vraag: wat zou een goede stalprijs zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:40

quarterH schreef:
Gaucho, jij staan op wennekers toch? Dat is een massastal en kun je idd niet vergelijken.
Daar worden de paarden niet standaard in stalprijs buiten gezet toch? En qwat ik heb gehoord kwaliteit voer gewoon goedkope basisbrok en er wordt af en toe wat stro bij gegooit in de stallen.
Dus ze worden qua die dingen ook goedkoper gehouden. Anders lukt ze dat nooit.
.

Ik reken nu met 2 balen zaagsel per week, ik voer in overleg met stal onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer. Buiten zetten kunnen wij makkelijk onderling regelen, dus is voor mij niet zo van belang. Maar voor deze prijs heb ik een goede reiningbodem, weidegang, overdekte longeerkralen, stapmolens etc.

Het kan inderdaad goedkoop omdat het massaal is; maar ik als klant merk daar weinig van.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:40

Kirrr schreef:
Grappig, wij zijn met ongeveer hetzelfde bezig nu. Ik dacht even dat je mijn locatie kwam stelen.
We hebben dezelfde faciliteiten en mogelijkheden.
Verschil is dat we zouden werken met stro ipv vlas (vlas is wel een optie).
Wij zouden rond de €300 gaan zitten (als vergunningen etc allemaal in orde komen).

Als je als eigenaar zelf moet uitmesten dan zou ik nooit €300 betalen. Weet niet hoe het bij jullie zit, maar niet elke ruiter komt elke dag. Ik vind dat er een duidelijk verschil moet zijn, of je hebt een doe-het-zelf stal of je doet alles zelf.
Vroeger huurde ik een stal van €70 per maand, leeg dan wel, dus alles zelf doen.
Als ik daar dan eten en stro en hooi bijtelde, dan kom ik nooit aan €250 laat staan €300.

Ik heb ook elke stal in de buurt en zelf in het land nagekeken, de stalgelden opgevraags en gaan vergelijken.
Daarnaast komt dan nog het uittellen ofdat je er komt met de prijs van het stalgeld.

Ik ben wel benieuwd onder welke vorm jullie dit gaan doen? Zo in vereningingsvorm, bvba dan of?

Groetjes en succes!

Ik betaal 325,- en moet zelf uitmesten en hebben onderling buitenzetschema. Er wordt (goed) gevoerd en we hebben een binnenrijbak en wedstrijdbuitenbak. Is wel randstad en voor deze regio echt geen abnormale prijs.

Jildau

Re: vraag: wat zou een goede stalprijs zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:51

Ik begrijp ook nu pas echt waarom mensen een eigen paard zo duur vinden. In een andere provincie had ik het nooit kunnen betalen..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:56

Idd, ik betaal 275 voor twee trekpaarden, dag en nacht buiten op 6 hectare weide, krachtvoer en hooi inbegrepen, schuilstal wordt uitgemest. Ik ga zelf gaan voeren omdat ik liever zelf de hoeveelheid bepaal.mgeen piste aanwezig,maar wel een op 4 km afstand (5 euro per uur)
Ik rij elk paard max 3 keer per week,dus neem ze elkeen keer mee nr de manege en de rest rij ik in de weide of buiten.
Op een stal met piste betaal je hier al gauw 250/300 euro,en komen ze niet buiten ...

Voor stal van ts zou ik 250 willen betalen. Grootste nadeel is dat ze niet vaak buiten komen.
In de zomer zou ik ze toch dag en nacht buiten willen,of tenminste snachts,al dan niet met een vliegendeken.
In de winter is een uur of 8 toch wel het minimum. Deken erop kan ook werken als beschuttting, en ergens een muur bomen of een houten wand in een kruis is ook voldoende om uit de wind te staan.
Is er mogelijkheid om aan de boxen een uitloop te creeeren,dat zou ook al een groot pluspunt zijn!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:01

ik denk dat zo 275 - 300 euro een mooie prijs is.
zo'n grote buitenbak hebben niet veel stallen, en sowieso is het aanbod reining bakken best beperkt (bij ons op Walcheren zou ik er niet eens een weten die een echte reining bodem heeft)
2 pakken vlas in de week vind ik wel erg ruim. uit eigen ervaring met vlas vind ik 3 pakken per 2 weken al ruim voorzien. maar dan moeten ze wel een aantal uren per dag buiten staan. staan ze binnen gaat dat niet.

