Stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Re: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:43

Ik zou met je opa gaan praten.
Aan de andere kant je bent 20 volgens je profiel dus oud genoeg om een baantje te gaan zoeken en zelf voor je paard te werken.
Want het paard is wel van jou geef je zelf aan alleen je opa betaalt de stalling.
Maar jij zegt ook dat je de overige kosten betaalt dus kan je hem ook zelf op ijzers laten zetten mocht je het nodig vinden.

Ik zou gewoon werk gaan zoeken en zelf je paard betalen dan kan je het paard neerzetten waar jij wil.
En heb je ook geen gezeur met je opa.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:30

Zolang jij de stalling niet betaald heb jij geen recht om het paard te verplaatsten zonder toestemming van je opa.

Ga eens met je opa praten en laat hem de andere stal zien, en wat zijn de voordelen van de andere stal?

Als hij het er nog steeds niet mee eens is heb je pech en zal je bij de oude stal moeten blijven of je zoekt een baantje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:47

Wauw, ik zou toch bijna denken dat we in de zeik worden genomen door iemand met tijd teveel maar goed :+

TS, als het je niet zint bij het paard en de omgang kun je er uiteraard altijd nog voor kiezen om niks met het paard te doen en lekker wat anders te gaan zoeken; sowieso vind ik dat als jouw paard nu ondergewicht heeft, je er ook niet op kunt rijden, dus dan is dat probleem alvast opgelost en heb je wellicht een 'stok om mee te slaan' richting je opa.

Ten tweede zou het best prettig zijn als je niet continu je berichten aanpast en weghaalt; ik kan er nu niet echt uit opmaken of je nu wel of niet 20 bent. Als je 20 bent is het heel vervelend en ongetwijfeld niet wat je wilt horen; maar als jouw paard meer voer nodig heeft óf hoefijzers nodig heeft; zoek een baantje (desnoods ga je krantjes bezorgen, ochtend krantenwijkjes zoals het AD kosten je 1, maximaal 2 uur per dag aan werk en levert genoeg op om in ieder geval de hoefsmid te bekostigen. Ben je van dat probleem in ieder geval af toch?).

Dan nog iets; hoe kan jij een paard te koop zetten wat je zelf niet bekostigt, niet kan bekostigen, niet wil bekostigen en dan ook nog blijkbaar ondervoed is en in slechte gezondheid? Wat vind je Opa ervan dat je 'jouw' paard wil verkopen?

Het zal wel weer een broodje aap zijn, het is immers bijna kerstvakantie... :=

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 13:16

Ik ga hier geen eens op in. Als jullie verder zouden lezen dan jullie neus lang is, zouden jullie dit namelijk geen eens zeggen. En dat ik word uitgemaakt voor leugenaar alleen maar omdat de kerstvakantie er aan komt, vraag ik me echt af wat je bezielt. Hier mag wat mij betreft een slotje op.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:27

Als jij gewoon normaal doet tegen de mensen die jou hulp bieden....
Jij wil gewoon alleen horen dat je het geweldig doet en dat je het beste met je paard voor hebt en dat je alles perfect onder controle hebt..
Nou nee, als JIJ van stal wil veranderen en je opa niet tja jammer dan. Wil JIJ zo graag weg ga je WERKEN om je paard ergens anders onder te brengen.
Zint dit antwoord je niet tja dikke pech en moetje blijven staan waar je staat. Zo simpel is het...
Dit proberen we je allemaal op een vriendelijke manier duidelijk te maken alleen als jij zo reageert vind ik het niet gek dat mensen zo op jou reageren.

Je bent 20 het leven is hard als je iets wil ga je er voor werken... Wees blij dat je opa je paard betaalt want die luxe heeft niet iedereen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:28

Hoe is het gesprek gegaan, TS?
Ik snap alleen niet waarom jij niet mag bepalen waar het paard op stal staat, maar je mag hem wel verkopen? :?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:40

Als jouw opa bepaalt waar hij op stal staat dan is het niet echt jouw paard maar dat van je opa.
Als je zelf alle kosten zou dragen mag jij bepalen waar het paard staat.
Je kan proberen te praten met je opa maar daar blijft het dan ook bij. Rare zaak trouwens dat de pensionhouder bepaalt of het paard wel of geen ijzers mag. Dat bepaalt de eigenaar. En als het paard ondervoed is dan moet het meer voer krijgen en/of ontwormd worden.

Juliapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:44

het is helemaal niet slecht voor de onder hoefijzers buiten te rijden
bij mijn manege doen ze het de hele week door met dezelfde ponys!
en die ponys worden ouder dan 40!
ik zou gwn eerlijk zeggen tegen je opa dat je er met tegen zin heen gaat dat begrijpt hij vast wel :) /3

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:45

Gedraag je als een volwassen meid en niet eentje van 13. Want dat doe je in dit topic. Zoek een baantje voor een aantal uren. Dan kun je het paard zelf betalen. Want in mijn ogen is degene die het paard betaald de eigenaar. En dat is in dit geval dus je opa.
Dat ie te weinig ruwvoer krijgt en teveel krachtvoer ben ik met je eens.

