Zijn mijn verwachtingen te hoog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:40

Rowdine schreef:
Ja? Maar als ik dit tot twee keer toe tegen de pensionhouder zeg, en hij doet er niets aan? Moet ik dan maar zelf draadjes gaan spannen of mn paard in een ander koppel inscharen? Werkt dat zo op andere stallen? Dat je het heft in eigen hand mag nemen?

Heb je deze oplossing wel overlegd met de pensionhouder? Dat hij dit soort beslissingen niet op eigen houtje neemt is imo juist logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:42

Kahawa schreef:
Rowdine schreef:
Ja? Maar als ik dit tot twee keer toe tegen de pensionhouder zeg, en hij doet er niets aan? Moet ik dan maar zelf draadjes gaan spannen of mn paard in een ander koppel inscharen? Werkt dat zo op andere stallen? Dat je het heft in eigen hand mag nemen?

Heb je deze oplossing wel overlegd met de pensionhouder? Dat hij dit soort beslissingen niet op eigen houtje neemt is imo juist logisch.

Ja natuurlijk! Hij beweert alleen dat m'n ruin al rustiger wordt. Terwijl het imo alleen maar erger wordt aangezien ik hem zeiknat onder de deken weghaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:42

minikatje schreef:
En kun je niet met je stalgenootjes overleggen of er gewisseld kan worden?
Heb je al met de eigenaar van de ruin gesproken wat er allemaal gedaan kan worden en hoe jullie dit samen kunnen oplossen?

Dat heb ik nog niet besproken.
Ik zou dat idd wel kunnen proberen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:43

Ik vind inderdaad dat je zelf te weinig onderneemt. Maak een afspraak met de pensionhouder om om de tafel te gaan zitten en praat over een oplossing.
Heb nu het idee dat je alleen een melding hebt gedaan maar je kan toch overleggen wat jouw een goede oplossing lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:45

kohtje schreef:
Ik vind inderdaad dat je zelf te weinig onderneemt. Maak een afspraak met de pensionhouder om om de tafel te gaan zitten en praat over een oplossing.
Heb nu het idee dat je alleen een melding hebt gedaan maar je kan toch overleggen wat jouw een goede oplossing lijkt.

Ik heb het al besproken? Het enige wat er werd gezegd is dat ze geen dekens verwisselen. Waarop ik dus heb geantwoord dat ik dat ook niet wil, maar dat ik wel graag een gezond paard in de paddock heb zonder blessures of eventuele longontsteking.
Ik heb ook de eventuele mogelijkheden die ik zie al besproken? Wat moet ik nog meer doen?

mireilledons

Re: Zijn mijn verwachtingen te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:59

TS, hoe groot is de paddock waar de 2 ruinen lopen? Een draadje er tussen lijkt mij voor even best een goede oplossing. Kan jouw paard wat zelfvertrouwen opbouwen, wennen de ruinen aan elkaar en als het draadje er dan tussenuit is kun je altijd nog kijken of er een andere oplossing nodig is.
Twee uur reizen om bij je paard te kunnen zijn, lijkt mij niet reëel.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:10

2 uur reizen zou ik ook niet doen inderdaad..dat is teveel om voor je paard te zorgen. En er zijn geen andere stallen? HOewel te vaak verhuizen in dit geval ook geen optie is. Krijgen ze hooi in de paddock? Zodat verveling tegen wordt gegaan en je paard zijn gemak kan gaan vinden? Denk echt als je wil blijven het vertrouwen van je paard moet groeien. Draadje is ook een oplossing. Niet leuk om te zien voor jou. Maar snap ook de stalhouder...kan niet alles bij houden want dan zou de stalling nog vele malen hoger zijn denk ik:) Maar een beetje helpen uit denken zal wel helpen denk ik zo. Jammer dat er geen overleg mogelijk is waar je een goed gevoel bij hebt.

En als je zelf voorsteld een draadje te zetten? Desnoods gewoon eenvoudig met wapperend plastic? Zodat als de paarden er wel doorheen gaan...je niet met ellende draad zit?

Moeilijk hoor...hoop voor je dat er een oplossing is. Niets zo vervelend als zorgen om je dier.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:08

Zoek een andere stal of zoek een oplossing.
Paard in een andere kudde oid
Het is niet fijn als je je paard niet lekker kan achterlaten!
Maar zoals ik zo lees is dit paard niet geschikt voor deze stal en andersom ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:17

TS, denk even goed na. Wil je echt midden op de dag op je werk opgebeld worden als er niks ernstigs mis is? En wat zou je dan doen, alles laten vallen waar je mee bezig bent en naar stal rijden? Je paard was niet ontsnapt, ziek of gewond dus ik begrijp niet waarom je per se gebeld wil worden.

