Winterplek voor mn veulen en 2 shets inrichten ff meedenken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:56

Misschien als je je houding nou even aanpast dat het al heel anders komt.
Je weet zelf Hoe het is als je iets op bokt plaatst en als je dit niet wil moet je ook geen advies vragen sorry dat ik het zeg.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 22:57

Ketly schreef:
Ketly schreef:
Is het niet een idee om het hele gedeelte te bestraten, en de schuilstal de vullen met rubberen matten? Lijkt mij nog het meest diervriendelijke.

Ja, dat vond ik wel een goede van jou, maar wat bedoel je dan, ik dacht dat je je laatste bericht sarcastisch bedoelde namelijk...

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:57

Een schuilstal met een mooie mat, een deel verhard en een stuk modder. Prima plek toch? Paarden kunnen droog staan, kunnen rustig bewegen en hebben frisse lucht. Een paard dat veel opgestald wordt, zal zich snel kunnen blesseren, omdat de gekkigheid eruit moet. Mijn ervaring met buitenpaarden is dat ze heel goed weten wat ze wel en niet kunnen doen op de betreffende ondergrond. Mijn paard loopt het jaar rond buiten, in de zomer 24/7 en in de winter alleen overdag: weer of geen weer. De ondergrond is klei-achtig en wordt met regen modderig. Met vorst kan het glad zijn. Mijn paard gedraagt zich naar de omstandigheden en dat doet de rest van de kudde ook. En zelden of nooit problemen gehad :n
Als de grond te nat is, is het wel belangrijk erop toe te zien dat ze ook voldoende uren droog staan. Maar als je de voerplaatsen hebt op het verharde deel, komt dat vanzelf goed denk ik.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 22:58

LukieBradley schreef:
Misschien als je je houding nou even aanpast dat het al heel anders komt.
Je weet zelf Hoe het is als je iets op bokt plaatst en als je dit niet wil moet je ook geen advies vragen sorry dat ik het zeg.

Ja nu wordt ie nog mooier -O-
Ik ben juist ontzettend positief maar het hele gebeuren word de modder in getrapt, dat heeft niets met mijn houding te maken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:00

Hipar schreef:
Een schuilstal met een mooie mat, een deel verhard en een stuk modder. Prima plek toch? Paarden kunnen droog staan, kunnen rustig bewegen en hebben frisse lucht. Een paard dat veel opgestald wordt, zal zich snel kunnen blesseren, omdat de gekkigheid eruit moet. Mijn ervaring met buitenpaarden is dat ze heel goed weten wat ze wel en niet kunnen doen op de betreffende ondergrond. Mijn paard loopt het jaar rond buiten, in de zomer 24/7 en in de winter alleen overdag: weer of geen weer. De ondergrond is klei-achtig en wordt met regen modderig. Met vorst kan het glad zijn. Mijn paard gedraagt zich naar de omstandigheden en dat doet de rest van de kudde ook. En zelden of nooit problemen gehad :n
Als de grond te nat is, is het wel belangrijk erop toe te zien dat ze ook voldoende uren droog staan. Maar als je de voerplaatsen hebt op het verharde deel, komt dat vanzelf goed denk ik.

Dank je wel voor je positieve bijdrage:-) Ik kan eventueel ook nog het verharde deel afzetten met schrikdraad als de blubber echt te gek voor woorden zou zijn, of als het gevaarlijk bevriest etc. Dan is het nog steeds een stuk groter dan een stal:-)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:01

Nou ik doel ook meer op je sarcastische opmerkingen.
Je zegt zelf in het begin 2x iets van: Goh waar kunnen ze nu wel droog buiten staan.
Geef ik antwoord en zeg je verderop: fijn dat het bij sommige mensen wel kan maar ...
Ja excuus hoor maar je vraagt er toch zelf om?
En die laatste opmerkingen van jezelf zijn nou ook niet bepaald aardig.
Je kan de negatieve reacties ook negeren en jezelf niet druk om maken. ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:03

Brendaaaa schreef:
Ketly schreef:
Blijkbaar weet je zelf al heel goed wat je wilt. Dan hoeven wij niet te helpen toch? Je vraagt om advies, wij geven je advies.

Ik kan weinig advies vinden, ik zie vooral leeuwen en beren op het pad in jullie ogen. Allemaal bang voor wat blubber schijnbaar, ook al hebben ze een droog stuk om op te staan. Tjee...