ja, je zou alles kunnen uitsplitsen, dat mensen naar verbruik betalen, en da neen vaste prijs hanteren voor de huur van de accomodatie. maar het geeft wel veel onrust denk ik en een hoop gereken met verschillende prijzen elke maand.

als je een all-incl prijs hanteert heb je alles zelf in de hand.
ja en dat sommige mensen dan meer muesli willen dan anderen dat is dan zo. de service zit in het pakket, en het is dan aan de klant of ze er wel of geen gebruik van willen maken, zonder korting.

wanneer ik een nieuwe frituurpan koop wordt er ook niet bij de kassa gevraagd of ik het netje wil gebruiken wat erbij zit. want mocht ik dat niet doen dan krijg ik korting. :? zo werkt het dan niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:03

250-300 euro en misschien solarium apart voor laten betalen?
Volgens mij is dat best prijzig in gebruik.
Per 5 minuten een bedrag.

In de avond ook bakverlichting?

Bij ons zo biks zit erbij in en wil je iets anders er naast voeren doe je dat zelf.
Iedereen heeft vaka voorkeur voor merk muesli enz.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:06

uitloopstalle is geen mogelijkheid.

het is ook altijd een wedstrijdgerichte stal stal geweest en als je het daarmee vergelijkt is het heel ruim dat ze buiten komen. op de meeste trainingsstallen komen ze niet buiten of maar paar keer per week paar uurtjes ofzo.
dus daarmee vergeleken zijn ze bij ons heel ruim buiten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:10

buitenbak is niet verlicht. binnen uiteraard wel.

we geven goede kwaliteit musli nu afgestemt op reining/western paarden. meesten hebben door de goede kwaliteit weinig krachtvoer nodig (1.5 schep per dag, ook wedstrijdpaarden) ook door de goede kwaliteit ruwvoer.
maar, die van mij bv krijgt 3 kilo krachtvoer, en ik betaal hetzelfde.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:12

Hier buitenbak aanwezig. Zeer goede verlichting. Vaak hele dag, anders een dagdeel (4 uur ongeveer) op t land. Hele jaar genoeg gras.
Wordt 5/6 keer per dag hoou gevoerd, dus zo goed als onbeperkt.
Brokken tot 2 kilo per dag, meer voor kleine extra prijs.
Stallen worde. Dagelijks uitgemest en opgestrooid wanneer nodig, ene paard is een grotere smeerderd als een ander.

Warm en koud water en wasmachine ook aanwezig.

Na paar minutej stappen, niet over grote weg, zit je in het bos.

Kost hier €200,-

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:18

veel mensen gaan voorbij aan het feit dat er 2 (!!!!) bakken zijn met goede reiningbodem!
die zijn er echt niet zoveel.

dus de keuze wordt daardoor beperkter, en de prijs hoger.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:23

Mister01 schreef:
veel mensen gaan voorbij aan het feit dat er 2 (!!!!) bakken zijn met goede reiningbodem!
die zijn er echt niet zoveel.

dus de keuze wordt daardoor beperkter, en de prijs hoger.

Het gaat veel mensen dan ook voorbij dat dit om Duitsland gaat, het is geen randstad ;-)

Ik zie hier op bijna alle stallen waar een binnenbak aanwezig is, er ook een buitenbak is.

Voor de prijzen die worden genoemd sta je hier in Oost-Nederland al heel erg luxe voor + alle faciliteiten die er te wensen vallen.

Voor TS, komt de hooiwinning van eigen land, dat scheelt al enorm in de kosten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:27

nee hooi wordt geleverd dor de boer in het dorp. hebben ook geen ruimte voor veel opslag dus de opslag is bij de boer en hij brengt dagelijks nieuwe grote baal (of wanneer het op is)

en je kunt een locatie met alleen buitenbak niet vergelijken met een met buiten en binnen.
de binnenbak is ook aan de stallen dus alles is redelijk warm en je hoeft niet buitendoor naar de bak. je loopt zo van je stal de bak in.

klopt het is duitsland, maar stalling is in duitsland juist weer duurder dan in Nederland normaal gesproken (iig op trainings stallen) maar goed wij liggen echt net 1 km over de grens met aan alle kanten om je heen nederland, wonen ook vooral nederlanders.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:35