Kun je niet gewoon aan de baas vragen dat hij hem wat vaker buitenzet? Op de wei misschien? Als hij iedere dag 1 uur buiten en 23 uur binnen staat snap ik eigenlijk wel waarom hij zo rent.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:20

Nou, de staleigenaar had het op zijn minst kunnen melden als ze op stal was. En sowieso ingrijpen.. Mijn stal eigenaresse laat echt een paard over de jank niet buiten staan. Dan gaat hij naar binnen. Ik weet niet op wat voor een stallen jullie staan, maar een beetje oog voor welzijn is wel een harde eis toch?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:18

Ik zou persoonlijk als stalhouder ook een paard zich niet over de jank laten rennen maar wij hebben geen idee wat de gemaakte afspraken zijn toch?
Wat ik persoonlijk zou doen is proberen om mijn paard in een paddock alleen te krijgen om hem eerst eens even rustig te laten wennen en dan aan de hand van de karakters van andere paarden een goede match te zoeken.
Verder met je stalhouder om tafel wat de wederzijdse verwachtingen zijn, ik zou bv niet graag overdag op mijn werk gebeld worden als het geen zaak van leven of dood betreft, in die gevallen laat ik alles uit mn handen vallen en vertrek naar het dier, maar dat vind ik hier niet van toepassing.
Toen mijn paard op pension stond heb ik de pensionhouder naar eigen inzicht laten koppelen, zij kende de aanwezige paarden het beste en kon na mijn omschrijving van mijn eigen paard een goede match maken. Er zijn weleens keren geweest dat de mijne bleef donderjagen en hij is dan ook op die dagen niet in de groep gezet en als het echt te gek werd gewoon naar binnen.
Ik denk persoonlijk dat je ietswat te hoge verwachtingen hebt van je pensionhouder en misschien is de pensionhouder op zijn beurt wat te nuchter. Dat ben ik zelf echter ook en ik gooi alles het liefst gewoon bij elkaar in grote groepen op een groot stuk land ipv dat pietluttige gedoe met paarden apart of met zn tweetjes op postzegellandjes, daar heb ik meer problemen zien ontstaan dan in een groep.
Maar ik snap ook dat dat nu geen optie is.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:30

Ik vind je verwachtingen zeker niet te hoog!
Stalhouder had mijns inziens moeten ingrijpen.
Aan je verhaal te horen is de stalhouder helemaal geen paardenliefhebber.
Daarom zou ik op zoek gaan naar een andere plek, zodat je je paard met een gerust hart kunt achterlaten.
Nuchter zijn is niets mis mee, met onverschillig zijn wel :(

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:35

100 grams bij twaalf graden in de zon? Is het een oud of ziek paard ofzo?

Hebben ze te eten in de paddock? Waar wilt hij naar toe, heeft hij uitzicht op andere paarden dat hij daar heen wilt rennen toevallig?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:54

Heb je zelf je paard al wel eens bekeken als hij zo raar stond te doen in de paddock?
En hoelang per dag gaat hij in die paddock?

Toen mijn paarden vroeger nog veel op stal stonden (lees 2x per dag half uurtje/uurtje in de paddock) gingen ze ook compleet uit hun dak terwijl ze daar stonden. Ze moesten al die energie kwijt die ze op stal opgespaard hadden.
Ik vond het alleen maar leuk. Keihard rennen, bokken, stijgeren. Ze hadden het wel naar hun zin! Maar ik moest er idd wel bij blijven en als ze te gek deden de deken af doen. Of al af doen voor ze naar buiten gingen, ik wist toch dat ze druk deden en het warm zouden krijgen.

Weet je uberhaupt zelf wel of je paard angstig is of gewoon lekker z'n energie aan het losraken is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:45

Ze staan eigenlijk de gehele dag in de paddock. Dus even de benen strekken kan het niet zijn ;)
Het is een angstig paard, en stress zal ongetwijfeld meespelen. De vraag is alleen hoe ik dat dan tot een minimum krijg.
De paddock is niet super groot, ik denk ongeveer 18x30 oid. In de zomer gaan ze het weiland op in grotere groepen en hebben ze meer plek.

Dank voor het meedenken nogmaals!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:32

Ja dat is wel een beetje vreemd ja.. Ik zou er toch eens bij blijven als ik jou was om te kijken of je hem tot bedaren kunt brengen. Binnen zetten of apart zetten lijkt me ook geen oplossing. En anders idd proberen of het in een andere groep beter gaat?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 01:06

hebben ze eten op de paddock?

Jij bent nieuw op stal en je moet nu dus afspraken maken met de pensioneigenaar. Wanneer wil je dat ze bellen en wanneer niet?
Zoek samen een oplossing en doe dit niet in de verwijtende sfeer maar vraag om mee te denken.

