Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ketly schreef:Ketly schreef:Is het niet een idee om het hele gedeelte te bestraten, en de schuilstal de vullen met rubberen matten? Lijkt mij nog het meest diervriendelijke.
LukieBradley schreef:Misschien als je je houding nou even aanpast dat het al heel anders komt.
Je weet zelf Hoe het is als je iets op bokt plaatst en als je dit niet wil moet je ook geen advies vragen sorry dat ik het zeg.
Hipar schreef:Een schuilstal met een mooie mat, een deel verhard en een stuk modder. Prima plek toch? Paarden kunnen droog staan, kunnen rustig bewegen en hebben frisse lucht. Een paard dat veel opgestald wordt, zal zich snel kunnen blesseren, omdat de gekkigheid eruit moet. Mijn ervaring met buitenpaarden is dat ze heel goed weten wat ze wel en niet kunnen doen op de betreffende ondergrond. Mijn paard loopt het jaar rond buiten, in de zomer 24/7 en in de winter alleen overdag: weer of geen weer. De ondergrond is klei-achtig en wordt met regen modderig. Met vorst kan het glad zijn. Mijn paard gedraagt zich naar de omstandigheden en dat doet de rest van de kudde ook. En zelden of nooit problemen gehad![]()
Als de grond te nat is, is het wel belangrijk erop toe te zien dat ze ook voldoende uren droog staan. Maar als je de voerplaatsen hebt op het verharde deel, komt dat vanzelf goed denk ik.
Brendaaaa schreef:Ketly schreef:Blijkbaar weet je zelf al heel goed wat je wilt. Dan hoeven wij niet te helpen toch? Je vraagt om advies, wij geven je advies.
Ik kan weinig advies vinden, ik zie vooral leeuwen en beren op het pad in jullie ogen. Allemaal bang voor wat blubber schijnbaar, ook al hebben ze een droog stuk om op te staan. Tjee...
nuscaniels schreef:Kom ik er ook nog even bij als eigenaar van een van de shets.
Ik begrijp hoe het stukje overkomt op de foto's, maar ik weet ook de mogelijkheden en die zijn niet eens zo duur of moeilijk te realiseren.
Mijn paard staat op een stuk waar ze 24/7 buiten staat. Daar heeft ze voor de winterperiode een stal (die ze alleen maar ingaat om te eten en in de zomer voor de warmte) een verhard stuk van 100m2 en een qua maat paddock die ze aan gort mogen lopen.
Als ze die te modderig vinden gaan ze er niet eens op. Met gladheid passen ze zich aan qua lopen en gek doen.
Daar hebben we ook gewoon de grond vlak gemaakt, zand gestort en bestraat, ligt er nu al 4 jaar goed bij.
hasufel schreef:Wat een gezeur en gevoelige teentjes weer zeg.
Super ts dat je zo bezig bent een buitenplek te maken. Het kan vast altijd beter maar is al zoveel beter dan op stal/uurtje per dag eruit.
Wel handig om op wat tips te letten die gegeven zijn, ik denk dat veulen in de winter in de sloot, ook al is ie ondiep, heel naar kan uitpakken. Daar een dubbele draad langs lijkt me heel verstandig (2 draden boven elkaar bedoel ik). Hij zal zich in gedrag vast aanpassen maar een beetje hulp kan heen kwaad. En er gebeuren echt wel ongelukken in de wei of paddock, vooral met jong spul. Dat is denk ik een risico wat je neemt om het welzijn te verhogen.
Misschien kun je naast hooinetten ook een slowfeeder neerzetten?
En hoe het met schuilstallen precies werkt weet ik niet, maar krijg je geen enorme tocht als dak en wand niet aansluiten? Tocht is voor alle dieren heel erg slecht.
Veel succes en plezier met je stukje!
Judith_ schreef:Dit is toch wel bokt op zijn smalst hoor. Het is ook werkelijk nooit goed. Paarden moeten ijzerloos, dekenloos 24/7 buiten kunnen staan. TS heeft een plekje gevonden en vraagt hoe ze dit het beste kan aanpakken. En ineens is het weer niet goed voor bokt? Ik ben even de weg kwijt.
Wat wil bokt nou? Hectare land zonder een water plasje of een grassprieten wat verkeerd staat?
Judith_ schreef:Dit is toch wel bokt op zijn smalst hoor. Het is ook werkelijk nooit goed. Paarden moeten ijzerloos, dekenloos 24/7 buiten kunnen staan. TS heeft een plekje gevonden en vraagt hoe ze dit het beste kan aanpakken. En ineens is het weer niet goed voor bokt? Ik ben even de weg kwijt.
Wat wil bokt nou? Hectare land zonder een water plasje of een grassprieten wat verkeerd staat?
Ewona schreef:Idd.
Ik vind het gewoon super als iemand zo zijn best wil doen om zijn paarden het naar de zin te maken.
Ieder op zijn manier, vind ik dan.
Ze staan niet allemaal op een luxe stalling in binnenboxen of op "ik weet niet hoeveel ha" weide die super droog blijft in wintertijd.
Hoe de stalling en de uitloop of de weidegang precies is, maakt op zich niet zoveel uit vind ik persoonlijk.
Kan best allemaal ook simpel zijn en toch functioneel én vooral paardvriendelijk.
Als er dan ook aan de veiligheid gedacht wordt, is er toch niets meer mis mee.
Zelf ook nog steeds tevreden dat ik vorige winter toch de stap gewaagd heb om onze uitloop te maken.
Paarden zijn heel de winter tevreden geweest en hebben gezellig buiten rond kunnen sjokken ipv op stal te staan en paar uur naar buiten te gaan.
Ook geen luxe uitloop, ook geen reuze groot stuk, maar voldoende en nog steeds blij mee.
Dus gewoon aan beginnen zou ik zeggen.
Doe de nodige aanpassingen en laat je vooral niet gek maken.
Brendaaaa schreef:Wat bedoel je met meer ruimte?? Het is een supergroot stuk, alleen hebben we er werk aan. Waar zou ik mijn paard dan heen moeten brengen denk je? De paarden staan nergens op een mooi groen droog weiland hoor in deze periodehoe staan ze bij jou "buiten" dan? En hoe lang?