Denk dat je met een prijs van €300,= best wel goed zit gezien wat jullie bieden. Er zijn nml ook paarden die echt niet de gehele dag buiten willen. Mijn paarden staan gewoon thuis maar daar zitten er ook tussen die ik geen plezier doe met de gehele dag, dus buiten als het weer het toe laat en hoeveelheid uren zou ik geen probleem vinden. Waar ik mij zorgen over zou maken is of de kosten ook betaald kunnen worden als niet alle stallen over een langere periode vol staan en of jullie onderhoud moeten plegen aan de accommodatie. Jullie punt m.b.t. of het klikt met de "nieuwe" stalgenoten is ook een punt. Zeker als je afhankelijk bent van het geld. Als ik zo hier op het forum lees dan krijg ik vaak het idee dat mensen bij stalhuur het idee hebben dat ze de toko gekocht hebben. Dat kan dus voor problemen zorgen.
2 pakken vlas in een stal van 3.5 bij 3.5 per week als ze vaker binnen staan is geen luxe. Zeker niet bij een ruin. Het idee van potstal werkt erg goed ( heb dit zelf ook) maar je moet inderdaad rekening houden met de afvoer van de mest. Nu ken ik de regels in Duitsland niet hiervoor en de kosten.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:36

Ik zou maximaal 250 euro willen betalen. Ik moet zeggen dat ik het met 2 balen vlas niet red maar heb dan ook wel een smeerkees. Graag wil ik mijn paard in de zomer mijn paard maar minimaal 14 uur op een dag buiten anders zou ik echt afhaken. Eventueel ingepakt in een vliegen deken of op aangepaste tijden. Ik denk dat je doelgroep anders vrij beperkt zal zijn. Mensen kiezen dan toch vaak voor een stal waar ze meer buiten komen en dan maar geen binnenbak

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:38

Ik lees over een verouderde stal.
Voor mij zet dat veel vraagtekens.
Ook het aantal boxen en daarvan niet alles willen gebruiken...als klant is dat onzeker, want als klant ga ik er wel rekening mee houden dat hij vol kan komen te staan en dat neem ik dus mee als ik bij de stal ga kijken. En sta je daar en die stallen komen wel vol, dan voel je je genaaid omdat het niet de afspraak was.

Als het ligt is, schoon en de paarden staan er super bij, zit er een prijskaartje aan.

Werk je met zelf uitmesten, kan het al rommeliger over komen. Sommige stallen zijn schoner dan andere etc.

De hoeveelheid vlas heeft ook een bijdrage voor het totaalplaatje. Zo zal de 1 schoner zijn dan de ander.

Ga je wel incl mesten, zou je imo gewoon moeten zorgen dat de paarden schone stallen hebben, zonder max aantal balen.

Heb op een stal gestaan waar je paard max 3 kilo biks kreeg PD en kon je bij betalen voor extra. Ook op een relatief nieuwe nette stal gestaan, waar je zelf moest mesten en je extra balen kon kopen en biks echt zelf kon bepalen en betalen. Factuur was dus meer werk.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:39

Ik zal even kritisch zijn:
- ''ruime stallen, 3x 3,5 en 3,5 bij 3,5'' : 3 x 3,5 is écht niet ruim.

Citaat:
Huisvesting en beweging
Voor pony’s kleiner dan 1,56 meter pleit de SRP voor een boxoppervlakte van twee keer de stokmaat van de pony in het kwadraat. Wat betreft paarden groter dan 1,56 meter geldt een oppervlakte van minimaal tien vierkante meter. Deze maat is volgens de SRP een goede balans tussen voldoende ruimte voor paarden en een reëel haalbare maat binnen bestaande gebouwen. Per 1 januari 2012 worden deze maten standaard opgenomen bij toetsen van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen.

Uitgaande van een KWPN'er van 1,70 m moet de minimale boxgrootte 11,56 m zijn. (uitgaande van de regel (2xstokmaat) in het kwadraat). Jouw 'ruime' boxen van 3x3,5 m zijn dan dus al te krap.

Ik wil mijn paard al niet op stal hebben, maar stel dat ik dat zou willen, dan zou ik ook letten op de hoeveelheid licht in de stal en of de paarden elkaar wel kunnen zien, of dat er blinde wanden zitten tussen de boxen.

- Voordroog zou ik op afknappen. Mijn paard staat ook op voordroog, maar ik zie dat ze daar slecht op reageert, dus als ik zou verhuizen zou ik daar scherp op zijn. Ik heb dus het liefst continu hooi (maar niet onbeperkt, dan groeit mijn paard dicht, dus gevoerd in slowfeeders).

- Vlas: ik zou liever stro hebben zodat de paarden altijd wat te knabbelen hebben, maar als er écht continu ruwvoer wordt gevoerd zou ik geen problemen hebben met vlas.