Lijkt me dat zelfs een koeienboer ( :D ) hiertoe bereid is.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 02:11

zoals je al aangeeft (en hij zelf ook aangegeven heeft naar jou) wil hij verder zo min mogelijk te doen hebben met de paarden. hij geeft dus duidelijk aan goed poespas te willen hebben. dit betekend dat je zelf wat vaker zou moeten controleren. als stal genootjes jou melden dat je paard veel onrustig is dan is dat voor jou, lijkt mij, een reden om vaker te gaan kijken bij je paard en had je zelf allang in kunnen grijpen. het is ook van belang om het probleem aan te pakken, de reden waarom hij zo doet. alle andere trucjes hebben in deze situatie weinig zin. binnen zetten is geen oplossing.

persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als ik voor zoiets gebeld word en je paard krijgt echt niet een longontsteking omdat hij een keer bezweet staat onder de deken. dit gebeurd namelijk nogal snel met een 100grams+0grams waterdichte deken met dit weer. het is overdag in de zon nog ruim 12 a 15 graden dus als ze een beetje rennen kunnen ze al snel zweten. zelf heb ik ook een 150 grams op bij mijn 3jarige pony maar dit is puur en alleen omdat hij ziekig is en hij al zijn energie daar voor nodig heeft (hij zal ook niet uit zen dak gaan momenteel). de stalhouder geeft duidelijk aan geen zin te hebben om dekens te verwisselen en jij wil ook niet dat hij het doet. wat wil je dan wel dat hij gaat doen als je paard uit zijn dak gaat? als je weet dat hij zich zo gedraagt zou je voorlopig de deken alleen snachts op kunnen doen misschien?

als het een kwestie van wennen aan de kudde is dan zou hij of even door moeten bijten en komt het wel goed of apart moeten staan van de groep zodat hij eerst kan wennen voordat hij meteen bij ze in staat. misschien mogelijk om de kudde te veranderen? de paniek in je openingsbericht vind ik echt overbodig. het gaat niet om iets levensbedreigend en uiteindelijk zijn mensen altijd verantwoordelijk voor hun eigen paard, waar ze ook staan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:09

Rowdine schreef:
Chouchou schreef:
En wat vind jij dan een passende maatregel, TS?

Zoals ik in dit topic al meerdere malen heb aangegeven: Bijv een draadje spannen tussen de twee paarden of mijn paard inscharen in een ander ruinenkoppel.

Ik persoonlijk vind het gewoon triest dat ik mn paard met goed vertrouwen daar achterlaat, en dat ik meerdere malen op een dag naar stal moet, om te kijken of mn paard zn benen niet heeft gebroken of niet zeiknat op stal staat door dat geren.
Het principe van een pensionstal is naar mijn mening dat je je paard met een gerust gevoel kan achterlaten, en dat je ook eens een dagje niet hoeft te gaan wanneer je niet kan.

je weet dat het paard zo druk is. Wees blij dat de stalhouder je paard buiten wil zetten, hij kan ook zeggen dat hij om die reden het paard op stal laat staan en het buiten zetten aan jou over laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:10

Joh met buiten zetten is hij hartstikke rustig. Dus ik zou niet weten waarom ik hem dan buiten moet zetten? Ik betaal voor vol pension, dus het lijkt me redelijk dat ik dat ook krijg.

Ze hebben geen eten op de paddock, dat doet hij niet en wil hij niet geven aan 1 paard omdat de rest dan wellicht onrustig wordt.

Verder is 100 grams gewoon een normale dikte voor nu (paard is 22), dus daarop hoef ik dan ook geen commentaar :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:13

Op zoek naar een andere stalling dan maar en je goed laten inlichten hoe ze daar werken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:18

En hoe zit het met het vermaak in de paddock?
Ligt er een horseball? zijn er dingen te onderzoeken? Kunnen ze langs de kant gras knabbelen?
Wat als je zelf een hooinet ophangt of een slowfeeder neerzet?

Als je het nu actief oppakt dan komen er ook oplossingen. :)
Het lijkt nu net alsof je alleen het probleem signaleert maar zelf niet participeert in de oplossing en alles van de pensionhouder verwacht.

Heb je al met je stalgenoten overlegt? Hebben jullie gezamenlijke vergaderingen?
Welke paarden zou je liever bij je ruin hebben?

Gaat het met de merrie wel goed?

Heb zelf ook bij een luie boer gestaan, alles moest je zelf doen want anders kon je er rustig nog 2 jaar op wachten. succes ts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:23

Ik denk zelf dat je beter kan verhuizen. Zoals ik het topic lees gaat deze stalhouder weinig goed voor jou doen en ik kan me zo maar voorstellen dat dit behoorlijk kan uitlopen op iets negatiefs.

Het klinkt niet alsof jij en je paard hier tussen gaan passen, ongeacht of de stalhouder enige schuld hier aan heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:38

Ik denk persoonlijk dat je wellicht wat harder moet zijn tegen deze pensionhouder...dus eisen dat je paard of alleen of met een ander paard komt te staan waar het wel mee klikt.

Hij moet het even "voelen" zeg maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:42

Hij moet het maar even voelen? Als dat je manier is om met mensen om te gaan..