En dan open je ook nog een topic op FZ, omdat je je openingspost wilt veranderen. Wat gelukkig in jouw geval niet meer kan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:58

Ik heb mijn paard ook bij mijn opa (gratis) op stal gehad.
Op zijn voorwaarden en op zijn manier van voeren ed.

Als ik daar niet mee eens was, kon ik best mijn paard verzetten; maar dan was het wel op mijn eigen kosten.
Hij betaalde de hoefsmid (hij had meerdere paarden die gedaan moesten worden), ik wilde een ander; prima dan zelf betalen. Ik wilde ijzers? Mijn kosten.

Degene die betaalt bepaalt.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 17-11-14 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:59

Brainless schreef:

Als ik daar niet mee eens was, kon ik best mijn paard verzetten; maar dan was het wel op mijn eigen kosten.
Hij betaalde de hoefsmid (hij had meerdere paarden die gedaan moesten worden), ik wilde een ander; prima dan zelf betalen. Ik wilde ijzers? Mijn kosten.

Degene die betaald bepaald.

met een -t in plaats van een -d. :D

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:00

Ik heb het even gemist, maar waarom staat je paard nu vrijwel de hele week stil? Misschien wordt je opa wat inschikkelijker als je meer met je paard gaat doen en laat zien dat je er echt blij mee bent?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:01

Suzanne F. schreef:
Brainless schreef:

Degene die betaald bepaald.

met een -t in plaats van een -d. :D

:+

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:01

Als het paard van jouw is, dan ben jij de gene die beslissingen neemt over het paard. Lang niet alle paarden hebben ijzers nodig om buiten te rijden, ik kan me dan ook haast niet voorstellen dat een stalbaas zou zeggen dat je verplicht ijzers moet nemen.

Daarnaast hoor ik je zeggen dat je zelf de overige kosten betaald. Volgens mij vallen ijzers daar onder? In dat geval ben je dus zelf verantwoordelijk voor de ijzers, en als je geen ijzers kunt betalen, dan vraag ik me of in hoe verre je in staat bent een paard te onderhouden. Mocht het ziek worden, of nieuw tuig nodig hebben? De opmerkingen over het werk vind ik dan ook zeker terecht!

Als je dan toch die verantwoordelijkheid niet kan (of wilt) nemen, dan vind ik dat het paard eigendom is van je opa. En ik zou als ik jouw was, in zo'n situatie niet eens een paard willen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:12

Wat ik een beetje mis in het hele verhaal is, dat TS niet duidelijk maakt in haar verhaal waarom opa niet wil dat het paard wordt verplaatst. Misschien TS, vindt jouw opa het helemaal niet veilig voor je dat je 20 minuten moet fietsen in het donker en misschien ook wel een heel stil stuk. Als je opa zo lief is om je een paard te geven, dan maakt hij zich misschien ook wel zorgen over je als je je paard een eind verder weg wil gaan zetten.

Kan met ook best voorstellen dat de huidige stalhouder geen ijzers wil (of in ieder geval geen achterijzers) als paarden in groepen buiten staan.

En TS is er geen mogelijkheid om met de paard in de lessen te rijden? Waarom zou je niet kunnen rijden?
1 kilo ruwvoer is wel erg weinig, maar kan ik me van een manege (want daar staat ie toch als er lessen zijn?) niet echt voorstellen.

TS, wil je nu echt weg omdat je paard het op die stal slecht heeft of wil je naar een stal waar toevallig een vriendinnetje staat met haar paard/pony?

Kortom, ik krijg zo de indruk dat hier niet het hele verhaal wordt verteld maar een sterk door TS gekleurde versie. Opa is zo lief geweest om een paard kado te doen en daar de stalling voor te betalen. En nu krijgt hij stank voor dank. Opa had moeten luisteren naar moeder. En TS kan haar paard beter verkopen, tot ze wat ouder en wijzer is en een paard zelf kan onderhouden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:20

Ik heb ook het idee dat we hier niet de hele waarheid krijgen. Er zitten mijns inziens ook wat tegenstrijdigheden in het verhaal.

Als TS op haar stal op dezelfde manier reageert als hier in het topic, dan maakt ze op (die eerste) stal geen vrienden. De enige reactie die TS in dit topic lijkt (!) te willen horen, is dat haar opa en die stalhouders het niet snappen en zij wel. Overigens zal mijn stalhouder mij niet weerhouden mijn paard blootsvoets mee de weg op te nemen. Wellicht is er iets anders aan de hand en wordt dit (non-)argument gebruikt om wat anders te verbloemen.