- Weidegang klinkt mij als te weinig in de oren. Mijn paard staat 24/7 buiten, maar stel ik zou mijn paard op stal zetten, dan wil ik mijn paard zo lang mogelijk met minimaal een ander paard op de weide hebben. Dus minimaal een uur of tien.

- Uitmesten. Als ik zelf zou moeten mesten, zou dat de prijs natuurlijk drukken.

Conclusie: ik zou voor jouw stalling ongeveer €180 per maand over hebben.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:40

quarterH schreef:
nee hooi wordt geleverd dor de boer in het dorp. hebben ook geen ruimte voor veel opslag dus de opslag is bij de boer en hij brengt dagelijks nieuwe grote baal (of wanneer het op is)

en je kunt een locatie met alleen buitenbak niet vergelijken met een met buiten en binnen.
de binnenbak is ook aan de stallen dus alles is redelijk warm en je hoeft niet buitendoor naar de bak. je loopt zo van je stal de bak in.

klopt het is duitsland, maar stalling is in duitsland juist weer duurder dan in Nederland normaal gesproken (iig op trainings stallen) maar goed wij liggen echt net 1 km over de grens met aan alle kanten om je heen nederland, wonen ook vooral nederlanders.

Die ervaring deel ik in deze regio niet. Mijn pensionhouder heeft zowel (kruiden)hooi als strowinning uit Duitsland, waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat het enorm scheelt met Nederland. Ik sta dan wel aan de NL kant en heb geen binnenbak.

Deze regio bevat veel sportstallen dressuur en springen ( western dan weer niet), maar heb je ook alle luxe voor dat geld.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:43

Ik zal tussen de 250 en 300 gaan zitten.

Je moet gewoon even aan het rekenen gaan wathet je in de maand met 15 paarden gaat kosten. Want ook water electriciteit etc mort betaald worden.

Ik denk niet dat je met paar uur weidegang je doelgroep kleiner wordt.
Ik wil mijn paard niet langer als 8 uur op de wei.. tussen de 3 en 6 uur is mij lang genoeg.

Gewoon aan het rekenen gaan..
Voerkosten, bodembedekking, gas water licht..

Kom je er vanzelf.

En weetje, prijs is altijd aan te passen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:46

In mijn ogen reageren hier veel mensen met veel eisen.
Maar weten ze echt niet allemaal wat het kost.
Jammer... onredelijke prijzen wanneer je het zou narekenen

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:58

even wat antwoorden nog:
- de boer die het hooi levert haal ook de mest (gratis) op, dus daar hebben we geen kosten en werk aan.
- droog hooi ipv voordroog is een optie (ben ik zelf ook meer fan van)
- maat stallen: er staan alleen quarters ed nu, stokmaat tussen de 140-155 max. daarvoor zijn ze echt ruim. idd een kwpner van 1.70 dan is het een stuk kleiner maar dat is in eerste instantie ook niet de doelgroep (maar zouden wel welkom uiteindelijk maar daar richten we ons dus niet op)
- balen vlas is berekend naar het gemiddelde verbruik nu. inderdaad, het ene paard gebruikt meer, het andere minder. nu wordt alles door staleigenaar gemest en hij geeft aan wat hij gemiddeld verbruikt nu. het is geen commerciële stal dus als een paard wat meer nodig heeft en een ander wat minder is dat geen probleem, het moet alleen binnen de perken blijven (niet dat iemand er gewoon iedere dag een baal in flikkert).
- zoals ik aangaf zijn de kosten van hooi, krachtvoer en vlas per paard per maand al gemiddeld 125. dan kun je nooit een stalling aanbieden van 180 euro.... de boel moet ook verlicht, onderhouden, gehuurd, belastingen betaald enz enz enz worden... en tuurlijk kun je het vast ook voor 75 of minder doen per maand per paard, maar dat betekend dus minder hooi (niet meer onbeperkt), minder instrooi (dus minder schone stallen) en slechtere kwaliteit/minder krachtvoer. en daar willen we niet op ingeven, de paarden moeten er gewoon goed bij staan.

en ik kan wel rekenen wat we nodig hebben alleen waar het mij vooral om ging is 'welke prijs is reeel' immers, als wij 400 per stal nodig hebben kunnen we dat wel gaan vragen, maar als niemand dat ervoor geeft en je hebt wel extra klanten nodig, wordt dat ook niks.