Jep. Ik denk dat alle gegeven op- en aanmerkingen komen van mensen die gewoon jouw feestje willen verpesten in plaats van mensen die misschien wel al jaren ervaring hebben met het houden van paarden en weidemanagement. Absoluut niet gewoon bedoeld om jouw te behoeden voor problemen die anderen al eens hebben opgelost en fouten die anderen al eens hebben gemaakt. Dat zal het zijn.

Sarcasme uit en omdat ik nou eenmaal niet van opgeven weet, de bomenrij, kunnen ze daarbij? Heb je al gecheckt of er niets giftigs tussen zit? Denk ook aan vallende eikels/blad etc?

Chezshir77

Re: Winterplek voor mn veulen en 2 shets inrichten ff meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:19

Nogmaals, het is een winterstuk, niet bedoeld voor het hele jaar, maar slechts bedoeld voor de momenten dat de weide niet begaanbaar is en in plaats van een stal.

Inderdaad al gedacht aan de bomen en struiken, zit geen eik, kastanje of andere bomen bij die problemen kunnen geven. Wel wilg, dat lijkt me alleen maar positief:-)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:21

Kom ik er ook nog even bij als eigenaar van een van de shets.
Ik begrijp hoe het stukje overkomt op de foto's, maar ik weet ook de mogelijkheden en die zijn niet eens zo duur of moeilijk te realiseren.

Mijn paard staat op een stuk waar ze 24/7 buiten staat. Daar heeft ze voor de winterperiode een stal (die ze alleen maar ingaat om te eten en in de zomer voor de warmte) een verhard stuk van 100m2 en een qua maat paddock die ze aan gort mogen lopen.
Als ze die te modderig vinden gaan ze er niet eens op. Met gladheid passen ze zich aan qua lopen en gek doen.
Daar hebben we ook gewoon de grond vlak gemaakt, zand gestort en bestraat, ligt er nu al 4 jaar goed bij.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:24

nuscaniels schreef:
Kom ik er ook nog even bij als eigenaar van een van de shets.
Ik begrijp hoe het stukje overkomt op de foto's, maar ik weet ook de mogelijkheden en die zijn niet eens zo duur of moeilijk te realiseren.

Mijn paard staat op een stuk waar ze 24/7 buiten staat. Daar heeft ze voor de winterperiode een stal (die ze alleen maar ingaat om te eten en in de zomer voor de warmte) een verhard stuk van 100m2 en een qua maat paddock die ze aan gort mogen lopen.
Als ze die te modderig vinden gaan ze er niet eens op. Met gladheid passen ze zich aan qua lopen en gek doen.
Daar hebben we ook gewoon de grond vlak gemaakt, zand gestort en bestraat, ligt er nu al 4 jaar goed bij.

En het is echt een vet gaaf plekje wat je daar hebt, hoop dat we het zo kunnen maken als daar, ik denk dat de meeste paarden er ontzettend jaloers op zijn hier in de omgeving!!

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:42

Wat een gezeur en gevoelige teentjes weer zeg.
Super ts dat je zo bezig bent een buitenplek te maken. Het kan vast altijd beter maar is al zoveel beter dan op stal/uurtje per dag eruit.
Wel handig om op wat tips te letten die gegeven zijn, ik denk dat veulen in de winter in de sloot, ook al is ie ondiep, heel naar kan uitpakken. Daar een dubbele draad langs lijkt me heel verstandig (2 draden boven elkaar bedoel ik). Hij zal zich in gedrag vast aanpassen maar een beetje hulp kan heen kwaad. En er gebeuren echt wel ongelukken in de wei of paddock, vooral met jong spul. Dat is denk ik een risico wat je neemt om het welzijn te verhogen.
Misschien kun je naast hooinetten ook een slowfeeder neerzetten?
En hoe het met schuilstallen precies werkt weet ik niet, maar krijg je geen enorme tocht als dak en wand niet aansluiten? Tocht is voor alle dieren heel erg slecht.
Veel succes en plezier met je stukje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:45

Dit is toch wel bokt op zijn smalst hoor. Het is ook werkelijk nooit goed. Paarden moeten ijzerloos, dekenloos 24/7 buiten kunnen staan. TS heeft een plekje gevonden en vraagt hoe ze dit het beste kan aanpakken. En ineens is het weer niet goed voor bokt? Ik ben even de weg kwijt.