Ik ben erg benieuwd wat er uit het gesprek is gekomen en voorts (en vooral) naar de echte waarheid van dit verhaal.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:23

Sorry maar een stal waar je zelf geen inspraak hebt over het voerbeleid en de staleigenaar bepaald of je paard ijzers moet ja of nee? Ik loop al wat jaartjes mee, maar heb dat nog nooit gehoord. Klinkt bijna als leasepaard..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:24

DatBenIkNou schreef:
Sorry maar een stal waar je zelf geen inspraak hebt over het voerbeleid en de staleigenaar bepaald of je paard ijzers moet ja of nee? Ik loop al wat jaartjes mee, maar heb dat nog nooit gehoord. Klinkt bijna als leasepaard..

oa daarom ook denk ik dat we hier niet de volledige waarheid horen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:44

DatBenIkNou schreef:

Lijkt mij ook. als een paard 1 kilo brok en 1 kilo hooi per dag krijgt, lijkt het mij dat je paard zo langzamerhand zwaar ondervoed moet zijn. 1 kilo is ook wel heeeul weinig :=

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:46

Hoi TS,
Het is toch hartstikke leuk dat je een pony hebt gekregen van je opa? En misschien krijgt hij wel meer kuil dan je denkt :) Probeer anders eens met je stalhouder erover te praten.
Daarnaast, mag je nu wel of niet buiten rijden van je stalhouder? Want in een ander topic zoek je een hulpteugel voor je paard als je buitenrijd, dus het lijkt me dat je dan toch wel naar buiten gaat?

Ik zou inderdaad ook een brief schrijven naar je opa! Dan weet je zeker dat je niks vergeet en kun je je brief rustig doorkijken voor je hem geeft.

In ieder geval, probeer toch een beetje te genieten van je pony!

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:22

Ik ga de reacties geen eens meer lezen. Ik krijg letterlijk dreigementen binnen via de mail, laat staan op de o zo vriendelijke reacties. Wat een mentaliteit hebben sommige hier op Bokt zeg, gadverdamme. Ik was er al voor gewaarschuwd dat er rotte appels tussen zitten, maar spijt komt altijd later.

Sorry voor de mensen die wel gewoon normaal reageren. Als die nog op de hoogte willen worden gehouden kunnen ze me pb'en!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:35

Makkelijk om zo te reageren.
Jij hebt een paard, sta ervoor, ga werken bijvoorbeeld.
Is het paard niet van jou dan moet je, je aanpassen.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:40

Dat je niet mag zeuren (of beter willen) omdat je een paard gekregen hebt is natuurlijk een beetje onzin....de vergelijkingen die worden gemaakt hoe TS is gaat in mijn ogen dan ook wel wat ver...
Vanaf de pc kunnen wij natuurlijk niet kijken waarom iemand wel of niet kan werken voor zijn/haar paard.

TS.... probeer anders ook aan te geven bij je opa dat je vriendinnetje ook op die andere stal staat en dat het daardoor ook voor jou fijner is om daar heen te geen.... misschien kun je het gesprek aangaan samen met je moeder.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:41

Nudion schreef:
Ik ga de reacties geen eens meer lezen. Ik krijg letterlijk dreigementen binnen via de mail, laat staan op de o zo vriendelijke reacties. Wat een mentaliteit hebben sommige hier op Bokt zeg, gadverdamme. Ik was er al voor gewaarschuwd dat er rotte appels tussen zitten, maar spijt komt altijd later.

Sorry voor de mensen die wel gewoon normaal reageren. Als die nog op de hoogte willen worden gehouden kunnen ze me pb'en!

Ik zie hier alleen mensen die vraagtekens zetten bij de volledigheid van je verhaal. Dat mensen je bedreigen via mail is:
1) absoluut niet netjes
2) niet het probleem van de mensen die hier wel met je mee willen denken.

Als je zo in "real world" ook reageert, kan ik me voorstellen dat je problemen krijgt. Je kunt de (voor jou) negatieve berichten ook negeren en op de vragen ook gewoon antwoorden. Daar kom je een stuk verder mee.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:01

Een kilo brok voor een paard dat niks doet is veel te veel, maar een kilo kuil is dan weer veel te weinig.
Volgens mij weegt een pak hooi ca. 20 kg en ik voer een half pak per dag per e-pony. Of minder als ze op wei staan. Maar hier krijgen ze helemaal geen brok omdat ze te weinig doen. Alleen als ze het nodig zouden hebben met wisselen van vacht bijv. of meer rijden.

Ik heb ook een pony gekregen van mijn opa toen ik 7 jaar oud was. Op mijn 16e kreeg ik de volledige zorg, omdat mijn Opa verhuisde en de pony's niet meer bij hem aan huis konden staan. Ik heb toen een zaterdagbaantje genomen en hiervan alle kosten zelf betaald. Maar ik moet erbij zeggen dat ik ook zelf bepaalde op welke manege hij terecht kwam.

Een manege eigenaar die bepaald dat je niet met het dier naar buiten mag is vreemd. Als het jouw paard is, dan heeft hij daar niets over te zeggen. WEL als het inderdaad zo is als hierboven al gesuggereerd werd: het is niet je eigen paard, maar een leasepaard van de manege. Dan kun je hem inderdaad niet zomaar op een andere stalling zetten en er zonder ijzers mee naar buiten gaan.
Enige oplossing om er mee naar buiten te gaan is: zelf ijzers eronder laten slaan. Kost vanaf ca. € 55 en daar doe je dan (afhankelijk van hoe snel de hoeven groeien en hoeveel je buiten gaat rijden) ca. 8-12 weken mee.