ben opzoek naar de (psychische) grens qua kosten voor dit soort stalling zodat we daar in onze berekening rekening mee kunnen houden (en dan terugrekenen, hoeveel klanten heb je dan nodig om het te kunnen draaien).

en mbt het buiten komen: het is inderdaad voor iedereen anders. mensen die 24/7 buiten willen zijn bij ons inderdaad niet op hun plek dan. maar die zoeken over het algemeen ook geen 2 reining bodems ed....
er zijn verschillende doelgroepen en daar moet je naar kijken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:59

ja klopt Lotte, als ik dit allemaal zou krijgen ergens voor 180/200 per maand zou ik meteen verhuizen!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:13

Waar mijn paard staat (op de Duitse grens bij Nijmegen, net aan de Nederlandse kant), staat mijn paard 24/7 buiten op de weide in een kudde met onbeperkt voordroog, een meertje, automatische drinkbak, een schuilstal. Qua faciliteiten is er een zadelkamer, een wc, overdekte poetsplaats met warm en koud water, een longeercirkel, een verlichte buitenbak van 20x60, goede uitrijmogelijkheden (heel veel bos). Dit kost samen €200 per maand. Wil je ook gebruik maken van de 20x40 binnenbak, dan betaal je hiervoor €40 per maand extra.

Vandaar dus dat ik op die €180 per maand ging zitten.

Als ik jou was, zou ik eerst eens uitrekenen wat het allemaal gaat kosten en dan bekijken of de stallingsprijs waar je op uitkomt reeel is. Hoe meer paarden, hoe lager de prijs wordt. Ik weet niet op je op de hoogte bent van de hippische kengetallen, maar dit zou je wel eens kunnen helpen. :)

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:17

Als je uitgaat van hoe meer paarden hoe lager de prijs kom je bedrogen uit als een groot gedeelte weg gaat. Prijzen verlagen heeft niemand een probleem mee, maar als deze dan omhoog moet omdat er minder paarden staan dan hoor je alleen maar mensen klagen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:18

In Belgisch Limburg (of Antwerpen) zou je hiervoor gemakkelijk 350 kunnen krijgen. Binnenpistes zijn hier zo moeilijk te vinden, of het zijn de superchique veel te grote stallen waar je altijd last hebt van lessen en de paarden nog niet eens buiten komen. Als je dichter bij zat zou ik direct verhuizen...

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:22

Allereerst: wat rot dat je trainer stopt! Ik neem aan dat er geen mogelijkheid is om met hem mee te verhuizen (ik neem aan dat hij wel actief blijft?) omdat je dat anders wel had overwogen. Maar dat zou mijn eerste neiging zijn.

Dan: wat mijn exacte prijs zou zijn, is regioafhankelijk. Hier (omg. Gooi) betalen mensen gerust 500 euro voor faciliteiten die jij aanbiedt. En dan is er vaak nieteens weidegang of voldoende hooi. Maar ik denk dat dat gezien jouw locatie niet helemaal haalbaar is.

Wat ik zou doen als ik jou was: bereken eens wat de stal zou kosten als er minimaal 15 paarden staan. Ik zou dit incl. en excl. uitmesten doen (ik begrijp dat je geen stalhulp hebt, dus hoe je dat mee moet berekenen zou ik zo gauw niet weten zeg ik er eerlijk bij) en incl. en excl. brokken. Ik denk dat je op basis van een dergelijke bezettingsgraad wel aan een eerlijk bedrag moet komen - ook omdat je er als mogelijk pensionhouder rekening mee moet houden dat je stal niet voor 100% bezet is. En op het moment dat je meer klanten krijgt, kun je bijv. nog die stalhulp inhuren, of alsnog het pensiongeld omlaag doen, of investeren in een longeercirkel (ik noem even wat, omdat je zegt dat je een stichting wil oprichten en die natuurlijk geen winst mag maken).

Puur op basis van gevoel zou ik nu zeggen dat ik 275 euro zou willen betalen. Ik zou dan zelf willen uitmesten (ik geef er niet zoveel om om dit zelf even gauw te doen) en ik zou ook willen dat mijn eigen krachtvoer gegeven wordt (dus dat neem ik niet af, maar koop ik zelf).

Denk overigens ook na over in hoeverre je wil dat de pensionklanten dingen zelf doen. Zonder stalhulp gaat binnen- en buitenzetten ook niet vanzelf. En als je zelf fulltime werkt, kun je dit ook niet zelf doen (althans, ik niet). Dit is één van de belangrijkste dingen voor mij als ik een pensionstal uitzoek.

Ik wens je heel veel succes!