Wat wil bokt nou? Hectare land zonder een water plasje of een grassprieten wat verkeerd staat?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:51

hasufel schreef:
Wat een gezeur en gevoelige teentjes weer zeg.
Super ts dat je zo bezig bent een buitenplek te maken. Het kan vast altijd beter maar is al zoveel beter dan op stal/uurtje per dag eruit.
Wel handig om op wat tips te letten die gegeven zijn, ik denk dat veulen in de winter in de sloot, ook al is ie ondiep, heel naar kan uitpakken. Daar een dubbele draad langs lijkt me heel verstandig (2 draden boven elkaar bedoel ik). Hij zal zich in gedrag vast aanpassen maar een beetje hulp kan heen kwaad. En er gebeuren echt wel ongelukken in de wei of paddock, vooral met jong spul. Dat is denk ik een risico wat je neemt om het welzijn te verhogen.
Misschien kun je naast hooinetten ook een slowfeeder neerzetten?
En hoe het met schuilstallen precies werkt weet ik niet, maar krijg je geen enorme tocht als dak en wand niet aansluiten? Tocht is voor alle dieren heel erg slecht.
Veel succes en plezier met je stukje!

Dank je:-) Er zitten zowieso al meerdere draden aan de slootkant, maar dat is het eerste waar we mee beginnen zowieso, dat nog wat verbeteren lag al in de planning inderdaad. Ik moet er natuurlijk ook niet aan denken dat hij in de sloot ligt.
Ik gebruik altijd slowfeedernetten, dus idd dat zullen we doen.
Als het dak en wand niet aansluiten zal er wellicht toch ontstaan helemaal bovenin, maar we moeten ff kijken hoe dat uitpakt inderdaad misschien moeten we dat nog extra afdichten, even kijken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:53

Judith_ schreef:
Dit is toch wel bokt op zijn smalst hoor. Het is ook werkelijk nooit goed. Paarden moeten ijzerloos, dekenloos 24/7 buiten kunnen staan. TS heeft een plekje gevonden en vraagt hoe ze dit het beste kan aanpakken. En ineens is het weer niet goed voor bokt? Ik ben even de weg kwijt.

Wat wil bokt nou? Hectare land zonder een water plasje of een grassprieten wat verkeerd staat?

Ik ben er ook nog niet achter.....

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:59

Idd.
Ik vind het gewoon super als iemand zo zijn best wil doen om zijn paarden het naar de zin te maken.
Ieder op zijn manier, vind ik dan.
Ze staan niet allemaal op een luxe stalling in binnenboxen of op "ik weet niet hoeveel ha" weide die super droog blijft in wintertijd.

Hoe de stalling en de uitloop of de weidegang precies is, maakt op zich niet zoveel uit vind ik persoonlijk.
Kan best allemaal ook simpel zijn en toch functioneel én vooral paardvriendelijk.
Als er dan ook aan de veiligheid gedacht wordt, is er toch niets meer mis mee.

Zelf ook nog steeds tevreden dat ik vorige winter toch de stap gewaagd heb om onze uitloop te maken.
Paarden zijn heel de winter tevreden geweest en hebben gezellig buiten rond kunnen sjokken ipv op stal te staan en paar uur naar buiten te gaan.
Ook geen luxe uitloop, ook geen reuze groot stuk, maar voldoende en nog steeds blij mee.

Dus gewoon aan beginnen zou ik zeggen.
Doe de nodige aanpassingen en laat je vooral niet gek maken.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:00

Judith_ schreef:

Inderdaad!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 00:02

Ewona schreef:
Idd.
Ik vind het gewoon super als iemand zo zijn best wil doen om zijn paarden het naar de zin te maken.
Ieder op zijn manier, vind ik dan.
Ze staan niet allemaal op een luxe stalling in binnenboxen of op "ik weet niet hoeveel ha" weide die super droog blijft in wintertijd.

Hoe de stalling en de uitloop of de weidegang precies is, maakt op zich niet zoveel uit vind ik persoonlijk.
Kan best allemaal ook simpel zijn en toch functioneel én vooral paardvriendelijk.
Als er dan ook aan de veiligheid gedacht wordt, is er toch niets meer mis mee.

Zelf ook nog steeds tevreden dat ik vorige winter toch de stap gewaagd heb om onze uitloop te maken.
Paarden zijn heel de winter tevreden geweest en hebben gezellig buiten rond kunnen sjokken ipv op stal te staan en paar uur naar buiten te gaan.
Ook geen luxe uitloop, ook geen reuze groot stuk, maar voldoende en nog steeds blij mee.

Dus gewoon aan beginnen zou ik zeggen.
Doe de nodige aanpassingen en laat je vooral niet gek maken.

Gaan we doen, en we hoeven ook niet alles in 1 keer perfect te maken. Als het nou allemaal lekker loopt, kunnen we het steeds meer verbeteren natuurlijk. Ja, dan investeren we geld in een plek die niet van ons is, so what? Mijn paard heeft er toch lol van? Dan erbij sta ik niet zo duur hier, dus dat maakt ook weer wat goed. Dat ik niet gelijk met een giga-budget van start kan, betekend niet dat we het op termijn niet steeds leuker/beter kunnen maken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:20

Lekker azijn plassen met zijn allen hier. Sjongejonge. Echt ongelofelijk. Je kan het hier eigenlijk nooit goed doen.

