 van mijn normaal zo rustige paarden en ik wil niet graag een herhaling hiervan. Dus, wil ik graag alvast vooruitdenken om te bekijken hoe ik het voor haar wat makkelijker kan maken.

Afgelopen jaar begon ze eigenlijk al een dag of 2 a 3 voor oudjaarsavond angstig te worden. Onrustig, heen en weer lopen, zowel buiten als op stal. Oudjaarsdag heb ik ze op stal gehouden, omdat er achter ons op het land met carbid wordt geschoten en omdat er heel veel vuurwerk in de buurt is (we wonen in de bebouwde kom van het dorp).

Mijn paard heeft letterlijk 18 uur lang heen en weer gelopen, rondjes gedraaid, haar stal in stamppot hooi en strooisel en mest veranderd, helemaal in paniek. Ik ben constant naar haar toe gegaan, hooi gegeven, gepraat, gerustgesteld, geprobeerd om watten in haar oren te doen en een oornetje erover (wurmde ze weer uit tot 3x toe) enzovoort.

Ze staan bij ons in buitenstallen en kunnen dus naar buiten kijken (geen bovenluik), dus helemaal afsluiten van de buitenwereld lukt ook niet. Buiten in de paddock laten staan durf ik niet wagen, ik denk dat ze dwars door de omheining heen komt.

Nu wil het ook nog eens dat ik dit jaar met oud en nieuw niet thuis ben, ik moet namelijk tot 01.00 's nachts werken en ben dan pas rond half 3 thuis. Mijn man is geen paardenman (hij voert wel, monitoren en observeren kan hij wel, maar hanteert de paarden niet), dus ik vind het heel lastig om hem hiermee op te zadelen.

Zou het wijs zijn om haar met oud en nieuw even tijdelijk naar een andere stalling te brengen (in het buitengebied, waar niet veel vuurwerk is)? Maar dan heeft ze ook stress, omdat ze niet thuis is, en ik ben bang dat mijn andere paard dan ook heel erg gestrest wordt omdat zij weg is.

Wie heeft er ideeën over?

Week van te voren beginnen met dagelijks strezz druppels van phytonics geven.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:35

Murosch schreef:
De routine van nu (wintertijd) is overdag in de paddock en tegen de avond op stal. Vorig jaar heb ik ze oudjaarsdag op stal gehouden, maar ik zou ze dan nu buiten kunnen laten totdat ik weg moet (rond half 4). Ik zal kijken of ik een radio naar de stal kan fabriceren. Bovenluiken hebben we niet en ik weet ook niet of dat nu nog gaat lukken voor oud en nieuw. Tja of toch kijken dat ik haar voor een dag verhuis..

Sorry als het wat bot overkomt TS, maar ik vind bovenstaande houding nogal slap.
Je weet dat O&N eraan komt, dat je paard er problemen mee heeft, je weet al máánden dat je andere merrie hoogdrachtig zal zijn tijdens O&N (en je haar dus niet meer wil verplaatsen) en zij nerveus zal worden als je je andere paard verplaatst... Natuurlijk ben jij niet de enige die dingen uitstelt tot het laatst, maar dan zet je toch zeker wel even alles op alles :? ?!

Hoeveel moeite kost het om even wat simpele bovenluikjes te maken? Een radio neer te zetten (desnoods op batterijen als je geen stroom hebt)?

Muronia

Re: Alvast vooruitdenkend aan oud en nieuw, bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 14:51

Dank je voor je reactie, die inderdaad bot is. Bovenluikjes, eenvoudig, maar gaan het probleem niet oplossen. Radio, ga ik neerzetten heb ik al gezegd? Ik heb al contact met mn da erover gehad en ze krijgt de korrels waar men het hier over had. Hoezo onvoorbereid en op het laatste moment? Topic staat er al een tijdje hoor.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:40

Murosch schreef:
Dank je voor je reactie, die inderdaad bot is. Bovenluikjes, eenvoudig, maar gaan het probleem niet oplossen. Radio, ga ik neerzetten heb ik al gezegd? Ik heb al contact met mn da erover gehad en ze krijgt de korrels waar men het hier over had. Hoezo onvoorbereid en op het laatste moment? Topic staat er al een tijdje hoor.

Nee, dat zei je niet. Je zei dat je ging kijken of je dat kon gaan doen :? . Komt op mij niet bepaald daadkrachtig over.
Op het laatste moment noem ik, omdat je aangeeft dat je niet weet of dat (bovenluikjes maken) nu nog gaat lukken.

Maar goed, ik gaf gewoon aan hoe het op mij overkomt. Blij om te lezen dat je bijv. de radio gaat neerzetten en ik hoop dat alle tips je paard goed door O&N zullen helpen +:)+ .