Ik denk dat je met de tips hier een heel eind kan komen.
Deel verharden, dubbel draad langs de sloot, slowfeeders..

Succes! Hou je ons op de hoogte?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 00:32

Bedankt Majabeestje, zal ik zeker doen! Morgen maar eens beginnen met de draden bij de sloot:-)

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:35

Super dat je je dieren buiten wilt hebben. Ik weet bij jou in de buurt natuurlijk niet het beste, in de rand stad en op het platteland verschilt enorm. Als ik een stal zou moeten kiezen bij mij in de buurt met dit voor de winter dan nee, ik heb dan gelukkig ook eigen land, ongeveer 1 ha gras. Helaas geen schuilstal maar wel snachts binnen om een reden.

Zoals ik al zei verschilt het per plek wat je kunt krijgen. Ik neem uit jouw reacties dat dit het beste is. Dan is het een super plek.

Schuilstal: let goed op dat je hem stevig maakt, als de wind eronder komt.. zoek dus uit waar de wind vandaan komt en zet hem dus zo goed neer. Qua bodem heb ik geen verstand.

Wei: deels bestraten (rond?) En stukje modder voor eventueel rollen, lijkt me niet zo fijn op straat.

Ik heb het probeert goede adviezen te geven.

Nogmaals: top plek

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:53

Het voordeel van de bomenrij langs het stuk is dat die de wind tegenhouden welke voor 95% van die kant komt.
Schuilstal is ook voor het droog en zacht kunnen liggen en daarvoor dan bestrating om droog te kunnen staan.

We willen ze een keuze geven tussen waar ze willen staan c.q. liggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:20

Nadeel van een smal stuk en uitnodigen tot rollen is het risico dat ze de draad of zelfs de sloot in rollen. ik heb zandpaden en joudt mijn hart vast als ze besluiten op het pad ipv in de ruimere hoeken of de paddock en bak te gaan rollen. Een stal met stevige dichte wanden voelt veiliger. dan kunnen ze zichzelf eventueel afduwen tegen de wand en nergens tussen komen.
Tip: doe bij een smal pad alleen los schoon zand op het breedste stuk. bijvoorbeeld bij de dam. Dan kiezen ze eerder voor die plek.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 09:40

Hoi Joyce,
Het is daar niet zo heeeeeel smal maar de kans bestaat, dat is natuurlijk zo. De twee shets staan er nu al overdag op een paar weken, ik heb ze uberhaubt niet zien rollen, ze lijken te wachten tot ze in de wei zijn. Ik ga ze zowieso nog elke dag in de paddock zetten een uurtje, zodat ze lekker in het zand kunnen rollebollen. Zowieso is het smalste stuk ook het natste, dus de kans dat ze daar gaan rollen acht ik vrij klein, ik denk dat ze eerder het brede stuk bij de ingang of bij de kar zullen gebruiken. Maar bedankt voor het meedenke, tis iets om in het achterhoofd te houden idd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:45

Brendaaaa schreef:
Ben toch wel benieuwd hoe de mensen die dit maar niks vinden hun paarden hebben staan in de winter:-)

24/6 buiten op weides van 50*50 en 50*80. Nee ik vind 100vierkante meter voor drie paarden te weinig, dat is niet eens een rijbak.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:47

Brendaaaa schreef:
Wat bedoel je met meer ruimte?? Het is een supergroot stuk, alleen hebben we er werk aan. Waar zou ik mijn paard dan heen moeten brengen denk je? De paarden staan nergens op een mooi groen droog weiland hoor in deze periode :D hoe staan ze bij jou "buiten" dan? En hoe lang?

Het is zeker wel een heel klein stuk.. Beter dan een stal, ja tuurlijk. Maar wel erg klein. Het is goed dat je naar oplossingen zoekt maar mensen lijken je alleen te willen behoeden voor een grote (evt dure als je het op gaat knappen) fout.

Mijn paarden staan trouwens nogsteeds op een grote groene droge wei en dat zullen ze de hele winter blijven staan. Dus nergens is niet waar. Misschien dat het in jouw omgeving alleen niet mogelijk is..
Hier staan ze dan overdag in de wei, en snachts wel op stal in de winter. M'n pony's staan in droge paddock van 450m2 24/7 en 1 daarvan snachts in de wei.